نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
14. شهريور 1402 - 12:41
برپایی 13 موکب اربعین، ازجمله خدماتی است که گچسارانی‌ها امسال به زائران اباعبدالله علیه‌السلام در این شهرستان ارائه کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،موکب‌های گچساران باهمت جوانان و عاشقان اهل‌بیت علیهم‌السلام در نقاط مختلف این شهرستان برپاشده‌اند و پذیرای زائران اربعین هستند. زائران علاوه بر اسکان و پذیرایی در موکب‌های گچساران خدمات متعدد فرهنگی نیز دریافت می‌کنند، نماز جماعت باهمت روحانیون در همه موکب‌ها اقامه می‌شود بخش‌هایی برای پاسخگویی به مسائل شرعی و احکام نیز برپاشده است بخش‌های نقاشی و قرائت قرآن ویژه کودکان نیز در موکب‌ها تعبیه‌شده و مربیانی در موکب‌ها مستقر هستند تا کودکانی که همراه خانواده خود به سفر اربعین آمده‌اند نیز از خدمات فرهنگی بهره‌مند شوند و جایزه‌بگیرند. برپایی ایستگاه‌های صلواتی توزیع چای و شربت، تدارک وعده صبحانه، ناهار و شام نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته توسط خادمان گچسارانی در موکب‌های اربعین این شهرستان است.

امروز ایرانی، افغانی، کشمیری و پاکستانی از شهری عبور می‌کنند که روزی معبر شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس بوده است. مردمان سرزمینی که استقبال و میزبانی از زائران حسینی را افتخار خود می‌دانند و به نماد فرهنگ مهمان‌نوازی کهگیلویه و بویراحمد تبدیل‌شده‌اند. موکب‌ها باهدف خدمات‌رسانی به زائران میلیونی حرم مطهر اباعبدالله الحسین علیه‌السلام برپاشده و مردم ولایتمدار این دیار نفت‌خیز پذیرای صدها هزار زائر اربعین حسینی در این ایام بوده‌اند تا این شهرستان به‌عنوان معبر ایثارگران در دوران دفاع مقدس و در مسیر تبیین سبک زندگی اسلامی و الگوی معنوی اهل‌بیت علیهم‌السلام، همانند گذشته یک نقش مهم و محوری در این زمینه داشته باشد.

به گفته متولیان امر موکب‌های گچساران روزانه پذیرای بیش از ۱۶ هزار زوار و دلدادگان اباعبدالله الحسین علیه‌السلام هستند این شهرستان به دلیل همسایگی با استان خوزستان (مرز شلمچه) یکی از گذرگاه‌های کاروان‌های اربعین حسینی به شمار می‌رود و به همین دلیل ۱۳ موکب برای ارائه خدمات در مسیرهای رفت‌وبرگشت زائران اربعین در گچساران و در مسیر کاروان‌ها دایر شده است.

با این تفاسیر مسئول ستاد عتبات عالیات گچساران در این خصوص می‌گوید: بیش از  ۳۰۰  هزار نفر زائر اربعین حسینی  از ابتدای شروع فعالیت  موکب‌ها (شهریورماه) تاکنون به‌صورت رفت‌وبرگشت  در این شهرستان پذیرایی شده‌اند.

سید علی رضازاده می‌افزاید: عاشقان اباعبدالله حسین علیه‌السلام در ۱۳ موکب در سطح شهر و روستاهای گچساران کار خدمات‌رسانی به زائران را به عهده‌دارند که بیش از هفت موکب در سطح شهر و ۶ موکب دیگر در بیرون از شهر کار خدمات‌رسانی به زائران اباعبدالله حسین علیه‌السلام را انجام می‌دهند.

وی تصریح می‌کند: بیش از ۲ هزار نفر کار خدمت به کاروان‌های حسینی در موکب‌های این شهرستان را برعهده‌گرفته‌اند که همه هزینه‌های پذیرایی در سه وعده شبانه‌روز را شهروندان ولایتمدار این شهرستان به‌صورت نقدی و غیر نقدی تأمین می‌کنند.

رضازاده در ادامه می‌گوید: همچنین کادر پزشکی و پرستار به‌صورت نوبتی (داوطلبانه) در موکب‌های این شهرستان خدمات درمانی انجام می‌دهند و موکب‌های مستقر در این شهرستان تا بعد از اربعین حسینی (۲۰ شهریور امسال) برای میزبانی زائران اربعین حسینی دایر هستند.

مسئول ستاد عتبات عالیات گچساران می‌افزاید: شبانه‌روز بیش از سه هزار زائر اربعین در این شهرستان اسکان داده می‌شوند چراکه این شهرستان به دلیل قرار گرفتن در همسایگی خوزستان یکی از گذرگاه‌های کاروان‌های اربعین حسینی است.

مسئول موکب حضرت بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها گچساران در ادامه نیز در خصوص خدمت‌رسانی به زوار اربعین در این شهرستان هم می‌گوید: چندین سال است که برای خدمت به زائران اربعین حسینی در گچساران با دایر کردن موکب تلاش می‌کنیم و موکب حضرت بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها ۶ سال است که در گچساران برای ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی دایر شده است.

جان محمد محمدی ادامه می‌دهد: در سال‌های گذشته این موکب بالاتر از فلکه فرودگاه جنب تالار رضا این شهرستان برپا می‌شد که امسال نیز تصمیم بر این شد که موکب در پارک بانوان مستقر و پذیرای زائران اباعبدالله الحسین علیه‌السلام باشد.

 وی می‌افزاید: برای رفاه حال زائران اربعین حسینی در گرمای این شهرستان ۴ کولرآبی در این پارک نصب‌شده و مسجد امام جعفر صادق علیه‌السلام را در منطقه سه‌راهی جهت پذیرایی از زائرانی که طاقت گرما را ندارند، آماده کردیم.

 مسئول موکب حضرت بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها گچساران تصریح می‌کند: امسال این موکب از ۲۷ مردادماه پذیرایی از زائران اربعین را آغاز کرده و تا چند روز بعد از اربعین نیز به فعالیت خود ادامه خواهد داد، موکب حضرت بی‌بی حکیمه گچساران پذیرای زائرانی از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، کرمان، یزد، فارس و...همچنین زوار کشور پاکستان بوده است و تاکنون به بیش از 60 هزار زائر اربعین حسینی خدمات ارائه کرده است.

 محمدی در ادامه هم می‌گوید: میانگین پذیرایی روزانه این موکب ۳۵۰۰ نفر در ۳ وعده صبحانه، ناهار و شام بوده اگرچه در موکب حضرت بی‌بی حکیمه سلام‌الله علیها گچساران افزون بر ۵۰ نفر خادم خانم و آقا به زائران خدمت‌رسانی می‌کنند.

ادامه نیز مسئول موکب طریق الکربلا گچساران در این خصوص می‌گوید: با مشارکت فعال شهروندان خداجوی این شهرستان روزانه سه هزار نفر زائر اربعین حسینی در این موکب اسکان و پذیرایی می‌شوند.

محمد رمضانی می‌افزاید: عاشقان اباعبدالله حسین علیه‌السلام در ۲ شعبه موکب طریق الکربلا گچساران در محل‌های روستای تلخ آب شیرین و بوستان شهدای گمنام کار خدمات‌رسانی به زائران را به عهده‌دارند.

وی بیان می‌کند: این زائران که از استان‌های شرق ایران و کشورهایی مانند پاکستان در قالب کاروان‌های بزرگ و کوچک عازم کشور عراق برای شرکت در آیین اربعین حسینی هستند که در این شهرستان برای مدتی کوتاه توقف می‌کنند.

رمضانی تأکید می‌کند: بیش از ۵۰۰ نفر به‌صورت شبانه‌روزی و پاره‌وقت کار خدمت به کاروان‌های حسینی در موکب طریق الکربلا گچساران را به عهده گرفته‌اند. همه هزینه‌های پذیرایی در سه وعده شبانه‌روز و میان وعده‌ها را شهروندان ولایتمدار این شهرستان به‌صورت نقدی و غیر نقدی تأمین می‌کنند.

مسئول موکب طریق الکربلا گچساران ادامه می‌دهد: در این موکب خدمات پزشکی، پرستاری و مکانیک خودرو انجام می‌شود. همچنین سه حسینیه برای اسکان شبانه زائران در گچساران در نظر گرفته‌شده است که گروهی از خادمان کار خدمات‌رسانی مانند توزیع آب و شربت و همچنین نظافت مکان‌های اسکان را انجام می‌دهند.

سید علی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از موکب‌های گچساران گفت: گچساران معبر عبور و تردد زائران برخی از استان‌های کشور به کربلا است. مردم ولایتمدار و همیشه درصحنه گچساران همه باهم از طوایف مختلف پای‌کار آمدند و با خدمت به زوار امام حسین عشق و ارادت خود را به اهل‌بیت نشان داده‌اند.

وی تصریح کرد: در کنار طوایف لر، ایل بزرگ قشقایی با ایجاد موکب در پارک لاله گچساران بار دیگر حضور مؤثر خود را درصحنه‌های مختلف نشان دادند. اگرچه ایل قشقایی و طوایف ترک‌زبان در گچساران از اول انقلاب تاکنون با تقدیم شهدای خود ارادت و پایبندی به‌نظام و ایران اسلامی را ثابت کردند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: طوایف مختلف در گچساران همیشه در راستای انقلاب و خدمت به زائران امام حسین علیه‌السلام گام برداشتند؛ بنابراین کمتر از دو ماه کار سایت استان (موکب) در شلمچه را آغاز کردیم و امیدواریم تا اربعین سال آینده به‌طور کامل به بهره‌برداری برسد. اینکه در این مدت دو ماه سرویس بهداشتی و حمام برای استفاده زوار در این مکان احداث شد قابل‌تقدیر است.

وی با اشاره به اختصاص ۱۰ میلیارد تومان از متمم سفر رئیس‌جمهور به سایت استان در شلمچه گفت:  از محل اعتبارات استانی مبلغی به این مکان اختصاص داده می‌شود تا مجموعه‌ای در شأن زوار امام حسین علیه‌السلام به نام استان کهگیلویه و بویراحمد در مرز شلمچه احداث شود.

احمدزاده بیان کرد: سایت استان کهگیلویه و بویراحمد در مساحت ۵ هزار متر در مرز شلمچه است که برای سال آینده تکمیل و سردخانه، آشپزخانه و سایر امکانات موردنیاز زوار اربعین احداث می‌شود.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها