نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. دى 1402 - 8:41
پیامدهای شهادت فرمانده جبهه مقاومت تا مدت‌ها گریبان گیر سیاست گذاران در واشنگتن خواهد ماند،هرچند ترس و پشیمانی دشمن، مهم‌ترین پیامد راهبردی ترور شهید سلیمانی بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،دولت آمریکا با نقض آشکار و نادیده گرفتن قوانین بین المللی دربامداد جمعه  ۱۳ دی ماه 98 در جنایتی آشکار، سرداران قاسم سلیمانی فرمانده نیروی سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه هشت تن از یاران شان را طی یک عملیات تروریستی در مسیر فرودگاه بین المللی بغداد به شهادت رساند که این اقدام جنایتکارانه رئیس جمهوری آمریکا (ترامپ)با واکنش های بسیاری از سوی رسانه ها و نظریه پردازان غربی نیز مواجه شد.

اگرچه "میخاییل بوگدانف"،نماینده رئیس جمهوری روسیه در خاورمیانه در مصاحبه با هفته نامه یونانی "توویما" در این خصوص به اظهار نظری پرداخته و گفته است که هدف آمریکا از ترور قاسم سلیمانی بی ثبات کردن منطقه خاورمیانه بود،آنها می خواهند وضعیت منطقه خاورمیانه بی ثبات شود تا اینکه از مناقشات دائم در این منطقه از آب گل آلود ماهی بگیرند و ترورقاسم سلیمانی که سهم قابل توجهی در مبارزه با تروریسم ازجمله نابودی داعش داشت از این نوع اقدامات بود.

"وندی شرمن" معاون وزیر امور خارجه آمریکا (دولت باراک اوباما) در کنفرانسی در فلوریدا با انتقاد از شهادت سردار شهید سلیمانی توسط دولت ترامپ گفته است که حمله موشکی ترامپ که منجر به کشته شدن ژنرال  سلیمانی در عراق شد، می‌تواند مانع نفوذ ایران در منطقه شود اما با این وجود آن حمله یک اقدام خطرآمیز بود و من فکر می‌کنم که ترامپ با این اقدام دست به ریسک خطرناکی زده است.  

با این حال" جوزف نای" استاد برجسته دانشگاه هاروارد نیز در مصاحبه ای که با شبکه سی‌ان‌ان داشته بیان کرده که اگر آمریکا پاسخی نظامی داده بود، باز قابل  قبول‌تر بود، اما اینکه شما یک ژنرال و فرمانده عالی را در یک کشور ثالث و اینکه با کشور مبدا در جنگ نیستید، ترور می‌کنید، در حقیقت فرمان اجرایی "جرالد فورد" رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال 1976را که پس از جنگ ویتنام امضا شد و براساس آن، نباید در خارج از مرزها فردی را ترور کرد، زیرپا نهاده و آن را ابطال کرده است.

با این تفاسیر نیز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اولین گام انتقام این عملیات تروریستی، ساعت ۱:۲۰ بامداد ۱۸ دی 98 نیز " 13 " موشک بالستیک از نوع قیام و ذوالفقار و با رمز مقدس یا زهرا سلام الله علیها، پایگاه هوایی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به "عین‌الاسد" در استان الانبار عراق را در هم کوبید.هرچند رئیس جمهوری آمریکا قبل از پاسخ موشکی دقیق ایران مدعی بود، ایرانی‌ها جرات حمله به ماشین عظیم نظامی آمریکا را ندارند، پس از حمله عین الاسد گفته بود که "همه چیز خوب است"!. اما بعد از درز نخستین آمار جراحت‌ها، ترامپ درباره آسیب مغزی نظامیان آمریکایی به خبرنگاران گفت: "من شنیده‌ام که آن‌ ها سردرد و چیزهای دیگری داشته‌اند و من آن‌ها را نسبت به سایر جراحاتی که دیده‌ام، صدمات جدی نمی‌دانم".

در عین حال شبکه خبری المیادین گزارش می دهد که پایگاه نظامی عین الاسد کاملا ویران شده است.بر اساس گزارش‌ها، موشک‌های موج دوم در عملیات انتقام به اهداف تعیین شده در مقر آمریکا اصابت کرده است.پس از فوج اول حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه به سوی پایگاه هوایی عین‌الاسد محل اجتماع نیروهای ارتش تروریستی آمریکا در عراق طی عملیات شهید سلیمانی، تا ساعتی بعد کماکان شلیک موشک‌های بالستیک به سوی این پایگاه ادامه یافت.با این وجود نیز شبکه المیادین بازهم گزارش داده است که یک پایگاه نظامی آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل هم هدف قرار گرفته است.المیادین همچنین گزارش داد که حملات موشکی سپاه پاسداران به پایگاه آمریکایی عین الاسد در ساعت ۰۱:۲۰ دقیقه بامداد یعنی زمان به شهادت رسیدن سردار قاسم سلیمانی انجام گرفته است.

بنابراین باید توجه کرد از هنگام عملیات تروریستی آمریکا علیه سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس اعتراض و نگرانی نه تنها در افکار عمومی آمریکا بلکه در محافل سیاسی دو حزب دموکرات و جمهوری خواه هم به وجود آمد.پرسشی که بلافاصله مطرح شد دلیل ترور "ژنرال ایرانی" و یک "مقام رسمی عراقی" از سوی دولت آمریکا بود که پاسخ‌های کلی ودروغ‌گویی کاخ سفیدبیش از پیش به حساسیت درباره این اقدام تروریستی دامن زد.

از سوی دیگر، پاسخ دقیق و حساب شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با درهم کوبیدن پایگاه آمریکایی عین الاسد و اطلاع رسانی قطره چکانی دولت آمریکا درباره تلفات و خسارات این حمله موشکی ایران، خشم بسیاری را در واشنگتن و در محافل نظامی آمریکا برانگیخت، به گونه ای که " انجمن کهنه‌ سربازان جنگ‌های خارجی" با انتشار بیانیه ای از "ترامپ" خواست؛ بابت کم اهمیت جلوه دادن مصدومیت نظامیان این کشور در حمله موشکی ایران عذرخواهی کند.

با این حال "ویپین نارانگ" کارشناس آمریکایی امور نظامی و استاد مطالعات امنیتی دانشگاه "ام‌آی‌تی"در واکنش به تصاویر منتشر شده از حملات موشکی ایران به پایگاه هوایی عین الاسد در توئیتی نوشته است که در تصاویر ماهواره‌ای آثار حملات ایران به پایگاه نظامی آمریکایی نشان می‌دهد که دقت موشک‌های ایران به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.از دید من، مهمترین جنبه حمله موشکی ایران این است که موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد آن‌ها چقدردقیق است.

اگرچه ژنرال"فرانک مکنزی" فرمانده فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز چندی پیش در مصاحبه ای با نشریه "تایم" اینگونه اعتراف می کند که آن موشک‌ها در ده متری اهداف خود اصابت کردند. کاری که ایرانی‌ها در چندسال گذشته انجام داده‌اند، این است که یک پلتفرم بسیار توانمند موشک بالستیک ساختند.ایران نشان داده که موشک‌هایش توان اثبات شده‌ای برای حمله دقیق به اهداف دارند.

روزنامه نیویورک تایمز هم با توجه به حملات راکتی به پایگاه‌های آمریکا در عراق نوشت که مقامات کاخ سفید بعد از ماه‌ها پی برده‌اند که ترور سردار سلیمانی «شکست راهبردی برای آمریکا» بوده است. روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعتراف کرد که هم اکنون شماری از مقامات دولت ترامپ به این نتیجه رسیده‌اند که آمریکا بعد از ترور قاسم سلیمانی نتوانسته به اهداف راهبردی که ترامپ خواهان بدست آوردن آن بود، دست پیدا کند. 

"ویکتو بردو بورژوا"محقق حوزه آمریکای دانشگاه «کِبِک» مونترال کانادا در مصاحبه‌ای با روزنامه مستقل دانشجویان دانشگاه کِبِک گفت:دولت دونالد ترامپ اهمیت و جایگاه سردار سلیمانی را دست‌کم گرفته بود و از پاسخ ایران به این اقدام غافلگیر شد زیرا تصور نمی‌کرد تهران در پاسخ، دست به حمله موشکی بزند.«این محقق کانادایی همچنین درباره حملات موشکی ایران به پایگاه عین الاسد، پیام رسمی ایران در این حملات را ضد حمله عنوان کرد و گفت اگرچه هدف ایران از انجام این حمله موشکی، هدف قراردادن سربازان آمریکایی و برجای گذاشتن تلفات انسانی نبود اما تعدادی از سربازان آمریکایی به دلیل شدت حملات، دچار آسیب هایی شدند.

با این وجود نیز سرهنگ جاناتان جردن، افسر عملیات واحد نیروی هوایی حاضر در آن شب، می گوید که فکر نمی کند هیچ یک از افراد حاضر در شب حمله بدون رنج بردن از آسیب های روانشناختی یا عاطفی بتوانند این رخداد را فراموش کنند. با این وجود نیز خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد آمار آسیب مغزی ناشی از حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد، بیش از ۱۰۰ نفر است. اما ارتش آمریکا در آماری پله‌کانی در آخرین مورد گفته بود ۶۴ نفر به دلیل آسیب مغزی معالجه شده‌اند و در نهایت اعلام کردند که ۱۱۰ سرباز آمریکایی در جریان این موشک‌باران دچار آسیب مغزی شدند.

با مروری بر روند اعلام آسیب دیدگان موشک‌باران عین‌الاسد درمی‌یابیم که رئیس‌جمهوری آمریکا که مستقیما دستور ترور سردار سلیمانی را داده بود، در ابتدا اعلام کرد که هیچ نیروی آمریکایی در این حمله موشکی آسیب ندیده است.ادامه نیز نمایندگان کنگره آمریکا در نامه خود از وزارت دفاع این کشور خواستند که درباره تعداد نیروهای معاینه شده به دلیل آسیب مغزی، روند معاینه، میزان شدت آسیب مغزی در موارد تایید شده و معالجه‌های صورت گرفته روی این افراد توضیحات کامل بدهد.این نمایندگان همچنین از بازرس کل وزارت دفاع آمریکا خواستند که مشخص کند آیا تلاشی برای کوچک جلوه دادن تلفات حمله موشکی ایران شده و میزان مقاومت پناهگاه‌های موجود در پایگاه‌های آمریکایی در برابر انفجار چقدر است.

سردار حاجی زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در برنامه بدون تعارف یکسال بعد از حمله موشکی سپاه به عین الاسد در بخشی از سخنانش در این خصوص هم گفت:حالا بعضی مواقع صحبت می‌شد مثلا سردار سلیمانی به یکی از دوستان گفته بود که اگر یک روزی من را زدند چکار می‌کنید؟ سر به سر هم می‌گذاشتیم، رفیق ما گفته بود که حتما ما اعلان عزای عمومی می‌کنیم، دیگر چکار می‌کنید؟ احتمالاً محکوم می‌کنیم، و از این شوخی ها، و باز سوال کرده بود. سه ماه قبل از شهادتشان، گفته بود که دیگر چکار می‌کنید می‌سپاریم محور مقاومت انتقام شما را بگیرند، گفته بود نامرد یعنی نمی‌خواهید انتقام خون من را بگیرید؟.بنابراین این عملیات عملیاتی بود که دیگر حاج قاسم نبود، سخت بود یعنی این که توفیق انتقام یعنی شروع انتقام بود. شروع انتقام بود، به نظر من شروع مهمی هم بود و هیمنه آمریکا ریخت و از بین رفت، ولی این که تمام شده باشد، نه.

وی در بخش دیگر از اظهاراتش هم بیان کرده بود که زدن عین الاسد همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند یوم الله بود، واقعا پیروزی بزرگی بود که باید قدر بدانیم منتهی همه انتقام نبود، انتقام اصلی اخراج امریکایی از منطقه است، آمران و عاملان حتما تحت تعقیب هستند و روی آرامش و آسایش را نخواهند دید و این ادامه دارد تا ان شاءالله ما از شر آمریکا و آمریکایی‌ها خلاص شویم و بتوانیم آن‌ها را از منطقه اخراج کنیم به امید خدا، این طور نیست که بزنند و در بروند حتما باید پاسخگو باشیم.

به اعتراف یکی از افسران پیشین ارتش آمریکا، مهمترین چیزی که در مورد خاورمیانه باید بدانیم این است که آمریکا قدرتی در حال افول است و ایران، قدرت منطقه‌ای در حال صعود است. وکوچک‌ترین اقدام آمریکا علیه ایران، با واکنش شدید این کشور همراه خواهد بود.

براین اساس به نظر می رسد پیامدهای شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تا مدت‌ها گریبان گیر سیاست گذاران در واشنگتن بماند، اگرچه ناظران سیاسی در آمریکا اتفاق نظر داشته اند که ترور سردار سلیمانی، نگران شدیدی را در واشنگتن درباره ایجاد یک درگیری پرهزینه و حماقت بار به وجود آورده است که نتیجه آن تصویب طرح محدود کردن اختیارات نظامی ترامپ علیه کشورمان بود. در یک جمله می توان اینگونه خلاصه کرد که ترس و پشیمانی دشمن، مهم‌ترین پیامد راهبردی ترور شهید سلیمانی بود.

شاهرخ رضایی فر، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص فروپاشی هیمنه آمریکا در عملیات غرورآفرین «عین الاسد» گفت: باید توجه داشت که بعد از جنگ جهانی دوم و حتی در کوران جنگ سرد هم سابقه نداشته که یک کشوری مستقیماً به منافع آمریکا حمله کند، رسماً مسئولیت آن را بپذیرد و با سکوت آمریکا نیز مواجه شود.

وی افزود: واقعیت این است که ایالات‌متحده با تکیه‌بر توان اقتصادی و نظامی خود، در چند دهه اخیر یک ابرقدرت جهانی شناخته می‌شود که با تکیه‌بر زور و قدرت نظامی در جامعه جهانی رفتار می‌کند، متأسفانه رفتارهای قلدرمآبانه آمریکا با سکوت و انفعال رقبای جهانی این کشور روبرو بوده و همین مسئله آمریکا را در بروز رفتارهای یک‌جانبه گرایانه تحریک کرده است.

رضایی فر تصریح کرد: همچنان که می‌بینیم در جریان حمله نظامی به عراق نیز بسیاری از متحدان آمریکا مخالف بودند اما آمریکایی‌ها بازهم بدون توجه به واکنش‌های جهانی کار خودشان را انجام دادند چون این ذهنیت را داشتند که هیچ کشوری توان پاسخگویی به آمریکا را ندارد، اما در خصوص ایران این موضوع تفاوت داشت.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: بنابراین جمهوری اسلامی ایران گرچه بنا بر برخی دلایل سیاست صبر استراتژیک را در پیش‌گرفته بود و به دلایل مختلف بهانه به دست تیم ترامپ نمی‌داد اما این باعث نمی‌شد که در برابر اقدام گستاخانه ترامپ در شهادت سردار سلیمانی نیز ایران سیاست صبر استراتژیک را دنبال کند، لذا شاهد تصمیم عقلانی و منطقی از سوی جمهوری اسلامی بودیم که در عین اینکه هیمنه آمریکا را درهم شکست، هشدار جدی به رفتارهای آمریکا در قبال ایران داد.

وی افزود: قطعاً این اقدام به معنای انتقام سخت نبوده و ترامپ از فردای واقعه «عین الاسد» و بخصوص با نزدیک شدن به سالروز شهادت سردار دل‌ها، این هراس را در دل داشت که ایران به اقدام جدی‌تری دست بزند اما دریافت که ایران با سایر کشورهای دنیا تفاوت دارد و اگر بخواهد اقدام خصمانه‌ای نشان دهد با واکنش مستقیم ایران روبرو می‌شود.

مدرس دانشگاه تصریح کرد: شاید برجسته‌ترین کارشناسان دنیا حتی پیش‌بینی نمی‌کردند که ایران بخواهد دست به عمل نظامی بزند اما شاهد بودیم که با عملیات هدفمند و معناداری این اتفاق افتاد و ما برای اولین بار در چند دهه اخیر شاهد سکوت و بی‌عملی آمریکا در برابر حمله نظامی یک کشور به منافع ایالات متحد بودیم که جایگاه ایران را در معادلات جهانی ارتقا بخشید.

رضایی فر در ادامه با اشاره به اینکه عملیات «عین الاسد» یک گام کوچک برای درهم شکستن هیمنه آمریکاست، افزود: واقعیت آن است که همچنان که مقام معظم رهبری بارها به طرق مختلف در بیانات خود اشاره‌کرده‌اند جایگاه آمریکا رو به افول است و این افول را با مؤلفه‌های شفاف می‌توان اثبات کرد.

وی تصریح کرد: بنابراین آمریکا آن تک قدرت دوران پس از جنگ سرد نیست و ماجراجویی‌ها و رفتارهای بین‌المللی این کشور باعث حساسیت قدرت‌های نوظهور جهانی شده و شاهد هستیم که کشورهایی همچون چین، روسیه و حتی سایر کشورهای اروپایی نیز دریافته‌اند که ملزم به دنباله‌روی از سیاست‌های ایالات‌متحده نیستند.

 کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: بلکه در این میان نیاز بود که یک جرقه کوچک ضعف‌های بنیادین نظام آمریکا را نمایان کند، اینکه ایران یک هدف مشخص و از قبل اعلام‌شده را مورد هدف قرارداد و تأکید کرد که نیتی برای کشتار نظامیان آمریکایی را هم ندارد درواقع مخابره این پیام مهم به سایر قدرت‌ها بود که قدرت آمریکا شکننده است و وقتی با قاطعیت در برابر رفتارهای آمریکا ایستاد ضعف‌های این کشور بیشتر نمایان می‌شود.

وی تصریح کرد: نظام لیبرال دموکراسی آمریکایی بیش‌ازپیش در مسیر فروپاشی و شکست قرار دارد، شما مطمئن باشید که این شکست‌ها و ضعف‌ها در آینده‌ای نزدیک در سایر عرصه‌ها هم خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین چه‌بسا رفتار ایران را می‌توان به یک مسابقه فوتبال تشبیه کرد که وقتی نقطه‌ضعف رقیب را پیداکرده و ازآنجا ضربه نهایی را وارد می‌کند، تیم رقیب در سایر نقطه‌های زمین هم انسجام و اعتمادبه‌نفس خود را از دست می‌دهند و کم‌کم نیز سایر تیم‌ها بااطلاع از همین نقاط ضعف به آن تیم ضربه‌های بیشتری می‌زنند.

مدرس دانشگاه در ادامه بابیان اینکه عملیات غرورآفرین عین الاسد به معنای پایان یافتن انتقام حاج قاسم نخواهد بود، گفت: پایگاه عین الاسد مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق و دومین پایگاه ازلحاظ وسعت و اهمیت است، اما واقعیت این است که ارزش و اعتبار سردار قاسم سلیمانی بسیار والاتر از آن است که بخواهیم با یک مقایسه این‌چنینی انتقام خون سردار را از آمریکایی گرفته باشیم.

وی افزود: دولتمردان آمریکایی دیر یا زود تقاص رفتارشان را پس خواهد داد و مردم ایران در وقت مناسب پاسخ قاطع به آن خواهند داد، اما حمله به پایگاه نظامی آمریکا در همان اولین روزهای شهادت سردار درواقع انداختن ترس و هراس در دل دشمن بود تا برای همیشه خود را در معرض انتقام ببیند و خود همین احساس علاوه بر حقارت آمریکایی‌ها، ازلحاظ استراتژیک و منابع انسانی آن‌ها را دچار خستگی و کلافگی می‌کند، لذا در کل می‌توانیم بگوییم حمله نظامی ایران به پایگاه عین الاسد یک تصمیم هوشمندانه بود که در بهترین زمان و مکان به اجرا درآمد و زمینه‌ای برای انتقام نهایی خواهد بود.

بر این اساس به نظر می‌رسد پیامدهای شهادت سردار سلیمانی و ابو مهدی المهندس تا مدت‌ها گریبان گیر سیاست‌گذاران در واشنگتن بماند، اگرچه ناظران سیاسی در آمریکا اتفاق‌نظر داشته‌اند که ترور سردار سلیمانی، نگران شدیدی را در واشنگتن درباره ایجاد یک درگیری پرهزینه و حماقت بار به وجود آورده است که نتیجه آن تصویب طرح محدود کردن اختیارات نظامی ترامپ علیه کشورمان بود. در یک جمله می‌توان این‌گونه خلاصه کرد که ترس و پشیمانی دشمن، مهم‌ترین پیامد راهبردی ترور شهید سلیمانی بود.

 

انتهای خبر/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها