نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. خرداد 1399 - 21:08
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران از مهار آتش سوزی در اراضی زراعی و مرتعی منطقه انبار شاهی به یاری نیروهای محلی و بسیج خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،نگرانی از تخریب فزاینده جنگل‌های بلوط شهرستان گچساران به دلیل بهره‌برداری‌های از زغال مرغوبش که از سال های نه چندان دور شروع شده، حالا چندسالی است که جای خود را به آتش سوزی‌های مهیب و ویرانگری داده که مسبب اصلی آن انسان هایی هستند که به طور عمد و یا سهوی  ،‌آتشی به پا می‌کنند که در کسری از ثانیه هکتارها جنگل و مرتع را به آتش کشیده و ده‌ها گونه جانوری را به کام مرگ می کشاند.

از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون بالغ بر 11 مورد آتش سوزی گسترده درعرصه‌های جنگلی و مرتعی دیار بام نفت ایران به ثبت رسیده که در نتیجه آن بیش از435 هکتار جنگل و مرتع طعمه حریق شده است که با جولان این حجم گسترده از آتش سوزی ها در همین ابتدای امر، سال 99 را می توان سال سیاه جنگل‌ها و مراتع گچساران نامگذاری کرد.

هرچند در چند سال اخیر، علت‌های مختلفی سبب بروز آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع با ارزش این شهرستان شده که به مراتب سهم عامل انسانی بسیار مشهود بوده ،چرا که در بسیاری از موارد آتش سوزی‌ها عمدی به نظر می رسد. اگرچه شناسایی مجرمانی که سبب بروز آتش سوزی در منطقه می‌شوند باید مورد توجه جدی نهادهای مسئول قرار گیرد.

بنابراین باید توجه داشت که اطفای حریق آن هم در روزهای گرم سال و در ارتفاعات و مناطق سخت گذر این شهرستان کار آسانی نیست و اطفای کامل آن ساعت‌ها و در بیشتر موارد هم حتی روزها به طول می انجامد.

با این تفاسیر،رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران در گفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی،در خصوص آتش سوزی امروز مراتع این شهرستان می گوید:این آتش سوزی ها در چند نقطه از اراضی زراعی و مرتعی منطقه انبار شاهی(زمین های پشت بهشت زهرا) این شهرستان قبل از ظهر امروز به وقوع پیوست.

مجید نظری در ادامه می افزاید:در همان دقایق اولیه جمعی از نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی برای مهار آتش سوزی در این منطقه اقدام کردند که در نهایت این آتش سوزی عصر امروز و با تلاش مجدد نیروهای بسیج ،انجمن سبزگامان،اهالی روستای تلخاب شیرین و نارک مهار شد.

نظری در پایان ضمن تشکر از همه گروه ها و نهادهایی که در مهارآتش سوزی ها تلاش می کنند، می گوید:علت و میزان خسارت این آتش سوزی در دست بررسی قرار دارد.

بنابراین،آتش سوزی جنگل ها و مراتع گچساران حکایت نامهربانی بسیاری از انسان ها با طبیعت است و اگر تدبیری نشود با این کمر همتی که به نابودی عروس زاگرس(بلوط)بسته شده عن قریب هر سال باید شاهد شکسته شدن رکورد آتش سوزی ها نسبت به سال های گذشته در این شهرستان بود.

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها