نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. اسفند 1394 - 13:39
منفی ترین و بدشکل ترین یادمان تبلیغاتی این دوره از انتخابات گچساران، رواج بداخلاقی های سیاسی و عبارات تحقیری و توهین آمیزی بود که متأسفانه در یک طرف بعضی از سخنرانان یکی از کاندیداها و در طرف دیگر، خود کاندیدا کلید این حرکت ناپسند را بحرکت درآوردند.

به گزارش آفتاب جنوب،یدالله مرادی در یادداشتی نوشت:رشد فزاینده خرد و آگاهی در تحولات اجتماعی از مردم گچساران، چهره ای زیبا، منطقی و اهل تدبیر ساخته که نشان از مسئولیت شناسی و آرام بخشی و حرکت اندیشمندانه مردمی رشد یافته است و در فضای تبلیغات انتخاباتی سال جاری هم این رشدیافتگی ملاحظه شد و هم بر این چهره زیبا، چنگی و رنگی از تزویر و حیله گری بر آن آسیب وارد کرد. به تعبیری، کانون های قدرت و ثروت، این نماد افتخارآمیز را به آلودگی کشاندند.

 

با پایان یافتن جدال نابرابر تبلیغاتی مذکور، فرهیختگان آزاداندیش به دقت به واکاوی و ارزیابی این مهم بپردازند تا سیمای غرورآفرین بلوغ سیاسی این مردم را به نحوی حفظ و گسترش دهند.

 

حال در آستانه برگزاری حماسه دیگری از گچسارانی های قهرمان، همپای با ملت بصیر و وقت شناس ایران سرافراز به چند نکته ضروری می پردازم؛ باشد تا با امعان نظر راهگشایی در تشخیص درست اولویت انتخاب ما در 7 اسفند قرار گیرد:

 

الف- بعد از سال ها تنش و نزاع و اختلاف ساختگی قومی و زبانی و خط کشی تفرقه آمیز دو قوم بزرگ این شهر یعنی ترک و لر، امسال خط پایانی بر این روند شکل گرفت و تاریخی ترین وحدت انتخاباتی در این شهر رقم خورد و این یک زیرساخت و فرصت طلایی برای توسعه و پیشرفت این شهرستان میباشد؛ که البته به مزاق حاکمان پوشالی قدرت طلب در هر دو قومیت خوش نیامد و لذا بر علیه آن با زر و زور ثروتمندان، به فعالیت پرداختند؛ ولی این مهم بوقوع پیوسته و لذا خروجی نتیجه انتخابات هر کسی باشد ناچارا باید این محور را مورد توجه قرار دهد.

 

ب- برای اولین بار بعد از نه دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در این شهر، در دهمین دوره اتفاق نادری واقع شده که یک دو قطبی خاص بوجود آمده،دوقطبی که نه قومی است {ترک و لر}، نه جناحی و سیاسی است {اصولگرا و اصلاح طلب}، بلکه دوقطبی ثروت و فقر، دوقطبی دارا و ندار، دوقطبی زمیندار و بی زمین، دوقطبی پیمانکار و کارگر، دوقطبی دست چرب و پای برهنه، شکل گرفت و این قالب بندی در دو چهره ظهور یافت و بسیار شبیه به انتخابات 84 ریاست جمهوری احمدی نژاد - هاشمی رفسنجانی می باشد.

 

ج- برای اولین مرتبه در تاریخ انتخابات گچساران، کاندیداها در نهایت دو نفر در صحنه ماندند {هر چند نام آقای صادقی بدون تبلیغات و ستادی وجود دارد} و همین سبب شکل گیری صحنه ای منحصربفرد گردید. صحنه ای مملو از وفاق و همدلی و سادگی و بدون زرق و برق در یک طرف و در جهت دیگر صحنه ای از نمایش اشرافیگری و تفاخر ثروت اندوزی با ردیف ده ها ماشین لوکس و بریز و بپاش مالی و تبلیغات لوکس بنری و رسانه ای و پارچه ای، چاپ بروشور در صدها طرح و تنوع و رنگ که به ذبح تبلیغاتی شتر انجامید.

 

د- بعد از 37 سال از گذشت عمر پربرکت انقلاب اسلامی ایران برای اولین بار یک ترک زبان محور وحدت و اتحاد بخشی عمده ای از ساکنان شهرستان های گچساران و باشت قرار گرفته که همین سبب توجه اقشار و اقوام مختلف به دلاورمردی و شناخت تاریخ مبارزات و آشنایی با بزرگ مردان تاریخ قشقایی گردیده است و همین فرصت طلایی برای کسب مدیریت سیاسی شهرستان را برای ترک زبانان صادق ایجاد نموده است.

 

و- ویژگی دیگر این دوره انتخاباتی حضور پررنگ و دلگرم کننده متخصصین صنعت نفت و گاز در صحنه انتخابات است چون یک چهره ملی از این افراد زحمتکش در نقش کاندیدا ظاهر گردیده و موفقیت او، موفقیت و سربلندی همه کارکنان نفت است که بعد از سال ها، یک نفر از جنس خودشان و در کمیسیون تخصصی خودشان زبان گویای آنها میشود و این شأن و شوکت این قشر پرتلاش جامعه را افزون می نماید.

 

ه- انتخابات پروسه ای است که در طی آن میزان پایبندی اشخاص و جریانات سیاسی با شعارها و مفاهیم آموزشی را به منصه ظهور می رسانند و عملا در هر دوره ای در آرایش سیاسی جناح ها و احزاب و افراد تغییرات و جابجایی صورت می گیرد. از این نظر در این دوره بیشترین غربالگری در جریان اصولگرایی شهرستان شکل گرفت و تمام کسانی که در دور گذشته سر و سری پنهان با جریان حاکم گچساران داشتند و یا این دوره حال و هوای پست و ریاست انها را قلقلک داد و یا با نیم نگاهی به پیش بینی برنده انتخابات داشتند، و در مواردی هم غلبه رنگ قومیت و عرق همزبان بودن و یا اعتراض به کاندیدای اصولگرا، دچار نوعی همراهی و همگرایی با جریان و فرد کاندیدای مخالف شدند، بعضا با چرخشی 180 درجه ای بر تمام باورها و ادعاها و عملکرد سی و چند ساله خود خط قرمزی کشیدند و به نوعی شناسنامه سیاسی - جناحی خود را به آرشیو فرستادند. با این صف بندی که بین صداقت و معامله گری بوجود آمد، سبب شد تا این نیروها در مظان اتهام قرار بگیرند.

 

ی- ولی منفی ترین و بدشکل ترین یادمان تبلیغاتی این دوره از انتخابات گچساران، رواج بداخلاقی های سیاسی و عبارات تحقیری و توهین آمیزی بود که متأسفانه در یک طرف بعضی از سخنرانان یکی از کاندیداها و در طرف دیگر، خود کاندیدا کلید این حرکت ناپسند را بحرکت درآوردند، عباراتی چون وامانده سیاسی، مترسک و ... هیجان و تحریک احساسات دیگران را برانگیخت و همین سبب بعضی عبارات نادرست دیگر از طرف مقابل شد، اما خویشتن داری شخص آقای فولادی در این رابطه قابل تقدیر است.

 

راه اندازی گروه های قمه بدست، چاقوکش، تیرانداز، کارناوال های تبلیغی، چاپ پوسترهای بزرگتر از حد مجاز، بنرهای تبلیغاتی در سطح شهر، خبرهایی از پخش ...، و رواج حرکت های خارج از شئون و ادب، زیبنده این انتخابات در این مقطع زمانی نبوده، بخصوص که رسانه ها بعضا از رسالت و اخلاق حرفه ای خارج شده و با دریافت مبالغ بسیار، تبدیل به یک مغازه اجاره ای شدند که آگاهی بخشی آنها به تریبون شخصی تنزل پیدا کردند.

 

نکته آخر: ایجاد فضای تهدید و تطمیع در بی سابقه ترین شکل خود در حدی بود که همراهی اکثریت بدنه دولت و دستگاه های اداری منجر به تخلف و مداخله آشکار دولتمردان استانی به حمایت از یک کاندیدا در حدی بود که حتی عنوان وکیل الدوله، در سطح منشی و مستوفی دولت هم پایین آورده شد. حضور مستمر مدیران کل در دو شهرستان گچساران و باشت در 10 روز اخیر آنقدر زیاد بود، شائبه ایجاد کرده که گویا مرکز ادارات کل از یاسوج به باشت و گچساران منتقل شده اند.

 

علی ایحال ان شاالله عوامل اجرایی و نظارتی با جدیت، دقت، نکته سنجی و نهایت احترام، حق الناس بودن آرای مردمی را در تمام مراحل و ابعاد و ارکان رعایت و اعمال نمایند.

      انتهای پیام/م   

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها