نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
5. اسفند 1394 - 21:11
اگرچه پیش بینی طرفداران در اردوگاه‌های هر دو رقیب برنده شدن کاندیدای مورد حمایت خودشان را نشان می دهد اما به دلایل ذیل برنده انتخابات در هفتم اسفندماه جاری به احتمال قریب به یقین "علی فولادی وندا" خواهد بود.

به گزارش آفتاب جنوب،کمتر از دو روز  دیگر به زمان برگزاری دهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. فعالیت‌های گسترده انتخاباتی در باشت و گچساران حکایت از حضور گسترده و فراوان مردم داردکه  دلایل آن هم شاید بر می‌گردد به درک بالا و شعور سیاسی مثال زدنی مردم و اقوام ایرانی که در این خطه از میهن اسلامی زندگی می‌کنندو دو قطبی شدن انتخابات عامل دیگری است که باعث برگزاری پُرشور انتخابات شده در این دیار شده است.

 

اگرچه پیش بینی طرفداران در اردوگاه‌های هر دو رقیب برنده شدن کاندیدای مورد حمایت خودشان را نشان می دهد اما به دلایل ذیل برنده انتخابات در هفتم اسفندماه جاری  به احتمال قریب به یقین علی فولادی وندا خواهد بود.

 

1-جناح رقیب که خود را اصلاح طلب نامیده است (اگرچه اساساً هم به لحاظ سیاسی و هم به لحاظ تشکیلاتی و خط مشی از جرگه اصلاح طلبان امروز به دور است) از حدود ۶ ماه قبل موج سنگین تبلیغات را در باشت و بخصوص گچساران راه اندازی کرده است.

 

 

تهیه عکس‌های حرفه‌ای به گونه‌ای که تجمعات را گسترده‌تر از وضع موجود نمایش دهد. از همه ابزارها برای القاء این مهم که او اکثریت قاطع مردم را در گچساران و باشت به همراه خود دارد استفاده کرده است . اشکال اساسی به این فعالیت‌ها این است که جریانی که اعتقاد دارد و مرتب اعلام کرده است که اکثریت مطلق آراء را به صورت سنتی در اختیار دارد نبایستی به این حجم از تبلیغات مبادرت می‌ورزید.

 

 2-با پررنگ کردن جمعی از برگزیدگان قوم ترک (قشقایی‌ها) در صف اول تجمعات با لباس‌های سنتی ترکی قشقایی و تشکیل جلسات تبلیغاتی متعدد بخصوص در روستای باباکلان گچساران سعی در جا انداختن این موضوع داشته است که رأی اکثریت ترک‌های قشقایی را بدست آورده‌است.

 

اشکال این موضوع این است که اولاً طی ۱۶ سال گذشته هیچگاه اکثریت اقوام ترک قشقایی به کاندیدای این جریان رأی نداده‌اند.آنها یا به کاندیداهای ترک از میان اقوام خودشان و یا به جریان مقابل آنها رأی داده‌اند گواه این موضوع نتایج آراء صندوق‌های انتخابات طی ۱۶ سال گذشته است.

 

 

ثانیاً اتفاق جدیدی برای اقوام قشقایی‌ها نیفتاده است که انتظار حمایت حداکثری را از خودشان داشته باشند. پس احتساب رأی حداکثری از میان آراء اقوام قشقایی و ترک موهوم بوده و یک اشتباه استراتژیک این جریان است.

 

۳-بزرگ نمایی در فعالیت‌های انجام شده در سطح شهرستان‌های باشت و گچساران بیش از آنچه که در عمل اتفاق افتاده است. تنطیم زمان چهره برداری و افتتاح طرح‌ها با زمان نزدیک به برگزاری انتخابات بیانگر خالی بودن دست آنها در پاسخگویی به مطالبات حقه مردم گچساران و باشت است.

 

آنها به خوبی می‌دانند که ایجاد اشتغال برای حداقل ۲۰۰۰۰ نفر در سطح این دو شهرستان به سرمایه گذاری و اعتبارات گسترده‌تر از اعداد و ارقام فعلی دارد که تحقق آن نیازمند فعالیت‌های گسترده‌تری است.

 

4-علی‌رغم تلاش بیشتر برای نگه داشتن امواج تبلیغاتی در روزهای اخیر شاهد هستیم که این امواج در حال فروکش کردن است و علت آن سست بودن پایه‌ها و مبانی امواجی است که در ۶ ماه گذشته در منطقه باشت و گچساران ایجاد کرده‌اند.

 

دومین اشتباه استراتژیک این جریان عدم محاسبه قدرت هوش ، استدلال و تحلیل مردم و بخصوص قشر جوان بوده است که توانایی شگرفی در کشف حقایق دارند.

 

 5-امید بستن به اثرات مثبت انتشار عکس‌هایی در سایت‌های خبری از دست دادن با رقیب سنتی سی سال گذشته برای القاء ایجاد وحدت با جناح اصول گرا اشتباه دیگری بود که امروز نتایج آن آشکار گردیده است.

 

اگرچه سکوت معنی‌دار در پی انتشار این عکس‌ها در سایت‌های خبری حاکی از ابهامی است که در این رفتارهای سیاسی وجود داشته است اما وضعیت امروز نشان دهنده اثر گذاری بسیار کم و ناچیز این حرکت سیاسی ضعیف و فرصت طلبانه است.

 

 

 6-استراتژی حمله به جناح مقابل برای به میدان آوردن کاندیدای مورد حمایت آنها بمنظور ایجاد جنگ لفظی و در نهایت آلوده کردن فضا برای بهره برداری با سکوت، صبر و حوصله "علی فولادی وندا"شکست خورده است.

 

این استراتژی برای پوشش گذاشتن به ناکارآمدی طی ۴ سال گذشته و برای طرح مسائل فرعی و فریب افکار عمومی بوده که امروز یک سیاست شکست خورده است.والحمدالله یک آرامش خوب و با نشاطی در باشت و گچساران حاکم شده است.

 

 7-همه تحلیل‌ها و آنالیزهای انتخاباتی نشان از آن دارد که حداقل ۳۰ درصد از مردم بدون پیش داوری قبلی و با نگاه به عملکرد و شایستگی‌های کاندیداها در روزهای باقی مانده تصمیم گیری خواهند نمود و اینجاست که جنبه های مثبت و منفی فعالیت‌های انتخاباتی در ۶ ماه گذشته اثرات خودش را نشان خواهد داد.

 

8-مزیت و برتری بلامنازع "فولادی وندا" همان تخصص و تبحر او در صنعت نفت است که در حقیقت مزیت و پایه و اساس اصلی توسعه یک پارچه گچساران و باشت نیز می‌باشد.

 

هم می‌دانند که او رابطه خوبی با مدیران ارشد صنعت نفت داشته و راه کارهای اصلی تعریف و تصویب طرح‌های نفت و گاز و پتروشیمی را به خوبی می‌داند و با ارتباطاتش می‌تواند محرومیتها را از چهره منطقه پاک نماید.

 

لذا به نظر می‌رسد با وجود جوسازی و عملیات سنگین تبلیغاتی در اردوگاه رقیب به احتمال زیاد روز جمعه اتفاقی متفاوت با ۴ سال گذشته با وحدت اقوام لر و ترک یک متخصص صنعت نفت و فرزند عشایر ، شجاع ، مدیر ومدبر و دین مدار به مجلس شورای اسلامی راه یابد.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها