نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. تير 1394 - 16:03
یادداشت گچساران
یادداشت/
زخم بیکاری بر تن بام نفت ایران
نویسنده: 
نرگس احمدپور
اگر ساعتی زمان خود را صرف یک پیاده روی در فضاهای تفریحی شهرستان گچساران کنید ، اولین اجتماع شاد خانوادگی که تو را به خوردن یک فنجان چای دعوت می کنند ، اولین معضل زندگی اشان بیکاری همسر ،پسر جوان و یا اطرافیان است.

به گزارش آفتاب جنوب،بیش از 36 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد .دست آوردهایی که با نثار شهیدان و جوانانی که اهداف والای تعالی و استقلال و عفاف از اصلی ترین سرلوحه برنامه و مبارزه اشان بود اینک به دلایلی خاص موشکافی می شود.، انقلابی که برای به ثمر نشاندن درخت تنومند جوانمردی و ایثارش خون جوانان زیادی نثارش شد. از والاترین اهداف اصلی و یکی از شکوهمندترین رویه این انقلاب ، برگرداندن ارزش و مقام والای زن در اجتماع بود. مقامی که می رفت با همه اهداف غرب زدگی حکام پیشین زن به کالایی لوکس در ویترین نمادین اجتماع بدل شود.

 

جامعه ایرانی از دیر باز پیشینه ی خاصی در عفاف و حجاب داشته و برکسی پوشیده نیست که با ظهور اسلام ، زنان ایرانی با هر گویش و پوشش ، تحت لوای یک دیدگاه روشن بینانه ، پوشش هایشان نیز متفاوت شد. در دوره پهلوی اولین گامی که بر این حرمت چند صد ساله ای ضربه وارد آورد ، کشف حجاب رضاخان پهلوی بود .

 

جایگاه زن در اجتماع آن روز و توجه به توانمندی زنانی که تحصیل و استعداد وافری در آنان موج می زد با یک دیدگاه غرب زدگی اجین شد و دیری نپایید در یک اتفاق سه دهه ای ، زن از اندرونی و اجتماع کوچک خانواده به جامعه بیرون سوق داده شد. جامعه ای که در کنار همه به روز بودن و رشد شرارت های جنسی ، تنها جنسیت زن برایشان در صدای خوش ، اندام زیبا وپوششی نامحسوس بسنده می شد.

 

نمی توان همه برجستگی های زن جامعه آن روز را نادیده گرفت اما سوق دادن امیال زنانه به اهداف که ابرقدرت ها برای نفوذ بر جامعه جوان نیازمند بودند یکی از راه های نفوذ بیگانه به اندرونی بود. نفوذ به جامعه برای بیگانه تسلط بر اعتقادات و ارزش ها و سبک کردن آن در جامعه است .بیگانه ناخدای سکان اجتماع را مورد حلاجی قرار می دهد.این ناخدای سکان اجتماعی در وهله اول دیدگاه و حجب عقاید اجتماعی مورد احترام است.ابرقدرت برای رسیدن به اهدافش که همان دسترسی به منابع انسانی و معادن هر کشور است نخست کالای لوکس خود را که همان ترویج اولیه فرهنگ غربی به درون جامعه است را در ویترین دید افراد قرار می دهد بعد درون افراد قابل کشف می شوند ، یک کشف حجاب درونی و ضعف جوامع درست در ترویج جنگ نرم و افت در فرهنگ غنی جامعه است.

 

دوران طلایی انقلاب را با یک مهر سرخ رنگ به نام خون جوانان و آزادی کسب نمودیم ، آزادی به معنای رهایی از یوغ استعماربود. کما اینکه استعمار همواره سایه خود را بر جوامع دارد . مفهوم آزادی در وهله اول، رهایی از خویشتن خویش است.رهایی از امیالی که هر انسان بی ایمان را به سوی کفر و فرقه افکنی سوق می دهد .

 

یکی از راه های تفرقه در جامعه تبلیغ و ترویج فرهنگ غرب چه پوشش و چه اسباب لهو ولعب و ....باشد. در جامعه کنونی زن یعنی ستون پایدار..ستون هر خانه به استحکام مصالحش بستگی دارد و مصالح جامعه و زنان همان ایمان به خدای واحد و اصول عقیدتی دین اسلام است.

 

شیطان بزرگ آمریکا همواره در ترویج فرهنگی که جوان پسند و جوان گراست در کالبد لوکس ترین دستاوردهای نبرد نرم و جنگ روانی میان خانواده های سنتی و جامعه مدرن هستند . گویی جهنم به کادویی تبدیل شده که نگاه پر از عطش آنان که مصالح درونی اشان تنها بر پایه ی بی تجربگی و خودبزرگ بینی است جاذبه بسیار قوی برای سوق دادن خویش به این وادی دارند. حجاب پوششی برای حفظ هتک حرمت انسانیت است .

 

پس از سالها انقلاب شکوهمند فرهنگی در جامعه ایران ، بسیار سخت و گران است که همواره به مسئولین شهری و استانی در جهت ترویج و فرهنگ حجاب و توجه به پوشش جوانان برای جلوگیری از نفوذ افکار غرب زده در جامعه هشدار دهیم. فرهنگ سازی رعایت حجاب ، باید از سوی دستگاههای دولتی و اداری و متولیان امر فرهنگی صورت گیرد. براستی در شهر ما متولیان فرهنگ چه کسانی هستند؟اگر قرار است تنها در ماه رمضان و محرم و اعیاد مذهبی شعارگونه اهداف انقلاب را برجسته کنیم پس تعهد ما به خانواده شهدا و انقلاب چه می شود؟؟ حجاب تنها حجاب پوششی نیست .

 

در وهله اول باید حجاب دیدگاهی ما در فرهنگی صحیح تربیت اسلامی داشته باشند . دیدگاه مثبت مرد و زن به جامعه و پوشش نگرش واجب ترین امر است..حجاب مقوله جنسیتی نیست یک مقوله انسانی است و در چند نمونه خلاصه می شود ( سمعی-بصری-صوتی).درجامعه کنونی ما متولیان فرهنگ ، نهادهایی همچون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ،اداره تبلیغات اسلامی،مراکز صدا و سیما،آموزش و پرورش و در رأس همه سنگر نماز جمعه و تریبون امامان جمعه هر منطقه است.

 

 هوشیارانی که با درایتی قاطع ، باید موارد مربوط به مذهب و فرهنگ را بیش از موارد دیگر سرلوحه نصیحت به خانواده ها کنند. پیش از موارد فوق فرهنگ سازی از بطن خانواده سرچشمه می گیرد . تربیت صحیح اسلامی بر پایه چهارچوب اسلام در ید تربیتی پدر و مادری اصلح و مومنه و مومن است.آرامش کیان خانواده نیز به روح و روان سالم والدین بر می گردد و یکی از را ههای سلامت روح خانواده در هدف داشتن پدر خانواده در کار زندگی و تربیت است .

 

 توجه به مقوله بیکاری در جامعه اولین و مهمترین گام جهت اصلاح منشا همه ی موارد اخلاقی است . اگر بیکاری نباشد تجمع جوانان و مغزهای پویا در مکان هایی که عمومیت رفت و آمد دارند موجب آزادگی دیگر افراد جامعه نمی شود.اگر ساعتی زمان خود را صرف یک پیاده روی در فضاهای تفریحی شهرستان گچساران کنید ، اولین اجتماع شاد خانوادگی که تو را به خوردن یک فنجان چای دعوت می کنند ، اولین معضل زندگی اشان بیکاری همسر ،پسر جوان و یا اطرافیان است.

 

افرادی تحصیل کرده با تحصیلات آکادمیک و جویای آینده ای که رد پای نفت بر تن شهر آن را در افق هایی نزدیکتر از آنچه مسئولین آن را دست نیافتنی می بینند خلاصه می کند. بیکاری ام الفساد است. بیکاری اول سوهان روح می شود روح بیمار هزاران آرزوی دست نیافتنی را در دایره ذهن جوان مدور می کند .آرزوی رسیدن به زندگی که حق همه جوانان است همان که پیامبر (ص) امر فرمودند:" النکاح سنتی"؛ با توجه به شرایط کنونی زندگی های زیر خط فقر جامعه کنونی گچساران همه و همه عامل و سرمنشا دزدی ،قتل،بدبینی،گمانه زنی و اعتیاد می شود.

 

بی ارتباط نیست ، هرگاه حجاب وجدان برداشته شود حجاب ، دید هم بر داشته می شود ، حجاب گویشی هم عفت کلام را تحت شعاع قرار می دهد همه اینها یک جا به معضل بزرگ بزه در جامعه می شود. در زنان نیز پله پله اتفاقات اینگونه است .وقتی بیکاری معضل یک جامعه جوان است و ازدواج رویایی دست نیافتنی –جهزیه هجوم افکار نابرابر برای پدر و مادر ، غلبه بر احساس پاک با دخالت دجالواره ها و فرهنگ آتاتورک مدرن و عمو سام به روز از نظر عاطفی به یک زودباوری غلط می رسد.

 

عشق های مجازی آفتی است که به عادت بدل شده و هتک حرمت از کشف حجاب درونی و بیرونی در شبکه های مجازی شکل می گیرد . وقتی همه حواس افراد خانواده به شبکه های مجازی است مجالی برای درد و دل های صمیمی نیست و صمیمیت حلقه پیوند غلط جوان با جامعه مجازی است که عدم کنترل از استفاده صحیح از این فضاها به پرده دری های غیر معمول اجتماعی اخلاقی بدل می شود.

 

حجاب دیده و پرده ی حیای بشری و عرف جامعه برداشته می شود ، گویش ها بی عفتی محض می شوند و کلمات و عبارات نا متعارف به جای رفتارهای غیرتمندانه قدیمی متعارف شود. این جاست که دیگر متولیان فرهنگی خواب آرام ماهانه اشان هم برهم بخورد . دیگر کار از کار گذشته است.هدف ما داشتن چشمانی تیزبین در جهت حفظ آرمانهای الهی بنیانگذار انقلاب اسلامی رهبر آزاده امام خمینی کبیر ( ره ) می باشد. نه آنکه هر همایش هر دیدگاه هر ارتباط با مردم فقط و فقط نمادین باشد و در حرف خلاصه شود .

 

امر به معروف و نهی از منکر بزرگترین و برجسته ترین ارکان حفظ کیان دین است و هیچ سلاحی همچون حجاب انسانیت درون هر فرد حامی آن فرد از بلایای اجتماعی و ناپایدار اخلاقی نیست. امید است ترویج زیرساختهای فرهنگی بیش از هر دیدگاهی مورد توجه متولیان فرهنگی شهر باشد.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها