نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. شهريور 1393 - 7:48
ماهواره و تهاجم فرهنگی
ماهواره و تهاجم فرهنگی
نویسنده: 
سید علی رضا زاده
دشمن براي تبلیغ الگوهای مورد نظر خود، ایجاد بحران هویت در جامعه و نابودي فرهنگ ملّي و اسلامي كشور،به کمک شبکه های ماهواره ای فارسی زبان به هر ترفندي دست مي زند.

به گزارش آفتاب جنوب،غرب سال هاست به دنبال تحقق دهکده جهانی است و در راه رسیدن به این هدف شوم با یک مانع بسیار بزرگ مواجه می شود و آن هم اسلام است. مبانی دینی ما با مبانی غربی در تعارض است و کسی که پای‌بند مبانی دینی است، نمی‌تواند در مسیر اهداف تمدن غربی گام بردارد. مدت‌ها است که غرب به این نتیجه رسیده که باید به هر نحو ممکن این مانع را از سر راه خود بردارد.

 

یکی از اصلی‌ترین راه‌کارهای غرب برای رسیدن به این هدف، فاسد کردن مسلمانان است. آن‌ها معتقدند اگر ما بتوانیم جوان مسلمان را، به ورطۀ فساد بکشانیم، به صورت غیرقابل تصوری توانسته‌ایم این مانع بزرگ را از سر راه خود برداریم. در این میان توجه ویژه‌ای به بحث خانواده کرده‌اند؛ چرا كه ديده‌اند بافت سنتي و ديني يك خانواده شيعي يك مانع بسيار بزرگ بر سر راه به فساد كشاندن جوانان است به همين دليل به اين نتيجه رسيدند كه ما اگر بتوانيم فساد را به متن خانواده ايراني بكشانيم و توسط خود خانواده به اين هدف برسيم كارمان چندين برابر آسان‌تر مي‌شود.

 

دشمن براي تبلیغ الگوهای مورد نظر خود و ایجاد بحران هویت در جامعه به کمک شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، از انواع راه ها و شيوه ها استفاده مي كند و به هر ترفندي دست مي زند. در ذيل به برخي از آنها اشاره مي شود:

 

تضعيف باورها و اعتقادات ديني:

 

جوانان آينده سازان كشورند و اگر خوب تربيت شوند و باورهاي ديني را در قلب پاك خويش بپرورانند، هاديان جامعه خواهند بود. شور و نشاط جوانان وقتي با فرهنگ پاك و پوياي اسلام عجين شد، آن گاه به بار خواهد نشست و همگان از ثمرات آن بهره مند خواهند گرديد. دشمنان اسلام اين نكته را خـوب مي دانند، از اين رو، «باورهاي اسلامي» را مورد هجمه قرار مي دهند و مي كوشند از هر طريق ممکن اعتقادات مذهبي را در وجود جوانان سست و كم رنگ كنند؛ زيرا با وجود فرهنگ اسلامي ـ كه با فطرت بي آلايش جوانان سازگار است ـ جاي هيچ نفوذي براي فرهنگ بيگانه نيست. مقام معظّم رهبري از اين توطئه شوم چنين نقاب برمي گيرند:«يكي از راه هاي تهاجم فرهنگي اين بود كه سعي كنند جوانان مؤمن را از پاي بندي هاي متعصبانه به ايمان ـ كه همان چيزي است كه يك تمدن را نگه مي دارد ـ منصرف كنند، مانند همان كاري كه در قرن هاي گذشته در "اندلس" كردند؛ جوان ها را ريختند در عالم فساد، شهوت راني و مي گساري. اين كارها در حال حاضر دارد انجام مي گيرد.» (روزنامه جمهورى اسلامى، 22/5/ 1372).

 

ارائه معيارهاي فرهنگ غرب:

 

از ديگر شيوه هاي عملي دشمن در جهت نابودي فرهنگ ملّي و اسلامي كشور ما، ارائه معيارهاي ارزشي فرهنگ غرب و القاي آن بر افراد جامعه است، رفاه مادي، بهره جويي و لذت بردن بي حد و لجام گسيخته در زندگي و سرانجام، زندگي در چهارچوب حيات مادي و حيواني به دور از معنويات و اخلاق و انسانيت. تمام تلاش هاي آنان پيرامون محور مادي بودن انسان و به عبارتي، بسيج همه امكانات در مسير لذت بيشتر، سير مي كند. از اين رو، انسان با معنويت و باتقوا را چنانچه از سرمايه هاي مادي بي بهره باشد، انساني مرتجع و غيرمتمدّن مي دانند، ولي انسان بي بندوبار، رفاه طلب، سودجو، ثروت اندوز، چپاولگر، بي دين و لامذهب را انساني متمدّن، متشخص و هماهنگ با زندگي مدرن امروزي معرفي مي كنند.

 

 اشاعه فساد، ابتذال و بي بندباري اخلاقی و اعتیاد به مواد مخدر:

 

پرورش روح انسان بدون محدودكردن شهوت امكان پذير نيست و انسان وقتي شهواتش عنان گسيخته باشد، مانند حيوانات مي شود و در اين صورت، راه رشد انساني براي رسيدن به كمالات مسدود مي گردد. از اين رو، اسلام، بخصوص براي ارضاي غريزه جنسي، ضابطه، قاعده، حدود و قيود تعيين كرده است. بر همين اساس، يكي از راه هاي آسان و ساده مبارزه با دين در يك جامعه، باز كردن راه عنان گسيختگي شهوات است، يعني همان كاري كه انگليسي ها در ادوار گذشته در ممالك اسلامي انجام دادند و جوانان را در عالم فساد و ميگساري غرق كردند.

 

 همفر، جاسوس انگليسي در ممالك اسلامي در سال 1180م، در خاطرات خود راه هاي نابودسازي عوامل نيرومند مسلمانان را چنين برمي شمرد: «ترويج شراب خواري، قمار، فساد، شهوتراني، ترغيب به زيرپا نهادن دستورات اسلام، و... .»( معاونت سياسى نمايندگى ولى فقيه در سپاه، 1378: 35). مقام معظّم رهبري در اين خصوص مي فرمايد: «دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط فساد و فحشا سعي مي كند جوان هاي ما را از دست ما بگيرد. كاري كه از لحاظ فرهنگي دشمن مي كند تنها يك تهاجم فرهنگي نيست، بلكه بايد گفت يك شبيخون فرهنگي، يك غارت فرهنگي و يك قتل عام فرهنگـي است. امروز دشمن دارد اين كار را با ما مي كند.» (ديدار با فرماندهان گردانهای عاشورای نيروى مقاومت بسيج، 22 /4/ 1371). مقام معظم رهبری در فرمايشات ديگري، به ناتوي فرهنگي دشمن نيز اشاره كردند؛ يعني همان گونه كه دشمن در جهت نظامي و اهداف نظامي يك نيرويي به نام ناتو (ناتوي نظامي) در اختيار دارد، اهداف فرهنگي خود را نيز با تشكيل يك ناتوي فرهنگي به پيش مي برد. ايشان در مقابل اين تهاجم و ناتوي فرهنگي دشمن راه كار مهندسي فرهنگي را مطرح نمودند.

 

ارائه الگوهاي غربي:

 

 اصولا كاركرد اساسي و وظيفه اصلي استعمار فكري اين است كه افراد و ملت هاي زير سلطه، شخصيت اصلي خويش را از دست داده و به صورت جزئي از كشور استعمارگر درآيند، آن هم جزئي كه اصول تفكر و فرهنگ اصيل استعمارگر را به صورت بهترين ارمغان و يا حتي به شكل وحي منزل آسماني پذيرا شده و آن را معلم مطلق فرهنگ، دانش، اخلاق و همه چيز خود بداند. كوتاه سخن اينكه به برتري بي چون و چراي فرهنگ و دانش و آداب و رسوم آن اعتراف نمايد.(موحدنيا، 35:1379). بر همين اساس است كه استعمار با ارائه الگوهايي براي افراد جوامع، در جهت وابستگي فرهنگي آنان مي كوشد و فرهنگ خود را به گونه اي القا مي كند كه ملل استعمارشده فرهنگ اصيل خويش را رها كرده و مجذوب فرهنگ او شوند.

 

تخريب و ترور شخصيت هاي ديني و مذهبي:

 

 قهرمانان و شخصيت هاي واقعي هر ملت، از عوامل پويايي و بالندگي آن ملت محسوب مي شوند. آنان چون قلل رفيع در بين جامعه می درخشند و نسل هاي جديد را به تلاش و كوشش و مجاهدت فرا مي خوانند. دشمنان با گستردن دام هاي گوناگون سعي در تطميع و تخريب آنان داشته و در صورت عدم موفقيت، با نشر شايعات و اكاذيب به ترور شخصيت افراد مؤثر مي پردازند و در نهايت، براي تحقق اهداف شوم خويش دست خود را به خون پاك برگزيدگان و انديشمندان و مجاهدان ملت آغشته مي سازند كه تاريخ انقلاب اسلامي ما نمونه هاي فراواني از اين نوع ترفندها در دل خود جاي داده است.( مرکز تحقیقات اسلامی نمایندگی ولی فقیه در  سپاه، 1378: 109).

 

استفاده ابزاري از گروه هاي مذهبي:

 

يكي از روش هاي ديرين دشمن براي بسط سلطه خويش، استفاده از اعتقادات انحرافي در برابر عقايد و ارزش هاي اصيل است. آنان در تلاشند تا مذهب را كه عامل بيداري، پويايي، ظلم ستيزي، عدالت گستري و تأمين كننده سعادت دنيا و آخرت است، به عامل تخديري، انزواطلبي، ظلم پذيري، واپس گرايي و رهبانيت تبديل نمايند و به تعبير امام راحل(قدس سره)، اسلام ناب محمّدي را به اسلام آمريكايي مبدّل سازند.( همان).

 

تأكيد بر اختلافات مذهبي، تكيه افراطي بر تفاوت هاي شيعه و سني، ترويج خرافه گرايي، ترويج مذهب دروغين، تحريف مفاهيم بلند همچون انتظار، توكل، دعا، قضا و قدر و تعبّد همه در جهت اين هدف شوم سازمان دهي و اجرا مي شوند.

 

بحران هویت در سطوح مختلف و در میان اقشار مختلف به خصوص نسل جوان:

 

 ايران جامعه اي در حال گذر يا در حال توسعه است. در چنين جامعه اي با فروپاشي نظام ها و ساختارهاي سنتي نظير اجتماعات عشايري و روستايي و گسترش شهرنشيني، تحرکات جمعيتي و اجتماعي و تشديد تعاملات بين فرهنگ ها و اقوام و ملل متفاوت، اغلب مردم به ويژه جوانان در برابر الگوهاي محلي، ملي و جهاني متفاوت و بعضا متعارضي قرار گرفته اند. بسياري از اين جوانان با کنده شدن از بنيادهاي سنتي و در شرايط ضعف يا نبود ساختارهاي نوين مدني و يا عدم تشخيص الگوهاي مناسب، دچار تعارض، سردرگمي و بلا تکليفي مي شوند و خود را بين سنت و مدرنيته سرگردان مي بينند. در چنين شرايطي است که آنومي يا نابساماني اجتماعي زمينه لازم را براي پيدايش بحران هويت، سرخوردگي هاي رواني، فردگرايي هاي خودخواهانه، جمع گرايي خاص گرايانه، بي تعهدي، فساد اخلاقي، هنجارشکني و اختلال در نظم و کنترل اجتماعي، تخريب منابع و پايمال شدن منافع ملي، خشونت و احساس عدم امنيت، نارضايتي وبرون گرايي پديد مي آورد.( عبداللهي، 65:1374)

 

 

منابع:

  1. عبداللهي، محمد، ۱۳۷۴، بحران هويت جمعي و ديناميسم و مكانيزم تحول آن در ايران و تاثير آن بر ديناميسم مبادله فرهنگي ايران و جهان، نامه پژوهش، شماره ۲ و ۳.
  2. مركز تحقيقات اسلامى نمايندگى ولى فقيه در سپاه، تهاجم فرهنگى، تهران، انتشارات معاونت فرهنگى سپاه، 1378.
  3. معاونت سياسى نمايندگى ولى فقيه در قرارگاه ثاراللّه، نفوذ و استحاله، تهران، معاونت سياسى نمايندگى ولى فقيه، 1378.
  4. موحدنيا، فریدون، علل گرايش نسل جوان امروز به فرهنگ بيگانه، پايان نامه كارشناسى ارشد، قم، مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى (ره)، 1379,

 

 

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

متاسفانه ماهواره ها جای خود را در دل جوانان روستایی و عشایر هم باز کرده اند .جوانانی که همیشه سرآمد همه جوانان کشور در زمینه های علمی،اخلاقی،شجاعت و همت هستند اما امروز به بیراهه می رویم...خدا عاقبت همه ما رو ختم به خیر بفرماید
با سلام در صورت تمایل جهت تبادل لینک منتظر پاسخ شما هستم. با تشکر رحمانی مدیر سایت ساجده sajedeh.com
با تشکر از زحمات مسئولین سایت ارزشی آفتاب جنوب خواهشمند است مقالات و تحلیل سیاسی پیرامون اوضاع و احوال جریانات سیاسی شهرستان گچساران در سایت قرار دهید .
مطالب خوبیه اما متاسفانه تکراریه.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها