نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
10. ارديبهشت 1393 - 18:23
روز ملی خلیج فارس فرصتی برای نشان دادن اشتراک تمامی ایرانیان از هر دین، قبیله و باوری ست.

به گزارش آفتاب جنوب ، محسن صالحی در یادداشتی نوشت:دهم اردیبهشت در تاریخ ایران روز مهمی است،روزی که یادآور ازخودگذشتگی های ملت سرافراز ایران و فرار اشغال‌گران متجاوز پرتقالی بعد از ۱۱۷ سال تسلط جابرانه‌ برسواحل جنوبی کشور (۲۱ آوریل ۱۶۲۲ میلادی) در پی رشادت‌های سپاه ایران به رهبری امیرالامرای فارس(امام قلی‌خان) می باشد.شاه عباس صفوی  در این روز در سال ۱۶۲۱ میلادی توانست هرمز را از چنگ پرتقالی ها درآورد، تا همیشه به خاطر این اقدامش از او به نیکی یاد شود.

اما این روز در سال‌های اخیر شرایط دیگری پیدا کرده است. وجه اهمیت تاریخی این روز تحت شعاع تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت قرار گرفته است. تصمیم که ۱۰اردیبهشت را به روز ملی خلیج فارس بدل کرده است.

خلیج تا ابد فارس سومین خلیج بزرگ جهان است که به خاطر موقعیت جغرافیایی خود در طول تاریخ همواره نامش بر سر زبان‌ها بوده است و مردم تمام جهان آن را با نام خلیج فارس یا دریای پارس می شناسند.

در سال‌های اخیر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و در صدر آنها کشور عربستان به همراه اربابان غربی شان که از انقلاب اسلامی و اقتدار ایران زخم خورده اند سعی و تلاش فراوانی در تحریف نام خلیج فارس داشته‌اند تا از این تغییر نام اعتباری برای خود بیافرینند و این آبراه استراتژیک جهان را به نام خود درآورند؛ البته اعراب حاشیه خلیج فارس در پیمودن این مسیر تنها نبودند و گهگاه از سوی برخی موسسات بزرگ غربی از جمله نشنال جئوگرافی نیز همراهی می شدند، اما این همراهی ها در نهایت به عذر خواهی این گونه موسسات و جایگزینی نام اصیل خلیج فارس به جای نامهای جعلی دیگر می شد.

خلیج فارس نگینی بی همتا در جهان

تیر سال 1384 شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ فرهنگی‌ با توجه‌ به‌ هدف‌ قراردادن‌ هویت‌ فرهنگی‌ و تاریخی‌ ملت‌ ایران‌ از سوی‌ ایادی‌ استکبار جهانی‌ به‌ خصوص‌ برخی‌ از کشورهای‌ همسایه‌ و تلاش‌ آنان‌ برای‌ تحریف‌ نام‌ تاریخی‌ خلیج‌ فارس، به‌ پیشنهاد شورای‌ فرهنگ‌ عمومی‌ روز اخراج‌ پرتغالی‌ها -10 اردیبهشت - از تنگه‌ هرمز را به‌ عنوان‌ روز  خلیج فارس نامگذاری‌ کرد.

 خلیج فارس ایران در طول تاریخ مدّون خود از اهمیت ویژه‌ای در سیاست‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برخوردار بوده و هست. از جمله ویژگی‌های قابل ذکر خلیج فارس، موقعیت خاص جغرافیایی آن می‌باشد. ارتباط این آبراه با اقیانوس هند و آب‌های آزاد، باعث شده تا منطقه از لحاظ تجاری و نظامی، به خلیج فارس وابسته شود.اکتشافات نفتی و غنای آب خلیج فارس از لحاظ مواد معدنی و غذایی، آن را به نگینی بی همتا تبدیل کرده و چشم طمع بسیاری از کشورهای منطقه و قدرت‌های فرا منطقه‌ای را به سوی خود جلب نموده است.

ارزش‌های عظیم اقتصادی و موقعیت سوق الجیشی و سیاسی خلیج فارس از قدیم الایام تا امروز، استعمارگران را تشنه حضور و سلطه طلبی در منطقه کرده و باعث شده تا آنها بکوشند همواره سیاست خود را بر این منطقه تحمیل کند.از این رو خلیج فارس، همیشه صحنه کشمکش و نبرد بوده و سرزمین‌های حاشیه آن نیز از این کشمکش‌ها متأثر شده است؛ به گونه‌ای که زندگی سیاسی و اقتصادی این کشورها با توجه به مسائل و جریان‌های جاری در خلیج فارس جهت و سمت و سو می‌گیرد.

صفحات تقویم هر ملتی، علاوه بر نشان دادن روزها و گذشت زمان، بیانگر علائق تاریخی، فرهنگی و عقیدتی ملت‌ها می‌باشدو در حقیقت دهم اردیبهشت ماه روز ملی خلیج فارس روز غیرت ملی ایرانیان است

با ورق زدن برگ‌های تقویم، نسل‌های جدید هر قوم، خاطرات افتخارآمیز، مصیبت‌های وارد شده بر اجداد و نیاکان، روزهای تولد و وفات بزرگان را به یاد آورده و بدین ترتیب در مقابل جریان در حال گذر زندگی، یاد این روزها و شخصیت‌ها را ماندگار می‌کنند.دهم اردیبهشت ماه هر سال نیز از آن دست روزهایی است که انسان را به جستجو در پی این پرسش وامی‌دارد که فلسفه نامگذاری این روز چیست؟بررسی نامگذاری‌های روزها در تقویم ما ایرانی‌ها بیانگر این واقعیت است که ملت ایران، به دلیل ارج نهادن به جایگاه بشری و کرامت انسانی، روزها را به دلیل انتساب آنها به انسان‌ها، خواه در مناسبت‌های مذهبی و دینی و خواه در روزهای تاریخی، فرهنگی و ادبی، نامگذاری می‌کنند و حتی آنجایی که نامی از افراد نیست، روزها را به احترام شخصیتی خاص، محترم می‌شمارند.

خلیج فارس هویت تاریخی و ملی ایران زمین

اما در این بین، روز دهم اردیبهشت ماه، به نوعی یک استثناست. دهم اردیبهشت، بدون هیچ انتسابی، ویژه غیرت ملی و تمامیت ایرانیان است.این روز، در دل خود، ردپای هیچ نژاد و قومیتی نداشته و به هیچ رنگ و زبان و دین خاصی تعلق ندارد.دهم اردیبهشت ماه، روز خلیج فارس است. روزی که بر خلاف بزرگداشت‌های معمول در تقویم ایران عزیز، نام فرد خاصی را تداعی نمی‌کند و بزرگی‌اش نیز عاریه‌ای از بزرگی دیگری نیست. روز خلیج فارس، فرصتی است برای نشان دادن اشتراک تمامی ایرانیان از هر دین، قبیله و باوری.

این روز از آن جهت روزی بزرگ و مغتنم است که این مجال را برای هر فرزند ایرانی می‌دهد تا با یادآوری تاریخ و بازخوانی واقعیت‌های روزگاران دیرین، این حقیقت همیشه زنده را به یاد همه بیاورد که: خلیج فارس هویت تاریخی و ملی کشور ما است، نام خلیج فارس با نام ایران از گذشته‌های دور عجین بوده است و نام خلیج فارس یک واقعیت تاریخی و هویت یک منطقه است که امکان انکار آن از سوی هیچ کس وجود ندارد.

درخشش آب‌های همیشه خلیج فارس، انعکاسی از فروزندگی آفتاب آزادگی و وطن دوستی ایرانیان پاک اندیش بوده که نام عزیز ایران را در بستری به قدمت هزاران سال، در جای جای سرزمین آباء و اجدادی‌مان گسترانیده و هنوز زود است تا کج اندیشان و نوکیسگان، خاطره رشادت‌ها و ایثارگری های پهلوانان سرزمین عاشقان فاتح خیبر در هشت سال دفاع مقدس، دلاوری‌های دلاوران وجانفشانی های دلیرانش را فراموش کنند.

دهم اردیبهشت، مجال مغتنمی است بر یادآوری این رشادت‌ها و رسالت پاسداشت حرمت این مرز و بوم که برعهده تک تک فرزندان ایران اسلامی گذاشته  شده است.
 

همه سر به سر تن به کشتن دهیم - بـه از آنکه کشـور به دشمن دهـیم.
 

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت