نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
6. دى 1400 - 14:14
تحلیلگرمسائل سیاسی و اجتماعی گفت:امروز به پشتوانه شخصیت‌هایی همچون شهید سلیمانی ایران از چنان اقتدار و امنیتی برخوردار است که دستگاه دیپلماسی می‌تواند با یک دلگرمی و خودباوری در مجامع جهانی و حتی مذاکرات با ابرقدرت‌ها حاضر شود و منافع ملی را پیگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،شاهرخ رضایی فر؛ مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی و فرهنگی در گفتگوی اختصاصی با صبح زاگرس؛ در خصوص لزوم توجه به شاخصه های مکتب "شهید سلیمانی" در جامعه گفت:ببینید سردار سلیمانی از بدو جوانی تا لحظه‌ای که به درجه رفیع شهادت رسید واجد خصوصیات و ویژگی‌های اخلاقی بودند که او را از سایرین متمایز می‌کرد، نکته مهم در بررسی ابعاد مختلف زندگی شهید سلیمانی اعتقاد راستین به آرمان های والای نظام و انقلاب بود.

 

وی افزود:بنابراین  از پیش از انقلاب اسلامی "حاج قاسم" با باور عمیق به اسلام وارد عرصه مبارزات انقلابی شد، در کرمان در ساماندهی نیروهای انقلابی موثر بود، با پیروزی انقلاب و تشکیل سپاه وارد تشکیلات سپاه شد، با آغاز جنگ عازم جبهه و جهاد شد، با پایان جنگ، جهاد را رها نکرد و تخصص نظامی خود را ادامه داد، وقتی از مقام معظم رهبری حکم گرفتند ترجیح دادند در همان فضای نظامی و تخصصی خودشان ماموریت‌شان را دنبال کنند و این گونه نبود که به دنبال بهره برداری سیاسی یا منافع شخصی باشد، پس از جنگ در مقابله با اشرار فعال بود، سپس در جبهه مقاومت خدمات ماندگاری را پیش بردند.

 

رضایی فر ادامه داد:در واقع اگر شما دقت کنید متوجه خواهید شد هرکجا که نیاز به ایثار و فداکاری برای نظام بوده، سردار سلیمانی در خط مقدم بوده و پس از آن بلافاصله عرصه دیگری را برای خدمت و جهاد انتخاب کرده است، سردار سلیمانی ولایتمداری را در عمل معنا کرده و هرجایی که مقام معظم رهبری تشخیص داده اند ایشان با تمام وجود خود را وقف آن کار کرده اند.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: سردار سلیمانی هیچگاه از بطن عادی جامعه جدا نشد، همیشه در کنار مردم بود اما به دسته بندی‌های سیاسی ورود نمی کرد و راه ولایت را پیروی می‌کرد، او به معنای واقعی خودش را وقف مردم کرده بود و الحق که مردم هم به خوبی حقانیت و صداقت سردار سلیمانی را درک کرده بودند و شخصیتی محبوب در میان آحاد مردم بود و این‌گونه نبود که تنها بخشی از جامعه سردار سلیمانی را قبول داشته باشند و شخصیت عام شمول و مردمی بود.

 

وی درادامه با اشاره به ویژگی های شهید سلیمانی گفت:ویژگی‌های شاخص شهید سلیمانی که از او یک شخصیت مکتب ساز ساخت باور عمیق و راستین به اسلام و انقلاب، روحیه ولایتمداری صادقانه و البته مردم‌داری و ساده زیستی ایشان بود که باعث شد این چهره نظامی به یک چهره محبوب و مردمی تبدیل شود.

 

رضایی فر ادامه داد:بنابراین حاج قاسمی در دهه انتهایی عمر پربرکت خودش این ضرورت را دریافته بود که فراتر از شخصیت فردی خودش، او به یک چهره ملی، مردمی و مکتب ساز تبدیل شده بود و از این روست که می بینیم به رغم حضور موثر و جدی در همه عرصه‌های مهم و حیاتی چه در جنگ تحمیلی، چه مقابله و اشرار و سپس در محور مقاومت هیچ گاه وارد فضاهای سیاست داخلی نشد و همیشه به رغم دفاع از انقلاب و ولایت یک شخصیت الگو از خودش برجای گذاشت که حتی منتقدان و مخالفان نظام و انقلاب نیز بر صداقت و صلاحیت او مهر تایید می‌زدند.

 

تحلیلگر،مسائل اجتماعی درادامه در پاسخ به اینکه چه کنیم که «مکتب حاج قاسم» در جامعه سکه‌ رایج بشود؟ تمرکز اصلی متولیان باید روی چه نهاد و چه رده‌ سنی‌ای باشد؟،نیز گفت:سردار سلیمانی با منش، روش و کنش خود، خودش را معرفی کرد، سردار سلیمانی اگر به دنبال شخصیت‌سازی بود شاید با این محبوبیت مواجه نمی شد، علت محبوبیت سردار این بود که خود واقعی‌اش بود، یعنی بی ریا، حر، آزاده، وطن‌دوست و ولایتمدار که او را محبوب دل مردم کرد، اگر فردی قرار است دنباله رو سردار سلیمانی باشد ابتدا باید منش شهید سلیمانی را دنبال کند، شهید سلیمانی حرف و عملش یکی بود و از این رو بر دل می‌نشست.

 

 وی بیان کرد:رسالت دیگر ما معرفی این شهید و انتقال شاخص‌های اخلاقی و رفتاری ایشان به نسل جدید است، متاسفانه برخی دستگاه‌های تبلیغاتی به صورت گسترده در حال تخریب سرمایه اجتماعی و نیروهای خدوم کشور هستند، معرفی صادقانه شخصیت‌هایی چون سردار سلیمانی که عمری را در راه پاسداری از نظام مجاهدت کردند و برای ایمان و اعتقاد خود جان دادند، برای نسل جدید باورپذیرتر است. همین که نسل جوان بداند او برخلاف بسیاری که می‌توانست بعد از جنگ به فضاهای سیاسی، اجرایی و مدیریتی ورود کند، اما در تخصص خود باقی ماند، او را برای نسل جوان هم محبوب و مجذوب خواهد کرد.

 

رضایی فر تصریح کرد:البته این را هم بدانیم که سردار سلیمانی نیازی به تبلیغ و ترویج ندارد، این ما هستیم که به معرفی و ترویج سبک زندگی شخصیت‌هایی چون سردار سلیمانی که صادقانه خود را وقف نظام و انقلاب می‌کنند نیاز داریم تا مدیرانی سالم‌تر، کارآمدتر و اسلامی‌تر به جامعه معرفی کنیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا «مکتب حاج قاسم» ظرفیت این مسأله را دارد که متولدکننده حاج قاسم‌های جدید برای انقلاب اسلامی و جوامع آزادی خواه دنیا باشد؟،گفت:پس از پایان جنگ و تغییراتی که در فضای اجتماعی _فرهنگی جامعه به وجود آمد، خیلی‌ها بر این عقیده بودند که مکتب جنگ و جهاد تمام شده و دیگر نمی‌توان توقع داشت خودش را قربانی نظام و کشور کند، اما شخصیت‌هایی همچون شهید سلیمانی، شهید حججی و سایر شهدای مدافع حرم این واقعیت را نمایان ساختند که مکتب عاشورا و قربانی شدن در راه ایمان و عقیده هنوز زنده است و ایران بزرگ هم اقتدار و امنیت خود را از همین فرهنگ دارد.

 

وی افزود:با این وجود نیز مکتب حاج قاسم تداوم همان فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین علیه السلام است و نکته جدیدی نیست، سردار سلیمانی درواقع این حقیقت را آشکار کرد که دشمنان گمان نکنند تغییر سبک زندگی جوانان آنها را از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی دور کرده، بلکه همیشه شخصیت‌های مکتب سازی همچون حاج قاسم این قابلیت را دارند که در برابر ظلم و تجاوز و دفاع از دین و ناموس و وطن ایستادگی کنند. این مکتب نقطه انتها و پایان ندارد و هر بار در قالبی جدید خود را بازآفرینی می‌کند.

 

تحلیل گر مسائل اجتماعی در ادامه با اشاره به لزوم استفاده دستگاه دیپلماسی از ابعاد و درس‌های «مکتب حاج قاسم» تصریح کرد:دستگاه دیپلماسی در دو محور می‌تواند از شخصیت شهید سلیمانی استفاده کند، اول در به کارگیری نیروهایی اصیل و صادق در دستگاه دیپلماسی که باور عمیق به انقلاب داشته باشند و در این مسیر منافع ملت و نظام را بر منافع شخصی ترجیح دهند، شما تصور کنید در همه دستگاه‌های اداری شخصیت‌های صادق و سالمی چون شهید سلیمانی خدمت کنند، قطعا شاهد بروز بسیاری از مشکلات امروز جامعه نخواهیم بود.

 

رضایی فر گفت:اما محور دوم اینکه با استفاده از ظرفیت‌هایی که شهید سلیمانی برای ایران اسلامی ایجاد کرده، منافع عمومی را دنبال کنند، امروز به پشتوانه شخصیت‌هایی همچون شهید سلیمانی ایران از چنان اقتدار و امنیتی برخوردار است که دستگاه دیپلماسی می‌تواند با یک دلگرمی و خودباوری در مجامع جهانی و حتی مذاکرات با ابرقدرت‌ها حاضر شود و منافع ملی را پیگیری کند.

 

تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد:حضور موثر و نقش‌آفرینی سردار سلیمانی در منطقه، امروز ایران را به یک کشور صاحب گفتمان تبدیل کرده و از این روست که می بینیم در این مدت دشمنان نظام به جای تهدید ایران به دنبال مذاکره با ایران هستند و این را مدیون رشادت سردار سلیمانی و سایر شهدایی هستیم که در راه وطن، جان خود را تقدیم کرده اند.

 

وی در پاسخ به اینکه چرا باید همواره تاکید بر روحیه ساده زیستی،مردمی بودن،جهادی، و خدامحوری شهید سلیمانی به عنوان یک مطالبه جدی از مسئولین را داشته باشیم نیز گفت:مطالبه‌گری از تاکیدات مقام معظم رهبری است، حضرت آقا در سال‌های گذشته مخصوصا در جمع جوانان و دانشجویان به مطالبه گری بارها وبارها اشاره داشته اند و تردیدی نیست که بدون مطالبه گری حرکت در مسیر آرمان‌های انقلاب به کندی پیش خواهد رفت.

 

رضایی فرادامه داد:بنابراین شخصیت‌هایی چون شهید سلیمانی با تکیه بر ویژگی‌های شخصی از قبیل ساده زیستی، خداباوری و مردمی بودن در عمل ثابت کردند هم می‌توان در مسیر ولایت و انقلاب بود و هم مطالبه‌گری کرد. مطالبه گری به معنای سیاه‌نمایی و نادیده گرفتن خدمات و دستاوردها نیست، بلکه بدین معنی است که همان گونه که ما خودمان در ایفای نقشی که بر عهده داریم صادق باشیم از دیگران نیز چنین توقعی داشته باشیم، کاری که شهید سلیمانی به خوبی از عهده آن برآمد و اگر این شهید را به عنوان شاخص و معیار در رفتار و گفتار خودمان لحاظ کنیم، هم روحیه مطالبه‌گری ترویج خواهد شد، هم رشد و تعالی نظام را به دنبال خواهد داشت.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها