نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. آذر 1393 - 11:26
نماینده مردم گچساران و باشت درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امنیت شرط سرمایه گذاری دراستان کهگیلویه و بویراحمد است،افزود: امروزه ما حرمت های گذشته را از بین برده ایم هنوز قانون همه یا هیچ مشابه زندگی سنتی بر ما حاکم است و به محض بروز کوچکترین اختلافی دست به اسلحه می بریم و یا با چماق بر سر همدیگر می کوبیم.

غلامرضا تاجگردون نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی در خصوص هدف برگزاری همایش بزرگ طوایف و قومیت های مختلف گچساران ،گفت : هر خانواده کوچکی هم که باشد ، به هر بهانه ای مثل شبهای جمعه دور هم جمع می شوند و در همین دید و باز دیدها از مسائل و مشکلات همدیگر آگاه شده و به حل آن می پردازند .

 

وی افزود:ریش سفیدان ،معتمدین و مردم این خطه از ایران سرفراز نیز چون خانواده ای بزرگ  دور هم جمع شده اند تا مسائل و مشکلاتشان را مطرح نمایند و مطمئنا این نشست ها کمک کننده خواهد بود .

 

تاجگردون در ادامه نزاع های جمعی را یکی از مخربترین ناهنجاری های اجتماعی در سطح استان و شهرستان دانست و گفت: نزاع‌های جمعی از مهم‌ترین ناهنجاری‌های اجتماعی و معضلی است که موجب افتراق اجتماعی می‌شود و به دنبال آن مشارکت‌های عمومی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کاهش می‌یابد.

 

نماینده مردم گچساران و باشت درمجلس شورای اسلامی تصریح کرد:نزاع، پیامدهای اجتماعی نامطلوبی مانند خشونت در تعاملات اجتماعی توام با سلب احساس امنیت روحی و روانی، مهاجرت، اسکان اجباری، ایجاد ناامنی و محکومیت‌های کیفری را به همراه دارد.

 

این مسئول اظهارکرد:قدرت طلبی به شکل علاقه به سلاح و نمایش شجاعت و توانایی‌های بدنی، سازگاری با سختی‌ها و تن ندادن به زور، از دست ندادن اموال و افزودن آن از هر طریق ممکن همه و همه در وقوع نزاع‌های محلی سهمی عمده دارند.

 

وی افزود:این اثرات مخرب زمانی ابعاد وسیع تری به خود می گیرند که منازعین با حمایت و پشتیبانی جمع دوستان ، طایفه ،قوم و قبیله جدی تر و خشن تر می گردند و بر شدت نزاع می افزایند.

 

تاجگردون درادامه به نقش مشکلات فرهنگی در بروز اختلافات محلی اشاره کرد و گفت: بی شک برخي از منازعین در هنگام نزاع درگير مسائل احساسي زیادی از قبیل حس قهرمانی ، پهلوانی ، زورمندی ،قدرت طلبی و حمایت همه جانبه از فامیل و دوست خود می شوند.

 

طوایف و قومیت ها مردمی پاک سرشت و زیبا خو هستند

 

این مسئول تصریح کرد: اینگونه منازعات و مسائل مرتبط در تمامی استانهای کشور و از جمله استان کهگیلویه وبویراحمد وجود دارند لیکن در این استان با توجه به بافت اجتماعی حاکم بر مردم منطقه واقعیت این است که دارای شیوع بیشتر و با ابعاد وسیع تری می باشند.

 

وی اظهارکرد:طوایف و قومیت ها مردمی پاک سرشت و زیبا خو هستند که روحیه قوم گرایی و همدوستی به وضوح در آنها به چشم می خوردکه خود این حس نوع دوستی باعث خواهد شد اگر زمانی بین یک یا چند شخص اختلافی به وجود آید ریش سفیدان و بزرگان ایل و طایفه به رفع آن مشکل خواهند پرداخت و رابطه صلح و دوستی را بین طوایف مورد اختلاف برقرار خواهند کرد.

 

نماینده مردم گچساران و باشت درمجلس شورای اسلامی بیان کرد:وضعیت زمانی بحرانی خواهد شد که خود ریش سفیدان و بزرگان بخواهند با کینه و دشمنی بر این اختلاف دامن بزنند آن موقع است که درگیری سطح وسیع تری پیدا نموده و دامن آن گسترده تر خواهد شد به گونه ای که طوایف و قبایل مختلفی را درگیر در این قضیه خواهند کرد.

 

باید زمینه را برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم کرد

 

تاجگردون در ادامه با بیان اینکه مجموعه علل و عوامل مختلف با همکاری و نقش آفرینی، زمینه را برای جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی فراهم می آورند،افزود:سرمایه گذاری در محیط و شرایطی که میزان و درجه ریسک بالا و پرخطر داشته باشد، امکان نخواهد داشت ویکی از عوامل تاثیرگذار در ایجاد ریسک و خطر برای سرمایه گذاری،امنیت است.

 

وی افزود:یکی از عواملی که امنیت یک جامعه را تهدید می کند آسیب های اجتماعی آن جامعه است وانحرافات و آشفتگی های اجتماعی نیز منجر به تهدید امنیت داخلی و اجتماعی و در نتیجه کاهش رغبت سرمایه گذاران داخلی و خارجی براي سرمایه گذاری خواهد شد.

 

این مسئول در ادامه وجود امنیت را شرط سرمایه گذاری در جامعه برشمرد و تصریح کرد: برای سرمایه گذاری در استان و شهرستان هاچه برای سرمایه گذاران داخل و چه خارج از استان یا حتی خارج از کشور، اولا، امنیت را باید به طور نسبی ایجاد کنیم .

 

نماینده مردم گچساران و باشت درمجلس شورای اسلامی اظهارکرد:با توجه به اینکه این استان یکی از بهترین مناطق کشور برای سرمایه گذاری در زمینه صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری، ورزش ودیگر زمینه ها می باشد اما متاسفانه به خاطر نامناسب بودن شرایط امنیتی در استان کسی رغبت آن چنانی برای سرمایه گذاری ندارند .

 

تاجگردون با بیان اینکه سنت های قدیمی و فرهنگ سلسله مراتبی علی رغم نارسایی ها ؛ حفظ حرمت ها و احترام به ارزش ها را نیز در پی داشت،گفت: امروزه ما حرمت های گذشته را از بین برده ایم هنوز قانون همه یا هیچ مشابه زندگی سنتی بر ما حاکم است و به محض بروز کوچکترین اختلافی دست به اسلحه می بریم یا با چماق بر سر همدیگر می کوبیم.

 

سرنوشت شهرها را دانشگاه ها ، اتاق های فکر و کتاب ها رقم می زنند

 

وی افزود:هنوز یادنگرفته ایم که زندگی های مدرن الزاماتی دارد که با چماق ، حمله و خشونت در تضادند و می شود بدون توسل به خشونت ، طایفه و عشیره نیز بر حق و حرف خود ایستادگی کرد و از راه های قانونی به مطلوب خود رسید.

 

تاجگردون درادامه تصریح کرد:هنوز هم برای ما داشتن تفنگ برنو یا 5 تیر بلژیکی یک آرزو و هدف مهم است و نپذیرفته ایم که این چیزها امروزه کارکرد خود را از دست داده اند و سرنوشت شهرها  و مناطق مهم را دانشگاه ها و اتاق های فکر و کتاب ها رقم می زنند.

 

این مسئول خاطرنشان شد:هر کدام از ما حداقل یکبار این تجربه ی تلخ را از سر گذرانده ایم و با حسرت و افسوس خرمن های سوخته و کاشانه های غرق در آتش ناشی از درگیری های طایفه ای را دیده ایم.

 

نماینده مردم گچساران و باشت درمجلس شورای اسلامی افزود:نخواسته ایم بپذیریم که درگیری های طایفه ای علاوه بر آنکه هزینه ی زندگی را برای خودمان به شدت بالا می برد آرامش دیگر همشهریان مان را تهدید می کند و وجهه ی شهرستان را به شدت خدشه دار نموده و زشت جلوه می دهد.

تفنگ ابزار صیانت از ناموس و وطن بود

 

وی تصریح کرد:در دراز مدت نیز به علت نداشتن امنیت، سرمایه گذاری های اقتصادی و فرهنگی در منطقه ی ما صورت نخواهد گرفت و چرخه ی بیکاری، فقر و خشونت، عدم امنیت و سرمایه گذاری  و بیکاری تکرار خوهد شد. 

 

این مسئول با بیان اینکه تراژدی اسلحه و چماق مشکل بزرگ امروز جامعه ی ماست ،افزود: در زندگی سنتی تفنگ حرمت داشت و ابزار صیانت از ناموس و خاک بودو امروز تعصبات بی جای قومی و قبیله ای و عدم مدارا و کوتاه نیامدن در برابر همدیگر مشکلات بسیاری را بوجود آورده است.

 

تاجگردون در ادامه با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت بزرگان، ریش سفیدان ونیز تحصیل کردگان در کاهش اختلافات محلی بهره برد ،گفت: تک تک ما باید چنان رفتار کنیم که دست بردن به اسلحه و چماق چنان هزینه ی سنگینی داشته باشد تا کسی جرات نکن ماشه تفنگ را بچکاند نه اینکه با برشمردن دلاوری های کاذب وی در محافل خصوصی، قبح این کار را از بین ببریم وباعث بازتولید آن در آینده شویم.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها