نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
30. آبان 1402 - 8:23
اسرائیل پیش به سوی بحران اقتصادی؛
ضربه کاری جبهه مقاومت به اقتصاد صهیونیست‌ها
نقطه پايانی رژیم صهیونیستی وقتی است كه مهاجرت معكوس بين تمام اقشار شكل بگيرد و ساختار اجتماعی صهیونیست‌ها از هم بپاشد، امری كه با توجه به آمار‌های درز داده‌شده از رسانه‌های صهیونیستی سرعت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،  طوفان الاقصی، عملیات بی‌سابقه‌ای در تاریخ اشغال فلسطین به شمار می‌رود ورود به مناطق نظامی و نحوه طراحی عملیات، چه به لحاظ میزان هلاکت و اسارت صهیونیست‌ها، همچنین به لحاظ اطلاعاتی و غافلگیری سامانه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی و چه به لحاظ تسلیحاتی که تسلیحات نظامی و راداری صهیونیست‌ها از این عملیات جا ماندند. در تصور بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران نظامی این نبود که حماس بتواند چنین ضربه‌ای را به صهیونیست‌ها وارد کند. حتی خود صهیونیست‌ها هم به این شکست اذعان کردند و اسموتریچ، وزیر دارایی کابینه نتانیاهو گفت که «باید با سرافکندگی اعتراف کنیم که شکست خوردیم».

 همچنین ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی به اکونومیست گفت: «نتانیاهو مسئولیت بزرگ‌ترین شکست تاریخ اسرائیل را بر عهده بگیرد» این شکست موجی از ناامیدی را در میان صهیونیست‌ها ایجاد کرد و به‌طور مثال در یک ویدئو اعتراض منفعلانه و یأس آلود یک سرباز صهیونیستی نسبت به نتانیاهو را می‌بینیم که از کشته شدن دوستانش می‌گوید. عملیات طوفان الاقصی چنان هوشمندانه و دقیق اجرا شد که کسی کوچک‌ترین خدشه‌ای نمی‌تواند متوجه این عملیات کند. بسیاری از کارشناسان جهان در حال تحلیل چگونگی شکست اشغالگران قدس هستند از سویی دیگر نیز نتانیاهو در سیبل حملات داخلی برای شکست پیش‌آمده اگرچه ناامیدی و مهاجرت معکوس به سرزمین‌های اشغالی هم در پی این عملیات افزایش‌یافته است.

چندی قبل از عملیات طوفان الاقصی، هاآرتص در مطلبی نوشته بود: «سید حسن نصرالله در نظریه خانه عنکبوت درست گفته بود. اسرائیل در حال از هم پاشیدن است». آوی بنیاهو، سخنگوی سابق ارتش رژیم صهیونیستی نیز پیش‌ازاین گفته بود: «این مرحله، تاریک‌ترین عصر در تاریخ اسرائیل است» ران بن یاشای، کارشناس نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت هم گفته بود: اسرائیل سیر قهقرایی خود را به‌سوی فروپاشی در پیش‌گرفته است و بحران فعلی مرحله‌ای جدید و درعین‌حال مهم در مسیر فروپاشی آن به شمار می‌رود تا در مرحله بعدی حذف شدن اسرائیل از نقشه خاورمیانه رقم بخورد.

 با این تفاسیر طوفان الاقصی، طوفانی بر پیکره اقتصاد رژیم در ۱۵ مهرماه بود که نیرو‌های حماس مستقر در نوار غزه، با طراحی و اجرای عملیاتی غافلگیرانه، به سرزمین‌های در اشغال صهیونیست‌ها نفوذ کردند. در دقایق ابتدایی این حمله، ۵ هزار راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. پس‌ازآن نظامیان حماس با عبور از دیوار حائل بین نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی، به شهرک‌های صهیونیست نشین ورود کردند. تعداد نیرو‌های شرکت‌کننده در این حمله از جانب نیرو‌های حماس، نزدیک به هزار نفر و نقاط عملیاتی ورودی به خاک‌های اشغالی، ۱۵ نقطه معرفی‌شده است.

اين حمله ضربه سنگينی بر پيكره اطلاعاتی و امنيتی رژیم صهیونیستی زد و ساختار اقتصادی اسرائيل را متحمل ضرر‌های فراوانی كرد. به این جهت که اساس اقتصاد رژیم اشغالگر قدس حول سرمايه‌گذاری‌های سنگين خارجی می‌چرخد و همزمان بخش قابل‌توجهی از نيروی كار اسرائيل را دو تابعيتی‌‌هايی تشكيل می‌دهند كه با كوچک‌ترين تكانه امنيتی از اراضی اشغالی خارج می‌شوند.  در فاز اول حملات طوفان الاقصی زيرساخت‌های صنعتی و انرژی صهیونیست‌ها موردحمله قرار گرفت كه بخش قابل‌توجهی از صنايع اسرائيل را از كار انداخت و همچنين بخشی از نيروی كار وارداتی از شرق آسيا از سوی حماس اسير گرفته شدند و اين مسئله، پالس ناامنی اسرائيل را برای كارگران خارجی می‌فرستد و جذب دوباره نيروی كار خارجی برای رژیم صهیونیستی با مصائب زيادی همراه خواهد شد. 

 همزمان با آغاز مقاومت حماس، واحد‌های عمليات ويژه دريايی هم اقداماتی را در راستای ناامن‌سازی بندرهای تحت اشغال رژیم صهیونیستی انجام دادند كه اين عمليات‌ها و تعطيلی بندرها يا واهمه شركت‌های كشتيرانی از فعاليت در اراضی اشغالی ساختار صنعتی واردات مبنای اسرائيل متحمل آسيب‌های سنگينی می‌شود و خطوط توليد عملاً بسته می‌شوند. 

گزارش‌ها نشان می‌دهد که هرروز رژیم صهیونیستی به دلیل عملیات طوفان الاقصی 260 میلیون دلار ضرر اقتصادی می‌بیند چون تمام کارخانه‌ها و مراکز صنعتی این رژیم پس از 15 مهرماه به حالت تعطیل درآمده‌اند. همچنین بیشتر فرودگاه‌ها پروازهای خود را لغو کرده‌اند. این موضوع به معنای توقف تمامی فعالیت‌های اقتصادی و حتی اجتماعی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی است که آسیب جدی به پیکره اقتصاد شکننده صهیونیست‌ها وارد ساخته است.

اما مهم‌ترین بی‌آبرویی رژیم صهیونیستی فرار ساکنان شهرک‌نشین و یهودی و تلاش آن‌ها برای خروج از اسرائیل است. البته این موضوع قبلاً هم رخ‌داده بود. چون ورود صهیونیست‌ها به اراضی اشغالی تحت تأثیر تبلیغات سران این رژیم رخ داد و آن‌ها وعده داده بودند امنیت و رفاه را برای ساکنان اراضی اشغالی فراهم کنند؛ اما یک‌بار در جنگ 33‌روزه لبنان در سال 2006، شاهد این موضوع بودیم که به‌محض شروع جنگ 270 هزار نفر از ساکنان اراضی اشغالی این منطقه را ترک کرده و به اروپا و آمریکا مهاجرت کردند. اکنون هم شرایط به‌گونه‌ای است که گفته می‌شود بیش از یک‌میلیون نفر از یهودیان ساکن اراضی اشغالی و دارای تابعیت دوگانه قصد مهاجرت و فرار به کشورهای اروپایی و آمریکایی دارند اما به دلیل تعطیلی پروازها نمی‌توانند خارج شوند.

قطعاً بعد از طوفان الاقصی این‌یک‌میلیون یهودی از اراضی اشغالی خواهند رفت. این‌یک شکست اجتماعی بزرگ برای رژیم صهیونیستی است. چون این رژیم قائم بر وجود یهودیان و ارتش قدرتمند بود که با شکست مواجه شد. در مقابل این گروه از اشغالگران، ساکنان غزه راداریم و باوجود سختی‌های زیادی که در سال‌های گذشته متحمل شده‌اند و آسیب‌های جدی به آن‌ها رسیده است اما این مردم نگاه عاطفی به سرزمین خوددارند و هرگز حاضر نیستند غزه را با همه مشوق‌هایی مانند انتقال به کشورهای اروپایی وزندگی در رفاه ترک کنند و این نشان از وابستگی به محل سکونتشان دارد. 

این در حالی است که یک مؤسسه رتبه‌بندی بین‌المللی اعلام کرد درگیری با نیروهای مقاومت فلسطین شرایط اقتصادی رژیم صهیونیستی را طی سال جاری و سال ۲۰۲۴ به‌شدت تحت تأثیر منفی قرار خواهد داد. مؤسسه رتبه‌بندی فیچ اعلام کرد که در سه‌ماهه پایانی سال جاری اقتصاد رژیم صهیونیستی رشد منفی ۵ درصدی را تجربه خواهد کرد و دلیل آن تبعات سنگین درگیری کنونی این رژیم با نیروهای مقاومت فلسطینی است.

موسسه فیچ همچنین  اعلام کرده که در پی وقوع درگیری با نیروهای مقاومت فلسطینی فعالیت‌های اقتصادی در سرزمین‌های اشغالی به‌شدت کاهش‌یافته و تقاضا در این منطقه هم کاهش‌یافته است. از سوی دیگر شاهد آن هستیم که فضای سرمایه‌گذاری در سرزمین‌های اشغالی به‌شدت منفی و غیرقابل اطمینان شده است؛ اما درحالی‌که این مؤسسه تا پیش از درگیری با نیروهای فلسطینی، رشد اقتصادی ۲.۳ درصدی را برای رژیم صهیونیستی در سال جاری و سال آینده پیش‌بینی کرده بود اما حالا این رقم را به منفی ۵.۳ رصد کاهش داده است.

درگیری‌های کنونی به افزایش شدید مخارج رژیم صهیونیستی منجر شده و موجب شده تا کسری بودجه این رژیم طی ماه گذشته به‌یک‌باره به ۶ میلیارد دلار برسد. این مؤسسه ماه گذشته میلادی هم‌رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی را از «باثبات» به منفی کاهش داده بود.

آژانس رتبه‌بندی اعتباری «اس اند پی» طی گزارشی اعلام کرد که اقتصاد رژیم صهیونیستی در سه‌ماهه چهارم سال جاری با افزایش خطرات ژئوپلیتیکی و امنیتی به دلیل درگیری با گروه نظامی فلسطینی حماس، پنج درصد کوچک خواهد شد. این آژانس رتبه‌بندی به فعالیت‌های تجاری کمتر، کاهش تقاضای مصرف‌کننده و محیط سرمایه‌گذاری «بسیار نامطمئن» اشاره کرد.

اس اند پی پیش‌بینی کرد که کسری مالی رژیم صهیونیستی ۵.۳ درصد از تولید ناخالص داخلی در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ در مقایسه با ۲.۳ درصد برآورد آژانس، قبل از جنگ شود. رژیم صهیونیستی هزینه‌های مالی ارتش و غرامت به شرکت‌های نزدیک مرز با غزه همچنین خانواده‌های قربانیان و گروگان‌های حماس را افزایش داده است. این مورد منجر به رکورد کسری بودجه شده است که در ماه گذشته به ۶ میلیارد دلار رسید و در مقایسه با یک سال گذشته بیش از هفت برابر افزایش‌یافته است.

گزارش اس اند پی پس‌ازآن منتشر شد که این آژانس در ماه گذشته، تنها دو هفته پس از آغاز درگیری در 15 مهرماه، چشم‌انداز اعتبار رژیم صهیونیستی را از ثبات به منفی کاهش داد. آژانس‌های رتبه‌بندی مودیز و فیچ نیز رژیم صهیونیستی را برای کاهش رتبه موردبررسی قرار داده‌اند. بااین‌حال، اس اند پی اظهار کرد که در صورت حل مناقشه می‌تواند چشم‌انداز اعتباری رژیم صهیونیستی را به ثبات بازگرداند زیرا این مورد به معنای کاهش امنیت منطقه‌ای و خطرات داخلی است.

بااین‌وجود نیز بلومبرگ در تحلیل جنگ در غزه، سه پیش‌بینی مطرح کرده است:

۱. محدود شدن جغرافیایی درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی

تأثیر بر قیمت نفت و اقتصاد جهانی بسیار کم است. تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند ۳ تا ۴ دلار به قیمت نفت اضافه کند اما تأثیر جهانی آن اندک است به‌ویژه اگر عربستان و امارات از ظرفیت خود برای پر کردن جای خالی ایران در بازار نفت استفاده کنند.

۲. جنگ نیابتی بین ایران و اسرائیل و گسترش جغرافیایی درگیری‌ها به لبنان و سوریه

اگر درگیری‌ها به لبنان و سوریه یعنی جایی که موردحمایت ایران است، کشیده شود، جنگ نیابتی بین ایران و اسرائیل رخ می‌دهد که هزینه اقتصادی بیشتری نسبت به گزینه نخست دارد. با احتمال رویارویی مستقیم بین اسرائیل و ایران، احتمالاً افزایش قیمت نفت بیشتر خواهد بود. بنا به تجربه جنگ اسرائیل و حزب‌الله در سال ۲۰۰۶، قیمت هر بشکه نفت خام ۵ دلار افزایش یافت و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود نفت با افزایش قیمت ۱۰ درصدی به ۹۴ دلار در هر بشکه برسد.

گسترش تنش‌ها در منطقه، دو شوک را به همراه خواهد داشت: جهش ۱۰ درصدی قیمت نفت و ریسک در بازارهای مالی مشابه آنچه در بهار عربی رخ داد. بر این اساس، تولید ناخالص جهانی ۳۰۰ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. با افزایش قیمت نفت، دودهم (۰.۲) واحد درصد به تورم جهانی اضافه می‌شود و آن را به ۶ درصد می‌رساند و بانک‌های مرکزی ناچار خواهد شد به سیاست‌های پولی کنترل‌کننده تورم باوجود رشد اقتصادی پایین، ادامه دهند.

۳. جنگ بین ایران و اسرائیل

خطرناک‌ترین پیش‌بینی ممکن، جنگ بین ایران و اسرائیل است. این درگیری مستقیم، رکود جهانی را به دنبال خواهد داشت و بالا رفتن قیمت نفت و افزایش تورم، ضربه قابل‌توجهی به رشد اقتصادی در جهان خواهد زد. کاهش یک‌درصدی رشد اقتصاد جهانی و رسیدن نرخ رشد به ۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۴ که پایین‌ترین نرخ از سال ۱۹۸۲ تاکنون است از پیامدهای منفی این تحلیل است. همچنین در صورت تحقق این پیش‌بینی، تورم به ۶.۷ درصد خواهد رسید. اگر ایران تصمیم به مسدود کردن تنگه هرمز بگیرد، حتی ظرفیت اضافی عربستان و امارات نیز کمک نخواهد کرد چون یک‌پنجم نفت صادراتی به‌صورت روزانه از این تنگه عبور می‌کند.

بنابراین پیرو صحبت‌های رهبر معظم انقلاب، یکی از کلیدی‌ترین راهبردهایی که کشورهای منطقه می‌توانند در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی اتخاذ کنند توقف صادرات نفت و مواد غذایی به این رژیم جنایتکار است، این موضوع مستلزم شناخت مبادی است که از آن‌ها کالاهای اساسی رژیم صهیونیستی در حال تأمین شدن است و اصطلاحاً شاکلۀ اصلی اقتصاد این رژیم را تشکیل می‌دهد. اولین نکته‌ای که در این خصوص وجود دارد و اهمیت شناخت مبادی تأمین‌کنندۀ اقتصاد رژیم صهیونیستی را موضوعیت می‌بخشد، آشکارسازی این مبادی به جهت ایجاد فشار افکار عمومی به دولت‌هایی است که اساساً با صادرات نفت و مواد غذایی به تأمین اقتصاد اسرائیل می‌پردازند.

موضوع دیگر روشن کردن موضع‌گیری‌های منافقانه برخی از کشورهای منطقه است، به‌طوری‌که در 45 روزی که از جنایات رژیم اشغالگر صهیونیستی می‌گذرد، برخی از مسئولین کشورهای منطقه در ظاهر به محکوم کردن این جنایات می‌پردازند درحالی‌که همچنان به مراودات اقتصادی خود با اسرائیل ادامه می‌دهند و به‌نوعی تأمین‌کننده شرایط اقتصادی باثبات این رژیم هستند. همچنین دیگر نکته‌ای که اهمیت شناخت مبادی تأمین‌کننده اقتصاد رژیم صهیونیستی را حائز اهمیت می‌کند، شناخت این مبادی توسط گروه‌های محور مقاومت است، مشخص است که شناخت گلوگاه‌های تأمین‌کنندۀ اقتصاد رژیم صهیونیستی همواره می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای فلج کردن اقتصاد این رژیم غاصب موردتوجه این گروه‌ها قرار گیرد.

اگرچه نشريه فارن پاليسی در گزارشی با بررسی پيامدهای اقتصادی طوفان الاقصی برای رژيم صهيونيستی نوشت: اين پيامدها تا سال‌های آينده، صهیونیست‌ها را تحت تأثير قرار خواهد داد.  در صورت تداوم جنگ و ورود حزب‌الله به جنگ به لطف هزاران موشک و پهپاد نقطه زن تولیدشده از سوی واحد‌های مهندسی حزب‌الله، عملاً كار اقتصاد اسرائیل تمام است و تمامی کارخانه‌ها و مراكز صنعتی آن زير حمله موشک‌های نقطه زن قرار خواهد گرفت.  اما نقطه پايانی صهیونیست‌ها وقتی است كه مهاجرت معكوس بين تمام اقشار شكل بگيرد و ساختار اجتماعی رژيم از هم بپاشد. امری كه با توجه به آمار‌های درز داده‌شده از رسانه‌های صهیونیستی سرعت گرفته است.

نتانياهو كه پايان خود و دولتش را مي‌بيند در حال انتقام از كودكان فلسطينی است و مدارس و بيمارستان‌ها را هدف قرار می‌دهد.  ان‌شاءالله با تداوم مقاومت و شگفتانه‌های ديگر مجاهدان فلسطينی، نماز جماعت در مسجد‌الاقصي برگزار می‌شود و شاهد اهتزاز پرچم فلسطين بر فراز سرزمين زيتون و حماسه خواهيم بود.  رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند: «امروز همه‏ دنياى اسلام بايد قضيه‏  فلســـــطين را قضيه ‏ خود بداند؛ اين، كليد رمزآلودى است كه درهاى فرج را به روى امت اسلامى مى‏‌گشايد.»  

بر این اساس دو راهبرد برای مقابله اقتصادی با اسرائیل وجود دارد؛ راهبرد اصلی و مرکزی این است که کشورهای اسلامی هزینه مبادلات با رژیم صهیونیستی را به‌شدت افزایش دهند و آن را دچار اختلال کنند، فشار هزینه از محل انرژی به کشورهای حامی اسرائیل، می‌تواند معادلات را در درجه دوم عوض کند.

انتهای خبر/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها