نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
29. مهر 1402 - 1:35
قصه تعدیل نیروهای پتروشیمی گچساران این روزها بزرگ‌ترین دردی است که در صورت عدم پیگیری مسئولین می‌تواند مشکلات به‌مراتب عدیده‌ای را برای بسیاری از خانواده‌های گچسارانی به وجود بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، امروزه اشتغال جوانان یکی از مهم‌ترین موضوعات روز استان کهگیلویه و بویراحمد است درحالی‌که این وضعیت به گونه پیش می‌رود که هرروز بر تعداد بیکاران افزوده می‌شود و اندک شغل‌های موجود نیز از بین می‌روند. کهگیلویه و بویراحمد ازجمله استان‌هایی است که به لحاظ بیکاری جوانانش پیشینه‌ای تاریخی دارد و همواره نیز در ردیف استان‌های تراز اول به لحاظ بیکاری به شمار می‌رود. اگر به ظرفیت‌های نفت و گاز و صنایع پتروشیمی در کهگیلویه و بویراحمد توجه کنیم می‌بینیم که جوانان تحصیل‌کرده این استان کوچک اما محروم، از معضل بیکاری رنج‌ها می‌برند، بنابراین در استانی که لقب پنجمین ابر مخزن نفتی دنیا (شهرستان گچساران) را یدک می‌کشد و هم‌اکنون پروژه‌های بزرگ نفتی و پتروشیمی در این استان مشغول به فعالیت هستند، متأسفانه سهم مردم استان از اشتغال در بخش‌های مختلف بسیار ناچیز به نظر می‌رسد.

یکی از بدترین اتفاقات برای استان محرومی همچون کهگیلویه و بویراحمد این است که به‌رغم همه محرومیت‌ها و کمبودها، اما از اشتغال جوانانش در پروژه‌های مختلف خبری نیست، اگرچه فعالیت شرکت نفت و گاز و صنایع بزرگ پتروشیمی باعث شد تنها بیکاری نیروهای بومی تحصیل‌کرده و جویای کارش به چشم بیاید. بااین‌حال تنها سهم جوانان این سرزمین نیز بیکاری، آلودگی هوا و محروم شدن از رفاه اجتماعی است. با این تفاسیر استفاده از نیروهای بومی در پتروشیمی گچساران موضوعی است که سال‌ها موردبحث متولیان امر در شرکت پتروشیمی و مردمان دیار بام نفت ایران است و هر زمان که بحث استخدام و به‌کارگیری نیرو در این شرکت مطرح می‌شود بهره‌گیری از نیروی انسانی بومی به‌عنوان سرخط خبرهای این حوزه مطرح می‌شود.

بیکاری بومی ها در پنجمین ابر مخزن نفتی جهان

گچساران از شهرستان‌هایی است که اکثر پروژه‌های صنعتی و عمرانی همچون نفت و گاز و پتروشیمی، سدسازی و... در آن انجام می‌شود و مردم این مناطق انتظار بیشتری از فرصت راه‌اندازی پروژه‌ها در راستای جذب و به‌کارگیری نیروی انسانی رادارند؛ بنابراین وقتی مردم مناطق صنعتی بیشترین آسیب را ازلحاظ اجتماعی و زیست‌محیطی از راه‌اندازی طرح‌های حوزه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی می‌بینند این حق رادارند که در زمان جذب نیروی انسانی نیز این فرصت و امتیاز به آن‌ها داده شود که بتوانند در این پروژه‌ها بکار گرفته شوند که به نظر می‌رسد این کوچک‌ترین حقی است که این جوانان گچسارانی می‌توانند داشته باشند تا به دلیل آسیب‌هایی که از افتتاح این طرح‌ها به آن‌ها وارد می‌شود بتوانند جبران مافات نمایند.

از سوی دیگر بر اساس ماده ۴۷ قانون برنامه‌ ششم؛ «کلیه دستگاه‌های اجرایی ازجمله وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان انرژی اتمی و بنگاه‌های اقتصادی نهادهای عمومی غیردولتی مکلف‌اند در طول اجرای قانون برنامه، در طرح‌های خود و در شرایط برابر به پیمانکاران بومی واجد شرایط استانی اولویت دهند و در قرارداد با کلیه شرکت‌ها و پیمانکاران، اولویت با به‌کارگیری نیروهای بومی استانی (در شرایط برابر ازنظر علمی و تجربی و با اولویت محل سکونت نزدیک‌تر) را درج و بر حسن اجرای آن نظارت کنند.»
بر اساس این قانون که شرکت پتروشیمی گچساران  را نیز شامل می‌شود به همین خاطر انتظار می‌رود مسئولین پتروشیمی گچساران با جدیت نسبت به اجرای این قانون و آیین‌نامه‌های خود اقدام نمایند تا بیش از این حقی از نیروهای بومی این شهرستان در این شرکت تضییع نشود.

بااین‌وجود جذب هرگونه نیرو در شرکت پتروشیمی گچساران، باید ضابطه‌مند و به‌دوراز رابطه بازی صورت  گیرد. شرکت پتروشیمی گچساران در جذب نیروی کار باید دقت کند تا اولویت نیروهای بومی و کارگرانی باشد که قبلاً اخراج یا در شرف اخراج هستند، باشد. البته جذب هرگونه نیرو در شرکت پتروشیمی، باید برابر ضوابط و به‌دوراز روابط باشد و بر اساس قانون اولویت با نیروهای بومی، متخصص و کارآمد است. در جذب نیرو‌های کار موردنیاز با رعایت قوانین و مقررات استخدامی و ضوابط شرکت، اولویت با نیرو‌هایی باشد که از قبل دارای سوابق متعدد بوده و در پروژه‌های مختلف در احداث این مجتمع حضور داشتند و اخیراً بیکار شده‌اند.

حسن نشان زاده مقدم، معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس چندی پیش در نشست با خبرنگاران و اصحاب رسانه گفت: پتروشیمی گچساران بزرگ‌ترین پروژه صنعتی استان است؛ بنابراین در این پروژه حدود ۱.۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفته و عنوان بزرگ‌ترین پروژه صنعتی تاریخ استان را یدک می‌کشد اگرچه روند اجرایی این پروژه بنا به دلایل مختلفی همچون تحریم‌ها و موضوعات مالی با تاخیرات فراوانی همراه شد اما حرکت جهادی و انقلابی را در چند سال اخیر در این مجتمع شاهد بودیم و خدا را شاکریم که مشکلات هم مرتفع شدند.

وی افزود: از ۵۱ مدیر رده اول پتروشیمی گچساران ۳۵ نفر متعلق به این شهرستان هستند که به‌نوعی ۷۶ درصد مدیران این شرکت گچسارانی هستند و در بحث استخدامی‌ها نیز ۷۳ درصد بچه‌های استان هستند. نکته دیگر اینکه صنعت پتروشیمی و سیاست هلدینگ خلیج‌فارس به سرانجام رساندن پروژه‌های بر زمین‌مانده است. در تقویت جامعه پیرامونی و در حوزه پیمانکاری نیز سازمان برای پیمانکاران بومی در ارزیابی‌ها هم ارزش قائل می‌شوند.

گچسارانی‌ها در اولویت استخدام پتروشیمی

نشان زاده مقدم اظهار کرد: باید توجه کرد که پتروشیمی نوپا است و تازه می‌خواهد شکل بگیرد و در خصوص اتمام پروژه طبیعتاً ترخیص نیرو امری اجتناب‌ناپذیر است. در ترخیص نیرو امر با ترخیص نیروهای غیربومی و خارج از استان است مرحله بعد نیز بچه‌های خارج از شهرستان ترخیص خواهند شد، مرحله پایانی هم آنچه نیروی مازاد باشد از خود شهرستان نیز ترخیص می‌شود؛ اما اولویت به‌کارگیری نیرو با بچه‌های بومی گچساران است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس تصریح کرد: باید توجه کرد که از ۵۶۷ نفر نیروی رسمی، قراردادی، قرارداد معین و... ۳۶۰ نفر بچه‌های گچساران هستند که در هیچ صنعتی این ترکیب رعایت نشده است و هیچ جای این کشور به‌کارگیری نیرو این‌گونه نبوده و خوشبختانه هم اعتقاد به تولید پاک و اقتصاد پایدار داریم اگرچه درزمان اتمام این پروژه هزار نفر اشتغال‌زایی دارد. برای اولین بار در ایران نیازهایمان را به شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه کردیم و این سیاست درهلدینگ جاری و ساری است.

وی افزود: ضمن احترام به همه جناح‌های سیاسی و سیاسیون، ساختار ما دستورالعمل دارد ولله قسم تحت تأثیر سیاسیون برای پتروشیمی گچساران عمل نمی‌کنم اگرچه به سیاسیون احترام می‌گذاریم؛ بنابراین بعد از اتمام پروژه اگر قرا باشد نیروی هم جذب شود اولویت با بچه‌های گچساران است. به شخصیت‌هایی که برای گچساران تصمیم می‌گیرند حرمت می‌گذاریم و اما یک بنگاه اقتصادی ساخت‌وساز خودش را دارد. طبیعتاً در اتمام پروژه برای جذب و نگهداشت نیرو بر اساس سوابق، رسته کاری و تخصص عمل می‌کنیم هرچند سلایق و قضاوت‌های بیرونی وجود دارد اما مطمئن باشید خارج از چارچوب و ضوابط هلدینگ رفتار نخواهیم کرد.

نشان زاده گفت: امروز تمرکز بنده به روی پتروشیمی است حواشی را جمع می‌کنیم که خروجی به نفع مردم باشد. آنچه نیرویی بخواهد جذب شود از نیروهای موجود در مجتمع خواهد بود و آنچه نیاز باشد از کسانی هستند که درون مجتمع مشغول بکار هستند. معتقدم ۹۰ درصد نیروهای که امروز در پتروشیمی گچساران مشغول هستند به سفارش سیاسیون آمده‌اند و اگر جذبی هم در آینده باشد از همین نیروها شکل خواهد گرفت. تمام جریان شناسی و جریانات سیاسی استان را می‌شناسم و فارغ از جناح‌های سیاسی از کسانی جذب می‌شوند که در مجتمع مشغول کار هستند.

این در حالی است که فرماندار گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در این خصوص گفت: چندین جلسه تاکنون با مدیرعامل و دیگر مسئولین پتروشیمی گچساران در خصوص شرایط جذب نیرو برگزار کردیم که قرار بر این شد اولویت جذب با نیروهای بومی شهرستان گچساران باشد البته در بحث جذب نیروهای تعمیر و نگهداری پتروشیمی گچساران اولویت با نیروهای گچساران است و سامانه‌ای در این خصوص نیز طراحی‌شده است.

روان‌بخش دیهیمی خوب افزود: افرادی که سابقه کار در شرکت پتروشیمی رادارند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند که بر اساس تخصص و دیگر آیتم‌ها همچون سابقه کار، بومی بودن و...اقدام به جذب نیرو می‌شود، موضوعی که مهم است اینکه جذب در پتروشیمی گچساران بر اساس تخصص خواهد بود و در مرحله بعد نیروهای بومی قرار دارند. هنوز آغاز فرآیند ثبت‌نام در این سامانه انجام‌نشده است که در روزهای آینده توسط متولیان امر در هلدینگ خلیج‌فارس این موضوع نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد.

فرماندار گچساران تصریح کرد: راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بدون شک می‌تواند معضل بیکاری در گچساران را درمان کند اگرچه طبق آخرین پیگیری در خصوص احداث پتروپالایشگاه در این شهرستان نیز قول‌هایی داده‌شده که به‌زودی مشکلات جهت ساخت مرتفع شود.

جذب 500 نفر در پتروشیمی گچساران

طبقه گفته برخی منابع آگاه در پتروشیمی گچساران قرار است بیش از 500 نفر از طریق ارزیابی جذب شرکت پتروشیمی گچساران شود و کارگرانی که در پتروشیمی گچساران سابقه کاردارند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند البته این سامانه طوری طراحی‌شده است که فقط شناسه ملی افرادی که در این مجتمع سابقه کار داشته‌اند را خواهد پذیرفت نکته دیگر اینکه مصاحبه تخصصی این افراد نیز بیرون از استان انجام خواهد شد.

این منبع آگاه بیان کرده که جذب در پتروشیمی گچساران با توجه به تخصص فرد انجام می‌شود حتی کارگرانی که مدرک تحصیلی آن‌ها زیر دیپلم هم هستند می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند. کار خوبی که انجام‌شده است اینکه جذب در برخی مشاغل فقط اختصاص به نیروهای گچساران را دارد و در برخی مشاغل نیز که مشاغل تعمیراتی و بسیار تخصصی هستند سایر نیروهای بومی استان هم می‌توانند ثبت‌نام کنند آنچه حائز اهمیت است سهم بچه‌های گچساران در جذب درصد بالایی را شامل می‌شود.

نمی‌خواهیم اختلافی بین شهرستان‌ها ایجاد شود

بااین‌حال استاندار کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص نحوه جذب در پتروشیمی گچساران گفت: در همه شهرستان‌هایی که پروژه‌های بزرگ ساخته می‌شود جهت به‌کارگیری نیرو درصدی متعلق به بومی‌های شهرستان و درصدی هم مربوط به سایر نیروهای کل استان است ما نمی‌خواهیم اختلافی بین شهرستان‌های استان ایجاد شود ما یک استان واحد هستیم حتماً باید برای بچه‌های استان اشتغال ایجاد شود.

سید علی احمدزاده افزود: این موضوع در کل شهرستان‌های استان فرقی هم ندارد چراکه نیروهای استان در استان بومی محسوب می‌شوند و این موضوع باید در همه شهرستان‌ها هم اعمال شود، بنابراین در تمام شهرستان‌های استان سهمیه نیروهای بومی مشخص است و مابقی هم از کل استان باید جذب بشوند و کسی هم نمی‌توان جلوی این قانون را بگیرد باید توجه کرد که بچه‌های استان بومی محسوب می‌شوند.

بر این اساس جوانان تحصیل‌کرده و بیکار شهرستان گچساران خصوصاً و همه جوانان جویای کار استان کهگیلویه و بویراحمد عموماً از همه مسئولین استانی و شهرستانی  به‌خصوص استاندار و مجمع نمایندگان استان و فرماندار و ...، عاجزانه تقاضا مند هستند که رویِ مسئله‌ جذب نیروهای بومی و درصد آن تأکید و از حقوق به‌حق تحصیل‌کردگان و خیل بیکاران دفاع کنند.

بنابراین جوانان بومی گچساران امیدوارند با رسیدگی مسئولین در بحث استخدام پتروشیمی به خواسته به‌حق خود برسند چراکه اگر شرکت پتروشیمی  به جذب نیروی بومی بپردازند درصد بیکاری در این شهرستان بسیار پایین خواهد آمد و درنتیجه شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در این منطقه خواهیم بود. حال اما مردم گچساران انتظار دارند که نمایندگان و مسئولین استانی از میدان حرف به میدان عمل بیایند و به این امر مهم رسیدگی کنند.

مسئولین سهیمه بیشتری برای جذب نیرو مطالبه کنند

هم‌اکنون 2000 نفر در پتروشیمی گچساران مشغول به کار هستند که از این تعداد حدود 700 نفر نیروهای کارفرما و مابقی نیز نیروهای شرکت‌های پیمانکاری را شامل می‌شوند که نیروهای پیمانکاری در روزهای آینده به خیل بیکاران این شهرستان نیز اضافه خواهند شد؛ بنابراین احداث و راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی همچون پلیمر می‌تواند بخش زیادی از معضل بیکاری جوانان گچسارانی را مرتفع کند. جذب در پتروشیمی گچساران (تعمیر و نگهداری) فرصت مناسبی برای رهایی جوانان شهرستان گچساران از معضل بیکاری است و مسئولین این شهرستان باید همه‌جانبه در این خصوص همت کنند اگرچه قدرت چانه‌زنی مسئولین در بالا بردن آمار و سهمیه جذب به بالای 500 نفر شانس بیشتری برای به‌کارگیری نیروهای شهرستان را در پی خواهد داشت پس توقع شهروندان گچسارانی این است که از همین حداقل‌ها هم راهی برای اشتغال جوانان این دیار پیدا شود.

 انتهای پیام/خبر

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها