نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. بهمن 1402 - 11:18
تاریخ نیروی هوایی، مملو از ایثارگری و سلحشوری‌های خلبانان ایرانی است؛ مردانی که از حداقل امکانات، حداکثر بهره‌برداری را کردند, در روزهای سخت تحریم باوجود نبود قطعات، هواپیماهای شکاری و ترابری را عملیاتی و سرپا نگه داشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، پیشتازی در پیوستن به انقلاب و ثبت عکس تاریخی بیعت با بنیان‌گذار انقلاب اسلامی همچنان افتخار پایدار و درخشان در کارنامه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود، سه روز پس‌ازاین رخداد مهم، انقلاب اسلامی به‌طور رسمی در 22 بهمن‌ماه 57 به پیروزی می‌رسد.

روز پیوستن افسران نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی به خیل عظیم مردم ریشه حکومت طاغوت ر این سرزمین را خشکاند و آخرین بارقه‌های امید رژیم پهلوی افسران نیروی هوایی بود که آن‌ها هم در 19 بهمن 57 آب پاکی را روی دست این رژیم منحوس ریختند. شاید پیوستن نیروی هوایی یکی از شاه‌کلیدهای پیروزی قاطعانه‌ انقلاب اسلامی در ایران بود و به گفته فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش؛ «پیوستن کارکنان نیروی هوایی به امام راحل و قرار گرفتن در صفوف مردم باعث شکسته شدن کمر رژیم طاغوت و تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی شد».

اما  امروز انقلاب اسلامی به لطف خداوند، عنایت امام زمان (عج) و با رهبری داهیانه حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) از چله نخست عبور کرده و در چهارمین سال از چله دوم بااقتدار به مسیرش ادامه می‌دهد. امروز ایران اسلامی در حوزه نیروی هوایی و در عرصه بین‌الملل جزو ۱۰ کشور اول و در منطقه هم‌رتبه اول را یدک می‌کشد.

با این تفاسیر، امیر خلبان «محمود ضرابی» از خلبانان جنگنده فانتوم در دوران دفاع مقدس است. وی ورودی دانشکده خلبانی در سال 46 و در سال  74 نیز به مقام بازنشستگی نائل‌آمده است. خلبان ضرابی به مدت  6 سال در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضورداشته و به مدت سه سال نیز وابسته نظامی ایران در کشور چین بوده است. وی نزدیک به 15 سال است که کانون خلبانان ایران (با یک هزار و 500 عضو) را به‌عنوان یک سازمان مردم‌نهاد راه‌اندازی کرده است.

به بهانه روز 19 بهمن‌ماه که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به‌روز نیروی هوایی نام‌گذاری شده است گفتگویی را با این خلبان پیشکسوت دفاع مقدس ترتیب دادیم که در ادامه نیز از نگاه مخاطبین خواهد گذشت.

امیر خلبان ضرابی در ادامه با اشاره به نقش نیروی هوایی در طول چهار دهه انقلاب اسلامی گفت: در ابتدا به جوانان سرزمینم پیامی عرض کنم که‌ای جوانان ایرانی اگر می‌خواهید بااقتدار باشید و از استقلال کشور صیانت کنید، پس بایستی از تمامیت ارضی سرزمینتان چه در زمین، چه در دریا و چه در هوا حراست کنید. وقتی می‌گوییم «حب الوطن من الایمان» یعنی می‌توانیم انسان‌های باایمانی باشیم اگر دوستدار وطنمان باشیم. به گمان بنده هیچ‌کسی در ایران نمی‌تواند ادعا کند که بیشتر از سربازان (نظامیان و نیروهای مسلح) ایران‌زمین را دوست داشته باشد چراکه مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حدیثی می‌فرمایند که امور یک مملکت اصلاح نمی‌شود مگر به کار سربازان و مسئولیت‌پذیری آن‌ها، چراکه حقیقتاً سرباز زینت کشور است.

وی افزود: وقتی‌که حضرت امام (ره) بعد از سال‌ها تبعید در 12 بهمن به میهن اسلامی بازگشتند و تا 22 بهمن که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، هیچ احدی درروی کره زمین تصور نمی‌کرد در این مدت 10 روز این اتفاق بزرگ رقم بخورد، اما ملت ایران با یک اعتقاد راسخ به دنبال استقلال کشورشان بودند تا وابستگی به غرب و شرق نداشته باشند.

خلبان دوران دفاع مقدس در ادامه تصریح کرد: دوران انقلاب مردم همه درصحنه بودند و برای استقلالشان نیز وحدت کلمه داشتند، پس پای‌کار آمدند و آن پیروزی بزرگ و جاودانه هم رقم خورد، اما در ادامه نیز کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی هم در روز 19 بهمن‌ماه 57 قریب به‌اتفاق گرد هم آمدند و به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران نیز ادای احترام کردند که‌ای روز بزرگ به‌عنوان روز نیروی هوایی در تاریخ این مملکت نیز جاودانه شد و کارکنان نیروی هوایی ثابت کردند حتی دشمن اگر با ارابه‌های جنگی و با گارد هم به مرکز آموزش‌های آن زمان (پایگاه شهید خزایی) حمله کند و بخواهد  همه را تارومار کند بازهم کاری از پیش نخواهد برد.

خلبان ضرابی تصریح کرد: امروز بر همگان لازم است که با وحدت، استقلال و یکپارچگی از دستاوردهای 44 ساله انقلاب صیانت کنیم، بنابراین اولین فرمانده نیروی هوایی نیز امیر شادروان «اصغر ایمانیان» بود که به‌حکم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حکم فرماندهی گرفتند، مدتی بعد هم ما در بوشهر اولین پرواز چهار فروندی را بر فراز شهر انجام دادیم تا به مردم که ولی‌نعمتان ما هستند بگوییم که اگر در داخل انقلاب شده است ما همچنان حافظ مرزهای هوایی ایران اسلامی هستیم.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت زمانی که انقلاب پیروز شد نیروهای مسلح نیز بنا برهیجان و شوری که آن دوران وجود داشت، پس یک پاک‌سازی در سران ارتش نیز رخ داد، بنابراین ارتش تقریباً یک‌سوم از نیروهای کارآمد و متخصص خودش را ازدست‌داده بود در ابتدای انقلاب نیز خیلی اوضاع‌واحوال ارتش هم متزلزل بود اما با این اوصاف عزیزانی که وفادار انقلاب بودند پای‌کار آمدند و ارتش را از نو شکل دادند.

خلبان فانتوم در جنگ تحمیلی ادامه داد: تقریباً 20 ماه از انقلاب گذشته بود که نظام سلطه جنگ هشت‌ساله را بر ما تحمیل کرد، ارتش هم ازیک‌طرف نیروهای داخلی‌اش را آموزش می‌داد و از سوی دیگر هم در جبهه‌ها حضور دائم داشت، خلبانان در آن زمان با جنگنده فانتوم (اف چهار) همچون «آر_پی_جی زن‌ها» به جنگ تانک‌ها می‌رفتند درحالی‌که هیچ جای دنیا این اقدامات مرسوم نبود ولی نظر به اینکه ‌این ملت با وحدت، عشق و علاقه پای‌کار آمده بودند و می‌خواستند تا از انقلابشان صیانت کنند. حضرت امام (ره) بارها می‌فرمودند هرگاه ملتی بخواهد به‌سوی آزادی و استقلال پرواز کند، پس این پرنده دو بال به نام ایمان و وحدت لازم خواهد داشت.

خلبان ضرابی تصریح کرد: این نکته را هم بگویم درزمانی که ارتش در حال سازمان‌دهی مجدد بود جنگ تحمیلی رخ داد و دشمن بعثی در 31 شهریور 59 به کشورمان حمله‌ور شد، درحالی‌که صدام محاسبه کرده بود که یک‌هفته‌ای در تهران خواهد بود که با رشادت‌های فرزندان این سرزمین تمام نقش‌های دشمن نیز نقش بر آب شد.

وی افزود: اما کمتر از یک ماه صدام به سازمان ملل می‌رود و مدعی می‌شود که ‌ایرانیان پای مذاکره بیایند که ما حاضر به سازش و صلح هستیم، البته آن‌ها خیلی خام برخورد کردند چراکه فردای روز 31 شهریورماه 59 بنا بر برنامه‌ریزی «شهید خلبان  فکوری» عملیات «کمان 99"صورت گرفت و  140 فروند جنگنده مقرهای استراتژیک عراق شامل پالایشگاه‌ها، پل‌ها، سیستم ارتباطات، پایگاه‌ها، تأسیسات و ... را بمباران کردند به‌طوری‌که صدام به سران ارتش خود خطاب کرده بود که شما مدعی بودید خلبانان ایرانی را با» کودتای نوژه قلع‌وقمع کرده‌اید؟ اگرچه که در تاریخ هم نوشته‌اند که دشمن مدتی هیچ هواپیمایی را نتوانسته بود پرواز بدهد، بنابراین به دلایلی هم مذاکرات انجام نشد و جنگ هم هشت سال به طول انجامید.

خلبان دوران دفاع مقدس در ادامه گفت: در ادامه جنگ نیز همه نیروها پای‌کار آمدند، از سپاه و بسیج گرفته تا حضور اقلیت‌های مذهبی در جبهه‌ها، بنابراین همه و همه حضور داشتند. ارتش جمهوری اسلامی در زمین، دریا و هوا از مرزهای کشورمان به‌خوبی نیز صیانت می‌کرد، وقتی «ناخدا همتی» بر عرشه «ناوچه پیکان» بودند به ایشان اعلام می‌کنند که باید هرچه سریع‌تر ناوچه را ترک کنند اما ای شهید والامقام می‌فرماید که تا آخرین نفر را نجات ندهم ناو را ترک نخواهم کرد که با موشک بعدی دشمن همه این قهرمانان به شهادت می‌رسند.

وی تصریح کرد: حقیقتاً شهدای ما عنصر جوانمردی را گرفته بودند و تعلق‌خاطری هم به این دنیا نداشتند چراکه فرزندان شجاع این ملت وظیفه خودشان را در سربازی از این ملت می‌دانستند و با امامشان نیز بر سر دفاع از تمامیت ارضی ملت عهد و پیمان بسته بودند. خلبان شهید «ابراهیم امیدبخش» از استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از این مردان نامی بودند که برای زدن پالایشگاه صفوان در مرز اردن و عراق در بال زنده‌یاد خلبان «منوچهر محققی» آن‌چنان پرواز جانانه‌ای را انجام دادند که کیلومترها تانکرهای سوخت‌رسان دشمن را منهدم می‌کنند و تا مدت‌ها آن منطقه هم نقطه نشان ما بود چراکه هفته‌ها هم دود حاصل از آن نبرد در آسمان پیدا بود.

خلبان ضرابی افزود: بنابراین ما همه سربازان لباس رزم پوشیدیم و به عشق سلحشوری و حفظ تمامیت ارضی ایران اسلامی مقابل دشمنان تمام‌قد ایستادیم. امیر سرافراز ایران‌زمین که برنام تو باد صد آفرین/ همیشه بود عشق تو در جهان به گوش و به دل در زمین و زمان /چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم و بر زنده یک‌تن مباد.

خلبان دوران دفاع مقدس اظهار کرد: خداوند در سوره والعادیات  6 بار به جرقه ثم اسبان جهادگران درراه خدا سوگند یاد می‌کنند، یعنی هر چه که در یقین و باور خالص انسان است موردتوجه خداوند است و من هم امروز می‌توانم بگویم به غرش توفنده جنگنده های نیروی هوایی ارتش سوگند که ما تا جان در بدن داریم به عهد و میثاق خود پایبندیم.

وی بیان کرد: در حقیقت دشمن از جایی که فکرش را هم نمی‌کرد ضربه‌های سنگینی از نیروی هوایی کشورمان دریافت کرد و باور دارم که همه  فرزندان ملت بزرگ ایران اسلامی در صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی دلاوری‌ها و رشادت‌ها کرده‌اند. شهید خلبان «غفور جدی اردبیلی» از خلبانان زبده نیروی هوایی هم‌دوره بنده بودند که در اوایل انقلاب با ایشان نامهربانی‌ها شد و به‌نوعی ایشان را از پرواز کنار گذاشتند، اما این دلاور مرد بزرگ با شروع جنگ  تحمیلی برگشتند و به فرمانده وقت پایگاه هوایی (دادپی) اصرار کردند که همچنان در نیروی هوایی خدمت کنند چراکه آن موقع مسئول ایمنی و پرواز پایگاه بودند.

امیر خلبان ضرابی ادامه داد: به‌هرحال این شهید والامقام  این‌قدر ماندند و دلاوری کردند که 47 روز بعد در 17 آبان ماه 59 نیز به شهادت رسیدند، به من گفته بودند «اگر روزی برنگشتم دوست دارم کفنم پرچم ایران باشد»، امروز شما در سراسر ایران اسلامی می‌بینید که در تمامی بنرها نوشته است «پرچم من افتخار من» یعنی ما داریم هویت خودمان را به تمام دنیا نشان می‌دهیم.

خلبان دوران دفاع مقدس گفت: با شهید خلبان «حسین خلعتبری» در بوشهر هم‌دوره بودیم، همیشه پوتین به پا آمده نبرد با دشمن بودند و دلیل این کار را که پرسیدم گفت «تا پای کثیف این بعثیان براین خاک مقدس است پوتین از پای درنخواهم آورد» و دقیقاً در اول فروردین سال 63 وقتی‌که همه پای سفره‌های هفت‌سین نشسته بودیم این مرد بزرگ در آسمان پرپر می‌شوند که مادرش بعدها هم فرمودند که حسین مثل مولایشان حسین بن علی علیه‌السلام بی‌سر به شهادت رسیدند.

وی افزود: در وصیت‌نامه شهید خلعتبری موجود است که فرمودند اگر در هنگام شهادتم حتی خاکستری از بدنم موجود بود، در ارتفاعات رامسر تنکابن قلعه‌ای وجود دارد که خاکستر مرا آنجا بریزید شاید با دعای مردم و حضور فرشته‌ها معنویتی ایجاد بشود که حتی خاکستر من بتواند از ایران‌زمین دفاع کند، حقیقتاً این عظمت فرزندان ایران‌زمین است.

امیر خلبان ضرابی ادامه داد: خلبان شهید «ابراهیم امیدبخش» لیدر چهار است و حق ندارند عملیات برون‌مرزی را بروند اما ایشان داوطلب می‌شوند که تداعی این بیت شعر است که «چو ایران نباشد تن من مباد»، بنابراین به مأموریت ویژه‌ای فرستاده می‌شوند چراکه از خلبانان برجسته و بادانش نیروی هوایی ارتش بودند که در دوره تکمیلی آمریکا ساعت «رولکس» جایزه گرفته بودند. شهید امیدبخش در عملیاتی پرفراز خلیج‌فارس آن‌قدر پایین پرواز می‌کردند که شعله حاصل از اگزوز جنگنده فانتوم ماهی‌های سطح خلیج‌فارس را کباب می‌کند؛ بنابراین اگر لباس رزم بر تن کردیم همه هم‌قسم شده بودیم که بگوییم ایران برای همه و ما برای ایران.

وی در ادامه گفت: شعری در وصف شهید خلبان  "حسین خلعتبری با این عنوان دارم اینکه سربازی سرِبازی سربازی سرش را داد در بازی سربازی /به گفتا راضی‌ام از این بازی سربازی که سر دادم برای حفظ سربازی؛ یعنی بااینکه می‌داند که در عملیات راه برگشتی ندارد اما برای صیانت از انقلاب جانش را فدای نظام اسلامی می‌کند و حرمت سربازی را نگه می‌دارند؛ بنابراین آنچه شهدای ما به ارمغان آورده‌اند عظمت و استقلال ایران و ایرانی است.

خلبان ضرابی گفت: این روزها هم یک کارگران جوانمرد به نام «کیوان علی محمدی» پیداشده است که سه سال زحمت‌کشیده و فیلمی را ساخته است به نام «2888» که حضور نیروی هوایی در آسمان جنگ را به تصویر می‌کشد. در این فیلم عظمت و بزرگی حماسه‌آفرینان نیروی هوایی در اوج گمنامی به تصور کشیده شده درحالی‌که این فیلم گفتنی‌ها و دیدنی‌های بسیاری دارد.

وی در ادامه گفت: امروز نیروی هوایی ما بااقتدار در تمامی سطوح افندی، پدافندی، فنی و... آمادگی رزمی کاملی دارد درحالی‌که ما آلرت (آماده‌باش) 15 دقیقه‌ای داریم. وقتی‌که جنایتکار معروف «عبدالمالک ریگی» از دبی می‌خواست به کشور قرقیزستان برود دو هواپیمای جنگنده فانتوم ارتش از بندرعباس پرواز می‌کنند و هواپیمای حامل وی را در بندرعباس فرود می‌آورند، ریگی از این اقدام بهت‌زده بود که عزیزانمان هم بیان کردند اگر نتوانیم آسمان کشورمان را صیانت کنیم پس چه‌کاره‌ایم!

امیر خلبان ضرابی تصریح کرد: در «چنگال عقاب» کتابی به این عنوان هم نوشته شد و امیر خلبان «مهر نیا» هم کتابی‌های ستاره‌های نبرد هوایی در چند جلد تألیف کرده‌اند، «حمله به الولید» به‌عنوان بزرگ‌ترین نبرد هوایی جهان نام گرفت که عملیاتی غافلگیرکننده برای دشمن بود، عملیات مروارید نیروی دریایی عراق را برای همیشه به زیرآب برد و امروز همچنان نیروی هوایی آمادگی بالایی برای نبرد با دشمنان انقلابمان دارد.

خلبان فانتوم در دوران دفاع مقدس در پایان هم گفت: امروز تاریخ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مملو از ایثارگری و سلحشوری‌های خلبانان ایرانی است؛ بزرگ مردانی که از حداقل امکانات، حداکثر بهره‌برداری را کردند و همراه با تیم‌های فنی و مهندسی، در روزهای سخت تحریم باوجود نبود قطعات، هواپیماهای شکاری، بمب‌افکن و ترابری را عملیاتی و سرپا نگه‌داشته‌اند. بااین‌وجود نیز به یاد داشته باشید که در دفاع مقدس در اوج غربت و تنهایی با دشمن نبرد کردیم، درحالی‌که 45 کشور از بلوک غرب تا بلوک شرق و همه و همه حامی رژیم بعث عراق بودند، وقتی صدام درنبرد باکویت بالباس شخصی و با خودروی کادیلاک به کویت می‌رود و بر اریکه قدرت تکیه می‌زند، می‌پرسند در کویت بالباس شخصی آمده‌اید اما در مقابل ایران همیشه بالباس جنگی می‌بودید که در پاسخ می‌گوید «من در کویت هیچ مردی ندیدم اما در ایران قدم‌به‌قدم مردانی را دیدم که در برابرم ایستاده بودند».

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها