نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
19. بهمن 1400 - 11:04
تاریخ نیروی هوایی ، مملو از ایثارگری و سلحشوری‌های خلبانان ایرانی است؛ مردانی که از حداقل امکانات، حداکثر بهره‌برداری را کردند و همراه با تیم‌های فنی و مهندسی، در روزهای سخت تحریم با وجود نبود قطعات، هواپیماهای شکاری و ترابری راعملیاتی و سرپا نگه داشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، پیشتازی در پیوستن به انقلاب و ثبت عکس تاریخی بیعت با بنیانگذار انقلاب اسلامی همچنان افتخار پایدار و درخشان در کارنامه نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود،سه روز پس از این رخداد مهم ، انقلاب اسلامی به طور رسمی در 22بهمن ماه 57 به پیروزی می رسد.

روز پیوستن افسران نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی به خیل عظیم مردم ریشه حکومت طاغوت ر این سرزمین را خشکاند و آخرین بارقه‌های امید رژیم پهلوی افسران نیروی هوایی بود که آن‌ها هم در 19بهمن 57 آب پاکی را روی دست این رژیم منحوس ریختند. شاید پیوستن نیروی هوایی یکی از شاه کلید‌های پیروزی قاطعانه‌ انقلاب اسلامی در ایران بود و به گفته فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش؛ "پیوستن کارکنان نیروی هوایی به امام راحل و قرار گرفتن در صفوف مردم باعث شکسته شدن کمر رژیم طاغوت و تسریع روند پیروزی انقلاب اسلامی شد".

اما  امروز انقلاب اسلامی به لطف خداوند ،عنایت امام زمان(عج) و با رهبری داهیانه حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) از چله نخست عبور کرده و در سومین سال از چله دوم با اقتدار به مسیرش ادامه می دهد. امروز ایران اسلامی در حوزه نیروی هوایی و در عرصه بین الملل جزو ۱۰ کشور اول و در منطقه هم رتبه اول را یدک می کشد.

با این تفاسیر،امیر خلبان محمود ضرابی از خلبانان جنگده فانتوم در دوران دفاع مقدس است.وی ورودی دانشکده خلبانی در سال 46 و در سال  74 نیز به مقام بازنشستگی نائل آمده است.خلبان ضرابی به مدت  6 سال در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشته و به مدت سه سال نیز وابسته نظامی ایران در کشور چین بوده است.وی نزدیک به 15سال است که کانون خلبانان ایران(با یک هزارو 500 عضو) را به عنوان یک سازمان مردم نهاد راه اندازی کرده است .

به بهانه روز 19بهمن ماه که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به روز نیروی هوایی نامگذاری شده است گفتگویی را با این خلبان پیشکسوت دفاع مقدس ترتیب دادیم که در ادامه نیز از نگاه مخاطبین خواهد گذشت.

امیر خلبان ضرابی در ادامه با اشاره به نقش نیروی هوایی در طول چهاردهه انقلاب اسلامی گفت: در ابتدا به جوانان سرزمینم پیامی عرض کنم، که ای جوانان ایرانی اگر می خواهید با اقتدار باشید و از استقلال کشور صیانت کنید، پس بایستی از تمامیت ارضی سرزمین تان چه در زمین ،چه در دریا و چه در هوا حراست کنید. وقتی می گوییم "حب الوطن من الایمان" یعنی می توانیم انسان های با ایمانی باشیم اگر دوستدار وطن مان باشیم. به گمان بنده هیچکسی در ایران نمی تواند ادعا کند که بیشتر از سربازان(نظامیان و نیروهای مسلح)ایران زمین را دوست داشته باشد چرا که مولی امیرالمومنین علیه السلام در حدیثی می فرمایند که امور یک مملکت اصلاح نمی شود مگر به کار سربازان و مسئولیت پذیری آنها، چرا که حقیقتا سرباز زینت کشور است.

وی افزود:وقتی که حضرت امام(ره)بعد از سال ها تبعید در 12بهمن به میهمن اسلامی بازگشتند و تا 22 بهمن که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، هیچ احدی در روی کره زمین تصور نمی کرد در این مدت 10 روز این اتفاق بزرگ رقم بخورد،اما ملت ایران با یک اعتقاد راسخ به دنبال استقلال کشورشان بودند تا وابستگی به غرب و شرق نداشته باشند.

خلبان دوران دفاع مقدس درادامه تصریح کرد:دوران انقلاب مردم همه در صحنه بودند و برای استقلال شان نیز وحدت کلمه داشتند ،پس پای کار آمدند و آن پیروزی بزرگ و جاودانه هم رقم خورد، اما درادامه نیز کارکنان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی هم در روز 19بهمن ماه 57 قریب به اتفاق گرد هم آمدند و به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز ادای احترام کردند که این روز بزرگ به عنوان روز نیروی هوایی در تاریخ این مملکت نیز جاودانه شد و کارکنان نیروی هوایی ثابت کردند حتی دشمن اگر با ارابه های جنگی و باگارد هم به مرکز آموزش های آن زمان(پایگاه شهید خزایی)حمله کند و بخواهد  همه را تارو مار کند بازهم کاری از پیش نخواهد برد.

خلبان ضرابی تصریح کرد:امروز برهمگان لازم است که با وحدت ، استقلال و یکپارچی از دستاوردهای 43 ساله انقلاب صیانت کنیم، بنابراین اولین فرمانده نیروی هوایی نیز امیر شادروان "اصغر ایمانیان" بود که به حکم بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حکم فرماندهی گرفتند، مدتی بعد هم ما در بوشهر اولین پرواز چهارفروندی را برفراز شهر انجام دادیم تا به مردم که ولی نعمتان ما هستند بگوییم که اگر در داخل انقلاب شده است ما همچنان حافظ مرزهای هوایی ایران اسلامی هستیم.

وی اظهارکرد:باید توجه داشت زمانی که انقلاب پیروز شد نیروهای مسلح نیز بنا برهیجان و شوری که آن دوران وجود داشت، پس یک پاکسازی در سران ارتش نیز رخ داد، بنابراین ارتش تقریبا یک سوم از نیروهای کارآمد و متخصص خودش را از دست داده بود در ابتدای انقلاب نیز خیلی اوضاع و احوال ارتش هم متزلزل بود اما با این اوصاف عزیزانی که وفادارانقلاب بودند پای کار آمدند و ارتش را از نو شکل دادند.

خلبان فانتوم در جنگ تحمیلی ادامه داد:تقریبا 20ماه از انقلاب گذشته بود که نظام سلطه جنگ هشت ساله را برما تحمیل کرد، ارتش هم از یک طرف نیروهای داخلی اش را آموزش می داد و از سوی دیگر هم در جبهه ها حضور دائم داشت، خلبانان در آن زمان با جنگنده فانتوم(اف چهار) همچون "آر_پی_جی زن ها" به جنگ تانک ها می رفتند در حالی که هیچ جای دنیا این اقدامات مرسوم نبود ولی نظر به اینکه این ملت با وحدت ، عشق و علاقه پای کار آمده بودند و می خواستند تا از انقلابشان صیانت کنند.حضرت امام (ره) بارها می فرمودند هرگاه ملتی بخواهد به سوی آزادی و استقلال پرواز کند، پس این پرنده دوبال به نام ایمان و وحدت لازم خواهد داشت.

خلبان ضرابی تصریح کرد:این نکته را هم بگویم در زمانی که ارتش در حال سازماندهی مجدد بود جنگ تحمیلی رخ داد و دشمن بعثی در 31شهریور 59 به کشورمان حمله ور شد،درحالی که صدام محاسبه کرده بود که یک هفته ای در تهران خواهد بود که با رشادت های فرزندان این سرزمین تمام نقش های دشمن نیز نقش برآب شد.

وی افزود:اما کمتر از یکماه صدام به سازمان ملل می رود و مدعی می شود که که ایرانیان پای مذاکره بیایند که ما حاضر به سازش و صلح هستیم، البته آنها خیلی خام برخورد کردند چرا که فردای روز31 شهریورماه 59 بنا بر برنامه ریزی "شهید خلبان  فکوری" عملیات "کمان 99"صورت گرفت و  140 فروند جنگنده مقرهای استراتژیک عراق شامل پالایشگاه ها، پل ها، سیستم ارتباطات، پایگاه ها،تاسیسات و ... را بمباران کردند به طوری که صدام به سران ارتش خود خطاب کره بود که شما مدعی بودید خلبانان ایرانی را با "کودتای نوژه" قلع و قمع کرده اید ؟.اگرچه که در تاریخ هم نوشته اند که دشمن مدتی هیچ هواپیمایی را نتوانسته بود پرواز بدهد،بنابراین به دلایلی هم مذاکرات انجام نشد و جنگ هم هشت سال به طول انجامید.

خلبان دوران دفاع مقدس درادامه گفت:درادامه جنگ نیز همه نیروها پای کار آمدند، از سپاه و بسیج گرفته تا حضور اقلیت های مذهبی در جبهه ها،بنابراین همه و همه حضور داشتند. ارتش جمهوری اسلامی در زمین ، دریا و هوا از مرزهای کشورمان به خوبی نیز صیانت می کرد،وقتی "ناخدا همتی" برعرشه "ناوچه پیکان" بودند به ایشان اعلام می کنند که باید هرچه سریع تر ناوچه را ترک کنند اما ای شهید والامقام می فرمانید که تا آخرین نفر را نجات ندهم ناو را ترک نخواهم کرد که با موشک بعدی دشمن همه این قهرمانان به شهادت می رسند.

وی تصریح کرد:حقیقتا شهدای ما عنصر جوانمردی را گرفته بودند و تعلق خاطری هم به این دنیا نداشتند چرا که فرزندان شجاع این ملت وظیفه خودشان را در سربازی از این ملت می دانستند و با امام شان نیز بر سر دفاع از تمامیت ارضی ملت عهد و پیمان بسته بودند.خلبان شهید "ابراهیم امید بخش" از استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از این مردان نامی بودند که برای زدن پالایشگاه صفوان در مرز اردن و عراق در بال زنده یاد خلبان "منوچهر محققی" آنچنان پرواز جانانه ای را انجام دادند که کیلومترها تانکرهای سوخت رسان دشمن را منهدم می کنند و تا مدت ها آن منطقه هم نقطه نشان ما بود چرا که هفته ها هم دود حاصل از آن نبرد در آسمان پیدا بود.

خلبان ضرابی افزود:بنابراین ما همه سربازان لباس رزم پوشیدیم و به عشق سلحشوری و حفظ تمامیت ارضی ایران اسلامی مقابل دشمنان تمام قد ایستادیم.امیر سرافراز ایران زمین که برنام تو باد صد آفرین/ همیشه بود عشق تو درجهان به گوش و به دل در زمین و زمان /چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم و بر زنده یک تن مباد.

خلبان دوران دفاع مقدس اظهارکرد:خداوند در سوره والعادیات  6 بار به جرقه ثم اسبان جهادگران در راه خدا سوگند یاد می کنند، یعنی هر چه که در یقین و باور خالص انسان است مورد توجه خداوند است و من هم امروز می توانم بگویم به غرش توفنده جنگنده های نیروی هوایی ارتش سوگند که ما تا جان در بدن داریم به عهد و میثاق خود پایبندیم.

وی بیان کرد:در حقیقت دشمن از جایی که فکرش را هم نمی کرد ضربه های سنگینی از نیروی هوایی کشورمان دریافت کرد و باور دارم که همه  فرزندان ملت بزرگ ایران اسلامی در صیانت از آرمان های انقلاب اسلامی دلاوری ها و رشادت ها کرده اند.شهید خلبان "غفور جدی اردبیلی" از خلبانان زبده نیروی هوایی هم دوره بنده بودند که در اوایل انقلاب با ایشان نامهربانی ها شد و به نوعی ایشان را از پرواز کنار گذاشتند،اما این دلاور مرد بزرگ با شروع جنگ  تحمیلی برگشتند و به فرمانده وقت پایگاه هوایی(دادپی) اصرار کردند که همچنان رنیروی هوایی خدمت کنند چرا که آن موقع مسئول ایمنی و پرواز پایگاه بودند.

امیر خلبان ضرابی ادامه داد:به هرحال این شهید والامقام  اینقدر ماندند و دلاوری کردند،که 47 روز بعد در 17آبان ماه 59 نیز به شهات رسیدند، به من گفته بودند" اگر روزی برنگشتم دوست دارم کفنم پرچم ایران باشد"، امروز شما در سراسر ایران اسلامی می بینید که در تمامی بنرها نوشته است "پرچم من افتخار من" یعنی ما داریم هویت خودمان را به تمام دنیا نشان می دهیم.

خلبان دوران دفاع مقدس گفت:با شهید خلبان "حسین خلعتبری" در بوشهر هم دوره بودیم،همیشه پوتین به پا آمده نبرد با دشمن بودند و دلیل این کار را که پرسیدم گفت" تا پای کثیف این بعثیون بر این خاک مقدس است پوتین از پای در نخواهم آورد" و دقیقا در اول فروردین سال 63 وقتی که همه پای سفره های هفت سین نشسته بودیم این مرد بزرگ در آسمان پرپر می شوند که مادرش بعدها هم فرمودند که حسین مثل مولایشان حسین بن علی علیه السلام بی سر به شهادت رسیدند.

وی افزود:در وصیت نامه شهید خلعتبری موجود است که فرمودند اگر در هنگام شهادتم حتی خاکستری از بدنم موجود بود،در ارتفاعات رامسر تنکابن قلعه ای وجود دارد که خاکستر مرا آنجا بریزید شاید با دعای مردم وحضور فرشته ها معنویتی ایجاد بشود که حتی خاکستر من بتواند از ایران زمین دفاع کند، حقیقتا این عظمت فرزندان ایران زمین است.

امیر خلبان ضرابی ادامه داد:خلبان شهید "ابراهیم امید بخش" لیدر چهار است و حق ندارند عملیات بروزن مرزی را بروند اما ایشان داوطلب می شوند که تداعی این بیت شعر است که "چو ایران نباشد تن من مباد"،بنابراین به ماموریت ویژه ای فرستاده می شوند چرا که از خلبانان برجسته و با دانش نیروی هوایی ارتش بودند که در دوره تکمیلی آمریکا ساعت "رولکس" جایزه گرفته بودند.شهید امید بخش در عملیاتی برفراز خلیج فارس آنقدر پایین پرواز می کردند که شعله حاصل از اگزوز جنگنده فانتوم ماهی های سطح خلیج فارس را کباب می کند.بنابراین اگر لباس رزم برتن کردیم همه هم قسم شده بودیم که بگوییم ایران برای همه و ما برای ایران.

وی درادامه گفت:شعری در وصف شهیدخلبان  "حسین خلعتبری" با این عنوان دارم اینکه سربازی سرِبازی سربازی سرش را داد در بازی سربازی /بگفتا راضی ام از این بازی سربازی که سر دادم برای حفظ سربازی. یعنی با اینکه می داند که در عملیات راه برگشتی ندارد اما برای صیانت از انقلاب جانش را فدای نظام اسلامی می کند و حرمت سربازی را نگه می دارند.بنابراین آنچه شهدای ما به ارمغان آورده اند عظمت و استقلال ایران و ایرانی است.

خلبان ضرابی گفت:این روزها هم یک کارگران جوانمرد به نام "کیوان علی محمدی" پیدا شده است که سه سال زحمت کشیده و فیلمی را ساخته است به نام «2888» که حضور نیروی هوایی در آسمان جنگ را به تصویر می کشد. این فیلم یک بار در شیراز اکران شد و امروز هم در تهران اکران می شود و در جشنواره فیلم فجر هم جایگاه خودش را پیدا کرده است در این فیلم عظمت و بزرگی حماسه آفرینان نیروی هوایی در اوج گمنامی به تصور کشیده شده درحالی که این فیلم گفتنی ها و دیدنی های بسیاری دارد.

وی درادامه گفت:امروز نیروی هوایی ما با اقتدار در تمامی سطوح آفندی ، پدافندی ، فنی و... آمادگی رزمی کاملی دارد درحالی که ما آلرت(آماده باش) 15دقیقه ای داریم.وقتی که جنایتکار معروف "عبدالمالک ریگی" از دبی می خواست به کشور قرقیزستان برود دو هواپیمای جنگنده فانتوم ارتش از بندر عباس پرواز می کنند و هواپیمای حامل وی را در بندرعباس فرود می آورند ،ریگی از این اقدام بهت زده بود که عزیزان مان هم بیان کردند اگر نتوانیم آسمان کشورمان را صیانت کنیم پس چکاره ایم!!؟.

امیر خلبان ضرابی تصریح کرد:در "چنگال عقاب" کتابی به این عنوان هم نوشته شد،و امیرخلبان "مهرنیا "هم کتابی های ستاره های نبرد هوایی در چند جلد تالیف کرده اند،"حمله به الولید" به عنوان بزرگترین نبرد هوایی جهان نام گرفت که عملیاتی غافلگیر کننده برای دشمن بود، عملیات مروارید نیروی دریایی عراق را برای همیشه به زیر آب برد و امروز همچنان نیروی هوایی آمادگی بالایی برای نبرد با دشمنان انقلاب مان دارد.

خلبان فانتوم در دوران دفاع مقدس در پایان هم گفت: امروز تاریخ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مملو از ایثارگری و سلحشوری‌های خلبانان ایرانی است؛ بزرگ مرانی که از حداقل امکانات، حداکثر بهره‌برداری را کردند و همراه با تیم‌های فنی و مهندسی، در روزهای سخت تحریم با وجود نبود قطعات، هواپیماهای شکاری، بمب افکن و ترابری را عملیاتی و سرپا نگه داشته اند.با این وجود نیز به یاد داشته باشید که در دفاع مقدس در اوج غربت و تنهایی با دشمن نبرد کردیم، درحالی که 45 کشور از بلوک غرب تا بلوک شرق و همه و همه حامی رژیم بعث عراق بودند،وقتی صدام در نبرد با کویت با لباس شخصی و با خودروی کادیلاک به کویت می رود و ب اریکه قدرت تکیه می زند، می پرسند در کویت با لباس شخصی آمده اید اما در مقابل ایران همیشه با لباس جنگی می بودید که در پاسخ می گوید "من در کویت هیچ مردی ندیدم اما در ایران قدم به قدم مردانی را دیدم که در برابرم ایستاده بودند".

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها