نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
27. آبان 1397 - 7:07
امروز38سال از عروج سرلشگر خلبان جاویدالاثر «ابراهیم امیدبخش » می گذرد، شهیدی که رشادت هایش همیشه در ذهن هم میهنانش باقی خواهد ماند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،ابراهیم امیدبخش یازدهم مردادماه سال1332در شهرستان نفتخیز گچساران از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد چشم به جهان گشود،وی 2برادر و 4 خواهر داشت و پدرش "حاج علی" این خانواده سنتی و مذهبی را با درآمد مغازه اش اداره می کرد.

 ابراهیم دوران ابتدایی خود را در اهواز و دوره متوسطه و دبیرستان را در دبیرستان کورش کبیر (ولایت فعلی)در سال 1351 در گچساران به اتمام رسانیدو در همان سال در آزمون دانشکده افسری خلبانی در تهران پذیرفته شد.

وی پس از گذراندن دوره مقدماتی پرواز در سال 52 به آمریکا اعزام شد علاقه وافر و موفقیت چشمگیری در آموزش هوانوردی و پرواز با تنوعی از هواپیماهای جت باعث شود تا پس از دریافت نشان خلبانی و بازگشت به وطن در سال 54به پایگاه ششم شکاری در بوشهر اعزام شود و با شایستگی تمام به جمع خلبان هواپیمای اف ۴ بپیوندد .

ابراهیم در اواخر سال 58 جهت تدریس به خلبانان به تهران اعزام می شود و در زمان جنگ تحمیلی بار دیگر برای انجام وظیفه به پادگان بوشهر منتقل شد،با شروع تجاوز رژیم بعثی عراق به میهن اسلامی این خلبان جوان و کار آزموده همچنین دیگر فرزندان خلف نیروی هوایی با احساس ادای دین به میهن اسلامی وارد عرصه کارزار با دشمن می شود .

اکنون خطه زرخیز خوزستان نیز همچون دیگر نقاط خاک پاک کشور در معرض تجاوز دشمن بعثی قرار گرفته بود ،پروازهای مداوم سروان خلبان "ابراهیم امیدبخش" در داخل مناطق اشغالی و عملیات برون مرزی در نوع خود کم نظیر بود .

این پروازها گاهی درقالب گشت هوایی و پشتیبانی از نیروهای سطحی و گاهی نیز در آسمان دشمن و با هدف انهدام مراکز حساس اقتصادی و نظامی باعث افزایش انگیزه های رزمی در میان دیگر خلبانان نیروی هوایی و نمایشی دلپذیر از ابراز قدرت این نیروی الهی می‌شود .

اکنون سرتاسر جبهه های جنگ تحمیلی جولانگاه خلبان بی‌باکی همچنین ابراهیم و همرزمان غیور وی شده بود تا اینکه در پنجاه و هفتمین روز از جنگ تحمیلی و در صبحگاه ۲۷ آبان ماه سال ۵۹ به سروان امیدبخش و تعدادی دیگر از همرزمانش در پایگاه هوایی بوشهر ماموریتی سنگین واگذار می شود.

ابراهیم به همراه خلبان کابین عقب خود ستوانیکم "محمد تقی حسینی" ماموریتی در خصوص انهدام سپاه 3 عراق که شامل پنج لشکر(3لشکر زرهی و دو لشکر مکانیزه) که با هدف تصرف سوسنگرد اهواز و آبادان شروع به پیشروی کرده بودند را بمباران هوایی نمایند تا از پیشروی نیروهای بعثی و تصرف شهر سوسنگرد ممانعت به عمل آورد.

شهید والامقام به همراه سه فروند از هواپیماهای اف ۴(فانتوم) پایگاه هوایی بوشهر با انجام 6نوبت پرواز در ۲۷ آبان ماه ۵۹ اقدام به انهدام مخازن سوخت و ساختمان مرکزی سازه های نفتی فاو نموده و چندین دستگاه کامیون سوخت در شمال گمرک صفوان که از کویت به بصره در حرکت بوده تا سوخته ادوات جنگی ارتش عراق را تامین کنند و همچنین ستونی از نیروهای زرهی دشمن در این مسیر هدف حمله موفق خلبانان دسته پروازی پیش‌گفته قرار گرفتند.

 
شهید والامقام به همراه همرزمانش در مسیر بازگشت متوجه تجمع بخش دیگری از نیروهای دشمن اطراف سوسنگرد می‌شود در این زمان حمله جنگنده های اف ۴ به ستون پیاده دشمن در چه اثر بخش بود اما هواپیمای شماره ۲ دسته پروازی هدف آتش پدافند زمین به هوای نیروهای بعثی قرار گرفت و خلبانان آن سروان "ابراهیم امیدبخش" و همرزم خلبانش ستوان یکم "محمد تقی حسینی" به درجه رفیع شهادت نائل و برای همیشه جاوید الاثر شدند، روحشان شاد و راهشان پر رهرو باد.

در عمليات آزاد‌سازي سوسنگرد در 26 آبان‌ماه سال 1359 كه به شكست حصر سوسنگرد منجر شد، 24 خلبان نيروي هوايی شركت داشتند كه از اين تعداد «سروان خلبان شهيد هوشنگ كيان‌آرا»، «سيد محمدتقی حسينی»، «محمد كام‌بخش ضيايی»، «نعمت‌الله اكبری سامانی»، «سرهنگ دو خلبان يونس خوش‌بين» و «ستوانيكم خلبان ابراهيم‌ اميدبخش» به شهادت رسيدند. 

هم‌چنين «استوار دوم شهيد حسين سلمان‌زاده»، «گروهبان يكم شهيد»، «ابراهيم قهوه‌چی‌زاده»، «استوار دوم شهيد غلامعلي حلاج قدوی»، «سروان فنی شهيد عبدالله عيسی پور»، «ستوان دو شهيد سيدعلی اكبر حيدری» نيز از ديگر شهدای نيروي هوايی در جريان عمليات آزاد‌سازی سوسنگرد است.  سرلشکر خلبان جاوید الاثر "ابراهیم امید بخش" از خلبانان گردان 61 شکاری بوشهر بود.

در20بهمن ماه 95فرودگاه نفت گچساران با حضور جمعی از تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به نام شهید امیر سرلشکر،خلبان شهید جاوید الاثر "ابراهیم امید بخش" نامگذاری شد.

در این آیین امیر سرتیپ دوم خلبان نیک بخش حبیبی ،رئیس دفتر مطالعات راهبری نیروی هوایی ارتش با اشاره به جانفشانی ها جوانان این مرزو بوم در طول دوران دفاع مقدس گفت:وقتی که صدام و حزب بحث با 14لشکر تا بن دندان مسلح به ایران اسلامی حمله ور شدند امثال امیدبخش ها بودند که هم قسم شدند و با نثار جانشان شجاعانه دربرابر دشمنان ایستادگی کردند.

این خلبان گچسارانی افزود:درابتدای جنگ آمریکایی ها و دشمنان نظام اسلامی حتی فکرش را نمی کردند که ما قادرخواهیم بود که جنگنده ها را به پرواز دربیاوریم و در واقع همین حمایت های بی دریغ آمریکایی ها بود که به صدام جرأت داد مدعی تصرف تهران در ظرف چند روز شود.

حبیبی در ادامه به گوشه ای از مأموریت های مهم خلبانان نیروی هوایی ارتش در طول دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: انهدام پایگاه ها، نیروگاه ها و مراکز مهم اقتصادی دشمن،اعزام نیروهای داوطلب رزمنده به مناطق عملیاتی و بازگرداندن نیروهای مجروح از خطوط مقدم ،حفاظت از آسمان کشور و مناطق  نفتخیز و در نهایت انجام مأموریت های شناسایی و رزمی از جمله مأموریت های خلبانان نیروی هوایی ارتش  در دوران دفاع مقدس بود.

وی اظهارکرد:درعملیات سوسنگرد سال 59 در طول سه ماه نزدیک به 113هواپیما جنگنده را از دست دادیم در حالی که در طول جنگ 180فروند جنگنده از دست رفت، و در این مدت سه ماه 105شهید تقدیم انقلاب کردیم که شهید امید بخش از این شهداست.

رئیس دفتر مطالعات راهبری نیروی هوایی ارتش تصریح کرد:امروز امنیت و اقتدار ایران اسلامی مرهون خون پاک شهداء و جانفشانی و ایثارگرهای رزمندگان در طول 8سال دفاع مقدس است، مردانی که 30 سال پیش بر جهان خروشیدندو ارزشهای الهی را برای همیشه بر سینه تاریخ کوفتند.

 

امیر سرتیپ خلبان حسین خلیلی از همرزمان شهید امیدبخش در یادواره این شهید والامقام که سال گذشته درگچساران برگزار شد،با اشاره به دلاوری های تیزپروازان نیروی هوایی در دوران دفاع مقدس گفت: بخش زیادی از موفقیت های رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس مرهون رشادت های خلبان فداکار نیروی هوایی است.

وی افزود:دشمن فکرش را هم نمی کرد که نیروی هوایی ایران قدرت مقابله با آنها را داشته باشد اما تیزپروازان ارتش توانستند سنگرها و مواضع دشمن بعثی را در همان روزهای آغازین جنگ تحمیلی منهدم کنند. 

خلیلی تصریح کرد:صدام با توجه به خوی قدرت طلبی و تجاوزگری خود،تصور می کرد که می تواند در مدت کوتاهی به تهران رسیده و این نظام نوپا را سرنگون کند،اما هدایت های پیامبرگونه امام امت و رشادت های فرزندان غیور این سرزمین باعث شد با وجود کمبود شدید تجهیزات نظامی بتوانیم حملات دشمن را دفع و ضربات سهمگینی را به آنان وارد کنیم.

وی درادامه با بیان اینکه همه حماسه ها و ایثارگری های شهدای ما متاثر از قیام عاشورا است،اظهارکرد:همه مدیون شهیدان و خانواده های شهدا هستیم چون این دلاوران درسی به دشمنان انقلاب دادند تا چشم طمع به این کشور نداشته باشند.

گفتنی است یادمان سرلشکر خلبان شهید "ابراهیم امید بخش" در تیرماه امسال با استقبال مردم و مسئولان وارد گچساران شدکه این یادمان شامل تندیس خلبان و ماکت جنگنده اف ـ4(فانتوم) است که از سوی بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تهیه و درمیدان ورودی شهر(فردوگاه) نصب شد.

انتهای پیام

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها