نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. شهريور 1400 - 10:11
یک سوم کل جمعیت گچساران(بیش از چهل درصد جمعیت بالای هجده سال) نوبت اول واکسن را دریافت کرده اند و روزانه بیش از سه هزار دوز واکسن در این شهرستان تزریق می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، با توجه به هجوم "کرونا دلتا"، روزانه چند صد هموطن جان خود را از دست می دهند به گونه ای که مجموع جانباختگان کرونایی کشور به 111هزار و 892 تن رسیده است، پیک پنجم کرونا مردم را گرفتار تر از پیک های قبل کرده، که عده‌ بیشتری را روانه بیمارستان ها  و خانواده های بسیاری را هم عزادار کرده است.

این درحالی است که علاوه بر رعایت اصول و شیوه نامه های بهداشتی توسط همه افراد، بهترین دلیل برای نجات از این بحران، همان واکسیناسیون کامل است، بنابراین واردات واکسن به کشور سرعت گرفته‌ و رئیس جمعیت هلال احمر از واردات ۹۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا آبان ماه امسال خبر داده است.

با آنکه وزیر بهداشت اعلام کرده که در آینده تمام خدمات با کارت واکسن انجام خواهد شد ،اما همچنان برخی‌ از سر نا آگاهی یا با وجود آگاهی از مزایای واکسیناسیون، متاسفانه اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند که چنین رویکرد اشتباه از سوی این تعداد محدود از هموطنان می‌تواند در آینده  نزدیک برای آنها و در نهایت کشورمان نیز فاجعه‌ بار شود.

اگرچه در دیار بام نفت ایران روند واکسیناسیون همزمان با سایر نقاط کشورمان آغاز شد که این روزها هم با جدیت هرچه تمام تر در مراکز  تجمعی و بهداشتی شهری، روستایی و نیز شرکت های صنعتی و عمرانی در حال انجام است به گفته فرماندار گچساران موج پنجم کرونا در این شهرستان نزولی شده که بهترین فرصت برای انجام واکسیناسیون در این شهرستان خواهد بود.

با این تفاسیر نیز ، مدیر شبکه بهداشت و درمان گچساران در این خصوص هم گفت: از ابتدای هفته سرعت واکسیناسیون در شهرستان بر اساس برنامه ریزی ها افزایش یافته و مکان های بیشتری برای دسترسی به واکسیناسیون در نظر گرفته شده است.

آرین غلامیان افزود:از نظر سرعت واکسیناسیون روزانه درحال حاضر شهرستان گچساران رتبه اول درسطح استان را دارد واگر با این سرعت  واکسیناسیون را ادامه بدهیم تا پایان آبان ماه واکسیناسیون شهرستان به اتمام خواهد رسید.

وی در ادامه گفت: کلیه مراکز شهری، مراکز روستایی، پایگاه های و خانه های بهداشتی، سالن مصلی، کانون بسیج، کارگاه س چم شیر، شرکت نفت و مجتمع پتروشیمی از مهم ترین محل های واکسیناسیون هستند که سطح دسترسی را بهبود بخشیده است.

غلامیان همچنین اظهارکرد: برای اولین بار در حال راه اندازی یک تیم مجهز و سیار پزشکی به منظور واکسیناسیون هستیم تا سالمندان زمین گیر، کمپ های اعتیاد، مراکز مرتبط با بهزیستی و سایر مراکز و بازار را به صورت فعال واکسینه نماییم.

وی ضمن دعوت گروه های هدف به منظور مراجعه هر چه سریع تر به مراکز واکسیناسیون گفت: در حال حاضر افراد بالای ۴۰ سال در شهر، دانشجویان، خانواده کادر درمان، مراکز تولید و توزیع مواد غذایی، کمپ های اعتیاد، والدین دانش آموزان، بیماران قلبی، فشار خون، دیابت و بیماران زمینه ای از مهم ترین گروه های هدف است که واکسیناسیون آن ها انجام می گیرد.

این درحالی است که سید امین رضایی، معاون شبکه بهداشت و درمان گچساران نیز در این خصوص تصریح کرد:آمار بالای مبتلایان و مرگ به صورت خانوادگی به اندازه کافی اثبات کرد که این بیماریِ بی رحم بر خلاف اعتقاد برخی ها، در جمع های خانوادگی هم منتشر می شود.

وی افزود:متاسفانه در این پیک، مانند الگوی استان و کشور آمار مرگ بسیار بالا بود و شرایط روانی نامطلوبی را ایجاد کرده است.

رضایی تصریح کرد:تا زمانی که یک مرگ و یا ابتلای به بیماری را در شهرستان داشته باشیم؛ هیچ گاه ادعای گل وبلبل بودنِ شرایط را نخواهیم داشت، اما برخی مواقع عده ای که تسلط کافی بر اپیدمیولوژی بیماری، انتشار و تحلیل آمار ندارند، اظهاراتی را عنوان می کنند که تلاش شبانه روزی همکارانِ پر تلاش مان را نادیده می گیرند.

وی بیان کرد:بنابراین آمار مبتلایان در دنیا، کشور، استان و شهرستان و برخی شاخص های دیگر را مطالعه می کردم که نسبت تعداد مرگ به تعداد مبتلایان و بیماران شناسایی شده در شهرستان گچساران، نسبت به این شاخص در کشور و حتی دنیا پایین تر بود ودرصد مبتلایانی که در شهرستان به طور کامل بهبود پیدا کردند نیز نسبت به همین شاخص در کشور، بیشتر بود.

معاون بهداشت و درمان گچساران گفت:یک سوم کل جمعیت شهرستان(بیش از چهل درصد جمعیت بالای هجده سال) در شهرستان نوبت اول واکسن را دریافت نموده اند و در این دو روز، روزانه قریب به سه هزار واکسن تزریق می شود.

رضایی اظهارکرد:تعداد بستری ها و درصد مبتلایان‌روزانه نیز شرایط کاهشی را دنبال می کند،با همه این وجود همچنان نگرانی ها ادامه دارد و چنانچه رعایت پروتکل های بهداشتی و پرهیز از شرکت در دورهمی ها و تجمعات جدی گرفته نشود، ممکن است باز به شرایط قبل برگردیم.

این درحالی است که از آغاز شیوع کرونا در کشور تا امروز، کادر درمان از افرادی بوده‌اند که بیشترین نزدیکی را با بیماران کرونایی داشته‌اند و بسیاری از پزشکان و پرستاران نیز جانشان را از دست دادند و کار درمان و بهداشت همچنان با این ویروس دست به گریبانند که برای قدردانی واقعی از کار درمان در زمان کرونا همه ملزم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی هستیم.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها