نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
4. دى 1396 - 15:30
بیش از 22 هزار نفر از شهروندان گچسارانی در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که کارشناسان همواره راجع به خطرات آن هشدار می دهند معابر تنگ، شیب تند، بافت‌های پلکانی و خانه‌های ناایمن و نبود کمترین زیرساخت‌های رفاهی و فرهنگی افزون بر سلامتی جسمی باعث ناامیدی و فشارهای روحی به ساکنان بافت ناکارآمد این شهر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،محلات سادات،رادک ، لبنان ،کیامرثی وپربالی با قدمت بيش از صد سال را بدون شک می توان از قديمی ترين محلات گچساران برشمرد به طوری که اين مناطق به عنوان اصلی ترين هسته اوليه شکل گيری این شهر و قسمتی از بافت ارزشمندی است که هنوز انسجام و پيوستگی خود را در دل این شهر حفظ كرده است.

این درحالی است که اين محلات با اين غنای فرهنگی ديرزمانی است با معضلی به نام بافت فرسوده و ناکارآمد شهری روبه رو است،وجود بافت های فرسوده در نقاط مختلف گچساران سبب شده است که بحث های مرتبط با توسعه و نوسازی، علاوه بر موضوعات کالبدی در ابعاد مختلف فرهنگی و اجتماعی نيز بيش از پيش مطرح شوند.

 انتخاب مناطق فرسوده و ناکارآمد دیار بام نفت ایران  براي اسكان مهاجران و اقشار كم درآمدجامعه ، نشان از افزايش مشكلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دراین مناطق دارد كه اين امر تهديدی جدی برای زندگی شهری به حساب می آید، به خصوص آنکه تراکم جمعيت در اين مناطق به حدی است که در يک هکتار قريب به 700 نفر زندگی می کننددر حالی که در برخی نقاط دیگردر هر هکتار بيش از 100 نفر زندگی نمی کنند.

تهدید زندگی شهری دربافت فرسوده گچساران

اين محلات از يک سو به جهت فرسودگی شديد و نبود دسترسی مناسب به خدمات شهری و بهداشتی و از طرف ديگر وجود مشکلات فرهنگی ، امنيتی و آسيب پذيری در برابر زلزله و نيز عدم تطابق با زندگی امروز شهری و شهرسازی مدرن دارای مشکلات روبنايی و زيرساختی فراوان به ويژه در زمينه هنجارهای اجتماعی هستندبه نحوی كه در برخی موارد حيات شهری نيز تهديد می شود و با ركود و فرسودگی بيش از حد بافت های فرسوده ، اين فضاها به مكان هايی مناسب برای كج روی های رفتاری و ناهنجاری های اجتماعی مبدل شده است.

باید توجه داشت که اکثر منازل و ساختمان ها در بافت های فرسوده گچساران فاقد سيستم سازه ای و محاسبات فنی برای مقاومت در برابر سوانح طبيعی از جمله زلزله هستند و واحدهای فرسوده مزبور، به لحاظ زيبايی بصری، دچار ناهنجاری های متعدد بوده و روح جست وجو گر زيبايی شهروندان را متناسب با سليقه های امروزی سيراب نمی کند و باعث رويگردانی آنها نیزشده است.

توسعه فرسودگی، كمبود تاسيسات و تجهيزات و از بين رفتن مرغوبيت محدوده بافت های فرسوده از يک طرف موجب تنزل رتبه اجتماعی محدوده های دکرشده در نگاه شهروندان و از طرف ديگر باعث افزايش ميزان مهاجرت افراد اصيل و بومی با توان اقتصادی مطلوب و جايگزين شدن آنان با افراد با توان اقتصادی پايين تر و اقشار مبتلا به آسيب هاي اجتماعی نظير معتادان و مهاجران بيگانه شده است.

طرح احیای بافت فرسوده 

این درحالی است که مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص نوسازی بافت فرسوده گچساران گفت: بازسازی بافت فرسوده گچساران با اعتبار بانکی یک هزار و 200 میلیارد ریال در سال 1395 شروع شد و شناسایی و تشکیل پرونده اولیه برای بافت فرسوده سه هزار و 500 واحد در دستور کار قرار گرفت.

ابراهیم فرزانه افزود: تأمین اعتبار وام بلاعوض بافت فرسوده برای کمک به آواربرداری، پروانه ساخت، تهیه نقشه و نظارت 270 میلیارد ریال بود و در همین راستا پرداخت تسهیلات در بافت فرسوده حدود یکهزار واحد در دستور کار قرار گرفت. 

عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران در خصوص مشکلات نوسازی و بازسازی بافت فرسوده گچساران گفت: بافت فرسوده شهری گچساران شامل مناطقی از جمله محله سادات، رادک، خیابان بلادیان و پربالی است و این بافت در 161 هکتار با جمعیتی بیش از 22 هزار نفر را به خود اختصاص داده است.

وی افزود:فعالیت ستاد بازآفرینی واحدهای آسیب‌پذیر این شهر از 28 مهر ماه سال 94 در این شهرستان آغاز شد و بانک اطلاعات در خصوص بازسازی این بافت از سوی بنیاد مسکن تشکیل شده است.

رحیمی تصریح کرد: با توجه به شرایط نامطلوب فعلی بافت و خواسته مردم، مسئولان شهرستان به ویژه نماینده گچساران در مجلس در خصوص بازسازی این بافت تلاش‌های بسیاری انجام دادندوتاکنون تعداد یک هزار واحد در بافت فرسوده به مرحله بهره‌برداری رسیده و  تعداد 500 واحد در مرحله اجرای عملیات نوسازی هستند.

پرداخت6 میلیون تومان کمک بلاعوض

وی خاطرنشان کرد: مبلغ 40 میلیون تومان با طول دوران مشارکت و اقساط 15 ساله و همچنین پرداخت6 میلیون تومان کمک بلاعوض جهت ساخت هر واحد ساختمانی در اختیار متقاضیان بافت فرسوده گچساران قرار گرفته است.

فرماندار گچساران با بیان اینکه تاکنون تعداد یک هزار و 620 پرونده به شهرداری  مراجعه کرده اند، گفت:از تعداد یک هزار و 404 واحد متقاضی تایید شده جهت دریافت مجوز نقشه از طرف شهرداری، تعداد یک هزار و 338 واحد صادر شده و تعداد یک هزار و 20 واحد نیزبرای درخواست پروانه تخریب و آغاز عملیات اجرایی متقاضیان بازسازی واحدهای مسکونی به ستاد بازآفرینی بافت فرسوده و شهرداری گچساران ارجاع داده شده است.

وی بیان کرد: به طور قطع نوسازی بافت فرسوده نقش مهمی در تامین امنیت و سلامت مردم دارد  و از بروز وقایع ناگوار جلوگیری کرده و موجب زیباسازی بافت شهری می‌شود.

عزیزالله مهدیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست بررسی مشکلات بازسازی و نوسازی بافت فرسوده گچساران، اظهار کرد: انتظار می‌رود روند نوسازی بافت فرسوده گچساران با سرعت بیشتری پیش رود.

بازسازی حدود یک هزار و 100 واحد مسکونی

وی با اشاره  به اینکه پروژه بازسازی حدود یک هزار و 100 واحد مسکونی در بافت فرسوده گچساران در دست اجرا است، تصریح کرد: تلاش می‌شود تا پایان امسال این تعداد واحد مسکونی به 2 هزار واحد افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارات لازم برای بهسازی این تعداد واحد مسکونی به خصوص در بخش تسهیلات بلاعوض تأمین شده است، خاطرنشان کرد: دولت برای بازسازی و خرید و آزادسازی منازل در بخش بازگشایی معابر بافت فرسوده گچساران اعتبارات لازم را به شهرداری پرداخت کرده است.

مهدیان تصریح کرد:بازسازی بافت فرسوده گچساران می‌تواند به عنوان یک پایلوت برای سایر مناطق کشور تبدیل شود و مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرستان گچساران باید از این فرصت مناسب نهایت استفاده را ببرند.

کم کاری بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات نوسازی

وی بیان کرد: علی رغم اینکه قانون تمامی بانک‌های عامل برای پرداخت تسهیلات نوسازی یکسان است بعضی از بانک‌های عامل در این رابطه کم‌کاری می‌کنند.

مهدیان خواستار همکاری بیش از پیش بانک‌های عامل در خصوص پرداخت تسهیلات نوسازی شد و گفت: به طور قطع با تزریق به موقع این تسهیلات روند اجرایی بافت فرسوده گچسارن تسریع می‌یابد.

وجود 140هزار هکتار بافت فرسوده درکشور

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعتبار تخصیص داده شده برای بافت فرسوده کشور گفت: مبلغ یک هزار و 500 میلیارد تومان برای احیای بافت‌های فرسوده در سالجاری کشور هزینه می‌شود که 680 طرح توسعه و بهسازی در 320 محله مسکونی بافت فرسوده و 180 شهر کشور در حال اجراست.

محمد سعید ایزدی با اشاره به بازآفرینی محلات بافت فرسوده در سطح کشور گفت: این بازآفرینی به منزله کیفیت‌دار شدن فضاهای شهری است.

ایزدی با اشاره به بافت فرسوده گچساران و در اختیار گذاشتن تهسیلات برای بازسازی و نوسازی این بافت، تصریح کرد: در حال حاضر تعداد یک هزارو 100 واحد پروانه تخریب واحدهای مسکونی در بافت فرسوده دوگنبدان صادر شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعتبار تخصیص داده شده برای بافت فرسوده کشور ابراز کرد: مبلغ یک هزار و 500 میلیارد تومان برای احیای بافت‌های فرسوده در سالجاری کشور هزینه می‌شود.

ایزدی بااشاره به پروژه‌های در دست اجرا گفت: 680 طرح توسعه و بهسازی در 320 محله مسکونی بافت فرسوده و 180 شهر کشور در حال اجراست.

این مسئول با اشاره به مشارکتهای مردمی و خیرین در زمینه اجرای طرح سه گانه کاربری اظهارکرد: نهادهای مردمی و خیرین در زمینه بهسازی واحدهای سکونت‌گاه غیررسمی، بناهای تاریخی و بافت‌های فرسوده کمک بسزایی دارند.

بازسازی 270 محله مسکونی‌ درکشور

ایزدی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌های که دولت در راستای بازسازی بافت فرسوده در کشور انجام می‌دهد، بیان کرد: سالانه 270 محله مسکونی‌ هدف باز آفرینی محلات سه‌گانه در کشور بازسازی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: از این مجموع تعدادمحله، یک هزار و 100 سکونت‌گاه غیر رسمی، تعداد یک هزار بافت فرسوده و تعداد 600 بافت تاریخی در کشور بازآفرینی می‌شود.

وی با بیان اینکه 140 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: مبلغ 80 هزار میلیارد تومان برای بهبود محلات سه گانه نیاز داریم که تعداد 21 دستگاه مربوطه با وزارت راه و شهرسازی و مشارکت‌های مردم برای بهسازی سه گانه محلات برای بهبود وضعیت و رساندن میانگین به آن شهرمورد نیاز است.

زندگی 20میلیون نفری دربافت فرسوده

نریمان مصطفائی مدیرکل دفترستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی کشور به نحوه چگونگی توجه دولت به بازآفرینی بافتهای فرسوده کشور نیز گفت: مجموع ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی مسکونی کشور متشکل ازبافتهای فرسوده و ناکارآمدشهری است باجمعیت آماری تقریبی ۲۰ میلیون نفر، اگر جمعیت خط فقر ملی را ۱۳ میلیون نفر درنظر بگیریم به احتساب هرخانوار۵نفر،بیش از ۲۵۰۰ خانواردر این سکونتگاه های غیررسمی سکنی دارند.

وی افزود:بیشترین جمعیت وسکونتگاهها در استانهای مرزی وکلان شهرها سکونت دارند،کلانشهر مشهد با یک میلیون و ۳۰۰هزارنفر بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است .استانهایی که از منابع انرژی نفت،گاز،انرژی هسته ای برای تغذیه اقتصاد کشوربرخوردار هستند ،نیازمند ترمیم جدی هستند ودولت به تنهائی قادر به تامین بودجه نیست.

وی اظهار کرد:هرهکتار نیازمند رقمی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان جهت ترمیم است و باید شرکتهایی مانند نفت وگاز وصنایع ومناطق آزاد جهت موضوع مصونیت اجتماعی کمک کنند.به طور مثال ستاد اجرائی فرمان امام خمینی (ره)،بنیاد مستضعفین ،اوقاف،آستانه مقدسه،آستان قدس مشهد،دستگاههای انرژی کلان باتوجه به صنایع آلاینده در استانهایی مثل خوزستان باید درپروژه های اجرائی دولت راحمایت کنند.

مدیرکل دفترستاد ملی بازآفرینی شهری وزارت راه وشهرسازی کشورگفت: بافت ناکارآمد شهری شهرستان گچساران به صورت پایلوت وپروژه بزرگ ملی مورد بازآفرینی وترمیم قرار گرفته است و تمامی هزینه تخصیص یافته آن به همت رئیس کمیسیون برنامه وبودجه کشورونماینده تلاشگراین شهرستان ازسوی دولت تقبل شده است و این نکته بسیار مهمی است زیرا در کلانشهر یزد بیش از ۷۵۰ واحد مسکونی با حمایت خیرین وتسهیلات و حمایت دیگردستگاهها درحال مرمت است واین یک فرصت طلائی برای شهروندان شهرستان گچساران است.

 مصطفائی تاکید کرد:پیگیری نماینده شهرستانهای گچساران وباشت جهت جذب اعتباربازآفرینی وتسهیلات آسان بسیار ستودنی است ،شهروندان گچساران باید بدانند بسیاری از استانها وکلانشهرهای کشور جز در کنارحمایت دستگاههاوخیرین باچنین اعتباری از سوی دولت حمایت نشده اند و این فرصتی طلائی برای ولی نعمتان ساکن این بافتهاست.


وی به اولین تخصیص بودجه از سوی دولت جهت بازسازی بافتهای ناکارآمدشهری کشور اشاره کرد و افزود: ۷ میلیارد تومان از بودجه تعیین شده از سوی دولت تاپایان دی ماه جاری تخصیص خواهد یافت .

مصطفایی با بیان اینکه توجه به بافت ناکارآمد شهری در کشور به یک اولویت تبدیل شده است، اظهار کرد: ضرورت توجه به بافت های ناکارآمد شهری کشور، کاملا روشن است؛ به گونه ای که ۳۰ درصد بافت شهری در کشور شامل بافت ناکارآمد می شود.

وی افزود: این میزان بافت ناکارآمد شهری، ۱۴۰ هزار هکتار بافت شهری را شامل می شود که در این بافت های شهری، شرایط و ویژگی های خاص جمعیتی و فرهنگی حاکم است.

تقسیم بافت شهری ناکارآمد کشور به ۵ بافت

مصفایی از دسته بندی این میزان بافت شهری ناکارآمد در کشور خبر داد و یادآور شد: مجموع بافت شهری ناکارآمد کشور به ۵ بافت تقسیم شده است که برنامه های ستاد بازآفرینی شهری برای هر بافت تعریف و عملیاتی می شود.

مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار وزارت راه و شهرسازی به رویکرد این ستاد در قبال بافت فرسوده اشاره کرد و گفت: ۴۵۵ شهر کشور با ۵۵ هزار هکتار مساحت، درگیر بافت فرسوده شهری هستند و رویکرد و اولویت ستاد در قبال این بافت ها، تعریف و اجرای پروژه های محرک توسعه است.

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درخصوص ساماندهی بافت فرسوده گچساران افزود: برای نوسازی یک هزار واحد مسکونی بافت فرسوده 540 میلیارد ریال اختصاص یافته است که این اعتبار به صورت تسهیلات بانکی و کمک‌های بلاعوض برای نوسازی این تعداد واحد مسکونی در نظر گرفته شده است و براساس توافق با بانک‌ها مشکلی برای پرداخت این تسهیلات وجود ندارد.

وی تصریح کرد: برای هر یک از این واحدهای مسکونی بهره برداری شده 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت و 60 میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت شده است.

تاجگردون بیان کرد: تخریب رایگان، جمع‌آوری انشعاب‌های برق، آب و گاز، تخفیف در پروانه‌های ساختمانی و ضمانت زنجیره‌ای از دیگر خدمات ارائه شده برای احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان است.

 تاجگردون گفت: 90 میلیارد ریال اعتبار برای خرید 184 واحد مسکونی برای بازگشایی معابر بافت فرسوده پیش بینی شده که تاکنون 50 میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی افزود: عملیات اجرایی بازگشایی رینگ 20 متری معابر خیابان کیامرثی گچساران در آینده نزدیک شروع خواهد شد.

تاجگردون بیان کرد:102 واحد مسکونی برای اجرای عملیات بازگشایی در دامنه کوی کیامرثی از مالکان بافت فرسوده خریداری شده و تعدادی از این واحدهای مسکونی از سوی مالکان تحویل متولیان اجرای طرح بازگشایی رینگ 20 متری قرار گرفته است.

اختصاص اعتبار برای سه هزار و 700 واحد مسکونی 

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و بودجه مجلس گفت: سه هزار و 700 واحد مسکونی شهر در محله‌های کیامرثی، پربالی، سادات، رادک و لبنان و هسته مرکزی شهر تا سه سال آینده با یک هزار و 470 میلیارد ریال اعتبار نوسازی خواهد شد. 

وی افزود: آسیب‌های فرهنگی و خطر حوادث طبیعی و انسان‌ساز ساکنان بافت فرسوده را تهدید می‌کند که مشارکت مردم برای نوسازی واحدهای مسکونی ضروری است. 

باید توجه داشته که موضوع بافت های فرسوده و پايدار كردن بافت های قديمی شهر يک مساله اصلی در حوزه مديريت شهری است و از آنجا كه بافت های فرسوده هم يک تهديد بالفعل و هم يک تهديد بالقوه برای يک شهر و شهروندان آن است ضرورت نگاه تخصصی و برنامه ريزی كارشناسی براي نوسازی بافت های فرسوده در هر مقطع زمانی مديريت شهر بسيار حائز اهميت است، لذا بافت های فرسوده يک مساله مهم و به نوعی از مولفه های مساله ساز مديريت شهری است.

با این تفاسیر حدود پنج هزار و 400 واحد مسکونی در بافت فرسوده گچساران  وجود دارد که براساس طرح احیای بافت فرسوده سه هزار و 700 واحد مسکونی شهر تا سه سال آینده با یک هزار و 470 میلیارد ریال اعتبار نوسازی خواهد شد.

مساحت و سرانه کاربری اراضی بافت فرسوده گچساران در محدوده مورد مطالعه طرح شامل مسکونی 70 هزار و 832 متر مربع، تجاری و خرده فروشی 49 هزار و 19 متر مربع، تجاری و خدمات مالی و بانکی 6 هزار و 723 متر مربع، تجاری و خدمات خانگی و خودرو پنج هزار و 678 متر مربع، پارک و فضای سبز 52 هزار و 372 متر مربع، اداری 15 هزار و 235 متر مربع، مذهبی و فرهنگی شش هزار و 717 متر مربع است.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها