نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. اسفند 1399 - 9:17
رینگ بافت فرسوده گچساران به بهانه دسترسی به معابربالادست طراحی واجرا شده است تا بتواند رنگ و بوی عمران را به کوچه های باریک مناطق کیامرثی و سعدی این شهر هدیه کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،بافت‌های فرسوده به عنوان یکی از معضلات توسعه مدیریت شهری است که در ابتدایی‌ترین مرحله ، خدمات‌رسانی را دچار مشکل می‌کند،نوسازی و تحرک در بازسازی بافت های فرسوده نیازمند مشوق‌های قانونی و مالی بیشتر برای ترغیب ساکنان به منظور احیا است.

شهرنشینی مانند هر پدیده دیگری نیاز به بروزسانی، نوسازی و هوای تازه دارد، با گذر عمر شهرها، افزوده شدن بخش‌ها و شهرک‌های جدید به ساختار شهری و بالارفتن سن بافت‌های قدیمی‌تر، مدیریت شهری با پدیده‌ای به نام بافت فرسوده مواجه می‌شود که از سویی خدمت‌رسانی را در برخی حوزه‌ها با مشکل مواجه می‌کند.

با این تفاسیر، بیش از 22 هزار نفر از شهروندان گچسارانی در بافت فرسوده زندگی می‌کنند که کارشناسان همواره راجع به خطرات آن هشدار می دهند معابر تنگ، شیب تند، بافت‌های پلکانی و خانه‌های ناایمن و نبود کمترین زیرساخت‌های رفاهی و فرهنگی افزون بر سلامتی جسمی باعث ناامیدی و فشارهای روحی به ساکنان بافت ناکارآمد این شهر شده است.

این تعداد افراد در محله های کیامرثی، رادک، سادات و لبنان  ساکن هستند،در روند اجرای طرح بازسازی منازل بافت فرسوده بیش از 4 هزار واحد مسکونی شناسایی و برای اولین بار در سطح کشور بازسازی بافت فرسوده به صورت پایلوت در این شهر اجرا شد.

محمد مراد راغپور،رئیس ستاد بازآفرینی شهردوگنبدان در خصوص پرويه رینگ بافت فرسوده این شهر گفت:500میلیون ریال تسهیلات باسود پنج درصد برای ساخت  800 واحد مسکونی درشهرستان گچساران تخصیص داده شد.

 وی افزود: این تسهیلات درجهت مقاوم سازی  یک هزار واحد مصوب شده از سه هزار واحد در بازآفرینی شهری بافت فرسوده دوگنبدان است و به غیر از کوی کارکنان دولت و کوی سه راهی شامل ساکنان تمامی محله های شهرستان گچساران نیز می شود.

رئیس ستاد بازآفرینی شهردوگنبدان تصریح کرد: درصورت اقدام شهروندان به تخریب و بازسازی مبلغ 21 میلیون تومان وام بلاعـوض نیز به مالکین اختصاص خواهد یافت.

 وی بیان کرد: این میزان تسهیلات برای طرح ساخت 800 واحد مسکونی برای مناطق محروم و کمتر توسعه یافته گچساران در نظر گرفته شده که تاکنون دوهزار واحد از واحدهای مصوب بافت فرسوده  بازسازی و مقاوم سازی شده است.

رئیس ستاد بازآفرینی شهردوگنبدان گفت: مقرر شد که زمین مورد نیاز 218 پلاک فرسوده، واقع درضلع جنوبی رینگ 20 متری بافت آسیب پذیر شهر،حداکثر تاپایان فروردین ماه 1400ازطرف راه وشهرسازی استان دراختیار بنیاد مسکن استان قرار گیرد و همچنین مصوب شد که زمین موردنظر، ترجیحا درضلع شرقی یا شمالی شهر در محدوده قانونی شهردوگنبدان باشد.

حمدالله عباسپور، رییس بنیادمسکن گچساران درادامه نیزگفت: هم اکنون طرح رینگ جدیدبافت فرسوده خیابان سعدی این شهر با پیشرفت بالای 90 درصد در دست اجرا است که بزودی هم به بهره برداری خواهد رسید، در این پروژه عمرانی تیم های متعددی برای دیوار چینی، سنگفرش معابر پیاده محور، روشنایی پروژه، فضای سبز با دلسوزی نیز پای کارهستند.

وی تاکیدکرد: برای جابجایی و نصب مجدد منابع انرژی آب، گاز، برق، 200 میلیون تومان هزینه شده است و کل اعتبارجذب شده از اول استارت پروژه رینگ جدید تاکنون از 37 میلیاردتومان مصوب شده تنها20 میلیاردتومان تخصیص یافته است.

رییس بنیادمسکن گچساران تصریح کرد:برای جابجایی 218 پلاک بالای رینگ جدید، زمین جانمایی شده درضلع شمالی بلوار شهرک نفت گچساران قرار دارد.

رینگ  بافت فرسوده گچساران به بهانه دسترسی به معابربالادست طراحی واجرا شده است  تا بتواند رنگ و بوی عمران را به کوچه های باریک مناطق کیامرثی و سعدی این شهر هدیه کند.این درحالی است که فوج حضور کودکان و نوجوانان و اهالی بافت فرسوده و نیز هیجان به پایان رسیدن کار،همواره در صبح و عصر در محوطه پروژه به چشم می خورد.

بر این اساس طرح بازآفرینی شهری و احیای بافت فرسوده گچساران از جمله طرح‌هایی است که برای بهبود کیفیت زندگی در چنین مناطقی از شهر درنظر گرفته شده که امیدواریم با اجرای هرچه بهتر و سریعتر این طرح قسمتی از مشکلات این محلات،رفع شود و شاهد بازآفرینی رونق و خروج از بافت فرسوده این منطقه باشیم.

 

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها