نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
2. شهريور 1396 - 13:32
کهگیلویه و بویراحمد استانی زرخیز اما محروم است درحالی که رکود و تعطیلی بر سر شهرک‌های صنعتی اش سایه انداخته و اغلب صنایع و واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های این استان در حالت غیرفعال یا نیمه فعال به سر می‌برند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،مردمان استان کهگیلویه و بویراحمد که روزی امید آن را داشتند که رونق شهر و دیارشان را از دریچه روبان‌های قرمزی که با نام شهرک‌های صنعتی قیچی شد، به نظاره بنشینند؛اما این کورسوی امید دیری نپایید که به تاریکی گرایید و امروز درب‌های زنگ زده همان صنایع و قفل و زنجیرهای بزرگ بر دروازه کارگاه‌ها و کارخانه‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی این استان دل هر شهروندی را به درد می‌آورد.

امروز رکود و تعطیلی بر سر شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد سایه انداخته و اغلب صنایع و واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های این استان در حالت غیرفعال یا نیمه فعال به سر می‌برند،همان شهرک‌های که  قرار بود صنایع کوچک را در دل خود جای دهد و استان  محروم کهگیلویه و بویراحمد را از باتلاق بیکاری، فقر و محرومیت بیرون بکشند و در زمره استان‌های صاحب تولید و اشتغال قرار گیرد.

هرچند حدود نیم قرن از راه اندازی نخستین کارخانه در کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد و این استان ۲۵ درصد نفت کشور را تولید می‌کند اما با این وجود از لحاظ صنعت و تولید محصولات ممتاز جایگاه در خور توجهی را بدست نیاورده است و تنها بنابر ضرورت ایجاد طرح‌های اشتغالزا کارگاه‌های تولیدی در این استان راه اندازی شد که بسیاری از آن‌ها به دلیل مشکلات فراوان تعطیل و یا نیمه فعال هستند.

با وجود ذخایر غنی نفت، گاز و پراکندگی سایر منابع معدنی در استان کهگیلویه و بویراحمد، فعالیت‎های صنعتی و معدنی در‎این استان، نسبت به دیگر مناطق کشور، توسعه نیافته و رونق چندانی ندارد و علاوه بر صنایع استخراج نفت و گاز در گچساران و کارخانه قند یاسوج، بقیه کارگاه‎های صنایع دستی و تولیدی تازه تأسیس هستندو با وجود این صنایع در استان، میزان فعالیت‎های صنعتی و معدنی نسبت به فعالیت‎های بخش کشاورزی و خدمات بسیار کم است.

جوانان تحصیل کرده کهگیلویه و بویراحمد هر چند در سالهای آغاز به کار شهرک‌های صنعتی به ایجاد شغل و صنعتی شدن استان امیداوار بودند اما رفته رفته با تعطیلی واحدهای کارگاهی و اخراج کارکنان این واحد‌ها دیگر حسابی برای فعالیت در شهرک‌های صنعتی باز نکردند تا همچنان استان غنی کشور از محرومیت عمیق و تاریخی در رنج و عذاب باشد.

تعطیلی کارخانه‌های تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد تنها به شهرک‌های صنعتی سرایت نکرده است بلکه کارخانه‌هایی که از قدمت بیشتری برخوردار هستند نیز در معرض تعطیلی و اخراج کارگران قرار گرفته‌اند.

داریوش دیودیده رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص می گوید: راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی غیرفعال در کهگیلویه و بویراحمد با جدیت زیادی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به غیرفعال بودن برخی واحدهای تولیدی و صنعتی در استان می افزاید:پروژه رونق تولید در این استان در دست اجرا است که در قالب این پروژه واحدهای تولیدی و صنعتی در این استان که مشکل نقدینگی دارند می‌توانند به سامانه بهین یاب جهت دریافت تسهیلات ثبت نام کنند.

دیودیده ادامه می دهد: پس از ثبت نام متقاضیان دریافت تسهیلات در سامانه بهین یاب، ما طرح‌ها را بررسی می‌کنیم و براساس نیازهای متقاضیان تسهیلاتی به آن‌ها اعطا می‌کنیم.

وی می گوید: در حال حاضر 750 واحد تولیدی و صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 600 واحد فعال و 150 واحد نیمه فعال و غیرفعال بوده است.

رئیس صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی در این استان و کمک به راه‌اندازی مجدد واحدهای غیرفعال تأکید می کند.

دیودیده تصریح می کند: حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد به طور قطع سبب رونق تولید و اشتغال در این استان می‌شود و این می‌طلبد که همه در این زمینه تلاش و همکاری کنند.

هرچند بخش تولید و صنایع مولد در کشور و به تبع آن در استان کهگیلویه و بویراحمد چند سالی است در وضعیت رکودی عجیب و البته قابل پیش بینی به سر می برد وعدم توجه به بازار تولید، بی تفاوتی نسبت به مصرف، تحریم برخی کالاها و مواد اولیه، بی توجهی به صنایع پائین دستی و کارخانجات مواد اولیه داخلی و افزایش هزینه های تولید در کنار کاهش درآمد واحدهای مولد و از همه مهمتر افزایش ناگهانی قیمت ارز در کنار تورم ماهیانه و سالیانه همه و همه دست به دست هم داد تا بخش صنعت، توان چرخاندن چرخ هایش را نداشته باشد.

به اذعان کارشناسان، صاحبان صنایع و مسئولین بخش صنعت و معدن ، عدم پرداخت سهم تولید از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها در سال های گذشته نفس های صنعت در این استان را به شماره انداخته است به گونه ای که بیش از نیمی از آن راکد یا نیمه فعالند.

در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، صنایع دچار ضعف‌های زیادی شد، به‌گونه‌ای که بسیاری از واحدهای تولیدی برای جلوگیری از کاهش سرمایه در گردش خود و یا ورشکست شدن به حالت راکد و یا نیمه فعال درآمد و اکثر صنعتگران و فعالان حوزه صنعت آن را نوعی کما برای تولید و صنعت عنوان کردند، صنعتگرانی که معتقدند نبض صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار کند می‌زند .

با این تفاسیر حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد به نرخ بیکاری استان هم اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری استان در سال گذشته از ۱۷.۷ درصد به ۱۳.۳ درصد رسید که طبق آخرین آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان ۱۲.۵۹ درصد اعلام شده که آمار کاهش نرخ بیکاری نزدیک بهم بوده و استان به لحاظ نرخ بیکاری خوب عمل کرده است.

وی بیان کرد: کمترین نرخ بیکاری شهرستانی استان ۸.۹۳ درصد و بیشترین نرخ بیکاری ۱۷.۷ درصد بوده است، ضمن اینکه جمعیت بیکار استان براساس سرشماری سال ۹۵ حدود ۲۸ هزار نفر هستند.

نوروزی از افزایش نرخ مشارکت در استان خبر داد و گفت: نرخ مشارکت در استان از ۳۵ به ۳۷.۷ درصد افزایش یافته است که به نرخ کشوری نزدیک است.

اگرچه به نظر می رسد مشکلات شهرک های صنعتی  بعد از سال ها تعطیلی به یک، دو، سه و چند عامل ربط ندارند بلکه این مشکلات همانند کلاف سردرگمی شده است که حل همه آنها وقت گیر و هزینه براست ودر برخی موارد، کارخانه های راکد چند مشکل حقوقی، بانکی، مالی، اقتصادی و مدیریتی با هم دارند که حل آنها را بسیار ساخت کرده است. 

از این رو با توجه به مشکلات پیچیده اقتصادی، تولیدی و صنعتی استان و در شرایطی که صنایع کوچک، اغلب به حاشیه رانده می شود انتخاب ها و تصمیم های مدیران سیاسی تحت تاثیر تصمیم گیران ملی در امور بانکی و اقتصادی قرار می گیرد.

تلاش دو ساله برای فعال کردن واحدهای راکد می تواند این تجربه را در اختیار مدیران قرار دهد که با جمع بندی، دسته بندی و طبقه بندی مشکلات و واحدهای راکد دست به اولویت بندی زده و با هماهنگی با تصمیم سازان ملی به حل بخشی از این مشکلات اقدام کنند.

اگرچه ممکن است گفته شود واحدهای صنعتی راکد یا غیرفعال به سختی می توانند دوباره به عرصه تولید وارد شوند اما طرفداران فعال کردن این واحدها نیز استدلال های محکمی دارند.

هرچند سید موسی خادمی ،استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز به حمایت از واحدهای صنعتی برای رونق تولید و اشتغال تأکید کردو گفت: باید شرایط به گونه‌ای شود که تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران واحدهای تولیدی بتوانند درون استان نیز کالاهای تولیدی خود را بدون دغدغه عرضه کنند.

این مسؤول با بیان اینکه واحدهای صنعتی کوچک توان بالایی برای رونق اشتغال دارند افزود: یکی از اهداف ما در استان حمایت از صنایع کوچک است تا بتوانند تولید و اشتغال را در استان رونق دهند و در راه تحقق اقتصاد مقاومتی گام بردارند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: رفع موانع و مشکلات موجود واحدهای تولیدی وصنعتی راکد و نیمه فعال و رونق اشتغال در این استان بیش از آنکه با تکیه بر نسخه های کلی و در سطح ملی باشد، نیازمند راهکارهای بومی و منطقه ای است.

وی در ستاد اقتصاد مقاومتی استان، افزود:15هزار میلیارد ریال تسهیلات برای رونق تولید و اشتغال برای امسال به استان اختصاص داده شدکه این میزان تسهیلات برای نوسازی، بهسازی و سرمایه در گردش  طرح های توسعه ای و اقتصادی، رونق و حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در بخش های مختلف استان است.

استاندارکهگیلویه و بویراحمد به بانک های استان تاکید کردکه برنامه ریزی و اقدامات لازم را  برای جذب و پرداخت این تسهیلات به عمل آورندودستگاه های اجرائی استان نیز از هم اکنون طرح های اقتصادی، تولیدی و اشغالزای خود را به بانک ها معرفی کنند و بانک مدت یک ماه ابن طرح ها را به لحاظ توجیه فنی و اقتصادی بررسی و بعد از تایید و مصوب نسبت به پرداخت تسهیلات به آن اقدام نماید.

خادمی تصریح کرد: این منابع بین همه بانک های استان توزیع خواهد شد تا در جذب و پرداخت تسهیل ایجاد شود.

خادمی با بیان اینکه در جلسات مرکز کشور موضوع منابع و مصارف بانک های عامل استان مطرح شد که از این لحاظ سیستم بانکی با مشکلی مواجه نخواهند شد، افزود: همه بانک ها باید اعلام آمادگی کنند و زمان را برای جذب کامل این میزان اعتبار در استان از دست ندهند.

خادمی ادامه داد: سرمایه گذاری که رغبت به کارو تولید نداشته باشد، بازاریابی مناسبی برای خط تولید کارخانه انجام ندهد و یا توان و دانش مدیریتی ایده ال و متناسب با مقتضیات زمانی را نداشته باشد نمی تواند در کار تولید و چرخش اقتصادی کشور نیز موفق باشد.

این درحالی است که مسئولان می گویند در مورد چالش های این واحدها به مشکلاتی مانند بازار، بدهی های تامین اجتماعی، ماشین آلات، مسائل زیربنایی، حقوقی، مدیریتی، تسهیلات، و پیچیدگی های بانکی اشاره می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیزمی گوید : برای راه اندازی یک واحد صنعتی جدید به سرمایه گذاری های کلان، رایزنی های گسترده و زمان زیادی لازم است اما رفع مشکلات واحدهای راکد، هزینه و زمان کمتری نیاز دارد.

مجید محنایی افزود: در دهه های گذشته بخش زیادی از سرمایه کشور صرف راه اندازی این واحدها شده است و نمی توان حجم عظیم این سرمایه گذاری ها را بدون تدبیر، رها کرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی یاسوج نیز اظهار کرد: برای ساخت یک کارخانه جدید، باید سرمایه های زیادی از کشور دوباره هزینه شود در صورتی که با سرمایه گذاری بسیار کمتری می توان همان کارخانه های راکد را به چرخه تولید برگرداند.

جبار کیانی پور افزود: به عنوان مثال برای ساخت دوباره یک کارخانه تولید آب میوه و اسانس، با شرایط کنونی بازار بین 500 تا هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز است که این شرکت ها با شرایط مناسب فن آوریهای به کار رفته چندین سال است که راکد شده اند.

وی عنوان کرد: در برخی موارد سرمایه های هزار میلیارد ریالی کشور به دلیل بدهی 100 میلیارد ریال سال ها راکد مانده است و هر روز فرسوده می شوند.

وی اظهار کرد: بدون راه اندازی دوباره این گونه شرکت ها برنامه های دولت برای افزایش صادرات غیر نفتی عملی نمی شود.یاری رساندن به این واحدهای غیرفعال، می تواند به اشتغال، تولید و صادرات کمک کند بدون اینکه سرمایه های کشور دوباره هزینه شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: مهمترین مشکل واحدهای صنعتی استان کمبود یا نبود سرمایه درگردش است که باعث می شود به خوبی نتوانند در بازار حضور داشته باشند.

سهراب بنام افزود: مواد اولیه، مسائل حقوقی – قضایی، نبود مهارت های مدیریتی و کوچک بودن بازار استان از دیگر مشکلات واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد در این استان است.

حال با توجه به شرایط اقتصادی و مشکلات عدیده‌ای که در استان وجود دارد نیاز مبرمی به برنامه‌ریزی دقیق و علمی مسئولان استان است تا مشکلات مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد که نقش بسیار مهم و حیاتی در حوزه‌ اشتغال‌زایی جوانان این استان ایفا کرده است بهبود یافته و گام مؤثری در راستای تولیدات استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد که دارای محرومیت‌های زیادی است برداشته شود تا دیگر شاهد تعطیلی یا تعدیل نیرو در این کارخانه بزرگ صنعتی نباشیم.

کهگیلویه و بویراحمد استانی زرخیز اما محروم است که متاسفانه مدتهای زیادی است که در شاخص های توسعه ای کشور با فاصله معناداری در آخرین رتبه های این جدول قرار گرفته است و در نداشته ها ، اولین رتبه جدول عدم توسعه یافتگی را در بین استانهای کشور از آن خود کرده است و اگر وضعیت برنامه ریزی و اقدام و عمل اینگونه پیش برود نباید انتظار داشت که به این زودی ها تغییری در وضعیت توسعه ای استان ایجاد شود. استانی که با تمام پتانسیل های موجود در آن تنها توانسته است نیم درصد از صنایع کشور را در خود جای دهد که این نیم درصد نیز تا حدود زیادی در تعطیلی به سر می برد.

به نظر می رسد که مدیریت ارشد و همچنین مدیران کل و متولیان امر صنعت و تولیدباید در استان دست از شعارزدگی برداشته و به صورت واقعی برای عملی نمودن شعار سال که «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» است برنامه ریزی نموده تا شاید چرخ های زنگ زده صنعت در استان روغن کاری شده و بار دیگر شاهد اشتغال زایی و کاهش نرخ بیکاری در استان باشیم.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها