نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. اسفند 1395 - 11:54
دل نگرانی ها این روزهای اهالی بافت فرسوده گچساران ،اجاره بهای سنگین و کمر شکن در محله های همانند رادک،لبنان و سادات است که عدم نظارت بر قیمت گذاری ها و تعیین اجاره بها شرایط بسیار سختی را برای اجاره نشینان رقم زده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،محلات قدیمی سادات،رادک ،کیامرثی و لبنان با قدمت بيش از صد سال را بدون شک مي توان از قديمي ترين محلات گچساران دانست ،اين مناطق همچنين به عنوان اصلی ترين هسته اوليه شکل گيری این شهر و قسمتی از بافت ارزشمندی است که هنوز انسجام و پيوستگی خود را در دل شهر حفظ كرده است.

زندگی در خانه هایی با بافت فرسوده و شکننده نوعی زیستن در بلاتکلیفی است این شیوه زندگی یعنی زیستن در چار دیواری اسفنجی که به راحتی می تواند با زلزله ای یا با بارندگی تند و سنگین ترک بردارد و فرو ریزد.


طرح اصلاح و نوسازی بافت فرسوده در شهر گچساران با خانه های قدیمی امیدواری ساکنان این گونه خانه ها را قبل از وقوع فاجعه را در پی داشته اما اجرای این طرح با فراز و فرودهای همراه بوده است که یکی از این دل نگرانی ها این روزهای اهالی بافت فرسوده اجاره بهای سنگین و کمر شکن در محله های همانند رادک،لبنان و سادات است که مالکان این خانه ها که خود از ساکنین بافت فرسوده شهر هستند به بهانه این طرح  به قیمت بالایی اجاره داده و از این شرایط سود خود را از خانه های قدیمی و غیر قابل زیست می برند.


این خانه ها که قبل از اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده گچساران، سال ها خالی از سکنه و غیر قابل استفاده بوده ولی مالکان آنها این روزها بدون هیچ نوع نظارتی از سوس مسئولین امر با قیمت های دلخواه و نجومی خود با اجاره بها ماهی 300 الی 400 هزارتومان به همراه پیش پرداخت های میلیونی نهایت استفاده از این املاک های سنگ و گچی خود که هیچ اعتباری بر نشستن زیر سقف آن نیست را می برند.


ولی متاسفانه هیچ نهاد یا مسئولی براین طیف نظارت ندارند و افراد هم به دلیل تخریب منازل خود و از سر اجبار ،مجبور به دادن اجاره بها سنگین در محله های فقیر و کمتر توسعه یافته شهر گچساران هستند.اجرای طرح بازسازی منازل در شهری همانند گچساران که ساختار مرکزی شهر و محله های بزرگ و قدیمی آن دچار بافت فرسوده می باشد یک تحول اساسی و نجات از فقر مسکونی است.


در اینجا سوالی پیش می آید که آیا مسئولین تاکنون به جابجایی این قشر جهت تخلیه و تخریب منازل آن اندیشیده اند؟این در حالیست که هنوز بیشتر افراد بافت نشین قصد تخریب خانه های خود را نداشته اند و اگر این تعداد هم به فکر بازسازی سر پناه خود باشند چه تدبیری اندیشیده شده برای کرایه خانه و آنوقت است که وای به حال قشر کم درآمد بافت نشین شود و خوش به حال مالکان ملک خانه های خالی !!!


یکی از افراد ساکن در محله رادک که خانه اش  را در این طرح تخریب کرده است،اینچنین می گوید:متاسفانه در زمان تخریب به دنبال خانه جهت اجاره در محله های مختلف شهر گشتم ولی اجاره بها خیلی بالا بود و مجبور شدم در محله رادک یه مکان نامناسب که فقط یک سرپناهی برای فرزندانم باشد با اجاره بهای هرماه 350 هزارتومان و با پیش پرداخت 10 میلیون تومان کرایه کردم تا خانه خودم ساخته شود و این موضوع برای من کارگر خیلی نگران کننده است.


البته بالا بودن اجاره بها و اختیاری بودن قیمت گذاری مالکان بر ملک خود در دیگر محله های گچساران هم بیداد می کند.عدم نظارت بر قیمت گذاری ها و تعیین اجاره بها به صورت اختیاری از طرف صاحب ملک شرایطی به وجود آمده است که کرایه کردن همان مسکن ها شرایط بسیار سختی را برای اجاره نشین ها رقم می زند.


هزینه های بالای زندگی از یک سو و قیمت 400و یا 500 هزار تومانی برای اجاره یک منزل 70 و یا 80 متری دربافت فرسوده گچساران با پیش پرداخت بالای 15 میلیون تومان گاهی انسان را به فکر فرو می برد که چه آپارتمان ها و منازل لوکسی انتظار حضور این افراد را می کشند،اما وقتی به داخل ساختمان وارد می شوید می بینید از فکر تا واقعیت راه درازی در پیش است.

20هزار و ۹۶۳ نفر در قالب ۵ هزار و 326 خانوار در محله‌های بافت فرسوده گچساران زندگی می‌کنند که به گفته غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مجلس  یک هزار و 470میلیارد ریال از محل بودجه ملی از سوی هیئت دولت به اجرای این بافت اختصاص داده شده است و زیباسازی و مقاوم‌سازی آن می‌تواند به رشد و توسعه اجتماعی و فرهنگی این محلات کمک بسیاری کند.

تاجگردون در این خصوص می گوید:این میزان اعتبار به پرداخت تسهیلات بانکی، کمک‌های بلاعوض و اجرای سایر بخش‌های این طرح پیش‌بینی‌شده و تسهیلات بانکی طرح بافت فرسوده این شهر با کارمزد پنج درصد و با دوره بازپرداخت ۱۵ ساله است.

وی می افزاید: برای هر یک از این واحدهای مسکونی 400 میلیون ریال تسهیلات بانکی و 60 میلیون ریال وام بلاعوض پرداخت شده است و ارائه  کمک‌های بلاعوض برای ساکنان زیرپوشش نهادهای حمایتی از دیگر برنامه‌های این طرح است.

نماینده گچساران و باشت درمجلس معتقد است: 3 هزار و 700 واحد مسکونی شهر گچساران در محله‌های کیامرثی، پربالی، سادات، رادک، لبنان و هسته مرکزی شهر تا سه سال آینده با یک هزار و 470 میلیارد ریال اعتبار نوسازی خواهد شد.

در ادامه عبدالرحیم رحیمی فرماندار گچساران درخصوص طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده این شهر،گفت:تهیه نقشه ساختمان و صدور پروانه ساخت، نظارت برساخت و ساز و هزینه انشعاب‌های آب، برق و گاز به‌صورت رایگان از دیگر حمایت‌های دولت برای بازسازی بافت فرسوده شهر گچساران است.

وی افزود: واحدهای مسکونی که متراژ آن‌ها بالای ۱۸۰ متر است می‌توانند مجوز دو واحد دریافت کنندوتنها 10 درصد از واحدهای مسکونی بافت فرسوده این شهر دارای سند تک‌برگ است که  این واحدهای مسکونی نیاز به تهیه نقشه از سوی شهرداری نیستند.

رحیمی ادامه داد: افراد زیرپوشش نهادهای حمایتی ساکن در بافت فرسوده علاوه بر دریافت تسهیلات لازم از سوی سازمان‌های مربوطه کمک‌های بلاعوض نیز دریافت خواهند کرد.

به امید آن روزی که به همه جوانب اجرای یک طرح اندیشیده شود.

گزارش و عکس:کریمی/مرادی

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها