نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
3. مرداد 1399 - 18:43
سدکوثر به عنوان پرآب ترین سد کهگیلویه و بویراحمد در گذشته به دلایل مختلفی ازجمله کاهش بارندگی ها حال و روز خوشی نداشت، اما با بارش های یکی دو سال اخیر پرآب شده و بارقه های امید را در دل کشاورزان این مناطق روشن کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سد کوثر به عنوان سد زیبای استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد، در فاصله ۶۰کیلومتری شمال غرب گچساران قرار گرفته و این سد مخزنی چندمنظوره به روی رودخانه خیرآباد برای تامین آب شرب و صنعتی شهرها و بنادر حاشیه خلیج فارس ساخته شده است.

رودخانه خیرآباد از دو شاخه بهرام و دهدشت (سیدآباد) تشکیل شده که آب آن‌ها از رشته‌کوه‌های زاگرس در مناطق طسوج، دشت راق، دیگان و چشمه بلقیس چرام سرچشمه می‌گیرد، این سد به پیمانکاری شرکت سابیر در سال 83به بهره برداری رسید.

 سد کوثر آب آشامیدنی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و گچساران را تامین می‌کند که به این منظور، خط لوله با طول ۷۶۳ کیلومتر، بخش‌هایی از ۵ استان کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان در مجموع شامل ۷ شهر بزرگ و ۱۱ شهر کوچک، ۳۶ شهرک و ۴۷ دهستان با بیشتر از ۱۲۰۰ روستا را در برمی‌گیرد.

هم‌اکنون حجم آب موجود در مخزن سد کوثر حدود ۵۴۰ میلیون متر مکعب است.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها