نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. تير 1393 - 21:51
رئیس مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی امام خمینی (ره)، گفت: وظیفه نیروی انتظامی است که از اجرای شعائر اسلامی در جامعه پاسداری کند.

به گزارش آفتاب جنوب ، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی در درس اخلاق خود که پنجشنبه شب در دفتر مقام معظم رهبری در قم برگزار شد با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم ارزشی در جامعه رواج پیدا کند صرف آموزش آن در کلاس و کتاب فایده ندارد، اظهار کرد: برای رسیدن به چنین موقعیتی باید شرایط محیطی آن نیز فراهم شود و نمی‌توان صرف آموزش از فرد توقع داشت بر اساس معیارها و اصولی که آموزش دیده حرکت کند.

 
وی ادامه داد: اسلام می‌گوید شما برای آخرت خود کار کنید و نیت پاک در رفتار داشته باشید، بنابراین مشخص است که نیت و انگیزه انسان است که کار را دنیوی یا اخروی می‌کند.
 
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تاکید کرد: اگر دین آمده تا بشر را به سوی آخرت و سعادت حقیقی سوق دهد باید برای تربیت محیطی بشر نیز کاری کرده باشد. این تربیت در فرهنگ قرآنی تزکیه است، تعلیم و تربیت تزکیه‌ای است که تعلیم آن به بشر وظیفه پیامبران بوده است.
 
مصباح‌یزدی با بیان اینکه غیر از تعلیم باید شرایط نیز برای افراد فراهم شود بیان کرد: تا شرایط لازم فراهم نباشد فرد نمی‌تواند به تعالیم فراگرفته عمل کند. باید شرایط محیطی جامعه برای فرد مهیا باشد، نه اینکه در محیطی باشد که شرایط بر ضد آن بوده و نتواند آموخته‌ها را انجام دهد.
 
وی افزود: اسلام تکلیفی عام برای همه مسلمانان قرار داده که محیط را بر ضد هم خراب نکنند و نسبت به رفتار یکدیگر توجه داشته باشند؛ یکی از این تکالیف امر به معروف و نهی از منکر است که اگر این نباشد به صرف یاد دادن مفاهیم مشکل حل نمی‌شود و باید زمینه نیز فراهم باشد.
 
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه برخی اوقات شرایط ناسالم جامعه، نحوه حجاب و عفاف، رفتار و گفتار نادرست موجب شکستن توبه افراد می‌شود، گفت: اسلام می‌گوید محیط باید سالم باشد تا افراد در آن به اهدافشان برسند. اسلام غیر از اینکه تواصی به حق و سفارش به انجام کار خوب را از مهم‌ترین واجبات برای افراد قرار داده، برای مراتبی از امر به معروف مسئولینی خاص قرار داده است.
 
مصباح یزدی با تاکید بر اینکه تذکر لسانی وظیفه همه افراد جامعه است، گفت: اما اگر این فریضه مهم منجر به درگیری فیزیکی و مشکلات این‌چنینی شود از عهده افراد ساقط شده و در اینجا وظیفه دولت، پلیس و کسانی که در جامعه اسلامی این مسئولیت را دارند است که در برابر انجام منکر در جامعه ایستادگی کرده و با مرتکبین برخورد کنند.
 
وی ادامه داد: در زمان امیرالمومنین (ع) ایشان به بازار می‌رفتند و متخلفان را نهی از منکر کرده و در صورت نیاز از قوه قهریه نیز در برابر آنها استفاده می‌کردند.
 
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه امروز وظیفه نیروی انتظامی است که از اجرای شعائر اسلامی در جامعه پاسداری کرده و با متخلفین برخورد کند، اظهار کرد: دولت وظیفه دارد در این کارها دخالت کرده و با قوه قهریه با حرمت‌شکنان برخورد کند؛ در فرهنگ امروز دنیا رسم بر این است که هر کس هر طور می‌خواهد زندگی می‌کند ولی در جایی که به دیگران ضرر برساند آنجا دولت اعمال قانون می‌کند.
 
مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: تمام مکاتب متمدن دنیا قبول دارند اگر چیزی موجب ضرر برای عموم مردم شود باید مقابل آن ایستاد تا این ضررها مربوط به بدن و سلامتی است همه متوجه آن می‌شوند. اندکی فراتر ضررهایی است که جنبه فرهنگی دارد مانند تجاوز به عنف که صحیح نیست و جلو آن گرفته می‌شود. سوال این است ضررهایی که دولت باید مراقب آن باشد به جامعه وارد نشود ضررهای مادی است یا ضررهای دیگری هم هست که دولت مسئولیت مقابله با آن را برعهده دارد؟
 
منبع: فارس
انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها