نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
25. دى 1402 - 7:53
نارنج سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است که سیستم ایمنی بدن را تقویت و در مقابل بیماری‌ها ازجمله سرماخوردگی محافظت کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، نارنج میوه‌ای‌ترش مزه که به‌عنوان مادر مرکبات هم شناخته می‌شود، طبع این میوه  سرد و خشک  است درحالی‌که پوست نارنج دارای خواص ضد باکتریایی و ضدالتهابی بوده و برای درمان جوش صورت و آکنه نیز یک گزینه درمانی تأثیرگذار و مفید است.

همچنین از روغن به‌دست‌آمده از  پوست نارنج نیز برای تهیه داروها، لوازم‌آرایشی و صابون استفاده می‌شود و از نارنج، پوست نارنج و بهارنارنج برای تهیه سس سالاد، مربا، مارمالاد و نیز به‌عنوان طعم‌دهنده غذا به‌کاربرده می‌شود.

بنابراین از مزایای نارنج برای سلامتی می‌توان به لاغری و کاهش وزن، درمان یبوست، درمان فشارخون بالا، درمان دیابت و همچنین پوست و مو اشاره کرد، به گفته متخصصان طب سنتی «آلکالوئید سینافین» موجود در نارنج باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها شده و در کنار ورزش می‌تواند باعث لاغری و کاهش وزن افراد شود.

بااین‌وجود نیز نارنج و پوست نارنج دارای خواص ضد قارچی بوده و برای درمان قارچ پای ورزشکاران کاربرد دارد. بااین‌حال نارنج سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها بوده  که دارای خواص ضد پیری بوده و چین‌وچروک‌های پوست را رفع می‌کند و در ادامه نارنج برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی، گرفتگی بینی و درمان سینوزیت هم مفید است.

طبق گفته محققان میوه نارنج سطوح گلوکز خون افراد مبتلابه دیابت را کاهش می‌دهد اگرچه نوشیدن آب‌نارنج برای 4 ماه باعث کاهش سطح قند خون در افراد مبتلابه دیابت نوع دو می‌شود. همچنین نارنج کاهش‌دهنده کلسترول بالای خون است و می‌تواند برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی مفید باشد.

بااین‌وجود نیز مصرف آب‌نارنج همراه با شکر، صفرای زیادی را از بدن انسان خارج می‌کند. هرچند خوردن نارنج سو هاضمه، زخم معده و معده درد را درمان کرده و با بهبود حرکات روده در درمان یبوست و اسهال منتج به‌فایده است.

البته مصرف آب‌نارنج می‌تواند ویتامین C موردنیاز بدن را تأمین کرده و درنتیجه هم سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. اگرچه مصرف نارنج به‌عنوان یک ضدعفونی‌کننده به شمار می‌رود و مصرف آن هنگام گلودرد اثرات مثبتی را به همراه دارد.

نارنج از بین‌ترش مزه‌ها و بر طبق اصول طب سنتی، کمترین ضرر را متوجه عصب‌ها می‌کند چراکه مصرف ترشی‌ها همه به عصب‌ها ضرر می‌رسانند، بنابراین نارنج ازجمله میوه‌هایی است که برای اعصاب، دفع سنگ کلیه و مثانه، گلودرد و فشارخون هم بسیار مفید خواهد بود.

بر این اساس امروزه نارنج در شهرهای مختلف کشورمان پرورش داده می‌شود حتی در خانه‌ها، کوچه‌ها، خیابان‌ها، بلوارها و باغات دیار بام نفت ایران نیز این میوه‌ترش مزه به‌وفور یافت می‌شود.

انتهای خبر/

 

تصاویر تکمیلی: 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها