نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. مرداد 1398 - 18:12
اگرچه کارگاه های صنعتی و تولیدی بسیاری از شهرک های صنعتی گچساران به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی در سکوت فرو رفته اند اما در سالی که مزین به رونق تولید است،مسئولان و متولیان امر می توانند با عزمی جدی و روحیه ای جهادی برای پیگیری و رفع مشکلات وارد میدان عمل شده و سکوت صنعت را بشکند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،وضعیت اقتصادی کشور در سال های اخیر سبب شد تا بخش زیادی از واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان گچساران  از چرخه تولید خارج شده و مشکلات فراوانی سر راه سرمایه‌گذارانی که با خون و دل برای توسعه اقتصادی دیار بام نفت ایران کوشیده بودند، قرار گیرد و امروز واحدهای صنعتی و تولیدی این شهرستان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که هرکدام از مشکلات به تنهایی می‌تواند سبب ایجاد گره‌های کور در کار تولیدکنندگان شود.

عمده مشکلات شهرک های صنعتی

نبود سرمایه در گردش،عدم اعطای تسهیلات لازم،کمبود منابع مالی و نقدینگی، تأمین مواد اولیه، نبود بازار و مشتری، مالیات و بدهی‌های بانکی به نوعی از مهمترین عوامل رکود و تعطیلی واحدهای صنعتی و تولیدی در گچساران است که برای حل این مشکلات، تولیدکنندگان نیاز به حمایت ویژه مسئولان دارند.

میزخدمت و حل و فصل مشکلات

در این زمینه نیز بسیج مهندسین صنعتی گچساران در قالب طرح "میز خدمت" کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را به منظور بررسی ، تبادل نظر و هماهنگی برای حل و فصل مشکلات و موانع فرآروی واحدهای صنعتی و  تولیدی تشکیل داده است.

در همین راستا نیز نشست بررسی مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران باحضور فرمانده سپاه ناحیه گچساران،مدیر کانون بسیج مهندسین و جمعی از فعالین اقتصادی و مدیران واحدهای تولیدی در دفتر مدیریت این شهرک صنعتی برگزار شد.

نبود منابع آب پایدار

در ابتدای این نشست محمد سهیلی،مدیر شرکت خدماتی شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران با اشاره به برخی از مشکلات این شهرک ،گفت:اصلی ترین مشکلی که سال ها گریبانگیر شهرک صنعتی این شهرستان است ،بحث کمبود آب و شبکه غیراصولی و نیز نبود منابع آب پایدار است.

سهیمه صنعت از سد کوثر

وی افزود:هرچند در سال های اخیر تلاش هایی هم جهت برطرف شدن این امر شده اما جوابگوی حجم صنعت مستقر در شهرک  صنعتی نیست و مطالعاتی هم در زمینه مشکل اساسی آب شهرک صنعتی انجام شده که راه حل را بنا براجرای کامل شبکه گزاری اصولی و متصل برمنبع آب پایدار ناشی از حق آب سهیمه صنعت از سد کوثر است.

استقرار 400واحد صنفی درشهرک

سهیلی اظهارکرد:علاوه براین موارد نیز در طرح توسعه شهرک اصناف آلاینده نزدیک به 400واحدصنفی در طی سال های آینده مستقر خواهند شد،که نبود امنیت یکی از مشکلات اصلی شهرک صنعتی است که سرمایه گذاری را در این شهرک صنعتی با مشکل مواجه کرده به طوری که راه ارتباطی بین روستای چهاربیشه علیاو شهرک صنعتی هم موجب ایجاد بخشی از ناامنی موجود شده است.

ناامنی و بروز موارد غیراخلاقی

مدیر شهرک صنعتی گچساران تصریح کرد:از دیگر مشکلات هم تردد وسایل نقلیه غیرمرتبط در شهرک صنعتی اهم از تردد در باغ های گردشگری مجاور تا پاسی از شب و همچنین وسایل نقلیه ای که موجب ایجاد ناامنی و موارد غیراخلاقی شده است، که در چند مورد هم با برخورد صنعتگران و عوامل مجموعه خدماتی شهرک صنعتی مواجه شده است.

مشکل اینترنت

سهیلی گفت:مشکل قطع و وصل مکرر خط تلفن ثابت و نبود پوشش مناسب اینترنت همراه و ثابت پرسرعت در سطح شهرک صنعتی وایجاد مشکلات فراوان برای صنعتگران مستقر بویژه شرکت تولیدی صنعتی "آرد مارون" که به سیستم یکپارچه خدمات غله و بازرگانی متصل است، را داریم.

وی درادامه اظهارکرد:قطع و وصل مکرر برق شهرک صنعتی ، بویژه در روزی های گرم سال و اوج مصرف موجب ایجاد ضرر و زیان های فراوان به تاسیسات برق و واحده های صنعتی و شهرک صنعتی شده واین موضوع نیز باعث خسارات مالی به واحدها شده است.

فرسودگی شبکه گاز شهرک صنعتی

سهیلی ادامه داد:نبود سیستم های مراقب تصویری اهم از شبکه دوربین های مداربسته جهت کنترل 24ساعته سطح شهرک صنعتی و بالا بردن ضریب امنیتی و نیز فرسوده بودن شبکه گاز شهرک صنعتی ناشی از عدم نگهداری و سرویس به موقع شبکه مذکور از دیگر مشکلات این شهرک است.

وی اظهارکرد:مشکل در روشنایی معابر و نگهداری آنها به دلیل عدم سرویس دهی امور برق شهرستان که ناشی از تحویل ندادن شبکه برق داخلی شهرک صنعتی به امور برق است،مشکلات آسفالت معابر که نیاز به ترمیم و نگهداری سالیانه هم وجود دارد.

عدم همکاری ادارات به صنعتگران

مدیر شهرک صنعتی گچساران گفت:عدم داشتن ردیف بودجه مشخص سالانه برای شرکت خدماتی شهرک صنعتی گچساران که وظیفه نگهداری و رسیدگی به تاسیسات و زیرساخت شهرک را برعهده دارد،وجود واحدهایی که علی رغم واگذاری زمین هیچگونه اقدامی جهت تکمیل و راه اندازی واحد خود انجام نداده اند،مشکل ساز شده است.

سهیلی گفت:ازدیگر مشکلات این شهرک نیز مشکلات واحدهای صنعتی با تامین اجتماعی و حق بیمه و نیز عدم همکاری اداره امور مالیاتی با واحدهای صنعتی و عدم حمایت از تولید است.

رفع مشکلات صنعت به مدد سپاه

حیدری یکی از فعالین اقتصادی در شهرک صنعتی گچساران درادامه این نشست نیزتصریح کرد:از اینکه سپاه ناحیه گچساران در رفع مشکلات اهتمام ورزیده و نسبت به مشکلات شهرک های صنعتی به نوعی دغدغه مند است، بسیار سپاسگذاریم.

وی افزود:یکی از بازوان پرتوان دولت در بحث اشتغال زایی همین کارگاه های تولیدی هستند که در واقع به نظام و مملکت خدمت می کنند،هرچند امیدواریم که مشکلات شهرک های صنعتی این شهرستان هرچه زودتر به مدد سپاه مرتفع شوند.

موسوی یکی دیگر از تولیدکنندگان در شهرک صنعتی گچساران اظهارکرد:از عمده مشکلات کارگاه های تولیدی ناامنی است که بیداد می کند و این شهرک صنعتی به واسطه برخی مشکلات محیط دنجی را برای موارد غیراخلاقی بوجود آورده است.

صنعت،عشق و علاقه

وی درادامه گفت:انتظار هم این است که مشکلات مرتفع شوند ،به هرحال نوعی عشق و علاقه است که ما را در این شهرک صنعتی نگه داشته است،اگرچه ما هم دوست داریم به همنوع خود  و به کشورمان خدمت کنیم و تولید کنیم اما کسی با این وضعیت در تولید و صنعت ورود نخواهد کرد.

شاید سپاه به دردمان برسد

موسوی تصریح کرد:تولیدکنندکان این شهرک صنعتی زجر می کشند و از مدتها پیش که سپاه ناحیه گچساران وارد این موضوع شده است روزنه ای امیدی برایمان پیدا شده و شاید سپاه به دردمان برسد و انتظار هم داریم که در این خصوص حمایت بشویم و این قول را می دهیم که با راه اندازی مجددکارگاه های تولیدی نیروهای زیادی از شهرستان را جهت اشتغال به خدمت بگیریم.

دولت اذیت می کند!

این فعال اقتصادی افزود:دولت متاسفانه نه تنها از کارگاه های تولیدی دستگیری و حمایت  نمی کند بلکه اذیت هم می کند، هر چند می خواهیم کارگاه ها را توسعه بدهیم اما تا الان چنین اتفاقی میسر نشده است.

دهقان یکی دیگر از تولید کنندگان در این شهرک صنعتی نیز گفت:رویه حمایتی دولت از واحدهای تولیدی به هیچ وجه با سیاست های نظام جور نیست،چرا که این رویه دولت برشکستگی واحدهای صنعتی را رقم زده است و انتظار داریم که بسیج و سپاه در این خصوص ما را حمایت و یاری کنند.

وعده های پوچ دولت

کشاورز نماینده کارخانه ماشین سازی پارس هم درادامه تصریح کرد:متاسفانه حمایت های دولت فقط در حد شعار است و اگر در این جلسه حتی شخصیتی از نهاد ریاست جمهوری هم می آمد نمی آمدم و امروز فقط بخاطر تشکر از سپاه آمده ام.

مشکلات ماشین سازی پارس

وی تصریح کرد:همه این واحدهای تولیدی کارشان به هم وابسته است و چنانچه واحدی تعطیل شود بقیه هم متضررخواهند شد،بنده دیگر اعتمادی به حرف های مسئولین ندارم ،به عنوان نماینده کارخانه ماشین سازی پارس وقتی کارخانه درحال تعطیل شدن بود با تمام مسئولین شهرستان و استان تماس گرفتم و جریان مشکلات کارخانه را بیان کردم ،اما متاسفانه هیچ همکاری درخور شأنی هم صورت نگرفت.

کشاورز بیان کرد:بعد از اینکه کارخانه تعطیل شد، قرار شد دستگاه ها را به تهران انتقال بدهند دستگاه های که ده ها میلیارد تومان قیمت دارند و با هزاران بدبختی و پیگیری برای اشتغالزایی جوانان این شهرستان هزینه شد.

عدم حمایت از تولیدکنندگان

وی افزود:هر چه پیگیری کردیم نتیجه نداد و همکاری خاصی هم از مسئولین ندیدم ،بعد شعار می دهند که از صنعتگر دفاع و مشکلات صنعتگران را حل می کنیم و این روزها هم در رسانه ها و سایت ها فقط حرفه های پوچ مسئولین را می شنویم.

جلوگیری از انتقال دستگاه ها به ماهشهر

کشاورز درادامه گفت:برای بنده هم به وضوع روشن شد که این حرف های مسئولین فقط در حد همین شعار است و چند روز پیش هم قرار شد که دستگاه ها را به ماهشهر انتقال بدهند که با خیلی از جاها تماس گرفتیم و پیگیر این موضوع شدیم و با هر سختی بود از این اقدام جلوگیری کردیم.

ظرفیت بزرگ ماشین سازی

وی افزود:متاسفانه بسیاری از کارها و سفارشات این شهرستان از استان های دیگر تامین می شود درحالی که این کارخانه با این همه ظرفیت تعطیل شده است و کسی هم توجهی نمی کند،موضوعی که خودم در این چند ماه تجربه کردیم این است که دولت هیچ حمایتی از صنعتگر نمی کند در حالی که این کارخانه می تواند با بهترین کیفیت و با نازلترین قیمت انواع سفارشات لازم را انجام دهد.

رقابت با برندهای مطرح کشوری

موسوی یکی دیگر از تولیدکنندگان در این شهرک صنعتی هم اظهارکرد: اعطای تسهیلات ارزان قیمت به کارگاه های صنعتی و تولیدی می تواند تا حدی زیادی مشکلات تولید کنندگان این شهرک صنعتی را مرتفع کند،هرچند هم معتقدم که سپاه با این ظرفیت بزرگی که دارد می تواند مشکلات واحدهای صنعتی را برطرف کند.

وی تصریح کرد:نیازمندیم که مسئولین شهرستان هم حمایتی واقعی از تولیدکنندگان را داشته باشند چرا که توانایی این امر را داریم که بهترین تولیدات را داشته باشیم و این قول را می دهیم که با حمایت واقعی ،تولیدات این شهرک صنعتی می تواند با برندهای برتر کشور هم رقابت کنند.

شهرک صنعتی غیردولتی

امینی یکی از فعالین اقتصادی گچساران در ادامه نیز گفت:بایدبه جای شهرک صنعتی دولتی یک شهرک صنعتی غیردولتی ایجاد کنیم ،یعنی سرمایه گذاری بیاید و زمین در اختیارش قرار بدهند و این کارگاه ها را بسازدو تحویل افراد متخصص و توانمند بدهند.

صاحب و دلسوز در شهر

وی درادامه افزود:هرچند قرار است که با همکاری عزیزان یک تحول اساسی در این شهرک صنعتی ایجاد کنیم،که باورود سپاه ناحیه گچساران به جهت رفع موانع و مشکلات این شهرک صنعتی به نوعی احساس می کنیم که شهر یک صاحب و یک دلسوزی هم دارد.

امینی تصریح کرد:چند مدت پیش سرمایه گذاران و صنعتگرانی از استان اصفهان را به شهرستان گچساران و با هزینه شخصی خودم دعوت کردم ، تمامی زیرساخت ها و امکانات و ظرفیت های این شهرستان را به آنها نشان دادیم و نشست های خوبی هم در این خصوص برگزار کردیم.

ورود سرمایه گذار به شهرستان

وی اظهارکرد:بسیاری از سرمایه گذاران با توجه به ظرفیت ها علاقه مند هستند که در این شهرستان سرمایه گذاری کنند اما این مهم نیازمند تدابر و امکاناتی است  که امیدواریم در آینده نزدیک شرایط لازم هم بوجود بیاید.

سرهنگ سید علی اصغر نورایی نسب،فرمانده سپاه ناحیه گچساران نیز  در ادامه این نشست گغت:آن که امروز برای ما مشخص است، این است که شماعزیزان صنعت را با خون دل تا به امروز در این شهرستان صیانت کرده اید و به نوبه خودم از این اقدام ارزشمندتان تشکر می کنم و از این روحیه جهادی برای ادامه کار و تلاش نیز تشکر ویژه ای نیز دارم.

بایدشعار سال عملیاتی شود

وی افزود:همانگونه که مستحضرید حضرت آقا از سال 73تاکنون سال ها را با عناوین مختلفی نامگذاری کرده اند ؛امروز بخش عظیمی از این نامگذاری ها در حوزه اقتصاد ،تولید، کار ، معیشت و اشتغال بوده و این نشان دهنده این است که کشور در این زمینه ها مشکلاتی نیز دارد.  

نورایی نسب اظهارکرد:به هرحال در این زمینه هم خوب کار نکردیم و خصوصا حضرت آقا نیز بحث رونق تولید را مطرح کردند ،در حالی که بعضا شعار تولید را هم می دهیم اما تولید ما رونق نگرفته است، چرا که اگر تولید رونق گرفته بود بیکاری در جامعه بیداد نمی کرد و مشکلات معیشتی اینگونه خودش را نشان نمی داد.

استفاده از توان و ظرفیت شهرستان

فرمانده سپاه ناحیه گچساران گفت:متاسفانه شعار سال هنوز به طورشایسته عملیاتی نشده و فقط به جهت دلخوشی مردم موضوعاتی را مانور دادیم و تبلیغات کردیم و مردم هم چیزی پشت این قضیه ندیدند که اگر می دیدند وضع حال امروز ما جامعه این نبود،به هرحال هم مسئولین و هم مردم باید دست به دست هم بدهیم و از همه توان و ظرفیت ها بهره برد تا ان شاءالله این رونق تولید شکل عملی به خودش بگیرد.

امید به اشتغال درگچساران

نورایی نسب افزود:مهم این که مشکلات شهرک های صنعتی بررسی و پیگیری  شود ،و باید گفت که از دست ما چه کارهایی ساخته است که این مشکلات هرچه زودتر مرتفع شوند؛ چرا که یکی از بسترهای که می تواند امید به اشتغال جوانان را در شهرستان ما زنده کند همین شهرک های صنعتی است.

وی تصریح کرد:اصل کار این است که بتوانیم این واحدهای تولیدی را سرپا نگه داریم و آن هدفی را که برای این موضوع ترسیم شده است را پیگیری کنیم؛اصل کار این است که گیرکار راه اندازی شهرک های صنعتی را پیدا کنیم.

رونق در سطح شهرک های صنعتی

فرمانده سپاه ناحیه گچساران بیان کرد:در این خصوص جلسات و نشست های متعدی با مسئولین و متولیان امر برای بررسی مشکلات و پیگیری امور تا حصول نتیجه و با جدیت تمام برگزار خواهیم کرد،درادامه نیز  و در حوزه گسترش سرمایه گذاری ها به امید خدا از مسئولان استانی و فرمانده سپاه فتح استان نیز مدد خواهیم گرفت تا ان شاءالله رونق را در سطح شهرک های صنعتی ایجاد کنیم.

آینده خوب شهرک های صنعتی

نورایی نسب درادامه اظهارکرد:باید توجه کنیم که بخشی از کار تولید هم دست خود ماست،که بخواهیم برند خود را نشان دهیم و در این امر کیفیت محصولات تولیدی نیز بسیار مهم است و بخشی دیگر کار هم همت و تلاش است و مطمئن هستیم با همین جدیت آینده خوبی برای شهرک های صنعتی این شهرستان متصور خواهیم بود.

وی تصریح کرد:ما مطالبه قانونی که حق یک صنعتگر است را حتما مطالبه خواهیم کرد  و سعی می کنیم که حداقل دغدغه های شما عزیزان کمتر شود و هم و غم را بنا قرار می دهیم که کمک کار و نیز همراه شما باشیم که به امید خدا پله به پله حرکت کنیم تا مشکلات رفع شود.

راه اندازی مجدد ماشین سازی

فرمانده سپاه ناحیه گچساران درادامه تصریح کرد:در بحث راه اندازی مجدد ماشین سازی پارس هم حتما جلسه ای با عزیزان و سرمایه گزارانی که در این زمینه می توانند کمک کار باشند برگزار خواهیم کرد.

استفاده از توان و ظرفیت کارگاه های صنعتی و تولیدی در شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران،ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و نیز جذب سرمایه گذار از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

در حاشیه این نشست نیز سرهنگ رحیم محمدی،مدیر کانون بسیج مهندسین گچساران در گفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص اهمیت طرح "میز خدمت"،گفت:بسیج مهندسین صنعت گچساران با هدف تعامل و هم افزایی با مسئولین ادارات ،نهادها و دیگردستگاه های اجرایی و به منظور مرتفع کردن مشکلات و رونق تولید "میز خدمت" را در شهرک های صنعتی این شهرستان برگزار می کند.

وی افزود: این میز خدمت به منظور بررسی و رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی شهرستان گچساران برگزار می شود که تا حد ممکن مشکلات این واحدها نیزحل شود؛در این طرح این واحدهای تولیدی مشکلات و مسائل خود را چهره به چهره با مسئولین و متولیان امر بیان می کنند و تلاش می شود که راهکارهای عملی لازم نیز برای حل مشکلات واحدهای تولیدی ارائه شده و در نتیجه این مشکلات هم رفع شود.

محمدی درادامه نیز تصریح کرد:برگزاری این میز خدمت کمک شایانی به حل مشکلات واحدهای تولیدی و احصای مشکلات می کند،هرچند در طول سال و به منظور خدمات رسانی مطلوب به قشرهای مختلف مردم میز خدمت نیز در ادارات و دیگر مناطق به منظور حل مشکلات برگزار می شود.

بنابراین در سال های اخیر اگرچه کارگاه های صنعتی و تولیدی بسیاری از شهرک های صنعتی گچساران به دلیل مشکلات فراوان اقتصادی در سکوت فرو رفته اند اما در سالی که مزین به رونق تولید است،مسئولان و متولیان امر می توانند با عزمی جدی و روحیه ای جهادی برای پیگیری و رفع مشکلات وارد میدان عمل شده و سکوت صنعت را بشکند.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها