نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
3. خرداد 1400 - 11:31
مجید نظری گفت:باید توجه داشت که در مهار این آتش سوزی از سه فروند بالگرد کمک گرفته شد،این آتش سوزی روز پنجشنبه در منطقه حفاظت شده کوه دیل حادث شد که به دلیل وزش بادهای شدید، هوای گرم و صعب العبور بودن منطقه تا ارتفاعات مشرف بر منطقه آبچیرک نیز کشیده شده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، مجید نظری، رئیس منابع طبیعی گچساران در گفتگو با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص آتش سوزی های اخیر جنگل های این شهرستان گفت:آتش سوزی منطقه محافظت شده کوه دل به طور کامل در شب گذشته مهار شد و امروز هم بحث پایش و حصول اطمینان از مهار کامل را داشتیم.

وی افزود:در مهار این آتش سوز نیروهای بسیج، محیط زیست، نیروهای محلی، هلال احمر، منابع طبیعی، انجمن های دوستدار محیط زیست، و نیروهایی از شهرستان های چرام، بویراحمد، دهدشت و حتی کوهنوردانی از شهرستان بهبهان هم حضور داشتند.

رئیس منابع طبیعی گچساران ادامه داد:باید توجه داشت که در مهار این آتش سوزی از سه فروند بالگرد کمک گرفته شد،این آتش سوزی روز پنجشنبه در منطقه حفاظت شده کوه دیل حادث شد که به دلیل وزش بادهای شدید، هوای گرم و صعب العبور بودن منطقه تا ارتفاعات مشرف بر منطقه آبچیرک نیز کشیده شده بود.

نظری افزود:می توان گفت که  متاسفانه ده ها هکتار از جنگل های این منطقه طعمه حریق شد، اما برآورد خسارت به جنگل های و مراتع کوه دیل تحت بررسی کارشناسان محیط زیست قرار دارد.

وی درادامه با اشاره به آتش سوزی های امسال در این شهرستان تصریح کرد: امسال نیز چند فقره آتش سوزی در مناطق انبار شاهی، کوه خامی،کوه سیس پنج و کوه دیل داشته ایم، هرچند با توجه به شرایط گرمای محیط و نیز پوشش گیاهی خشک این شهرستان افزایش آتش سوزی های امسال دور از انتظار هم نخواهد بود.

رئیس منابع طبیعی گفت:متاسفانه در بحث کمبود تجهیزات با مشکلات بسیاری روبرو هستیم، در حالی که مهار آتش در مناطق و حتی کشورمان به روش سنتی انجام می پذیرد،به عنوان مثال همین دستگاه های دمنده که به تعداد محدودی نیز وجود دارد گاها در ارتفاعات و در حین مهار آتش با کمبود بنزین مواجه شده ایم به این خاطر وجود تجهیزات تخصصی و پیشرفته در مهار آتش سوزی ها یک ضرورت است.

وی تصریح کرد:باید تجهیزات مقابله با اطفای حریق هم بروز شود، متاسفانه برخی نهادهای مسئول هنوز آتش سوزی های جنگل ها را به شکل بحران نگاه نمی کنند اما معتقدیم که آتش سوزی وقتی طبیعت و زیستگاه بشر را تهدید می کند به نوعی خودش یک بحران جدی است و نمی شود به این مسائل هم بی تفاوت نگریست.

نظری گفت:باید از مسئولین کشوری پرسید آیا اینکه جنگل های زاگرس در حال نابودی هستند بحران تلقی نمی شود؟،این درحالی است در ارتفاعات شمال گچساران و مناطق بحرانی این شهرستان در بحث آتش سوزی اقدام به ایجاد 150کیلومتر آتش بر کرده ایم که این اقدامات همچنان ادامه دارد.

نظری در ادامه اظهارکرد:باید توجه کرد که بیش از 90 درصد آتش سوزی هاعامل انسانی دارند، به هرحال این مسائل باید آسیب شناسی شود اما عمد و غیر عمدبودن  این موضوع خود بحث دیگری دارد که باید توسط نهادهای متولی امر رصد و بررسی شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها