نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. آذر 1399 - 13:34
تقویت و توسعه بخش مسکن در مناطق روستایی باعث ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمدها ، کاهش فقر ،بهبود ارتقای کیفیت زندگی و در نتیجه محرومیت زدایی و توسعه روستا خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،افزایش ساخت و ساز در بخش مسکن علاوه بر تامین نیازهای اجتماعی افراد،نشان دهند رشد اقتصادی در هر جامعه ای نیز به شمار می رود ،بنابراین در هر کشوری به بخش مسکن به عنوان یکی از فصول اصلی و اولویت دار برنامه های توسعه اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و... توجه شده است.

 از سوی دیگر باید این مسئله را نیز مد نظر داشت که مناطق روستایی مراکز مهم تولیدات کشاورزی، دامی و صنایع دستی کشورمان محسوب می شوند که سهم عمده ای را در تولیدات سایر بخشها و اشتغال بر عهده دارند که در صورت کم توجهی به شرایط زندگی روستائیان، موجبات تشدید روند مهاجرت به شهرها را نیز در برخواهد داشت و مشکلاتی دربستر تعادل های اجتماعی، کالبدی و اقتصادی منطقه ای بوجود خواهد آورد.

در زندگی روستایی به دلیل کم بودن درآمد روستائیان به تبع بهسازی سکونتگاهها هم در مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته به کندی پیش می رود که در صورت وقع حوادث طبیعی خسارت های بسیاری به ساکنین این مناطق وارد خواهد شد که وظیفه دولت ها در حمایت از بخش مسکن جوامع روستایی را دوچندان می کند.

بنابراین توجه دولت به بهسازی مسکن روستائیان و سرمایه گذاری با تخصیص بودجه و اعطای اعتبارت نیز سبب توانمندی جوامع روستایی خواهد شد که در ادامه نیز فقر اقتصادی و در پی آن فقر فرهنگی و اجتماعی از زندگی روستاییان رخت برخواهد بست.

براین اساس، رسیدگی به محرومین و مستضعفین، توسعه عدالت اجتماعی، بستر سازی برای سازندگی کشور از جمله نکات اساسی است که گستره این ماموریت بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گذاشته شده است.

با این تفاسیر،حسین جنتی ،مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد در تازه ترین پست صفحه مجازی اش نوشته است:ساختمان های جدید روستای "آب بهاره" توابع حوزه چین شهرستان بویراحمد از محل اعتبارات مسکن محرومین استان؛تلاش مردم و همکاران باعث پیشرفت فیزیکی خیلی خوب ساختمان ها شده بارندگی اخیر جاده دسترسی را مسدود کرده بود که با تلاش همکاران حوزه ی ماشین آلات و همکاری بسیار خوب مهندس نصیری مدیر کل محترم راهداری استان جاده بازگشایی گردید انشالله سریعتر مردم در ساختمان های جدید ساکن گردند.

هرچند مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد باز هم با گذاشتن کلیپی در پیج اینستاگرامش  از روند ساخت 3هزارو 500 واحد مسکن محرومین سال ۹۹ در این استان حکایت کرده بود.

این در حالی است که حسین جنتی در اواخر مهرماه امسال از احداث 780 خانه در قالب طرح مسکن محرومان استان از سال گذشته تاکنون خبرداده و گفته بود:۶۷۰ واحد مسکن محرومان در مناطق روستایی کهگیلویه و بویراحمد در مرحله نصب در و پنجره است و ۱۱۰ واحد مسکونی دیگر نیز افتتاح و در حال بهره برداری است.

مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمدنیز بیان کرده بود سهمیه مسکن محرومان استان 3هزارو ۵۰۰ واحد است که از سال گذشته تاکنون 4هزار نفر متقاضی برای بهره مندی از حمایت های طرح مسکن محرومان در استان نام نویسی کرده اند که ۲ هزار مورد آن در سال جاری اعلام آمادگی کرده اند.

وی بازهم تصریح کرده بود سهمیه شهرستان های بزرگ استان در طرح مسکن محرومان در کهگیلویه ۸۵۰ ، بویراحمد۸۰۰ و گچساران ۳۰۰ واحد است که استقبال ضعیف اهالی مناطق روستایی و جمعیت کم ساکنان مناطق روستایی گچساران از دلایل کم بودن سهمیه این شهرستان است.

جنتی در ادامه نیز گفته بود میزان تسهیلات بانکی طرح محرومان که پارسال ۴۰۰ میلیون ریال بود امسال به۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است،این تسهیلات با دوره بازپرداخت ۱۲ ساله و کارمزد پنج درصد پرداخت می شود و نیزپرداخت ۲۵۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض از دیگر حمایت های دولت برای نوسازی واحدهای مسکونی مناطق روستایی خواهد بود.

براین اساس، از دیدگاه اقتصادی مسکن روستایی بر سرمایه گذاری، تولید و اشتغال روستاییان اثرگذار است،با این وجود ایجاد اشتغال پایدار، افزایش بهره وری و بهبود مهارت های روستاییان و در نهایت افزایش تولید در جوامع روستایی به تبع نیز به افزایش درآمد واقعی خانوار و کاهش فقر منجر خواهد شد.

از سوی دیگر بخش مسکن پس از کشاورزی بیشترین سهم را از شاغلان در زیربخش های اشتغال و اقتصاد جوامع روستایی داشته است،بنابراین تقویت و توسعه بخش مسکن در مناطق روستایی باعث ایجاد اشتغال پایدار، افزایش درآمدها ، کاهش فقر ،بهبود ارتقای کیفیت زندگی و در نتیجه محرومیت زدایی و نیز توسعه روستا خواهد شد. 

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت