نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. مرداد 1394 - 17:44
خبرنگاران گچساران
خبرنگار خبرگزاری مهر در گچساران:
مهمترین رسالت خبرنگاران مقابله با جنگ نرم است
سرپرست خبرگزاری مهر درگچساران گفت:امروز مهمترین اولویت قلم خبرنگاران باید مبارزه و مقابله با جنگ نرم دشمنان باشد که این موضوع مهم با پرداختن به معضلات و مشکلات موجود در متن جامعه و آگاه ساختن مسئولان در جهت حمایت از قشر آسیب پذیر بزرگترین خدمت جامعه رسانه ای برای مقابله از سوء استفاده دشمنان در میان لایه های آسیب پذیر است.

به گزارش آفتاب جنوب،به مناسبت 17 مرداد روز خبرنگار به سراغ یکی از خبرنگاران فعال گچساران رفتیم که چند سالی  به عنوان سرپرست خبرگزاری مهر در این شهر فعالیت دارد.

 

امین دهقانی دارای مدرک کارشناسی ارشد است که فعالیت در عرصه خبر را از سال 81 آغاز کرده و در سال 83 نخستین حکم مسئولیت خبری خود به عنوان سرپرست خبرگزاری دانشجویی ایران در گچساران فعالیت خود را ادامه داده است.

 

خبرنگار

 

دهقانی همچنین سه سال سابقه ریاست برخانه نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد گچساران را در کارنامه خود دارد و درسال 84مدیر اجرایی جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه های استان کهگیلویه وبویراحمد که توسط موسسه همیاران سلامت روان اجتماعی برگزارشد، را برعهده داشته است.

 

در گفتگویی صمیمی با این تلاشگر عرصه خبر مهمترین هدفش را برای ورود به این عرصه جویا شدیم؟

 

امین دهقانی سرپرست خبرگزاری مهر در گچساران در خصوص حرفه خبرنگاری گفت:به اعتقاد من خبرنگاری یک شغل نیست بلکه کسی که قلم بدست می گیرد برای کار خود نمی تواند ارزش مالی تعیین کند، وتنها هدف من از ورود به این عرصه کنجکاوی زیاد در خصوص مسائل و مشکلات اجتماعی و بیان این موضوعات برای مردم ومسئولان و همچنین روشنگری بوده است.

 

چه میزان به هدف خود پس از 13 سال فعالیت در عرصه خبرنگاری رسیده اید؟

 

ببینید هدفی که قشر خبرنگار دارد هیچگاه سرانجامی ندارد هر روز برای یک فعال رسانه با موضوع جدید و بحرانی تازه آغاز می شود بنابراین من اگر تا پایان عمر هم بخواهم به این مسائل بپردازم موضوع و سوژه جدید وجود دارد، اما تا حدودی به برخی انتظارات خود پاسخ داده ام.

 

از زمان حال خود و دوران آغاز خبرنگاری چه تغییراتی درشما ایجاد شده است؟

 

کار خبری ام را با یک نشریه دانشجویی آغاز کردم، که بیشتر به مقوله علمی و پژوهشی مربوط می شد، و در آن زمان احساس می کردم با پرداختن به مصاحبه های خشک با مسولان، خبرنگار موفقی هستم در صورتیکه امروز حرفه خبرنگاری به بازوی پرتوان مدیران تبدیل شده و هر خبرنگار به عنوان یک کارشناس یا مشاور باید ایده پرداز و تحول گرا باشد.

 

آیا تغییری ازگذشته تا کنون در جامعه رسانه ای گچساران صورت گرفته است؟

 

حتما، اگر بگویم یک تحول عظیم در طی سال های اخیر با ورود وب سایت های محلی و همچنین تنوع جراید استانی در گچساران صورت گرفته اغراق نکرده ام. شما خود به عنوان خبرنگار ببینید در مراسم تجلیل از خبرنگاران چه تعداد خبرگزاری وجراید حضور پیدا کرده اند در حالی که در اوایل دهه 80 که کار خود را آغاز کردم برای یک مصاحبه با مسئول ادارات دشواری های بسیاری داشتیم . اما امروز شاهد هستیم روابط عمومی ادارات با ارسال دعوتنامه یا پیامک از حضور خبرنگاران در برنامه ها استقبال می کنند، واین یعنی یک تحول و جهش مثبت.

 

گچساران

 

شما به عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن خبرنگاران گچساران تاثیرات شکل گیری این انجمن را چگونه ارزیابی می کنید؟

 

به اعتقاد من سال 94 را برای خبرنگاران گچساران می توان یک سال تاریخی دانست، چرا که در این سال نه تنها انجمن خبرنگاران بلکه در کنار آن بسیج رسانه گچساران نیز فعالیت رسمی خود را آغازکرده است واگر بخواهم خیلی ساده نقش این دو را عرض کنم، باید به تحول فکری مثبت در میان خبرنگاران و رفع بسیاری از مشکلات صنفی همکارانم با وجود این دو انجمن نام ببرم که مطمئنا بسیج رسانه در عرصه روشنگری و انجمن خبرنگاران در موضوع رفع مشکلات صنفی مسیر را برای آرامش فکری و روحی خبرنگاران آماده کرده و اصحاب رسانه با آرامشی مثال زدنی به موضوعات و معضلات مهم اجتماعی با هدف پیشگیرانه می پردازند. به اعتقاد من خبرنگاران گچساران در حال حاضر دوران طلایی کاری خود را سپری می کنند.

 

از آنجا که شما در عرصه خبرورزشی چند سالی است کار حرفه ای انجام می دهید، چه تفاوتی میان این موضوع ودیگرموضوعات خبری وجود دارد؟

 

به اعتقاد من ورزش دربرگیرنده همه این موضوعات است. وقتی ده ها هزار نفر برای تشویق یک تیم فوتبال به استادیوم می آیند، یا پیش از آغاز یک مسابقه فوتبال مراسم فرهنگی برگزار می شود، و از طرفی بسیاری از سیاسیون از دنیای ورزش به جامعه معرفی شده اند آیا می توان ورزش را ازسایر موضوعات مستثنی دانست؟ پس حوزه خبر ورزشی نیاز به تجربه ، دقت،صحت و قدرت تحلیل فنی و حتی اجتماعی دارد. گاها یک خبرنگار با زدن یک تیتر تیم حریف را پیش از مسابقه از لحاظ روحی بازنده می کند و حتی با یک تیتر می تواند یک بازیکن بی کیفیت را بالا و یک بازیکن قوی را ضعیف نشان دهد. پس صحت و قدرت تحلیل فنی و اجتماعی خبر به هنر یک خبرنگار حرفه ای ورزشی برمیگردد.

 

یکی از بهترین و بدترین خاطره های خبری خود را بفرمایید؟

 

درسال 94 بهترین خاطره خبری من تماس یک شهروند گچسارانی از یک محله واقع در بافت فرسوده بود که من را برای تهیه گزارش از آن محله دعوت ومدتی پس ازانتشار خبر طی تماسی رضایت خود را از بازتاب خبر و رفع مشکل آن منطقه اعلام کرد. اما بدترین خاطره خبری من امسال ورزشی بود و آن هم سقوط تیم فوتبال نفت گچساران به لیگ دسته دوم فوتبال کشور است.که فکر کنم خاطره تلخ مشترکی برای همه ورزش دوستان گچسارانی بوده است.

 

گچساران

 

به نظر شما کدامیک از موضوعات اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، سیاسی از دید خبرنگاران غافل شده است؟

 

به عقیده من متاسفانه بسیاری از خبرنگاران ازجمله خودم بیشتر به دنبال خبرهای پوششی و مصاحبه های خشک و گاها حتی بی اثر از مسئولین هستیم . و کمتر دیده شده خبرنگاری به معضلات اجتماعی و مشکلات قشر پایین جامعه به دید مستندسازی خبری بپردازد. لایه های درونی اجتماع سرشار از سوژه های خبری می باشد که اگر بخواهیم به آن بپردازیم بزرگترین کمک را به متولیان اجتماعی و حتی پلیس پیشگیری انجام داده ایم. وقتی شما مشکلات یک معلول را قلم میزنی گاها خود را به جای آن تصور میکنی و آنگاه متوجه خواهی شد که خبرنگار واقعی توهستی .

 

در شرایط امروزکشور که دشمنان با جنگ نرم وارد جهاد فرهنگی با جوانان شده اند رسالت و وظیفه خبرنگاران چیست ؟

 

در شرایط امروز مهمترین اولویت قلم خبرنگاران باید مبارزه و مقابله با جنگ نرم دشمنان باشد که این موضوع مهم با پرداختن به معضلات و مشکلات موجود در متن جامعه و آگاه ساختن مسئولان در جهت حمایت از قشر آسیب پذیر بزرگترین خدمت جامعه رسانه ای برای مقابله از سوء استفاده دشمنان در میان لایه های آسیب پذیر است.

 

به عنوان یک خبرنگار اگر کسی بخواهد وارد این عرصه شود چه توصیه ای به وی می فرمایید؟

 

پیش از اینکه پاسخی به او بدهیم انگیزه وی را می پرسم که آیا برای شغل ،حرفه ای  خبرنگاری را می خواهد یا به عنوان یک هنر، اگر به عنوان شغل خواست ادامه دهد سختی های کار ودرآمد کم را به وی به عنوان معایب خواهم گفت و اگر بخواهد به عنوان هنر به آن نگاه کند مزایای تاثیر گذاری قلم وی را شاید در کمک به یک کودک معلول، ایجاد شرایط بهتردرمان برای یک بیمار سرطانی، معرفی یک ورزشکار مستعد در یک روستای دور افتاده ، ایجاد غرور ملی در جامعه و تاثیرات بعدی آن و یا حتی کمک به بحران بی آبی در یک کشور به او گوشزد خواهم کرد.

 

در پایان مهمترین آرزو شما به عنوان یک تلاشگر قلم بدست در روز خبرنگار را بفرمایید؟

 

اگر یک آرزوی شغلی بخواهم عرض کنم این است که همواره قلمم در جهت کمک به هموطنان و همشهریانم به روی کاغذ حرکت کند.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها