نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
5. مهر 1395 - 13:00
وی از سال 57 تا 59 در سپاه پاسدران مشغول به خدمت شد و پس از آن نیز به دلیل عشق و علاقه وافر به کار خبرنگاری در سال 1360 وارد صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد که در آن زمان به شکل یک دفتر خبری اداره می شد به عنوان اولین و تنهاترین خبرنگار استان فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،شوق فرزندان غیور و سلحشور کهگیلویه و بویراحمد برای دفاع از خاک و ناموس این کشور در جنگ هشت ساله دفاع مقدس بر هیچکس پوشیده نیست تا جایی که این استان رتبه نخست اعزام رزمنده به نسبت جمعیت به جنگ تحمیلی را در کارنامه افتخارات خود برجای گذاشته و 1880 شهید را تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

گرچه تجاوز وحشیانه نیروهای بعثی عراق با کمک استکبار و غرب در بحبوحه پیروزی انقلاب برای نابودی کامل ایران اسلامی آغاز شد اما با خواست خداوند، رهبری حکیمانه امام خمینی (ره) و ایثار و از خودگذشتگی رزمندگان اسلام این نقشه شوم هرگز محقق نشد و امروز ایران اسلامی به برکت خون شهدا و تدابیر حکیمانه رهبرمعظم انقلاب و ملت بابصیرت و همیشه در صحنه قله های عزت و افتخار را یکی پس از دیگری می پیماید.

ثبت تصاویر جنگ و خبر از حال و هوای جبهه ها و عملیات ها در دورانی که کشور از نعمت سیم خاردار نیز بی بهره بود کاری دشوار و بسیار سخت به نظر می رسید زیرا دوربین ها،تجهیزات مدرن تصویربرداری و امکانات تهیه گزارش و خبر امروزی در آن دوران معنا نداشت.

عشق و علاقه رزمندگان کهگیلویه و بویراحمدی به جنگ و دفاع از کشور باعث شد تا بسیاری از آنها در مناطق محروم این استان درس، دانشگاه، زن و زندگی را رها کنند و به فرمان معمار کبیر انقلاب برای پاسداری از وطن لبیک بگویند.

یکی از فرزندان غیور کهگیلویه و بویراحمد که از وی به عنوان تنها خبرنگار استان در دوران دفاع مقدس یاد می شود و با روایتگری و تهیه گزارش های ویژه، مستندهای خبری از عملیات ها و حال و هوای جنگ  علاوه بر اطلاع رسانی به مردم و خانواده ها باعث تجدید قوا و ایجاد روحیه در رزمندگان اسلام  می شد کسی نیست جز روانبخش صادقی.

روانبخش صادقی متولد 1343 و اهل شهرستان باشت است که در خانواده ای مومن، مذهبی و متدین به دنیا آمد و با آغاز انقلاب و در دوران دانش آموزی به عنوان مجری و شاعر در راهپیمایی ها شرکت می کرد.

صادقی از سال 57 تا 59 در سپاه پاسداران مشغول به خدمت شد و پس از آن نیز به دلیل عشق و علاقه وافر به کار خبرنگاری در سال 1360 وارد صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد که در آن زمان به شکل یک دفتر خبری اداره می شد به عنوان اولین و تنهاترین خبرنگار استان فعالیت خود را آغاز کرد.

بیان گرم و دلنشین صادقی در کنار صداقت و پاکی رزمندگان جان برکف ایران اسلامی و غیور مردان کهگیلویه و بویراحمدی باعث شده بود تا مردم و هر دلداده ای که عشق دفاع از این آب و خاک را داشت برای پخش گزارش ها و مستندهایی از عملیات های مختلف که توسط این خبرنگار شجاع استان تهیه می شد لحظه شماری کنند.

و اینک سالها از دوران حماسه، عشق، ایثار رزمندگان و سلحشوران عرصه غیرت و شهامت می گذرد اما هنگامی که گزارش ها و مستندهای تصویری صادقی از شبکه های ملی و استانی پخش می شود دلها را با خود به کربلای عشق می برد.

روانبخش صادقی هم اکنون نیز به عنوان خبرنگار و گزارشگر در صدا و سیمای شیراز مشغول به فعالیت است.

در زیر گفت و گوی ویژه و اختصاصی خبرنگار صبح زاگرس را که به مناسبت برگزاری کنگره ملی شهدای استان با روانبخش صادقی اولین خبرنگار کهگیلویه و بویراحمد و یادگار دفاع مقدس ترتیب داده شده را دنبال کنید.

آقای صادقی از فعالیت خود و کار خبرنگاری و روایتگری از دوران دفاع مقدس توضیح دهید.

 یکی از کارهای مهم در دوران دفاع مقدس کارهای فرهنگی بود که البته به خاطر مسائل تسلیحاتی و تجهیزات تصویربرداری که در آغاز انقلاب با آن مواجه بودیم به سختی انجام می شد.

همگام و همزمان با رشادت ها و پایمردی های رزمندگان کهگیلویه وبویراحمد در هشت سال دفاع مقدس، خبرنگاران و تصویر برداران نیز نقشی پررنگ و سازنده داشتند که البته در آن دوران (سال 1360 )صدا و سیمای استان کهگیلویه و بویراحمد به شکل یک دفتر خبری و با یک خبرنگار (خودم) فعالیت خود را آغاز کرد. که این خبرنگار به صورت ماموریت های داوطلبانه با عزیمت به مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور گزارش ها، مستندهای خبری و رسانه ای را تهیه و از طریق صدا و سیمای مرکز فارس پخش می کرد.

وی ادامه داد: تا اینکه با پیوستن یک تصویر بردار به دفتر خبری یاسوج ماموریت های صداو سیما در مناطق عملیاتی وارد مرحله جدیدی شد و با توجه به سختی کار یعنی تصویر برداری با دوربین های سیستم فیلم 16 میلیمتری در قالب مستند های تلویزیونی از حماسه رزمندگان اسلام تصویربرداری و مستندهادر شبکه های  استانی و ملی پخش می شد.

تنها خبرنگار صداو سیمای استان در دوران دفاع مقدس گفت: در آن دوران به عنوان خبرنگار ویژه قرارگاه خاتم الانبیا اخبار کلی جنگ به رسانه ملی ارسال و پخش می شد که این امر موجب خوشحالی و تجدید قوای رزمندگان و فرماندهان و مردم استان می شد.

این خبرنگار دوران دفاع مقدس تصریح کرد: سینه من مالامال از خاطرات تلخ و شیرین شیرزنان و شیرمردان کهگیلویه و بویراحمدی است که گذشته، حال و آینده از رشادت ها و پامردی آنان سخن ها گفته، می گویند و خواهند گفت.

 
 چه خاطره ای از دوران دفاع مقدس دارید؟

 از پیرزن 90 ساله سر خمیده ای که نصف بسته ی خرمای مصرفی خود را برای کمک به رزمندگان اسلام به پایگاه کمک رسانی آورد و گفت؛ این هم سهم من از دفاع مقدس. من هیچ کس را در این دنیا ندارم. فرزندی هم ندارم . همه دارایی ام این بسته خرما بود که نصف آن را هم مصرف کردم .گفتم بیارم تا شرمنده فرزندان بسیجی ام نشوم.

وی ادامه داد: از پدر شهیدی که در پاسخ به پیک(نامه رسان) بنیاد شهید که خبر شهادت فرزندش را به اوداد و برزبان آن پیک بوسه عشق و تشکر زد و گفت؛ دیشب خواب مولایم امام حسین (ع) را دیدم و امروز منتظر شما بودم. پس خدا هدیه من را پذیرفت و اسماعیلم را به قربانی قبول کرد.

این خبرنگار فعال حوزه جنگ افزود: روایت ما روایت عشق بود و دلدادگی . روایت مردان بزرگی که در گرمای طاقت فرسای جنوب و سرمای استخوان سوز غرب کشور هرگز پشت به دشمن نکردند.

خاطره ای جالب از غیرت سردار شهید نورالله یزدان پناه

صادقی از حماسه افرینی فرزندان غیور استان در جنگ اینگونه تعریف کرد و گفت: سردار شهید نورالله یزدان پناه از فرزندان غیور کهگیلویه و بویراحمددر قله های کردستان و در استان سلیمانیه عراق با تاکید فرماندهی که عقب نشینی کنید تا تجدید قوا کنیم گفت؛ در مرام ما پشت به دشمن کردن دور از غیرت و جوانمردی است.

دلاورمردی رزمندگان کهگیلویه و بویراحمدی در پدخندق

وی عنوان کرد:قرارگاه خاتم الانبیا از دلاور مردانی که در پدخندق مقاومت می کردند اعلام کرد که تکلیف براین است که برگردید و آنها گفتند؛ امام تکلیف را برما تمام کرد زیرا فرمود: تا آخرین نفس و آخرین نفر و آخرین فشنگ می جنگیم . پس بی سیم ها را خاموش کردند و پشت به دشمن نکردند.

صادقی اظهار کرد: داستان ما و روایت مردان ایلمان، داستانی طولانی است که زمان، قلم و زبان از دست آن عاجز است . مابرای این حماسه های جاودان و برای شهدایمان کاری درخور نکردیم و همین فرهنگ شهادت طلبی است که امروز جهان را متاثر از خود کرده است.

تنها خبرنگار صدا و سیمای کهگیلویه وبویراحمد در دوران دفاع مقدس افزود: فرهنگی برخواسته از عاشورا و امام حسین(ع) همان عاشورایی که استعمار، استکبار و استبداد جهانی رضاخان و فرزند خلفش را از نفوذ آن باخبر کرد و او همه سعی خود را برای خاموش کردن فرهنگ عاشورا به کار گرفت اما عاشورا با ید مسیحایی حسین زمان خمینی کبیر موجب بیداری ملت های آزاده جهان شد و امروز فرهنگ جهادی هشت سال دفاع مقدس مردم ایران، صهیونیست و استکبار و استعمار را درگوشه و کنار جهان زمین گیر کرده است.

وی گفت: امروز دشمنان وحشت زده از نفوذ اسلام که جهانگیر شده است جنگ نرم و داعش و سرسپردگان خود را در قالب جنگ نرم در مقابل اسلام و قرآن قرار داده اند و اگر ما به فرهنگ شهادت طلبی دفاع مقدس برگرفته از عاشورا تکیه نکینم و آن را سپر دفاع فرزندانمان قرار بی شک آسیب خواهیم دید.

 هشت سال دفاع مقدس سند افتخار شیر زنان و شیرمردانی است که نام خود را در این سند جهادی و افتخاری عصر و دوران خود ثبت و ضبط کردند و در میان رزم آوران و جهادگران دفاع از ارزشهای دینی و الهی مردمان غیرتمند و سلحشور کهگیلویه و بویراحمد نقشی سازنده و کارامد داشتند.

رزمندگان کهگیلویه و بویراحمد در دوران دفاع مقدس چه نقشی داشتند؟

وی ابراز داشت:در 8 سال دفاع مقدس، نام رزمندگان کهگیلویه وبویراحمد در شکستن خط ها و ماموریت های دشوار نامی آشنا برای فرماندهان نظام و جنگ بود تا آنجا که سخت ترین ماموریت های نظامی را به بسیجیان این استان محول می کردند.

 نظر شما درباره برگزاری کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

 به فرموده رهبر انقلاب "گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست" یعنی اینکه با توسعه فرهنگ شهادت طلبی و نقل این حماسه های جاودان به نسل های دیگر اسلام، انقلاب و ایران برای همیشه جاودانه خواهد ماند .برگزاری این کنگره نقطه عطفی در بزرگداشت حماسه های جاودان شیرزنان و شیرمردان کهگیلویه وبویراحمد است، مردان بزرگی که امام از آنان به عنوان ذخایر و ولی نعمتان انقلاب یاد کردند، حماسه آفرینانی که در آغاز دوران دفاع مقدس با برنو های خود به مناطق عملیاتی رفتند تا لبیگ گوی حسین زمان خود باشند.

تنها خبرنگار استان در دوران دفاع مقدس افزود: برگزاری کنگره ملی 1880 شهید کهگیلویه و بویراحمد فرصتی است برای مرور خاطره ها و آشنایی نسل های جوان که با فرهنگ عاشورایی دفاع مقدس و رزم های بی امان رزمندگان این استان آشنا شوند و فرصت مغتنمی است برای تکریم خانواده های معظم و معزز شهدا و ایثارگران.

 

وی عنوان کرد: در برگزاری کنگره میزبان شهدایند و دعوت نامه ها را شهدا فرستاده اند یعنی تلنگر و تذکری به همه ما که نکند از تکلیفمان باز بمانیم زیرا شهدا به تکلیف خود عمل کردند و انقلاب میراثی اولیای الهی، امام و شهداست و به رسم امانت نزد ما است.

در برگزاری کنگره استان میزبان شهدایند

صادقی عنوان کرد: برگزاری کنگره ملی شهدای کهگیلویه وبویراحمد حفظ میراث شهداست و باید در سالهای دیگر نیز استمرار یابد.وصیت شهیدان حفظ روحیه ولایتمداری و پیروی از امام و مقتدای خود بود و غفلت از این تکلیف چراغ سبز به دشمن نشان دادن است.

این یادگار جنگ ابراز داشت: این انقلاب از آغاز با رهبری خردمندانه امام راحل و بعد از فقدان آن رهبر کبیر با رهبری خلف صالحش حضرت آیت الله خامنه ای امروز قدرت های پوشالی جهان را دچار شگفتی و حیرت کرده است. و اگر وجود مبارک ایشان نبود شاید امروز ما برقله های عزت جهانی نبودیم.

نشستن پای صحبت های خبرنگاری که تلخ و شیرین های جنگ هشت ساله را از نزدیک دیده و به تصویر کشیده است آغاز و پایانی ندارد اما تلاش می شود در فرصتی دیگر نیز مابقی ماجرای عشق و ایثار دلاورمردان عرصه شجاعت و فداکاری از زبان یادگار دفاع مقدس (روانبخش صادقی) در گفت و گویی دیگر تقدیم مخاطبان گرامی شود.

از آقای روانبخش صادقی که با وجود مشغله کاری در این گفت و گو شرکت کردند تشکر می کنیم.

صبح زاگرس

انتهای پیام/م

دیدگاه‌ها

درود بر ایشان و همه ولایتمداران وشهیدان و رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس با آرزوی ترقی روز افزور برای ایشان و برادر ارجمند آقای مرادی وهمه کسانی که این وظیفه خطیر بر عهده شان است.خدا قوتتان دهد .

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها