نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. شهريور 1393 - 21:07
معاون اول قوه قضائیه گفت: کشوری که شاخ آمریکا را شکسته باید بتواند مفسدین را هم سرجای خود بنشاند.

به گزارش آفتاب جنوب، به نقل از مهر، غلامحسین محسنی اژه ای، ظهر پنچشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری خراسان رضوی اظهار کرد: کشوری که شاخ آمریکا را شکسته باید بتواند مفسدین را هم سرجای خود بنشاند زیرا این نظام کارهای نشدنی بسیاری را با بهره گیری از رهنمودهای امام راحل و رهبر معظم انقلاب به ثمر رسانده است.

وی بیان کرد: نظام اسلامی برای اینکه  بتواند برخی نابسامانی ها را سامان ببخشد باید چند شرط را در نظر بگیرد و اولین شرط این است که همه در مقابل منکر، یک موضع و صدای واحد داشته باشیم و در این صورت پیروز خواهیم بود اما اگر از یک قوه یک صدا و از قوه و دستگاه دیگر تفسیرها و صدای متفاوتی شنیده شود هیچ گاه موفق نخواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه نباید در مورد یک موضوع قرائت های متفاوتی داشته باشیم، افزود: شرط دوم در موفقیت کشور این است که از ارزش های نظام و انقلاب دفاع کنیم و نباید از تهدیدات دشمن و از شعار دادن بترسیم و با کسی رودربایستی داشته باشیم؛ بنابراین مردم حزب اللهی و متدین از دفاع در برابر ارزش ها نهراسند و نگران این مسئله نباشند که ممکن است مدعیان حقوق بشر بدشان بیاید زیرا حکومت و نظام اسلامی در برابر دنیا و آخرت مردم مسئول است. مگر می شود که بگوییم خادم نظام هستیم اما در برابر دین و دنیای مردم مسئولیتی بر عهده نداریم؟

نظام اسلامی در برابر دنیا و آخرت مردم وظیفه و تکلیف دارد

اژه ای تاکید کرد: نظام اسلامی در برابر دنیا و آخرت مردم وظیفه و تکلیف دارد و نمی توان همه موضوعات را با توصیه حل کرد، مگر می شود ما در برابر سلامت جان مردم تکلیف داشته باشیم اما در برابر روح آدم ها هیچ تکلیفی نداشته باشیم، نمی شود که حکومت فقط برای چهار روز دنیای فانی برنامه ریزی کند.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: یکی از وظایف حکومت اسلامی این است که موانع و مزاحمت ها در مسیر بهشت الهی را بردارد لذا دلیلی برای ترس و محافظه کاری وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه قوه قضائیه می تواند در نشان دادن اقتدار نظام اسلامی در داخل کشور نقش بسزایی داشته باشد، افزود: وظیفه اصلی قوه قضائیه؛ گسترش عدالت، ایجاد امنیت، تضعیف و مجازات مجرمین، اصلاح مجرمین و نظارت بر حسن اجرای قوانین است و اگر می خواهیم عدالت محقق شود باید براساس موازین و قانون حرکت کنیم و کسانی که ملتزم به قانون نیستند با قدرت قضایی آنها را وادار به تمکین از قانون کنیم.

قوه قضائیه باید بیش از همه به قانون التزام داشته باشد

اژه ای تصریح کرد: قوه قضائیه باید بیش از همه به قانون التزام داشته باشد و در این راستا ضرورت دارد تا قانون شکنان و کسانی که قانون را زیرپا می گذارند با قدرت قضاء سرجای خود نشانده شوند و اگر می خواهیم این اقتدار را به دست آوریم باید قوه قضائیه مقتدر، کارآمد و صریح العمل داشته باشیم.  

معاون اول قوه قضائیه عنوان کرد: اگر مردم به صحت عمل و اقتدار ما اعتقاد نداشته باشند کاری پیش نمی رود، مردم باید صحت عمل و کارآیی را ببینند و قضاوت ما را قضاوت به حق ببینند.

به گفته وی هنگامی که در چارچوب قانون عمل کنیم یعنی قضاوت به حق داشته ایم و بی تردید تحت فشار سیاسی و فشار تبلیغاتی نمی توان قضاوت به حق داشت.  

اختلاف برداشت از قانون

حجت الاسلام اژه ای با اعلام اینکه مشورت در قوه قضائیه با استقلال این قوه منافاتی ندارد، یادآور شد: یکی از گرفتاری ها در این حوزه مربوط به اختلاف برداشت از قانون و اتخاذ تصمیمات مختلف است و در این میان چند صدایی شدن کارها را مشکل تر می کند.

وی تاکید کرد: امروز در کنار همه موارد باید فرآیند رسیدگی به کارها نیز کوتاه شود زیرا یکی از دغدغه های مردم فرآیند طولانی رسیدگی به پرونده ها است و در اغلب موارد احکام به موقع و زود اجرایی نمی شود.

نباید با پرونده هایی که صاحبان قدرت و ثروت پشت سر آن قرار دارد انفعالی برخورد کرد

وی با اشاره به اینکه نباید با پرونده های مهمی که صاحبان قدرت و ثروت پشت سر آن قرار دارد انفعالی برخورد کرد، گفت: مدیریت این پرونده ها یکی از نشانه های اقتدار نظام اسلامی است و باید با ناهنجاریهای اجتماعی نظیر مظاهر فساد که دشمن پشت سرآن قرار دارد برخورد جدی صورت گیرد.    

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: نظام اسلامی ایران امروز مفتخر و سربلند است که با ایمان و  توکل به حضرت حق، ایمان به وعده های الهی و اطاعت از ولی فقیه، مجاهدت و صبر توانسته پرچم اقتدار اسلام را در دنیا به اهتزاز درآورد.

وی ادامه داد هیچ زمانی مانند امروز اسلام ناب چنین اقتداری را در دنیا نداشته و در طول سنوات بعد از انقلاب قدرت های استکباری و سلطه و قدرت های شیطانی تلاش کردند تا پرچم اسلام و انقلاب اسلامی در دنیا به اهتزاز در نیاید و صدای اسلام ناب شنیده نشود اما امروز با سربلندی اعلام می کنیم که این کشور بر همه توطئه ها فائق آمده است.

معاون اول قوه قضائیه یادآور شد: ایران اسلامی نه تنها در معادلات منطقه ای بلکه در معادلات دنیا نیز تاثیر بسزایی دارد و قدرت های بزرگ دانند که اگر یک کشور بخواهد قدرت نمایی کند باید از کارت جمهوری اسلامی استفاده کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر یکی از کشورهای قدرتمند و قابل توجه نظام سلطه، ایران است و مشکلات منطقه بدون حضور و دخالت ایران یا قابل حل نیست و یا حل آن بدون ایران با مشکلات و هزینه زیاد همراه است.

آمریکا بدون دخالت ایران نمی تواند تررویست ها را بر سرجای خود بنشاند

حجت الاسلام اژه ای بیان کرد: استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جهان خوار، جریان های تروریستی را به نام های مختلف آموزش داده و حمایت مالی کرد اما امروز همین جریان ها علیه آمریکا اقدام می کنند و در مقابل آمریکایی ها نیز می دانند که بدون دخالت ایران نمی توانند تررویست ها را بر سرجای خودنشانده و سرکوب کنند.

وی تصریح کرد: آمریکا به عنوان شیطان بزرگ تلاش کرد ایران را در چشم دیگران کوچک کند اما امروز ناگزیر و مستاصل، متواضعانه به سوی ایران دست دراز کرده تا جمهوری اسلامی افرادی را که در چنگال تروریست ها گرفتار هستند را نجات دهد و این نتیجه عظمت نظام اسلامی، خون شهدا، صبر و تحمل ملت ایران و اطاعت از ولایت فقیه است.

وی ادامه داد:: آیا شایسته است نظامی اسلامی با اقتدار و قدرتی که در سطح بین المللی دارد در کشور خود شاهد برخی ناهنجاریها و مشکلات باشد؟ در حال حاضر برخی از کشورها که ایران را الگوی خود می دانند، برخی مسائل نظیر مظاهر فساد برایشان غیرمنتظره است؛ کشوری که با چنین عظمت و قدرتی در مقابل استکبار جهانی می ایستد نباید شاهد برخی ناهنجاریهای غیرقابل انتظار باشد.

وی عنوان کرد: همه قدرتمندان می خواهند این نظام و مردم را از پای درآورند اما نتوانستند و این در حالی است که تمام قدرت ها غزه را محاصره کرده و به اسرائیلی ها کمک کردند طوری که این رژیم هیمنه ای از خود ساخت و اعلام کرد نیروی اسرائیل شکست ناپذیر است اما باوجود همه حمایت های مالی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی قدرتهای جهان، بازهم این رژیم شکست خورد زیرا ایمان به خدا و ایمان به پیروزی دو عاملی است که در اقتدار نظام اسلامی و پیروزی غزه نقش دارد.  

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تودیع و معارفه رئیس دادگستری خراسان رضوی عنوان کرد: حجت الاسلام شریعتی در طول سالیان سال در قوه قضائیه و در جوار حضرت رضا (ع) خدمت کرد و حدود 9 سال سمت ریاست کل دادگستری استان را عهده دار بود و امروز از زحمات ایشان تشکر می کنیم و امیدواریم در مسئولیت جدید خود که در دیوان عالی خواهد بود، توفیقات بیشتری کسب کنند.

وی ادامه داد: حجت الاسلام مظفری نیز در سمت های مختلف فعالیت داشته و عهده دار مسئولیت های مدیریتی و قضایی بودند و امروز هم این توفیق را پیدا کردند که در این حوزه قضایی مشغول خدمت شوند اما مسئولیت ایشان در خراسان رضوی بسیار سنگین تر است زیرا سالانه میلیون ها زائر به این استان زائرخیز سفر می کنند و در حقیقت مسئولیتی که این استان دارد از استان های قبل بسیار بیشتر و سنگین تر است.

وی خطاب به مظفری عنوان کرد: اجازه ندهید در طول مدیریت شما افرادی مجرم، بدسابقه و اهل فتنه که در سال 88 جرم کردند در عرصه مدیریتی قرار بگیرند.

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت