نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. مرداد 1393 - 3:25
مشاور رسانه ای مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: با تمام تلاشی که برای خاموش کردن آتش سوزی در پارک ملی گلستان انجام شد اما درختان ارس که جزو گونه های ارزشمند هستند از گزند آتش در امان نماندند.

به گزارش آفتاب جنوب،

پارک ملی گلستان عصر یکشنبه ( 19 مرداد ) دچار آتش سوزی شد و به مدت 4 روز ادامه یافت که در این مدت خسارات زیادی به عرصه های جنگلی و مرتعی وارد شد. در دو ماه گذشته پارک ملی گلستان 6 مرتبه دچار آتش سوزی شد.

الهه موسوی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: بیش از 800 هکتار از بخش های جنگلی و مرتعی پارک ملی گلستان در آتش سوزی اخیر سوخت و از بین رفت.

وی افزود: درختان ارس از گونه های ارزشمند جنگلی هستند که متاسفانه در این آتش سوزی با تمام تلاشی که برای نرسیدن آتش به ان قسمت از جنگل شد ، اما تعداد زیادی از آنها در آتش سوختند. میزان برآورد خسارت از درختان ارس در حال انجام است و بعد از آماده شدن اعلام می شود.

وی با بیان اینکه آتش به درختان پهن برگ نیز رسید و به این بخش خسارات زیادی وارد کرد گفت: در آتش سوزی های دوره قبل ( 5 دوره گذشته در دو ماه اخیر ) فقط بخش های مرتعی دچار آتش سوزی شدند اما در این آتش سوزی درختان هم طعمه حریق شدند.

موسوی ادامه داد: در 24 ساعت اول آتش سوزی حدود 200 هکتار از پارک ملی گلستان در آتش سوخت اما به علت نرسیدن کمک هوایی و بالگرد برای آبپاشی، حریق توسعه یافت و بیش از 800 هکتار از جنگل های گلستان را از بین برد.

وی گفت: یک بالگرد امدادی استان گلستان در محل حضور داشت که عملیات آذوقه رسانی و کمک رسانی را برعهده داشت اما هیچ عملیات آبپاشی انجام نداد این در حالی است که ستاد بحران کشور به سازمان حفاظت محیط زیست برای اعزام بالگرد قول مساعد داده بود.

موسوی تاکید کرد: از پارک ملی گلستان به عنوان بهشت تنوع زیستی ایران یاد می شود بنابراین حفاظت از آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

یک منبع آگاه در اداره کل حفاظت محیط زیست که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار علمی ایرنا گفت: گزارشی که از این اداره کل به ستاد بحران استان و سپس کشور رفت به گونه ای نبود که عمق فاجعه را نشان دهد از این رو ستاد بحران لازم ندید بالگردی را به محل اعزام کند.

سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوق و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست نیز نسبت به رسیدن دامنه آتش به درختان ارس هشدار داده بود و گفت: اگر آتش سوزی در جنگل گلستان مهار نشود جنگل های ارس در معرض خطر آتش سوزی قرار خواهند گرفت. با توجه به نوع و جنس درختان ارس به گونه ای است که در صورت مشتعل شدن اطفای آن به سختی انجام خواهد شد. 

ارس یا هرس یا سرو کوهی گونه ای سرو است که در مناطق کوهستانی می روید. این درخت در برابر ناملایمات طبیعی بسیار مقاوم است. درخت ارس در دامنه جنوبی رشته کوه های البرز، از آذربایجان تا خراسان و به ویژه در کوهستان های شرق کشور و در ارتفاعات جیرفت کرمان منطقه سربیژن به صورت عمومی و متراکم یافت می شود.

برخی درختان ارس، مانند درخت ارس روستای ابرسیج قدمتی چند هزار ساله دارند. در شمال استان خراسان رضوی در منطقه هزار مسجد جنگل های تحت حفاظت از درخت ارس وجود دارد. ارس از جمله درختان حفاظت شده به شمار می آید که قطع آن ممنوع است. درخت ارس در رشته کوه زاگرس هم وجود دارد.

وقوع آتش سوزی در جنگل های گلستان همزمان شد با 19 مرداد سالروز تاسیس پارک ملی گلستان که 57 سال از تاسیس آن می گذرد.

پارک ملی گلستان نخستین پارکی است که در ایران عنوان پارک ملی را به خود اختصاص داد. این پارک تا قبل از سال 1336 از شکارگاه های شناخته شده و پر آوازه کشور محسوب می شد و به جنگل گلستان مشهور بود.

در 19 مرداد سال 1336 به نام منطقه حفاظت شده ˈ آلمه وایشکیˈ تحت حفاظت و حمایت کانون شکار ایران قرار گرفت.

پارک ملی گلستان که با وسعت 91 هزار و 895 هکتار تحت حفاظت قرار گرفته در سال 1977 به عنوان ذخیره گاه زیست کره انتخاب و به پروژه شماره 8 برنامه انسان و کره مسکون (MAB) یونسکو اهدا شد و تاکنون نیز جایگاه خود را در خانواده ذخیره گاه های زیستکره جهان حفظ کرده است.

وجود یک هزار و 362 گونه گیاهی که یک پنجم فلور گیاهی ایران را شامل می شود و هم چنین وجود 302 گونه جانوری و 149 گونه پرنده نشانه اهمیت حیاتی این پارک است.

 

 

 

انتهای پیام /* 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت