نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. مرداد 1393 - 2:43
رئیس اسبق پژوهشکده باستان‌شناسی کشور با بیان این‌که متأسفانه تورهای گنج‌یابی زیر پوست جامعه سال‌ها وجود دارد، گفت: خلاء قانونی داریم و مجلس باید برای جلوگیری از بکارگیری غیرقانونی فلزیاب‌ها و تورهای گنج‌یابی دست‌به‌کار شود.

به گزارش آفتاب جنوب،

عباس مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود و فعالیت شدید فلزیاب‌ها و برگزاری تورهای گنج‌یابی با وجود منع قانونی آنها اظهار داشت: در حال حاضر کارخاصی جز برخورد امنیتی و پلیسی نمی‌توان در کوتاه‌مدت انجام داد چرا که غلط بودن این کار باید در گذشته مردم آموزش داده می‌شد تا بدانند این آثار، فرهنگی و شناسنامه خودِ آنهاست.

وی با بیان اینکه در این زمینه ما تعلل کردیم تصریح کرد: علی‌القاعده باید جلوی فلزیاب ها را به کمک مسائل  امنیتی گرفت تا اینچنین تجهیزاتی وارد کشور نشود و راه‌های قاچاق آن بسته شود؛ از طرفی باید با قوه قهریه‌ای که وجود دارد با رسانه‌ای که آن را تبلیغ می‌کند برخورد قانونی شود تا این اقدامات انجام نشود.

رئیس اسبق پژوهشکده باستان‌شناسی کشور اضافه کرد: در وبلاگ‌ها دیدم که در باره برگزاری تورهای گنج‌یابی تبلیغاتی را انجام می‌دهند، اما نکته مهم این است که صدای اینگونه موارد به تازگی بلند شده است اما در نهان جامعه این موضوع، سال‌هاست که وجود دارد و مردم می‌روند و آثار فرهنگی خود را غارت می‌کنند و از بین می‌برند و به فروش می‌رسانند.

مقدم با بیان این‌که مجلس باید کاری در این زمینه انجام دهد خاطرنشان کرد: متأسفانه بنیان‌های قانونی ما در زمینه میراث فرهنگی به شدت متزلزل است، یکی از قوانین ما د راین حوزه مربوط به سال 1309 است که اگر کسی در آثار عتیقه دخل و تصرف داشته باشد باید برخوردی داشته باشیم که البته آن هم خیلی کلی است و جزئی نیستند که بتوان آن را به دقت اجرا کرد.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت