نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. مرداد 1393 - 2:39
شمس الدین محمد گیلانی، نویسنده «مسالک الیقین» از معاصران و همدرسان حکیم صدرالمتألهین شیرازی و از علمای امامیه حوزه فلسفی اصفهان و شاگرد میرداماد بوده، در مباحث عقلی پیرو مکتب مشا و تربیت یافته مکتب اصفهان است.

به گزارش آفتاب جنوب،

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عرصه اندیشه و فرهنگ‌‍، فضای تنفس جان آدمی و جامعه انسانی را مهیا می‌سازد و هر حرکت و تلاشی در این عرصه به حیات انسانی بقا و استمرار می‌بخشد. حیات انسانی و فرهنگی کنونی، وامدار بزرگانی و عالمان زیادی است که حرکت خویش را در این راه ثبت کرده‌اند و آثار درخشانی را به یادگار گذاشتند.

کتاب «مسالک الیقین، فی بیان عمده اصول الدین» نوشته شمس الدین محمد گیلانی معروف به ملا شمسا است. او از جمله فعالان عرصه علم و ادب و اندیشه است که در قرن یازدهم در حوزه فلسفی اصفهان می‌زیست.

ملاشمسا از جمله معاصران و همدرسان حکیم صدرالمتألهین شیرازی و از علمای امامیه حوزه فلسفی اصفهان و شاگرد میرداماد است که در مدرسه شیخ لطف‌الله اصفهان درس خوانده و ترقی کرده است.

شمس الدین محمد گیلانی در مباحث عقلی و فلسفی پیرو مکتب مشا و تربیت یافته مکتب اصفهان است. وی در مقدمه کتاب  «مسالک الیقین» تصریح کرده که در صدد اثبات سه مطلب اساسی است:

1. وجود خارجی عین ذات واجب است.
2. صفات کمالی عین ذات واجب است.
3. علم واجب به اشیا پیش از وجودشان، حصولی یا حضوری نبوده، بلکه به نحو ثالثی از وجود است.

کتاب «مسالک الیقین فی بیان عمده اصول الدین»، نوشته شمس الدین محمد گیلانی معروف به ملا شمسا، با تصحیح تحقیق و مقدمه طوبا کرمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و علیرضا اصغری، در زمستان 1392، با شمارگان 1000 نسخه به همت انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا به چاپ رسیده است و با بهای 12800 تومان روانه بازار نشر شده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت