نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. مرداد 1393 - 2:37
دهم اردیبهشت ماه سال جاری مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بازدید از پروژه در رکود مانده احداث پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ وعده داد که در هفته های آینده وضعیت این طرح مشخص خواهد شد اما بیش از ۱۰۰ روز گذشته و هنوز این طرح بلاتکلیف است.

به گزارش آفتاب جنوب،

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزیر نفت از برنامه افزایش 100 میلیون مترمکعبی تولید گاز از پارس جنوبی در سال 93 و رسیدن تولید گاز کشور به یک میلیارد مترمکعب در روز در سه سال آینده خبر داده است. از آنجا که بخش اعظمی از این میزان تولید گاز قرار است در داخل کشور به مصرف برسد و گاز طبیعی به عنوان سوختی پاک تر جایگزین بسیاری از سوخت های مایع و آلاینده شود، این خبر وزیر نفت به معنای این است که باید پروژه های پالایشگاهی که اکنون ظرفیت پالایش و شیرین سازی کمتر از 600 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در روز را دارند، به سرعت توسعه یابند.

یکی از مهمترین و عظیم ترین طرح های توسعه ای پالایشگاهی کشور که با دید افزایش بهره وری ملی از گاز پارس جنوبی در اواخر دهه 70 شمسی کلید خورد، پروژه احداث پالایشگاه بیدبلند 2 با ظرفیت فرآورش روزانه 57 میلیون متر مکعب گاز، تولید یک میلیون و 500 هزار تن اتان و همچنین تولید یک میلیون و 500 هزار تن گاز مایع (LPG) و 400 هزار تن مایعات گازی بود.

این پروژه ملی که لقب بزرگترین پروژه صنعت گاز ایران را یدک می کشد در سایه بی تدبیری ها و سوء مدیریت ها پس از گذشته 14 سال از تصویب آن در شورای عالی اقتصاد، هنوز بلاتکلیف است.

در طول سالهای گذشته، این طرح ملی فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشته و تا پایان سال 88 بیش از 400 میلیون یورو از بیت المال در آن هزینه شده است و بهمن ماه 89 با پیوستن بانک صادرات به این پروژه قرار بود 1.6 میلیارد یورو به آن تزریق شود که مشخص و شفاف نیست در طول 4 سال گذشته چه میزان افزون بر 400 میلیون یورو در این پروژه هزینه شده و چرا پروژه به ورطه رکود و تعطیلی کشیده شده است.

حمیدرضا عراقی، مدیرعامل فعلی شرکت ملی گاز ایران، دهم اردیبهشت ماه سال جاری پس از بازدید از بخش های مختلف این پالایشگاه با بیان اینکه نقش حاکمیت شرکت ملی گاز ایران علاوه بر ٢٠ درصد سهم آن در ساخت این پالایشگاه است، گفت: واگذاری ساخت پالایشگاه بید بلند ٢ از ابتدا اشتباه بود.

وی افزود: تاکنون دو جلسه با حضور وزیر نفت در خصوص ساخت پالایشگاه بیدبلند برگزار شده است و در هفته های آینده وضعیت این طرح مشخص خواهد شد.

این "هفته های آینده" معاون وزیر نفت هنوز پس از گذشت 108 روز از وعده وی، نیامده و احداث پالایشگاه بیدبلند 2 هنوز بلاتکلیف است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران قرار بود مفارقت نامه ای تهیه شود و با تسویه حساب با بانک صادرات ، پیمانکار جدیدی برای این پروژه انتخاب شود اما تا امروز این مهم محقق نشده است.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت