نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
26. مرداد 1393 - 2:25
دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز گفت: خبرگزاری تسنیم می‌تواند به عنوان پایه در قضیه فقه رسانه وارد شود و با استفتا از مراجع عظام آن را تبدیل به فرهنگ کند.

به گزارش آفتاب جنوب،حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در شیراز، اظهار کرد: بسیاری از مسئولان  شعارشان این است که مردم در صحنه هستند، اما در عمل به‌گونه‌ای رفتار می‌کنند که انگار مردم چیزی نمی‌دانند ولی واقعیت این است که مردم تمام گفته‌های مسئولان را در خاطر دارند.

وی گفت: اکنون اگر شما در دانشگاه تشریف ببرید و با تمام اقشار دانشگاه اعم از استاد و دانشجو صحبت کنید اغلب از مسائل انقلاب و کشور اطلاع دارند.

حجت الاسلام و المسلمین طاهری افزود: ممکن است این جوانان موافق یا مخالف باشند اما اطلاعات خوبی  از مسائل کشور دارند، به گونه‌ای که حتی برخی مواقع از لازمه‌های دینی‌شان اطلاع ندارند.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز خاطرنشان کرد: همین جوانان گاهی اوقات نکاتی را مطرح می‌کنند که شاید گمان کنیم که چیز کوچکی است،اما گاهی اخباری را منتقل و نکاتی را مطرح می‌کنند که به مخیله صد مسئول هم نمی‌رسد.

وی تصریح کرد: رسانه‌ها باید زمینه حضور مردم را فراهم کنند تا مردم بیایند و صحبت‌هایشان را بیان کنند و با این کار موفق‌تر هستند.

حجت الاسلام و المسلمین طاهری با اشاره به قدرت رسانه‌ها اظهار کرد: قدرت رسانه‌ها به گونه‌ای است که می‌توان گفت آینده در دست رسانه‌ها است و رسانه‌ها خیلی کارها می‌توانند بکنند ولی جامعه هنوز فرهنگ تعامل با رسانه را ندارند.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت گفت: هنوز مسئولان از اینکه توسط رسانه‌ها انتقاد شوند واهمه دارند و بیشتر واهمه آنان از این است که با بیان کاستی‌ها آبرویشان برود.

وی در پاسخ به این مطلب که درآمد شغل خبرنگاری بسیار کم است و هدیه‌های دریافتی از سوی ادارات نیز شبهناک است، افزود: باید فرهنگ این قضیه بین ادارات جا بیفتد که حتی اگر شما هدیه‌ای به خبرنگار دادید دلیل ندارد که ناحق شما را حق جلوه دهند و اگر هدیه ندادید حق شما را ناحق جلوه دهید.

حجت الاسلام و المسلمین طاهری بیان کرد: این موضوع هنوز فرهنگ نشده بنابراین خبرنگار می‌ترسد که اگر هدیه را بگیرد، نتواند حرفش را بزند، اما اگر فرهنگش جا افتاد هدیه دادن به خبرنگار به دلیل تحمل سختی‌هایی است که در تهیه خبر بر او تحمیل شده است نه چیز دیگری.

وی خاطرنشان کرد: ادارات هم باید به این نکته توجه داشته باشند که این رشوه به خبرنگار نیست بلکه تنها جبران زحمات است و مدیر بداند چیزی که پرداخت کرده دلیل بر افزایش اعتبار او نیست و اگر کار خوب کرده در رسانه ها بیان شود و اگر کار بد کرده باید کار بدش بیان شود.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت تصریح کرد: خبرنگار هم باید حب و بغض را کنار گذارد، چراکه بدترین و سخت‌ترین چیز برای خبرنگار حب و بغض شخصی است، خبرنگار باید براساس تکلیف الهی خود کار کند.

حجت الاسلام طاهری درباره فقه و اخلاق رسانه گفت: امام تاکید داشتند که ارتباط بخش‌های مختلف جامعه با حوزه‌های علمیه حفظ شود و به نظر می‌رسد اگر مجموعه‌های خبری ارتباط تنگاتنگی با حوزه داشته باشند می‌توانند خود را از آفات خبری حفظ کنند.

وی افزود: مطمئن‌ترین راه حفظ از آفات ارتباط با حوزه است و خبرگزاری تسنیم می‌تواند پایه‌گذار و الگو در این ایجاد رابطه باشد و ارتباط تنگاتنگی با حوزه داشته باشد.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت با اشاره به شروع انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: شروع حرکت انقلاب اسلامی قبل از سال 42 بوده تا اینکه انقلاب اسلامی در سال 57 به پیروزی رسید، اما در آن زمان کسی نبود که قانونی بنویسد و جزئیات این حکومت از ابتدا مشخص نبوده است.

حجت الاسلام طاهری تصریح کرد: در ارتباط با رسانه نیز همین گونه است فقهش مشخص نشد، ارتباط رسانه با حوزه در تدوین فقه رسانه بسیار موثر است که متاسفانه رسانه‌ها اصلا استقبالی نمی‌کنند.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت بیان کرد: ما درباره همه چیز در فقه‌مان راه حل داریم شاید به اسم رسانه نباشد اما خوبی فقه شیعه همین است که خیلی زیبا و راحت می‌توان روایات را با مسائل روز جامعه تطبیق داد.

وی گفت: متاسفانه در فقه اهل سنت چون باب اجتهاد بسته است، احکامی مانند جهاد نکاح بیرون می‌آید که  حتی عقل غیر مسلمان هم نمی‌پذیرد اما فقه شیعه اینطور نیست باب اجتهاد در آن باز است و فقها باید بیایند و خبرنگاران نیز بروند و اشکالات عرصه خبر را بپرسند.

دبیر اجرایی جامعه روحانیت شیراز افزود: خبرگزاری تسنیم می‌تواند به عنوان پایه در این قضیه سوالات خود را بگوید و از مراجع عظام استفتا کند و این را تبدیل به فرهنگ کند.

حجت الاسلام والمسلمین طاهری بیان کرد: نزدیک شدن به حوزه می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و جامعه روحانیت نیز آمادگی کامل دارد که سوالات خبرنگاران را در این زمینه در سایت دسته بندی و از مراجع استفتا کند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت