نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
27. خرداد 1402 - 13:50
مردم گچساران انتظار دارند که در شهری که لقب پنجمین ابر مخزن نفت جهان را یدک می کشد وزارت نفت به میدان بیاید تا بیش از این شاهد چنین محرومیت هایی نباشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،پروژه تکمیل مصلای نماز جمعه گچساران که دو دهه پیش آغاز و تا به امروز ادامه دارد، تنها به‌عنوان یک موزه! مورد بازدید بسیاری از مسئولان کشوری و استانی درگذشته و حال قرارگرفته است.امید این می‌رفت که دیگر با این ظرفیت مورد ادعای مسئولان که هرروز منتش را بر سر مردم مظلوم و محروم این شهرستان می‌کوبند!شاهد این‌همه بی‌توجهی به تکمیل چنین پروژه‌ای نباشیم، امیدی که رفته‌رفته هم به یأس تبدیل شد! گویی گچساران باید تا ابد خاستگاه پروژه‌های ناقصی همچون مصلای نماز جمعه این شهر باشد.

داستان پروژه مصلای بزرگ امام خمینی(ره)گچساران که البته فقط به تکمیل آن خلاصه نمی‌شود، ظاهراً پایانی نامعلوم دارد.باوجود تأکیدات امام‌جمعه گچساران و دغدغه‌های نمازگزاران این دیار نفت‌خیز(فقر خیز) مبنی بر اتمام هرچه سریع‌تر این پروژه با حفظ استانداردهای لازم و همچنین مطالبه عمومی مردم، هنوز به‌طور شفاف معلوم نیست که پروژه مصلای این شهر چه زمانی خاتمه خواهد پذیرفت تا با حداکثر کارایی ممکن در خدمت این به‌ظاهر شهروندان! باشد؟.

این در حالی است که مصلای گچساران پس از گذشت بیش از دو دهه(23سال) هنوز هم کامل نشده و در این سال‌ها مردم گچساران چشم به تکمیل پروژه‌ای دوخته‌اند که می‌توان گفت از مطالبات جدی و از اولویت‌های  نخست آن‌ها است،پروژه‌ای که در حال حاضر پیشرفت فیزیکی آن با مشکلات زیادی روبرو شد و همچون گذشته به موانعی برخورد کرده و روند ساخت و تکمیل آن بازهم در هاله‌ای پر از ابهام قرارگرفته است.

اگرچه ساخت مصلای‌ گچساران خود حکایت دورودرازی دارد و کلنگ ساخت مصلای این شهر برای حضور جمعیت‌های چند هزارنفری و برگزاری مراسمات عبادی، سیاسی، اجتماعی و انجام فعالیت‌های متنوع فرهنگی و آموزشی و همچنین به دلیل مشکلاتی که برگزاری نماز جمعه در مسجد صاحب‌الزمان(عج) این شهر با آن مواجه بود، به زمین زده شد و حالا بعد از گذشت ربع قرن! پیشرفت فیزیکی این پروژه همچنان متوقف و پایانی برای این پروژه عظیم قابل‌تصور نیست.

تاکنون هیچ مسئولی از بهره‌برداری کامل این مکان عبادی سیاسی سخنی به میان نیاورده است و هنوز مصلای بزرگ امام خمینی (ره)گچساران که به نام آن یگانه دوران نیز مزین گشته است، فرم واقعی خود را پیدا نکرده است و جای این سؤال را باقی می‌گذارد که چرا باید ساخت یک جایگاه نماز در بام نفت ایران(بام فقر ایران)، عمری به چنین درازا پیدا کند؟

حجت‌الاسلام سید امین‌الله حجازی، امام‌جمعه گچساران پیش‌تر(اسفندماه 95)در این خصوص گفته بود: یکی از نگرانی‌های که من و همه نمازگزاران شهرستان گچساران داریم،همین بحث مصلای نماز جمعه است،پس از چند سال با چالش‌هایی که وجود داشت و هزینه‌هایی که انجام شد و انتقادهایی که ما کردیم و برخی‌ها ناراحت شدند و نگرانی‌هایی که به وجود آمد متأسفانه هنوز هم بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دغدغه نمازگزاران تکمیل این مکان عبادی سیاسی است.آیا به نظر شما هر نمازگزار مؤمنی نباید بگوید چرا بیت‌المال هدر می‌رود؟، ما که عنوان می‌کنیم دوستان نگران می‌شوند بعد هم‌بارها، بارها و بارها جلسه گرفته شد ولی هیچ اقدامی نشد.مسئولان و متولیان امر وعده اتمام عملیات اجرایی مصلا را دوماهه می‌دهند ولی ماه‌ها از این وعده‌ها می‌گذرد و خبری از اتمام عملیات اجرایی نیست.

وی نیز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه در 6مردادماه سال 96 نیز گفته بود:اینکه هرساله عده‌ای بگویند میلیارد میلیارد برای مصلا اعتبار می‌آید اما خبری نیست و درحالی‌که پیمانکار می‌گوید پول بنزینم را حتی نداده‌اند و بنده نیز اطلاع دارم که پول مصلا درجاهای دیگر خرج می‌شود.

اگرچه حجت‌الاسلام حجازی در بخشی از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه 16تیرماه 96 به مشکلات مصلا این شهر  نیز پرداخته و گفته بود : بارها گفته‌ایم و جلسات متعدد گرفتیم، بارها خواهش و التماس کردیم و به‌جایی نرسیدیم،بازهم قریب به یک سال است دوباره تکرار می‌کنم که چرا کار مصلای گچساران تعطیل است؟اگر پول نیست که خود یک بحث دیگر دارد؛می‌گویند بحث این است که قراردادی که با پیمانکار وجود دارد یک‌بندش این‌چنین است  و بند دیگرش نیز آن‌چنان است!الآن تقریباً حدود 16ماه است که این مصلا کارش تعطیل‌شده است!.

امام‌جمعه گچساران هم گفته بود یعنی این‌همه مدت استانی نمی‌تواند بندی را حل کند و یا نمی‌خواهد؟کدام است نمی‌تواند و یا نمی‌خواهد؟ آقا پول نیست محبت کنید ما را بگذارید همان مس باشیم نخواستم طلا را،آقا ولش کنید نمی‌خواهیم به مصلا کمک کنید.وی در ادامه خطاب به استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد هم گفته بود که آقای استاندار جواب بدهید چرا مصلای گچساران را دست از سرش برنمی‌دارید نمی‌خواهیم کمک بکنید و دست‌بردارید؟و چرا نمی‌خواهید دست‌بردارید؟

امام‌جمعه گچساران بیان کرده بود:چه سری است که دست از مصلا بر‌نمی‌دارند؟بارها گفته‌اند میلیارد میلیارد به مصلا پول داده‌اند!پس کجاست و پول‌ها دست چه کسی است؟ و درحالی‌که از آن‌طرف شخص پیمانکار می‌گوید من پول بنزینم را حتی ندارم.بنابراین آقایان ببخشید حالا به هر دلیل بنده فعلاً امام‌جمعه هستم و مصلا مربوط به نهاد نماز جمعه است ،امام‌جمعه مگر چقدر می‌تواند تحمل کند، چقدر جلسه بگذارد و چند تا باید واسطه بفرستد که امیدوارم این آخرین باری باشد که گلایه می‌کنیم که اگر حل نشد مجبورم اسراری را بگویم که خیلی‌ها باید بیایند و جواب پس دهند.

بااین‌حال شهروندان گچسارانی فارغ از همه مشکلاتی که مصلای این شهر دارد عطایش را به لقایش بخشیدند، اما این روزها وضعیت سیستم سرمایشی مصلای گچساران حال‌وروز خوشی ندارد و نمازگزار  مجبور هستند دمای بالای 40درجه این مکان فرهنگی _مذهبی را تحمل کنند اگرچه به آغاز فصل تابستان و شروع موج گرما چند روزی هم بیشتر نمانده است.

حجت‌الاسلام حجازی در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه 5خردادماه 1402در این خصوص می‌گوید:محیط مصلای نماز جمعه گرم است و بنده به‌عنوان یک طلبه نیز گنج ، هزینه‌ای و امکاناتی برای رفع این مشکل در اختیار ندارم. جلسات متعدی از گچساران تا تهران برگزار شد و چند ماه قبل مهندس کاهکش(مدیرعامل سابق شرکت نفت) قولی داند که وضعیت سرمایشی مصلا را پیگیری کنند و در این امر کوتاهی نمی‌کنند و قرار شد مکاتباتی با اهواز و تهران هم صورت بگیرد.انتظار این است مدیرعامل جدید شرکت نفت(کمالی) و هم آقای دانشی در مناطق نفت‌خیز و هم آقای وزیر نفت عنایت کنند چراکه اینجا معروف به بام نفت ایران است و شایسته هم نیست که مردم در مصلای شهرمان از گرما برنجند و مدیران نفت ضربتی این مشکلات را مرتفع کنند.

حجت‌الاسلام حجازی در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه 19خرداد 1402تصریح  می‌کند: مجدداً خواهش می‌کنیم از مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران که بازهم مشکل سیستم سرمایش مصلای این شهرستان را پیگیری کنند الآن به خاطر گرم بودن فضای مصلا نمازگزاران خیس عرق هستند و انتظار داریم دستورات لازم را بدهند و به جد و سریع‌تر هم این امر صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام حجازی روز گذشته در بخشی از خطبه‌های نماز جمعه مجدداً به وضعیت نگران‌کننده مصلای نماز جمعه گچساران اشاره می‌کند و با گلایه می‌گوید: گلایه‌ای دارم از مسئولین محترم کشوری و استانی چراکه امکانات و اعتبارات در اختیاردارند و نسبت به رفع برخی مشکلات کم‌توجه‌ی می‌کنند. ائمه جمعه در دولت قبل اگر تذکری می‌دادند حالا یا راست یا دروغ، مسئولین پیگیری و دنبال می‌کردند، بنابراین امروز برخی مسئولین به تذکرات ائمه جمعه توجهی نمی‌کنند. شاید انتظار این باشد که امام‌جمعه نباید از آن‌ها انتقاد کند که اشتباه می‌کنند درحالی‌که امام‌جمعه حُر است و زیرمجموعه هیچ دولتی هم نیست امام‌جمعه تحت فرمان مقام معظم رهبری است.

امام‌جمعه گچساران ادامه داد: در حقیقت امام‌جمعه کمک‌کار دولت است هر نوع مشکلی که باشد مردم به امام‌جمعه رجوع می‌کنند و پیگیری می‌کند درصورتی‌که نه پولی، نه تبصره‌ای و نه ماده‌قانونی در اختیار ندارد اما عزیزان شاید تصورشان این باشد که نباید همکاری کنند بنابراین امام‌جمعه از باب دلسوزی مشکلات را بیان می‌کند و انتظار این است که مسئولین هم توجه کنند.اینکه عرض می‌کنم که چرا مسئولین به تذکرات توجه نمی‌کنند و گاهی اوقات انسان هم مجبور می‌شود و کارد به استخوان می‌رسد و داد می‌زند. مسئولین بدانند که بنده داد شخصی برای خودم ندارم و برای مردم و دولت است.

 وی می‌افزاید: چندین بار بحث سیستم سرمایشی مصلای نماز جمعه گفته شد و از وزیر محترم نفت و مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب خواهش کردیم که تا الآن یک مورد هم جواب نداده‌اند. چطور فلان جا که ضروری نیست 1000 میلیارد هزینه می‌شود اما مردم گچساران که مدام درگیر آلایندگی نفت و گاز هستند توجهی نمی‌شود. ما نمی‌خواهیم با آبروی کسی بازی شود اما سؤال این است جرم این مردم گچساران چیست؟ چرا کسی به فریاد مردم گچساران نمی‌رسد؟ بنابراین به‌عنوان یک طلبه از زبان مرم گچساران هشدار می‌دهم که وزیر محترم نفت دستور فوری دهند که مشکل مصلای نماز جمعه دیار بام نفت ایران را هرچه زودتر مرتفع کنند.

به نظر می‌رسد با توجه به این روند نمی‌توان پایانی بر گلایه‌های مردم گچساران متصور شد،چراکه این روزها کاسه صبرشان لبریز شده و دیگر تحمل وعده‌های پوچ مسئولین را ندارند.آن‌ها انتظار دارند که در شهری که لقب پنجمین ابر مخزن نفت جهان را یدک می‌کشد وزارت نفت به میدان بیاید تا بیش از این شاهد چنین محرومیت‌هایی در« بام فقر ایران» نباشیم.بر این اساس، بازهم گریزی به این جمله امام‌جمعه گچساران می‌زنیم که گفته بود متأسفانه گوش شنوایی پیدا نمی‌شود و این هم وضعیت مصلای گچساران است حداقل یک مسلمانی پیدا شود و به داد مردم برسد.

انتهای پیام/

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها