نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
23. بهمن 1401 - 18:49
اهالی روستا می گویند:این روزها که درکوه‌های گناوه لری پای می‌گذاریم آشکارا آهنگ شوم و بدفرجام اره‌برقی را می شنویم و بی‌توجهی مسئولین هم موجب شده که عده زیادی به قاچاق هیزم روی بیاورند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان یکی از استان‌های هدف گردشگری در منطقه جنوب کشور سالانه شاهد حضور گردشگران و مسافران زیادی است  که یکی از ویژگی‌های بارز این استان طبیعت بکر و دلنواز بوده که با انواع پوشش گیاهی آراسته‌شده است.

اگرچه بیشترین درختان این پوشش گیاهی را بلوط تشکیل داده که بخشی از بار تاریخی و فرهنگی این دیار را در خود جای‌داده و گویی درخت بلوط بافرهنگ این مردم عجین شده است، درختان بلوط در کهگیلویه و بویراحمد از دیرباز نه به‌عنوان یک درخت بلکه عضوی از زندگی مردم این سرزمین بوده تا جایی که سایه این درخت سقف خانه آن‌ها، ثمرش قوت لایموت و برگ و شاخه و هیزمش نیز مایحتاج زندگی این مردمان بوده است.

بااین‌حال نیز درخت بلوط که به‌عنوان نماد فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد شناخته می‌شود، شاهد بی‌مهری‌های زیادی بوده تا جایی که آتش‌سوزی‌ها، احداث جاده‌ها، چرای بی‌رویه دام‌ها، عامل انسانی، تهیه هیزم، طرح‌های عمرانی و بیمارهای های درختان بلوط در سال‌های گذشته ضربه‌های جبران‌ناپذیری به این درخت و طبیعت این سرزمین زده است.

بنابراین باید بر درختان کهن‌سال و راست‌قامت بلوطی که در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد «ایستاده می‌میرند» نوحه سر دارد و خاک عزا بر سر زد، دیگر از بلوط‌های سرزمین زاگرس چیزی باقی نمانده است. درختانی بی‌رمق که با کُند بادی از پای درمی‌آیند. بدنی سوخته و تفتیده، محل درآمد انسان‌های بی‌مسئولیتی هستند  که با سوختن شیره جان این درختان منقل‌های بی‌شماری را روشن و داغ می‌کنند.

امروز نیز طبیعت و منابع ملی استانمان به بهانه‌های مختلف تخریب و به تاراج می‌روند، درحالی‌که بلوط میراث کهن منطقه زاگرس است و اگر کاشان را به اسم گلاب آن می‌شناسند بلوط معرف حوزه زاگرس نشین و برگ بلوط نماد استان کهگیلویه و بویراحمد است. این استان با داشتن ۲۰ درصد از جنگل‌های حوزه زاگرس همواره محل جنگ و ستیز طبیعت دوستان و زمین‌خواران بوده است و حدود ۸۰ درصد پوشش جنگلی استان زیرپوشش بلوط و ۲۰ درصد باقی‌مانده شامل درختچه‌های بنه، ارس، زالزالک، زبان‌گنجشک، کیکم و بادام وحشی است. درحالی‌که به گفته کارشناسان رشد و تکامل یک نیمچه بلوط ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال طول می‌کشد.

با این تفاسیر یکی از اهالی روستای گناوه گچساران در این خصوص می‌گوید: مدتی زیادی است که درختان سبز گناوه لری گچساران با تیغ اره‌های برقی سودجویان قتل‌عام می‌شوند و سرمایه خدادادی این منطقه جهت فروش به شهرهای اطراف بارگیری می‌شوند. علیرغم اینکه دهیاری و شورای روستای گناوه به‌صورت مداوم موضوع قطع درختان را به مسئولین مختلف اطلاع‌رسانی کرده‌اند اما به دلیل بی‌توجهی مسئولان اقدامی در جهت جلوگیری از این کار صورت نگرفته و قاچاق چوب درختان سبز و خشک به شهرستان‌ها و استان‌های هم‌جوار همچنان ادامه دارد و فریادرسی هم نیست .

مرادی یکی از اهالی این روستا در این خصوص هم می‌گوید: موضوع قطع درختان این روستا بسیار وحشتناک است متأسفانه در پی بی‌توجهی‌ها به مسئله حفظ محیط‌زیست، نزدیک به دو سال است که در محدوده روستای گناوه لری این شهرستان قطع درختان، شکار بی‌رویه حیات‌وحش و حفاری‌های غیرمجاز را شاهد هستیم.

وی می‌افزاید: روستای گناوه از طبیعتی بکر، متنوع و زیبا برخوردار است و همه‌ساله پذیرای گردشگران بی‌شماری از اقصی نقاط کهگیلویه و بویراحمد و سایر استان‌های هم‌جوار است، اما مدتی است که شاهد تخریب گسترده جنگل‌ها و درختان بلوط این منطقه هستیم.

مرادی تصریح می‌کند: تا دو سال پیش دونیروی محلی از طرف منابع طبیعی در این منطقه جهت صیانت از جنگل‌های منطقه استقرار داشتند که با بازنشسته شدن آن‌ها نیز این مشکل به یک بحران تبدیل‌شده است و این روزها هم شاهد یک موج تخریب درختان آن‌ها بسیار آشکار و بی‌رحمانه توسط سودجویان و قاچاقچیان چوب هستیم.

وی ادامه می‌دهد: این روزها در هر قسمتی از کوه‌های منطقه گناوه لری پای می‌گذاریم آشکارا آهنگ شوم و بدفرجام اره‌برقی را خواهیم شنید و بی‌توجهی مسئولین هم باعث شده که عده زیادی به قاچاق هیزم روی بیاورند و جالب اینکه بسیاری از چوب‌ها علناً با وانت و با سایر خودروها قاچاق می‌شوند.

مرادی می‌گوید: گناوه لری سیستم گاز کشی به منازل را دارد اما تعدادی از جوانان روستا که از بی‌کاری رنج می‌برند به جهت امرار و معاش به این روند نامناسب روی آورده‌اند و چه برای زغال و چه به‌صورت چوب اقدام به قطع درختان می‌کنند و بعضاً افرادی هم از بندرهای اطراف و شهرستان‌های اطراف همچون بهبهان برای خرید زغال و چوب به‌صورت انبوه به این منطقه می‌آیند.

وی می‌افزاید: بنابراین روستای گناوه فقط یک معبر عبور و مرور دارد که با استقرار یک پاسگاه و یا ایست بازرسی در تنگه ورودی روستا می‌توان از بروز چنین خساراتی به طبیعت جلوگیری کرد. این موضوعات توسط اهالی روستا به سمع و نظر استاندار کهگیلویه و بویراحمد، مدیران کل در محیط‌زیست و منابع طبیعی و همچنین سایر مسئولان شهرستانی رسیده است و اگر این مسئله هرچه زودتر چاره‌اندیشی نشود این روند بسیار نگران‌کننده است و در آینده نیز با بحران نابودی جنگل‌ها مواجه خواهیم شد.

براین اساس استان کهگیلویه و بویراحمد به‌عنوان استان چهارفصل در کشور و جهان شناخته‌شده و این استان نام خود را مدیون طبیعت بکر و مواهب خدادادی است، جنگل‌های بلوط بخشی از این طبیعت سحرانگیز را شامل می‌شود که سالانه تعداد زیادی از گردشگران در سایه این درختان می‌آرامیدند و اگر قطع درختان به هر بهانه و تخریب منابع ملی این‌گونه پیشروی کند شاید فردا دیگر درختی نباشد پس می‌طلبد نه‌تنها رسانه‌های خبری بلکه دوستداران طبیعت، سازمان‌های مردم‌نهاد و مسئولان ملی و محلی بیش‌ازپیش در راستای نهادینه کردن فرهنگ احترام به درخت و مراقبت از آن‌ها بکوشند تا بیش از این شاهد از بین رفتن منابع و سرمایه‌های ملی نباشیم.

انتهای پیام/م

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها