نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
21. دى 1401 - 11:09
شهید سلیمانی تصویر یک جبهه مقاومت فعال و متحد را چنان به نمایش گذاشت که هرگز با رفتن سردار سلیمانی آسیب نخواهد دید، بلکه قوی‌تر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،معرفی و مطالبه «سردارسلیمانی» نه به عنوان یک شخص و شخصیت که به عنوان یک «مکتب» از سوی مقام معظم رهبری بر چند نکته مهم دلالت دارد از جمله اینکه سردار سلیمانی قابلیت و بلکه استحقاق مطالعه، بررسی علمی و تولید و معرفی یک نظام فکری کامل و جامع را دارند و اینکه در مطالعه جنبه‌های شخصیتی ایشان تنها نباید محدود به وجه امنیتی و جهادی شد بلکه ساحت‌های دیگر فکری و زندگی وی نیز شایسته و بایسته نظریه‌پردازی است همچنان که مکتب و مکاتب، چنین رویکرد و ظرفیتی را دارند.

جمهوری اسلامی ایران از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه (مارس۲۰۱۱)، یکی از مهمترین حامیان نظام سیاسی «بشار اسد» و حاکمیت عراق بوده و تأثیر قابل توجهی بر روند درگیری‌های نظامی به نفع دولت و ملت عراق و سوریه داشته است. در این میان مدیریت و نفوذ فکری_رفتاری «سردار سلیمانی» در عرصه منطقه‌ای و بین المللی یکی از موضوعاتی است که بسیار مورد توجه تحلیل گران، رسانه ها، پژوهشگران و مؤسسات پژوهشی و نظامیان قرارگرفته است که به عنوان نمونه در سال ۲۰۱۷ «مجله تایم»، «قاسم سلیمانی» را به عنوان یکی از صد شخصیت بین المللی تأثیرگذار سال معرفی کرده است.

«کنت پولاک»، کارشناس اسبق سی آی‌ای و یکی از تحلیلگران مهم سیاسی-نظامی خاورمیانه، در یادداشتی نوشت: «سلیمانی برای شیعیان خاورمیانه جذابیت ویژه‌ای دارد»، به باور او دلیل آن این است که او ترکیبی از ستاره‌های بزرگ سینمایی و رزمی چون جیمز باند و فرمانده نظامی و نظریه‌پرداز جنگی چون «یوهانس اروین یوجین رومل» آلمانی است. هرچند مؤسسه «امریکن انترپرایز» در یکی از گزارش‌های ویژه خود که در سال ۲۰۱۱ انتشار یافت، از «قاسم سلیمانی» به عنوان یک «قهرمان جنگ» در میان جوانان منطقه و یک «میهن پرست» در نگاه جوانان ایرانی یاد کرد.

بر مبنای این گزارش، او با حضور مستقیم در صحنه‌های نبرد جان خود را برای مدیریت راهبردی عرصه نبرد و کاهش تلفات جانی نیروهایش به خطر می‌انداخت. نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» نیز در دهمین گزارش سالانه خود پیرامون معرفی متفکران برتر جهانی در عرصه‌های مختلف، از «قاسم سلیمانی» به عنوان یکی از ۱۰ چهره و شخصیت برتر در عرصه امنیتی_دفاعی نام برد که می‌تواند از سوی دنبال کننده‌های اخبار مبارزات او، به عنوان یک شاخص در نظر گرفته شود.

با این تفاسیر مزیت‌های مدیریتی همچون نبوغ رزمی، دانش شناخت توده‌های اجتماعی و نحوه ارتباط گیری با نیروهای مردمی در خارج از کشور، اعتبار «سردارسلیمانی» را در نگاه «ابومهدی المهندس» از فرماندهان میدانی «حشد شعبی» به حدی بالابرده بود که خود را سرباز سردار سلیمانی می‌دانست. «سیدحسن نصرالله» نیز در ارتباط با الگوی رفتار و شخصیت سردار سلیمانی به صراحت می‌گوید: «خیلی زود مشخص شد شخصیت» حاج قاسم «یک فرمانده نظامی صِرف نیست، بلکه مسائل امنیتی را هم خیلی عمیق و جدی می‌فهمد؛ یعنی یک آدم امنیتی به معنای تخصصی‌اش است. ضمن اینکه فهمش از مسائل سیاسی هم بسیار گسترده و پراهمیت است… در واقع» حاج قاسم" یک شخصیت جامع بود.

بنابراین، احساس فرماندهان نیروهای مقاومت که خود به نوعی الگوی رزمندگان و سایر نیروهای نظامی تحت فرمانشان هستند و نسبت به فرمانده شاخصی چون «سردار سلیمانی»، گروه‌های الگوپذیر اولیه به حساب می‌آیند، این نبوده است که تنها با یک ژنرال متخصص در زمینه نظامی مذاکره و تبادل اطلاعات می‌کنند، بلکه آن‌ها می‌دانستند که با یک مقام عالی رتبه نظامی روبرو هستند که مسائل سیاسی، امنیتی و اجتماعی را هم به طورکامل درک می‌نموده و برای بسیاری از تحولات منطقه‌ای برنامه‌های راهبردی کلان و خرد دارد. اگرچه، همرزم شدن و ارتباط یافتن با کسی که تجارب، نبوغ و فهم مدیریتی بالایی دارد برای فرماندهان و اعضای محورهای مقاومت مزیت و فایده داشته است.

از این رو «سردار سلیمانی» نقش بسزایی در ایجاد امنیت در منطقه خاورمیانه به خصوص عراق و سوریه داشت است. وی به عنوان پایه گذار اصلی وحدت و نفوذ کارآمد در میان نیروهای افغانی، پاکستانی، ایرانی، عراقی، سوری، لبنانی، روسی برای مبارزه با داعش و نظارت بر عملیات مشترک آن‌ها شناخته می‌شود. با این وجود نیز مدیریت و الگوی رفتاری «سردار سلیمانی» در کنش سیاسی- نظامی؛ به عهده داشتن رهبری طولانی مدت نیروی قدس؛ طراحی عملیات‌های فوق هوشمندانه؛ مدیریت مبتکرانه و جهادی؛ خلق گروه‌های مردمی و مسلح محور مقاومت؛ دفاع از کردستان عراق و همکاری با نیروهای کرد؛ حمایت از رئیس جمهور «بشار اسد» و مدیریت مبارزه با داعش با همکاری نزدیک نیروهای متحد و فرماندهان سوری و عراقی و لبنانی؛ جلب نظر روسیه برای ورود به فضای آشوب زده سوریه در زمانی که نیاز این کشور به کمک افزایش یافت؛ و ایجاد اتحاد در میان نیروها و مبارزان محور مقاومت، به یک الگو و به اذعان رهبران محور مقاومت به یک مکتب فکری مبدل شد.

به عبارت دیگر، حضور مستمر و لحن آرامش بخش و طرح سخنان، استراتژی‌های مدبرانه و منطقی در کنار تواضع و احترام به فرماندهان و رزمندگان از او هم یک شخصیت الهام بخش برای نیروهای محور مقاومت ساخت و هم مسیر لازم و همواری را برای گسترش نفوذ فکری_ ایدئولوژیکی و سیاسی خود در منطقه و رسانه‌های جهان فراهم آورد. سازگاری «سردارسلیمانی» با محیط خاورمیانه و هم آهنگی و درک بالای نیروهای محور مقاومت از منش و فکر او، عینی بودند. دستاوردهای سیاسی_ نظامی او، مزیت بالای حضور وی در منطقه خاورمیانه برای نیروهای محور مقاومت و سادگی و بی‌آلایشی وی، امکان سهولت نفوذ، کاهش پیچیدگی‌های شخصیتی و اثربخشی اندیشه «سردارسلیمانی» در محورهای مقاومت را فراهم کرد و او را به یکی از قدرتمندترین افراد در تحولات خاورمیانه مبدل ساخت.

انعکاس یافتن شیوه مدیریت «سردار سلیمانی» نه تنها پذیرش الگوی او را آسان و محور مقاومت را دلگرم به مزایای پذیرش او می‌کرد، بلکه بستری را فراهم نمود تا هزینه پروژه ترور او را نیز برای مخالفان استراتژیک این فرمانده نظامی بالا ببرد. توضیح آنکه آوازه و اهمیت راهبردی «سردار سلیمانی» پس از شهادت او نیز در عرصه بین المللی خود را نشان داد به گونه‌ای که در هفتاد شهر از آمریکا نیز فعالان ضدجنگ در واکنش به ترور «سردار سلیمانی» و افزایش تنش بین ایران و آمریکا دست به تظاهرات زدند که در این تظاهرات‌عدم جنگ با ایران، خروج از عراق، خروج ایالات متحده آمریکا از خاورمیانه وعدم تحریم ایران از جمله خواسته‌های حاضران به گزارش رادیو فرانسه بوده است.

بنابراین باید اذعان داشت که از ابتدای حضور مستشاری ایران در عراق و سوریه، درخشش، اثربخشی و تعهد «سردارسلیمانی» نسبت به کشورش، شیعیان منطقه و محورهای مقاومت مورد احترام متحدانش قرار گرفت. به باور بسیاری از تحلیلگران غربی، تاکنون هیچ فردی به اندازه او در همسویی و توانمندسازی متحدان شیعه در سوریه و عراق موفقیت قابل قبولی نداشته است. دفاع سرسخت وی از «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه، عملاً هرگونه پیشرفت توسط داعش و سایر گروه‌های شورشی را متوقف کرد. در حالی که عمل گرایی زیرکانه سردار، نیروهای محور مقاومت را در بازپس گیری بسیاری از شهرهای سوریه و عراق یاری نمود.

اقداماتی چون تأسیس و پشتیبانی گروه‌های مردمی و مسلح، طراحی بسیاری از عملیات‌ها علیه گروه‌های افراطی ضدسوری از جمله عملیات مشترک برای بازپس گیری باباعمرو در حومه حمص در مارس ۲۰۱۲، دفاع از اقلیم کردستان عراق و پایان دادن به سیطره داعش بر عراق و سوریه، از جمله موضوعاتی است که تأمل در آن‌ها، مزیت عملی حضور «سردار سلیمانی» در عراق و سوریه و به طور کلی منطقه خاورمیانه را برای ما به اثبات می‌رساند.

براین اساس، به نظر می‌رسد امروز و در شرایطی که محورهای مقاومت در منطقه خاورمیانه پس از شهادت «سردار سلیمانی» همچنان حضور دارند و «سردار سلیمانی» پسا شهادت، همچنان مورد توجه ژورنال‌های داخلی و خارجی است برای نفوذ بیشتر الگوی رفتاری و مدیریت جهادی ایشان بایستی به تبیین و تحلیل صریح و شفاف رویکرد «سردار سلیمانی» به محورهای مقاومت؛ تحلیل، تبیین و ارائه تحقیقات مستمر درباره الگوی مدیریت جهادی «سردار سلیمانی» و نیز آموزش نیروهای بسیج مردمی در عراق و سوریه بر مبنای استراتژی «سردار سلیمانی» و انتقال دانش نظامی او همت گماشت.

 

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها