نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
24. تير 1400 - 11:24
بعد از هفت روز نبرد جانانه با زبانه های آتش /
خامی آرام گرفت/داغی که برتن زاگرس نقش بست+تصاویر
فرماندار گچساران گفت:از شروع آتش سوزی ها اقدامات و تلاش های جانانه ای نیز صورت گرفت به طوری که روزانه نزدیک به 30سورتی پرواز برای مهار آتش سوزی ها در مناطق وسیع "نارک" و کوه حفاظت شده "خامی" (مارین،نیمدور و فتح ) انجام می گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، اواخر هفته قبل بود که شعله‌های آتش به جان جنگل‌های بلوط در ارتفاعات "نارک و خامی" افتاد و یکی بعد از دیگری بلوط های کهن این دیار را نقش زمین کرد و داغی سیاه بر دل جنگل های سبز زاگرس جنوبی گذاشت.

هرساله با آغاز وزش اولین بادهای گرم در اردیبهشت ماه آتش‌سوزی در جنگل‌های گچساران آغاز می‌شود به طوری که امسال نیز شاهد وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای در جنگل ها، منابع طبیعی و مراتع این شهرستان بودیم، آتش‌سوزی‌های متعددی که بعضا به‌ دلیل کمبود امکانات اطفای حریق از جمله بالگرد، نیروهای آموزش دیده کافی و نبود برنامه و هماهنگی‌های لازم بین دستگاهی باعث از بین رفتن جنگل‌ها، مراتع و موجودات بی‌شماری شد که در این مناطق زیست می‌کردند.

به گفته کارشناسان نابودی هر یک درخت اهمیت زیادی دارد و پیامدهای جبران ناپذیری را برای منابع طبیعی کشورمان به‌همراه خواهد داشت، کارشناسان معتقدند که بازیابی ذخایر ‌جنگل‌های سوخته نیم قرن طول می‌کشد و با توجه به تاثیرات تغییرات اقلیم و خشکسالی که امسال همه نقاط کشور با آن دست به گریبان است، اکوسیستم‌ها وضعیت بسیار شکننده‌ای پیدا کرده‌اند و همین مساله اهمیت تلاش در جهت حفاظت از منابع طبیعی را بیش از پیش پررنگ می‌کند.

با این تفاسیر علیرضا اتابک، فرماندار گچساران در گفتگوی اختصاصی با این پایگاه خبری تحلیلی در خصوص آخرین وضعیت آتش سوزی جنگل های ارتفاعات نارک و خامی در این شهرستان گفت:در وهله اول تقدیر و تشکر دارم از نهادها، ادارات، دستگاه های اجرایی، تشکل های مردم نهاد،نیروهای مردمی، سپاه و بسیج، تیپ 48سپاه فتح استان، نیروهای مردمی، مسئولین استانی و شهرستانی ، منتخب مردم گچساران در مجلس و همه و همه که در مهار این آتش سوزی ها ما را یاری کردند.

وی افزود:الحمدلله آتش سوزی ها از شب گذشته مهار شده اند و امروز هم بحث پایش مناطق آتش سوزی ها را داریم ، این درحالی است که بخشی از نیروهایی که در ارتفاعات مستقر هستند به پایین دست منتقل کردیم و نیروهای تازه نفس نیز با بالگرد به منطقه اعزام می شوند.

اتابک ادامه داد: باید توجه داشت که مهمترین عامل در کنترل و مهار آتش سوزی ها، همان بحث پایش است که هر لحظه با توجه به وزش بادهای شدید، صعب العبور بودن و گرمای 50 درجه منطقه احتمال شعله ور شدن آتش می رود ،بنابراین نیروهایی در منطقه برای این امر مهم حضور دارند.

فرماندار گچساران تصریح کرد:از شروع آتش سوزی ارتفاعات نارک و خامی اقدامات و تلاش های جانانه ای نیز صورت گرفت به طوری که روزانه نزدیک به 30سورتی پرواز برای مهار آتش سوزی ها در مناطق وسیع نارک و کوه حفاظت شده خامی (مارین،نیمدور و فتح ) انجام می شد.

وی تصریح کرد:با این وجود ما در چند جبهه بایستی با آتش می جنگیدیدم ، چرا که مناطق وسیعی از جنگل های این شهرستان طعمه حریق شده بود و این امر کار امداد رسانی و مهار آتش سوزی را با مشکلات و سختی هایی هم مواجه کرده بود.

فرماندار گچساران درادامه گفت:هرچند بیان این نکته هم حائز اهمیت است که اولویت ما در مهار آتش سوزی ها سلامت نیروهای امدادی بود و خدا را شاکریم که اتفاق خاصی برای نیروهای امدادی نیافتاد در حالی که هم اکنون نیروهای خسته را با پایین ارتفاعات منتقل می کنیم و تازه نفس ها هم به جهت پایش به منطقه اعزام می شوند.

اتابک افزود:اگر چه در جریان این آتش سوزی ها مورد هجمه افرادی هم قرار گرفتیم، اما واقعیت امر این است که آتش سوزی وقتی اتفاق می افتند، این طبیعت و شرایط طبیعی است که بیش از شرایط انسانی ما تصمیم می گیرد و آنچه تاکنون به آن پرداخته نشده است خود عوامل آتش سوزی ها هستند.

فرمانار گچساران ادامه داد:تاکید بر این است با عاملین آتش سوزی ها برخورد جدی شود به همین منظور پرونده ای در دادگستری شهرستان نیز تشکیل شده است و عزیزان دستگاه قضا به جد پیگیر این موضوع هستند که تا حصول نتیجه آتش سوزی ها این پرونده را پیش ببرند که این خودش اولین گام است که در شهرستان گچساران اتفاق می افتد که با عاملین سوزش طبیعت نیز برخورد شود.

اتابک تصریح کرد: افکار عمومی و رسانه ها باید به این امر بپرازند که با کسانی که عامل آتش سوزی ها هستند برخورد شود و نه جبهه گیری مقابل افرادی که تمام تلاش شان را گذاشته اند که آتش سوزی ها مهار شوند، که در واقع این جبهه گیری ها همان تقابل مخالف و موافق است وقتی که آتش سوزی اتفاق می افتد تمام تدابیر و هم و غم این است که به منابع طبیعی خسارت وارد نشود و از طرفی نیروهای امدادی دچار مصدومیت و حادثه ای هم نشوند.

فرماندار گچساران افزود:به هرحال ما توانی داریم و استان ما هم توان و ظرفیتی دارد، توان استان در تقابل با آتش سوزی ها همین است و همه دستگاه ها و همه و همه پای کار آمدند و نتیجه این است که امروز خامی آرام است.

وی در پایان گفت:به حال آتش سوزی ها به طور کامل مهار شده اند و نیروها فقط جهت پایش در منطقه حضور دارند،بحث خسارت آتش سوزی ها نیاز به کار کارشناسی دارد چرا که آتش سوزی ها هم در منابط طبیعی و هم مناطق حفاظت شده رخ داد که این امر در روزهای آینده نیز مشخص خواهد شد، هرچند بحث شناسایی عامل یا عاملین آتش سوزی در دستور کار نهادهای امنیتی قرار دارد.

اگرچه همواره بر نقش مسئولان و متولیان امر در زمینه ‌پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی و مقابله به آن تاکید می‌شود اما نباید از نقش و همراهی مردم در این زمینه نیز غافل ماند، بنابراین لازم است مردم نیز ضمن مشارکت در حفظ منابع ملی کشور با رعایت نکاتی مانند روشن نکردن آتش و رها نکردن زباله در طبیعت، به سهم خود در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشورمان نقش داشته باشند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها