نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
5. مرداد 1399 - 11:51
عملیات مرصاد که آخرین عملیات ۸ سال دفاع مقدس نیز محسوب می‌شود با موفقیت چشمگیری به پایان رسید و افزون بر آنکه پیروزی نظامی بزرگی در پی داشت با ضرباتی که به سازمان منافقین وارد شد از نظر امنیتی نیز برای جمهوری اسلامی موفقیت بزرگی بود و آخرین برگ تاریخ جنگ بسیار افتخار آمیز ورق خورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،سازمان منافقین در سال ۱۳۶۰با امید به تجربه های نظامی که طی چند سال خیانت به دست آورده بود برای یک عملیات بزرگ آماده شد تا چشم کشوری را که ۸ سال درگیر جنگ بوده و از وضعیتی نا مطلوب به پذیرش قطعنامه تن داده بود متلاشی کند.

 سازمان منافقین با این هدف تصمیم گرفت با ۵ هزار نیروی مسلح که در ۲۵ یگان سازماندهی شده بودند و بر اساس یک عملیات برنامه‌ریزی شده در مدت ۳۳ ساعت در پنج مرحله خود را به تهران برسانند و نظام جمهوری اسلامی را سرنگون کنند ،ستون نظامی منافقین در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه روز 5 مردادماه ۱۳۶۷ در حمایت کامل ارتش عراق با عبور از مرز در محور سرپل ذهاب حمله خود را از گردنه پاتاق به سوی "کرندغرب" آغاز کرد.

 درساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه نخستین تانک‌های عراقی با آرم منافقین همراه با نیروهای این سازمان وارد شهر کرند غرب شدند، سپس با پیشروی به سمت اسلام‌آباد در ساعت ۲۱/۲۰ دقیقه این شهر را نیز تصرف  و کشتار فجیعی در این شهر کردند آنگاه تا گردنه حسن آباد  ۲۰ کیلومتری شرق شهر اسلام‌آباد پیش رفتند و برای تجدید سازمان در آنجا مستقر شدند و منتظر شکست مقاومت بازدارنده نیروهای ایرانی در تنگه چهارزبر بودند تا به سوی کرمانشاه پیشروی کنند ،لذا تمام امکانات خود را در پشت این تنگه جمع کردند و آماده شدند تا به محض باز شدن راه در مدت کوتاهی شهر کرمانشاه را تصرف کند.

همزمان با پیشروی نیروهای منافقین در عمق خاک ایران، هواپیماهای عراقی پایگاه های هوایی از جمله پایگاه شکاری نوژه همدان پایگاه هوانیروز در کرمانشاه، پادگان تیپ ۲ لشکر ۲۸ کردستان را بمباران کردند و بدین ترتیب سازمان منافقین آسوده خاطر بدون برخورد با مانع بازدارنده‌ای تا منطقه "چهار زبر" پیش آمد و تنها در آنجا با اقدامات بازدارنده ای که به یک عملیات تاخیری شباهت داشت روبرو شدند.

 عملیات تاخیری؛برخی از یگانهای سپاه در شرق تنگه "چهارزبر" قرار داشت نیروهای این یگان ها و گردان های آنها در منطقه خوزستان با دشمن در حال نبرد بودند و پیشروی منافقین عقب های آنها را به خطر انداخته بود لذا یک گردان رزمی از سپاه و بسیج ماموریت یافتند در تنگه چهارزبر راه را بر منافقین ببندند تا با این عملیات تاخیری مقدمات عملیات سرکوب و انهدام منافقین فراهم شود.

پس از مقاومت نیروهای سپاه و بسیج دردشت "حسن آباد" و زمین گیر شدن نیروهای منافقین در پشت ارتفاعات "چهارزبر" فرماندهان و رزمندگان خودی برای آزادسازی مناطق تصرف شده و انهدام نیروهای منافقین به تدریج در منطقه متمرکز شدند سپس عملیات مرصاد با رمز "یا صاحب الزمان ادرکنی" در تاریخ ۵ مرداد ماه۱۳۶۷ به فرماندهی سپاه پاسداران و با پشتیبانی هوانیروز ارتش از سه محور آغاز شد.

1-محور چهارزبر لشکر تازه‌تاسیس ولی امر با استقرار روی ارتفاعات تنگه چهارزبر و اجرای آتش راه پیشروی قوای زمینی منافقین را در جاده اسلام آباد کرمانشاه صد کرد.

 ۲- در محور اسلام‌آباد تیپ نبی اکرم متشکل از سه گردان از پاسداران کرمانشاه و تیپ مسلم بن عقیل( پاسداران سومار) به سرعت وارد اسلام‌آباد شدند و پیشاپیش آنها یک گردان از پاسداران اسلام‌آباد که به شهر آشنایی کامل داشتن به شهر نفوذ کرده و سازمان قوای منافقین را بر هم زدند.

منافقین برای جبران خسارتها دو تیپ از نیروهای خود را از محور حسن‌آباد فراخواندن تا با حملات نیروهای خودی مقابله کنند.

 ۳- در محور جاده قلاجه نیروهای "لشکر ۲۷ محمد رسول الله "از سراهی غرب اسلام آباد وارد کارزار شدند طوری که منافقین را دور زدند و تلفات زیادی بر آنها وارد ساختند سرانجام منافقین که در محدوده کوچکی از اسلام‌آباد تا تنگه چهارزبر به محاصره در آمده بودند  تلفات فراوانی متحمل و منهدم شدند و برخی نیز به سمت عراق گریختند.

بنابراین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و هلی‌کوپترهای هوانیروز نیروهای شکست خورده منافقین را که در جاده اسلام آباد پراکنده بودند به شدت بمباران کردند و تجهیزات و امکانات آنها منهدم و تلفات زیادی به آنها وارد شد.

 به این ترتیب عملیات مرصاد که آخرین عملیات ۸ سال دفاع مقدس نیز محسوب می‌شود با موفقیت چشمگیری به پایان رسید و افزون بر آنکه پیروزی نظامی بزرگی در پی داشت با ضرباتی که به سازمان منافقین وارد شد از نظر امنیتی نیز برای جمهوری اسلامی موفقیت بزرگی بود و آخرین برگ تاریخ جنگ  بسیار افتخار آمیز ورق خورد.

راوی /سردار محمد ارشادی

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

درود بر شما رسانه

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها