نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. دى 1397 - 8:19
ایوب مظفری آبدگاه، مهماندار نفتکش ایرانی سانچی که از فرزندان شهرستان باشت کهگیلویه و بویراحمد بود به همراه سایر خدمه این کشتی آسمانی شدند؛این دریانورد 25 ساله و اهل روستای برمامیون خان احمد شهرستان باشت بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،کشتی نفتکش سانچی ایران روز ۱۶ دسامبر ۲۰۱۷ مطابق با ۲۵ آذر ۹۶ بندر عسلویه ایران را به همراه ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی با درجه اشتعال بسیار بالا به مقصد بندر دایسان کره جنوبی ترک کرد.

قرار بود این نفتکش در ۱۸ دی سال ۹۶ مجددا در بندر عسلویه پهلو بگیرد، اما روز ۱۶ همان ماه و در ۳۰۰ کیلومتری بندر شانگهای در سواحل شرقی چین با یک کشتی فله بر چینی حامل ۶۴ هزار تن گندم در سواحل شانگ‌های با سانچی برخورد کرد که در این حادثه، ۳۰ تبعه ایرانی و دو بنگلادشی این نفتکش جان خود را از دست دادند.

 پس از این واقعه کشتی چینی بدون آسیب کلی و در حالیکه خدمه آن سالم ماندند از منطقه خارج شد، ولی نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد.

این درحالی بود که در نخستین ساعات روز حادثه، رسانه های چین خبری مبنی بر برخورد نفتکش «سانچی» با یک فله‌بر چینی منتشر کرد که به سرعت در ایران بازنشر شد، در این خبر آمده بود: "در اثر برخورد یک فله‌بر چینی با نفتکش ایرانی، 21 سرنشین این فله‌بر چینی نجات پیدا کردند و از سرنوشت 32 خدمه نفتکش تحت مدیریت ایران خبری نیست".پس از آن، وزارت حمل و نقل چین بیانیه‌ای منتشر کرد که حاکی از این بود نفتکش ایرانی به سرعت آتش گرفته است که محموله این نفتکش حدود یک میلیون بشکه میعانات گازی بود که شرکت ملی نفت ایران به روش فوب (FOB) آن را فروخته بود.

عملیات مهار حریق نفتکش سانچی نیز در این روز در دستور کار قرار گرفت و چهار کشتی امدادرسانی و سه قایق پاک‌سازی از چین و یک کشتی و یک بالگرد نیز از کره جنوبی در محل حادثه برای اطفای حریق حضور یافتند،تداوم آتش و زمزمه‌هایی مبنی بر کم کاری چینی‌ها و توقف عملیات در شب از سوی آنان سبب شد رئیس جمهوری رسما ورود کند و وزارت نفت، امورخارجه و راه و شهرسازی را پیگیر وضع مفقودان این تصادم در آب‌های چین کند،حسن روحانی نیز تاکید کرد: "ابعاد مختلف حادثه و به‌ویژه سرنوشت کارکنان کشتی و خانواده‌های این عزیزان" پیگیری شود.

با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه(چهارروز بعد از حادثه) رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروه های کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد.

در ادامه نیز جلسات کمیته اضطرار حادثه سانچی با انتخاب علی ربیعی ادامه می یابد، همچنین نشست‌هایی با سفیران چین و ژاپن برگزار و قرار شد عملیات مهار آتش از سوی چینی‌ها سرعت گیردکه برطبق گفته ربیعی عملیات سرعت هم گرفت؛وی دراین خصوص گفته بود: "تمهیداتی در این کشتی‌ها پیش‌بینی می‌شود تا افراد بتوانند خود را نجات دهند. کارشناسان بر اساس شواهد می‌گویند امیدوار باشیم".

ربیعی همچنین اعلام کرده بود:"جریان باد، نفتکش غرق در آتش را آرام آرام به سمت مرزهای آبی ژاپن می‌برد که امیدواریم با خروج کشتی از آب‌های چین، این کشور همچنان به عملیات ادامه دهد و ناهماهنگی در تعاملات بین‌المللی در مهار آتش تاثیری نداشته باشد".

در همین حال برخی از خبرگزاری ها داخلی خبری به نقل از امیر سرتیپ دوم شاهین تقی‌خانی، سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی منتشر کردند که در آن آمده بود: "یک تیم عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش، شامل تکاوران کلاه‌سبز در محل حضور دارند و اگر چین بالگرد در اختیار آنان بگذارد، با انجام "راپل" برای نجات ملوانان وارد خواهند شد".

هرچند در هفتمین روز این اتفاق از اتاق فرماندهی شانگهای خبر رسید که گروه تجسس نجات این کشور موفق شد وارد سانچی شود و در پل فرماندهی که بالاترین نقطه کشتی است افزون بر یافتن 2 پیکر، جعبه سیاه را پیدا کند. این جعبه سیاه باید طبق قوانین بین‌المللی به کشوری که کشتی در آن ثبت شده، یعنی پاناما، تحویل داده ‌شود. تیم چهار نفره تجسس و نجات به دلیل زیاد بودن گازهای سمی به سرعت از کشتی خارج شدند.همچنین تکاوران نیروی دریایی ارتش ایران صبح همین روز با قایق تندرو راهی آب‌های ژاپن شدند تا خدمه این نفتکش را نجات دهند، آنها 15 ساعت راه پیش‌رو داشتند.

صبح روز بعد تکاوران نیروی دریایی ارتش به محل استقرار  نفتکش سانچی در اوکیناوای ژاپن رسیدند، اما آتش چنان زبانه کشیده بود که امکان نزدیک شدن به آن وجود نداشت و درجه حرارت کشتی سانچی بر اساس داده‌های اتاق کنترل عملیات شانگهای 350 درجه گزارش شد.

اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود.

در نهایت روز (24 دی) رسانه ها اعلام کردند که نفتکش سانچی عملا در حال غرق شدن است و اسامی خدمه کشتی نیز به عنوان جان باختگان اعلام شد،بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است و وزیر کار به عنوان رییس کمیته ویژه رسیدگی به وضعیت نفتکش حادثه دیده در چین حضور دارد.

سازمان بنادر و دریانوردی غرق شدن نفتکش ایرانی را تایید کرد و در پیامی جان باختن ۳۲ نفر از کارکنان و خدمه کشتی را به ایرانیان تسلیت گفت.هرچند محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی هم نزدیک ظهر اعلام کرد که سانچی از حالت شناور بودن خود خارج شده و در حال غرق‌ شدن است و امیدی به پیدا کردن مفقودان نیست.نزدیک ظهرکه می شود دیگر امیدها از بین رفت. «فوت 29 خدمه نفتکش را تایید می کنم»این را راستاد گفت و تمام.

در این حادثه ایوب مظفری آبدگاه، مهماندار نفتکش ایرانی سانچی که از فرزندان شهرستان باشت کهگیلویه و بویراحمد بود به همراه سایر خدمه این کشتی آسمانی شدند،ایوب مظفری آبدهگاه 25 ساله، اهل روستای برمامیون خان احمد شهرستان باشت بود.

غلامرضا تاجگردون، نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی، درپیامی شهادت این فرزند دلاور استان کهگیلویه و بویراحمد را تسلیت گفت.

درپیام تاجگردون آمده بود:"شهید ایوب مظفری، شهید دریای شانگهای. امروز با وزیر در شانگهای تلفنی صحبت داشتم. از عمق حادثه و فاجعه‌ای که منجر به شهادت این عزیزان شد، گفت. خیلی دردناک و مظلومانه بود. به خانواده محترم ایشان و ایل بزرگ دولتیاری صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم."

پدر مهماندار کشتی نفتکش سانچی در خصوص شهادت فرزندش گفت: ایوب کمک کار خانواده بود، همه درآمدش را خرج خانواده می کرد و خانواده دوست بود. از طریق تلویزیون صبح روز یکشنبه، ۱۷دی ماه یک روز بعد از روز اصلی حادثه متوجه شدیم که برخورد نفتکش سانچی اتفاق افتاده است.

کیهان مظفری آبدهگاه درادامه بیان کرد: از طریق شرکت ملی نفتکش پیگیری کردیم و متوجه شدم که فرزندم داخل آن کشتی است مثل همه خانواده های ۳۱نفر خدمه نفتکش سانچی و ملت ایران چشم انتظار مسئولان برای پیگیری حادثه بوده ایم.

پدر مهماندار کشتی نفتکش سانچی خاطرنشان کرد: مسئولان از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا شرکت ملی نفتکش و وزارت امور خارجه هرکس در جایگاه و مسئولیتش زحمت خود را هم کشیدندو ما تا لحظه آخر چشم انتظار فرزندمان بودیم و امید داشتیم اما خب اتفاقی بود که افتاد و دل همه ما را به درد آورد و داغ سنگینی است.

مظفری آبدهگاه تصریح کرد: من در جبهه هشت سال دفاع مقدس حضور داشتم اما افتخار شهادت نداشته ام. دوست داشتم که همچون مابقی همرزمانم در راه اسلام و انقلاب به درجه رفیع شهادت نایل شوم اما  قسمت نشد و هم اکنون فرزندم در جبهه دیگر همچون جبهه اقتصادی ایران اسلامی جان خود را فدا کرد، از این بابت خوشحال هستم و این تنها چیزی است که باعث شده درد و آلامم کمتر باشد.

مظفری آبدهگاه در خصوص آخرین تماس تلفنی فرزندش درآن روزها بیان کرد: آخرین تماس تلفنی فرزندم حدود چهار روز قبل از حادثه با یکی از برادرانش بوده که گفته بود؛ دارم به کشور کره جنوبی ماموریت می روم و هنگامی که رسیدم با شما تماس می گیرم. یک روز دیگر تا رسیدن به کره جنوبی مانده بود که نفتکش سانچی با یک کشتی باربری چینی برخورد کرد.

وی با اشاره به ویژگی های فرزندش تصریح کرد: فرزندم دارای روحیه ایثار، کمک به دیگران، صله رحم و گذشت بود و نسبت به بقیه فرزندانم متفاوت بود. نه تنها در میان خانواده، دوستان و فامیل بلکه در بین مردم منطقه و شهرستان باشت و گچساران زبانزد بود. فرزندم از حدود ۱۲ سالگی عضو فعال بسیج بود.

پدر مهماندار نفتکش سانچی گفت: فرزندم کمک کار خانواده بود، همه درآمدش را خرج خانواده می کرد و خانواده دوست بود و به همین خاطر همه اقوام، فامیل و مردم منطقه برایش داغدارند.

اواخر دی ماه نیز محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی و فرمانده انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور در منزل ایوب مظفری آبدهگاه جانباخته حادثه نفت‌کش سانچی از اعضای خانواده وی دلجویی کردند.

محمد راستاد ضمن دلجویی از خانواده وی گفت: ابعاد مختلف حادثه نفت‌کش سانچی هم اکنون در حال بررسی است و به‌رغم همه تلاش‌های صورت گرفته برای اطفاء حریق، جستجو و نجات، سرنشینان این کشتی همگی جان باختند.


رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این حادثه غم ‌انگیز برای ملت ایران بخصوص مردم باشت بسیار تلخ و ناگوار بود.خدمه نفت‌کش سانچی در راه خدمت به ملت و اقتصاد کشور جان خود را از دست دادند.

غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: برای ما افتخار بزرگی است که یکی از این قهرمانان مظلوم و زحمتکش کهگیلویه و بویراحمدی بود.

متاسفانه حادثه سانچی و غرق شدن نفتکش ایرانی، جان باختن تعدادی از پرسنل نفتکش ایرانی را در پی داشت، در پی این حادثه مردم ایران به نوعی همدردی خود را با خانواده های جانباختگان ابراز داشتند.مردم دیار بام نفت ایران نیز به رسم دیرین خود برای 32 خدمه جان‌باخته در حادثه سانچی عزاداری کردند و درمرکز شهر با سنج و دمام سوگواری کردند.

ابهام در سرنوشت پرداخت خسارت سانچی

واقعیت آن است که پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۵ هم موسسات مالی آمریکایی تحت تحریم‌های ایالات متحده، حق تجارت با ایران را ندارند. اگرچه بانک‌های غیر آمریکایی می‌توانند با ایران همکاری کنند، اما وکلای آنها می‌گویند هرگونه مبادله‌ای که شامل دلار آمریکا باشد، می‌تواند مشکل‌ساز باشد، زیرا این مبادلات نباید از طریق سیستم مالی آمریکا انجام شود و این مسئله فرآیند پرداخت خسارت را در عمل دشوار می‌کند.

امروز هم بانک‌ها و اشخاص همچنان از تجارت با اشخاصی یا نهاد‌هایی که در لیست سیاه واشنگتن قرار دادند منع شده‌اند که این امر باعث احتیاط بیشتری در خصوص هرگونه فعالیت و همکاری با ایران از سوی آن‌ها جهت پرداخت مبلغ خسارت سانچی می‌شود.

اما جدا از تحریم جدید سانچی توسط آمریکا، تحریم‌های بانکی و مالی و نگرانی برخی بانک‌ها از تعاملات مالی با ایران، ابهام در مالکیت نفتکش، چند ملیتی بودن کارکنان و نیز مسائل زیست محیطی مرتبط، پرداخت خسارات توسط شرکت‌های بیمه کننده را با پیچیدگی زیادی روبه رو کرده است.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها