نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
12. فروردين 1397 - 0:00
مکان‌های زیارتی،تفریحی و گردشگری کم‌نظیر گچساران را برای گذراندن اوقات فراغت در روز طبیعت از دست ندهید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،شاید روز طبیعت همه به دنبال مکانی آرام و زیبا برای گذراندن اوقات فراغت خود می گردند. در این گزارش شما را با مکان‌های مذهبی،تفریحی و گردشگری کم نظیردر گچساران برای گذراندن روز سیزده بدر آشنا خواهیم کرد.

شهرستان گچساران به عنوان یکی از شهرستان های کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برخورداری از جاذبه های دیدنی و زیبا هر ساله در ایام مختلف به ویژه ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است.این شهرستان دارای مکان های زیارتی، تاریخی، گردشگری بسیاری بوده که در ایام نوروز مسافران بسیاری را به خود جلب می کند.

سيزده‌بدر يكی از بهترين روزهای نوروزاست و گچسارانی ها پس از انجام 12‌روز برگزاری دیدو بازدیدها،جشن هاو مراسمات مختلف سال نو، روز سيزدهم را در دل طبيعت می گذرانند.مناطق زیبای گردشگری وجاذبه های طبیعی گچساران هم اینک پذیرای تعداد پرشماری از مسافران نوروزی واهالی سرزمین بام نفت ایران است و هزاران چادر رنگارنگ در پهنای دشتک دیل، قلات گناوه، آبریگون ،امامزاده جعفر(ع) ،منطقه نارک و دیگر نقاط تفرحی و زیبای این شهرستان برپا شده است.

مردمان این دیار در روز سيزدهم کمتر در منزل می‌ماندو در ساعات اولیه صبح این روز جاده ها شلوغ و پر‌رفت و آمد است و مناظر طبيعی اطراف گچساران پذيرای هزاران زن و مردم و جوان و پير و كودک است.روز سیزده بدر در گچساران خانواده‌ها با صفا و صميميت در كنار هم می‌نشينند و گل می‌گويند و گل می شنوند،در این روز همه مهربان و شادمان هستندکه گويی بهترين روز سال همين روز است ودر اين روز همه چيز و همه كس رنگ شادی دارد.

طنین نوای موسیقی محلی،گرفتن عکس های یادگاری،گره زدن سبزه ها، بازی بومی کل کل برد، رقص دستمال و چوب بازی، پخت کباب و آش دوغ محلی حال و هوای وصف ناشدنی به  آیین روز طبیعت در گچساران بخشیده است.

امامزاده بی بی حکیمه (س)

آستانه مقدسه حضرت بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) چون مرواریدی در دل کوهستانهای زاگرس جنوبی و در نزدیکی خلیج نیلگون همیشه فارس قرار دارد و زائرانی از جای جای کشور و خارج از کشور به زیارتش می شتابند تا بوی علی بن موسی الرضا(ع) را در جنوب و در آستان او استشمام کنند.

این بقعه متبرکه در فاصله 700 متری جنوب غربی روستایی که به همین نام معرف است «بی بی حکیمه» از توابع شهرستان گچساران حد فاصل بین شهر بندری گناوه به گچساران در دامنه زرد کوه ،در میان تنگی عظیم و طویل در فاصله 80 کیلومتری جنوب شرقی گچساران قرار دارد.

امامزاده جعفر(ع)

بقعه امامزاده جعفر(ع) درمجاورت جاده گچساران به بابامیدان در دشتی وسیع در روستای امامزاده جعفر(ع)و ۲۰ کیلومتری شهرستان نفتخیز گچساران قرار گرفته است، این مکان علاوه برموقعیت ویژه استراتژیکی و اهمیت اقلیمی از جمله زیارتگاه‌های معتبر به شمارمی‌رود.

 طبیعت زیبای دشت امامزاده جعفر نیز یكی دیگر از مکان های سرسبز و خوش آب و هوای شهرستان گچساران است که به همه كسانی كه به این منطقه سفر می‌كنند، توصیه می‌كنیم.

دشتک دیل

یکی دیگر از این مکان های دیدنی و زیبا درگچساران،دشتک دیل بوده که در فاصله ای نزدیک با روستای دیل واقع شده است.این مکان بسیار زیبا هر ساله در ایام نوروز میزبان مسافران و میهمانان زیادی از اقصی نقاط مختلف کشور است.

دشتک دیل دارای کوه های سرسبز و طبیعتی چشم نواز بوده و همین طبیعت زیبا سبب شده که هر گردشگری را به خود جلب کند.بر اساس بررسی هایی که صورت گرفته این مکان زیبا پس از امامزاده حضرت بی بی حکیمه (س) از جمله مکان هایی بوده که در ایام نوروز پذیرای مسافران و میهمانان بسیاری است.

آبریگون

از مسیر منازل شرکت نفت و گاز گچساران که خارج شوید، به یکی از مناطق پر از درخت بلوط، یعنی آبریگون خواهید  رسید که در فصل بهار و بخصوص سیزدهم فروردین با توجه به نزدیکی آن به گچساران بسیار شلوغ و پرترافیک است.

 منطقه گناوه 

در فاصله 14 کیلومتری شمال گچساران طبیعت شگفت انگیز روستای گناوه واقع شده که در فصل بهار و بخصوص سیزدهم فروردین با توجه به نزدیکی آن به گچساران بسیار شلوغ و پر ترافیک است. طبیعت بسیار زیبا و دیدنی و چشم‌نواز آن چشم هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.

نارک

منطقه کوهستانی نارک با مناظر خیره کننده اش در 25کیلومتری شمال شرقی گچساران واقع شده و دارای 6 آبادی جهاد آباد،نارک، جمو، پیر سبز، شیخ خواجه و بیزگه است.

،" نارک" نام منطقه ای خوش آب و هوا دردهستان امامزاده جعفر(ع)گچساران است که چند قدم بیشتر تا دامنه کوه زیبای خامی فاصله ندارد.نارک را می توان یکی از باقدمترین روستاهای کهگیلویه و بویراحمد برشمرد.

آبشار کیوان

این آبشار در روز سیزده بدر قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که امسال هوس آب تنی کرده‌اند؛ آبشار کیوان در ۲۸ کیلومتری غرب شهرستان گچساران ، جنوب دشت لیشتر و روستای هفت چشمه واقع شده که به عنوان یکی از مناطق تفریحی و گردشگری به حساب آمده و همه ساله با فرا رسیدن فصل بهار گردشگران شهرستانهای کهگیلویه و بویراحمد و حومه را جوانان طالب تفریح و ورزش مفرح شنا به خود جلب می نماید.

دسترسی به این محل از طریق راه دسترسی به روستای هفت چشمه ممكن است كه البته بخشی از مسیر در حدود 4 کیلومتر پس از روستا خاكی است .

دریاچه سد کوثر

 دریاچه زیبای سد کوثر قابلیت آن را دارد که به یکی از زیباترین گردشگاههای جنوب کشور تبدیل شود .دریاچه زیبای سدکوثر ، حلاوت ماهیگری آن و وجود زیرساخت های تفریحی در طلیعه بهار با طراوت بی مانند جان انسان را حیاتی دوباره می بخشد. 

این دریاچه قابلیت قایق سواری که یکی از ورزشها وتفریحات سالم ومفرح وهمچنین قابلیت پرورش ماهی وماهیگیری را دارد . سد کوثر در 60 کیلومتری شمال غرب گچساران واقع شده است وطبیعت گردان می‌تواننددر روز طبیعت سری به این منطقه زیبا بزنند. 

روستای مارین

روستای مارین با داشتن آب وهوای مساعد و مناظر دیدنی، مکان مناسبی برای گردشگران و مسافران نوروزی است که شرایط آب و هوایی، نوع معماری، بافت تاریخی و زیبای این روستا باعث شده تا مردم و گردشگران از آن بعنوان ماسوله دوم در جنوب یاد کنند.

مارین روستایی زیبا در 36 کیلومتری شمال شهر گچساران در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها