نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. تير 1396 - 13:01
پرنده ای رو به انقراض در سرزمین برف و آفتاب/
به زیبایی"کبک" درکهگیلویه و بویراحمد+(عکس و فیلم)
کبک، مرغی معروف و پرنده‌ای مشهور در سرزمین برف و آفتاب «کهگیلویه و بویراحمد»است امروزه با شکار بی رویه شکارچیان نسل این پرنده زیبا در این منطقه رو به انقراض گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،کبک پرنده‌ای زیبا، آرام و وحشی است که در بسیاری از دشت‌ها، دامنه هاو کوهپایه های استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد پراکنده‌است،پرنده‌ای از دسته ماکیان‌ها است که متاسفانه امروزه به جهت استفاده از گوشتش، آن را شکار کنند.

استان کهگیلویه و بویراحمدیکی از استان‌های کبک خیز کشور است که شکار کبک در آن بسیار رایج و متداول است ،کبک از جمله پرندگان بومی و زیبای طبیعت کهگیلویه و بویراحمد بوده که طی سالهای اخیر بر اثر شکار بی رویه، خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی به تعداد کم دیده شده بطوریکه بر اساس اظهارات کارشناسان محیط زیست این گونه در معرض خطر انقراض نسل قرار دارد و ممکن است در چند سال  آینده در برخی مناطق این سرزمین بصورت انگشت شمار مشاهده شود.

در سال های پیشین کبک در سرزمین برف وآفتاب بیشتر از زمان حال وجود داشت و بیشتر مشاهده می شد؛ ولی امروزه با شکار بی رویه شکارچیان نسل این پرنده زیبا در این منطقه رو به انقراض گداشته است و هرچه قدر مامورین محیط زیست در حفظ و نگه داری محیطی زیبا همراه با پرندگانی همچون کبک تلاش می کند، متاسفانه اشخاصی در تخریب محیط زیست دخیل می باشند و تلاش می کنند محیط زیست این منطقه را از بین ببرند.

بسیاری از خانواده‌ های این سرزمین کبک را می‌ شناسند و اکثر روستاییان میزبان این پرنده زیبا در مزارع خود بوده اند، يکي از راهکارهای افزايش جمعيت گونه کمياب کبک، برقراری امنيت در مناطق حفاظت شده و جلوگيری از شکار اين پرنده نادر است که باید توجه داشت محيط زيست نه به عنوان ميراثی از گذشتگان بلکه امانتی از آيندگان در دستان ماست.

 

 
 
انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها