نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
17. مرداد 1393 - 20:18
کبک پرنده‌ای زیبا، آرام و وحشی است که در بسیاری از دشت‌ها، دامنه هاو کوهپایه های سرزمین چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد پراکنده‌است.

به گزارش آفتاب جنوب،کبک پرنده‌ای زیبا، آرام و وحشی است که در بسیاری از دشت‌ها، دامنه هاو کوهپایه های استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد پراکنده‌است، طول اين پرنده 33 سانتيمتر و جثه اي جمع و جور و اندازه اي متوسط داردو پروبال در روتنه خاكستري نخودي و در پهلوها نوارهاي بلوطي خرمايي سياه و سفيد، صورت سفيد است كه نوار پهن سياه ابرويي گوشواره مانندي در آن ديده مي شودو تا بالاي سينه امتداد پيدا كرده است.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

 زير تنه زرد بلوطي و روتنه خاكستري مايل به صورتي است و حاشيه هاي دم خاكستري رنگش در هنگام پرواز و گسترده بودن، به رنگ بلوطي ديده مي شودو این پرنده زیبا در هنگام احساس خطر به سرعت به سوي حاشيه بالايي كوهستان مي دودکه پروازي پرسروصدا دارد و پرنده اي اجتماعي است که اين پرنده در دامنه هاي شيبدار سنگلاخي و صخره اي كوهستانی این سرزمین چهار فصل  زندگي مي كند و تقريباً در اكثر نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد پراكندگي دارد.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

کبک، مرغی معروف و پرنده‌ای مشهور در سرزمین برف و آفتاب «کهگیلویه و بویراحمد»است که این پرنده بیشتر در کوهسارها زیست می کند و پرنده‌ای از دسته ماکیان‌ها است که معمولا به جهت استفاده از گوشت وی، آن را شکار کنند.

 

کبک ها بسته به شرايط محيطي, يک مرتبه در سال توليد مثل مي کنندو فصل توليد مثل آن ها از فروردين آغاز شده و بسته به منطقه جغرافيايي ممکن است تا اواخر تير و اوايل مرداد نيز در مناطق سردسير ادامه يابد،تعداد تخم ها از 7 تا 21 عدد متغير است و بطور متوسط 24 روز روي آنها مي خوابد.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

وزن کبک‌ها بین۵۱۰ تا ۶۸۰ گرم است و میانگین وزن در آنان ۵۹۵ گرم است، البته باید افزود که وزن کبک نر بین ۵۱۰ تا۸۰۰ گرم و وزن کبک ماده ۴۵۰ تا۶۸۰ گرم است.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

ترکیب پرها در هر دو جنس نر و ماده یکسان است و رنگ این پرنده قهوه‌ای مایل به خاکستری در بالا و زرد کم رنگ در قسمت شکم است ویک خط سیاه از قسمت جلوی سر آغاز شده و پس از عبور از چشم‌ها و گردن، در قسمت بالای سینه تمام می‌شود و سر و سینه خاکستری پرنده را از قسمت سفید رنگ گلو جدا می‌کند. پهلوی پرنده با ترکیبی از رنگ سیاه و شاه بلوطی متمایل به سفید پوشانده شده و پرهای انتهایی بال، به رنگ شاه بلوطی هستند؛ نوک، لبه پلک‌ها، ساق و پاهای کبک به رنگ صورتی تا قرمز تیره هستند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

اگرچه هر دو جنس نر و ماده ممکن است دارای یک سیخک کوچک در قوزک پا باشند که به آن «مهمیز» می‌گویند، ولی این صفت معمولاً از مشخصات جنس نر است و کبک‌های نابالغ کوچکتر هستند و به رنگ قهوه‌ای و خاکستری هستند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

کبک ها در هنگام صبح و بعد از ظهر در روي زمين به چرا مشغولند، آنها مهاجرت نمي کنند و جابجايي هاي فصلي آنها فقط در ارتفاعات است؛ پرواز کبک معمولا در هنگام احساس خطر انجام مي شود و به مسافتهاي کوتاه و در سراشيبي محدود است وهنگام عبور از ناهمواريهاي سطح زمين, کبکها بر روي پاهاي خود جست مي کنند و ترجيح مي دهند بدوند تا پرواز کنند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

گروه اجتماعي اوليه از يک دسته کبک شامل تعداد گوناگوني از بالغ ها و جوجه هايشان تشکيل مي شود و بزرگترين گروه ها را مي توان در چشمه ها مشاهده کرد و گروههاي بزرگتر در زمستان تشکيل مي شوند،کبک ها شب را زير بوته ها و يا داخل صخره ها به سر مي برندو نرها به طور فعال از قلمرو خود دفاع مي کنند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

شکار کبک از سالهای دیرین تاکنون در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد و حتی در بین شکارچیان معمولی رایج و متداول بوده‌است و امروزه شکار آن در بسیاری از نقاط این استان رایج است و فصل شکار کبک در سرزمین برف و آفتاب اواسط تیرماه می‌باشد چرا که در اواسط تیرماه جوجه‌های کبک به سن سه ماهگی رسیده و می‌توانند جدا از پدر و مادر به زندگی خود ادامه دهند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

 شکار کبک به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد و در آن از ابزارهای متفاوتی نظیر تور، تله و اسحله شکاری استفاده می‌شود، راحت ترین روش برای شکار کبک، گذاشتن تله در اطراف منابع آب است که در چنین حالتی باید بامداد و یا هنگام غروب خورشید در کنار این منابع آبی در کمین نشست و پس از رسیدن کبک‌ها به این منطقه آن‌ها را با تور ، تله و یا اسلحه شکاری، شکار کرد و معمولاً در این روش از سوت‌های مخصوصی استفاده می‌شود که می‌توانند صدایی شبیه صدای کبک تولید نمایند و برخی از افراد نیز اقدام به ضبط صدای طبیعی کبک نر نموده و با پخش آن تلاش می‌کنند تا کبک را به نزد محل تله گذاری شده فراخوانند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

استان کهگیلویه و بویراحمدیکی از استان‌های کبک خیز کشور است که شکار کبک در آن بسیار رایج و متداول است ،کبک از جمله پرندگان بومی و زیبای طبیعت کهگیلویه و بویراحمد بوده که طی سالهای اخیر بر اثر شکار بی رویه، خشکسالی و از بین رفتن پوشش گیاهی به تعداد کم دیده شده بطوریکه بر اساس اظهارات کارشناسان محیط زیست این گونه در معرض خطر انقراض نسل قرار دارد و ممکن است طی چند سال  آینده در برخی مناطق این سرزمین بصورت انگشت شمار مشاهده خواهند شد.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

در سالهای پیشین کبک در سرزمین برف وآفتاب بیشتر از زمان حال وجود داشت و بیشتر مشاهده می شد؛ ولی امروزه با شکار بی رویه شکارچیان نسل این پرنده زیبا در این منطقه رو به انقراض گذاشته است و هرچه قدر مامورین محیط زیست در حفظ و نگه داری محیطی زیبا همراه با پرندگانی همچون کبک تلاش می کند، متاسفانه اشخاصی در تخریب محیط زیست دخیل می باشند و تلاش می کنند محیط زیست این منطقه را از بین ببرند.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

 بسیاری از خانواده‌ های این سرزمین کبک را می‌ شناسند و اکثر روستاییان میزبان این پرنده ی زیبا در مزارع خود بوده اند، گوشت کبک با سابقه ی مصرف طولانی به عنوان گوشتی لذیذ با خواص درمانی زیاد شناخته شده است و متاسفانه امروزه تصور بسیاری از مردم برای به دست آوردن گوشت کبک از طریق شکار است.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

گوشت کبک غذایی سالم و لذیذ

میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده در مقایسه با دیگر پرندگان ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر است و انواع اسید آمینه ی ضروری در آن به وفور یافت می ‌شود،به همین دلیل است که در اغلب نقاط دنیا پزشکان برای بیماری‌ هایی چون ضعف اعصاب، ناراحتی‌ های روانی و بی‌ خوابی مصرف این گوشت را توصیه می ‌کنند.

این گوشت به دلیل چربی و کلسترول بسیار پایین از بروز بیماری‌ های قلبی ـ عروقی پیشگیری کرده و به دلیل غنی بودن از پتاسیم، مصرف به اندازه‌ ی آن برای افراد با فشار خون بالا مانعی ندارد.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

گوشت کبک می ‌تواند نیاز بدن به فسفر، منیزیم، آهن و گوگرد را تامین کند و به تقویت حافظه و قوای جنسی بیفزاید و ضعف عمومی بدن را هم برطرف سازد.

در هر صد گرم گوشت کبک ۵/۲۴ گرم آلبومین، ۴/۱ گرم چربی و حدود ۱ تا ۵/۱ گرم مواد معدنی وجود داردو وجود مقدار زیادی از مواد معدنی در گوشت کبک نشان دهنده ی ارزش حیاتی آن است.

املاح معدنی موجود در گوشت کبک به خوبی جذب بدن می شود و به همین جهت در این زمینه مواد مورد نیاز بدن را در دسترس سلول قرار می دهد.

گوشت کبک برای همه ی افراد اعم از کودک و سالمند، غذایی سالم و سلامت بخش است.

گوشت کبک کمتر تولید اسید اوریک می کند، فعالیت کلیه را افزون می سازد و به دفع سموم بدن یاری فراوان می رساندو با توجه به این ویژگی ها برای همه ی افراد و در مورد همه ی بیماری ها، غذایی خوب و موثر است.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

به گزارش آفتاب جنوب،يکي از راهکارهاي افزايش جمعيت گونه کمياب کبک، برقراري امنيت در مناطق حفاظت شده و جلوگيري از شکار اين پرنده نادر است و محيط زيست نه به عنوان ميراثي از گذشتگان بلکه امانتي از آيندگان در دستان ماست بياييد امانتداران خوبي باشيم كه فرزندانمان بخاطر بي مبالاتي ما را نفرين نكنند و محيط زيستمان را از اينكه هست بدتر نكنيم و دست در دست هم يكدل و يكصدا پيش بسوي محيط زيستي پايدار و بیایید محیط زیستی زیبا با پرندگانی زیبا داشته باشیم و در حفظ و نگه داری این گونه پرندگان کم یاب و نادر نهایت تلاش خود را کرده باشیم.

 

زیستگاه های این پرنده زیبا در کشور را در نقشه زیر مشاهده نمایید.

 

پرنده زیبای سرزمین برف و آفتاب

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها