نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
1. آبان 1394 - 17:56
احیای فرهنگ اصیل عاشورایی و نهضت حسینی در قالب آیین‌های عزاداری، سنت حسنه شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام در گچساران است و نمایش تعزیه ؛هنری که صد میدان عشق را می‏ نمایاند نمودی از تجلی دلدادگی به آل محمد(ص)دراین شهرستان است.

به گزارش آفتاب جنوب،آیین‌های عزاداری و سوگواری امام حسین علیه السلام در گچساران دارای قدمتی بس بلند و طولانی است و اجرای وقایع کربلا و حرکت قیام اباعبدالله (ع) درقالب نمایش تعزیه مهم‌ترین نوع آیین‌های عزاداری است که در این شهرستان نفتخیردر طول سالیان اخیر رواج داشته است.

 

تعزیه در گچساران

تعزیه در گچساران

 

تعزیه هنر اصیل احیای نهضت حسینی است وشاخصه اصلی این نمایش شبیه‌خوانی بیان ارزش‌های قیام عاشوراست که در حقیقت تعزیه حرکتی زنده برای بیان ارزش‌های قیام ابا عبدالله (ع) است.

 

تعزیه در گچساران

تعزیه در گچساران

تعزیه در گچساران

 

نمایش تعزیه حرکتی زنده و اثرگذار برای احیای واقعه کربلا است که آثار مثبت اجتماعی و تأثیرات عمیق روحی و اخلاقی در جامعه ایفا می کند و گچساران نیز ید طولایی در اجرای مراسم‌های شبیه‌خوانی که میراثی جاویدان از قلمرو آیین و ایمان است رادارد.

 

تعزیه در گچساران

تعزیه در گچساران

 

تعزیه، گونه‌ای از نمایش مذهبی منظوم است در آن واقعهٔ کربلا به دست افرادی اهل ذوق و کارآشنا در جریان سوگواری‌های ماه محرم و برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل بیت (ع)، هر یک نقشی از شخصیت‌های اصلی را بر دوش دارند که دراین مراسم بعضی از داستان‌های مربوط به واقعهٔ کربلا را پیش چشم تماشاچی‌ها بازآفرینی می‌کنند ودر تعزیه چون اهمیت خواندن هنرمندانه اشعار بیش از روش اجرا و نمایش واقعه‌هاست، آن را در قیاس باروضه‌خوانی،  تعزیه‌خوانی گفته‌اند.

 

تعزیه در گچساران

تعزیه در گچساران

 

اورنگ نارکی کارگردان تعزیه "و اینک حسین(ع)" در گچساران با بیان اینکه هنرمندان با هنر تعزیه، واقعه ماندگارقیام امام حسین(ع) در عاشورا را روایت می كنند،گفت:تعزیه هنری عظیم و یکی ازبهترین الگوهای هنری ونمایشی است که آموزه های آن نیز ماندگاروپیوند خودرا بامخاطب حفظ می کند.

 وی با اشاره به اینكه اجرای مناسب هنر تعزیه می تواند در حفظ و انتقال آیین های معنوی مؤثر باشد و در سطح جامعه تأثیر مطلوبی ایجاد كند، افزود: جایگاه واقعی تعزیه اعتقادات مردم است که طی سالیان این جایگاه رادر فرهنگ ایرانیان حفظ کرده است وبیان واقعه عاشورا در قالب هنر، احساس و رابطه ای ایجاد می كند كه سبب جذب مخاطبین خواهد شد.

تعزیه در گچساران

 

هدف تعزیه هدایت مخاطب به معنویتی والا ومقدس است

 

نارکی گفت:شبیه گردانی، شبیه خوانی یا تعزیه، گونه ای نمایشی است که برپایه روایات وداستان های مربوط به زندگی ومصائب خاندان عصمت وطهارت(ع) وبه خصوص وقایع جانسوز محرم سال 61هجری قمری است که در کربلابرای امام حسین (ع)وخاندانش پیش آمد.

 

تعزیه در گچساران

 

این کارگردان هنری با بیان اینکه هنر تعزیه درنوع خود بی بدیل ودارای ویژگیهای درخشانی است و فاصله گذاری که از تکنیک های نوین نمایشی است درتعزیه رواج داشته است،گفت:برگزاری تعزیه درکنار آیین های عاشورایی باید تداوم داشته باشد اما این نکته باید موردتوجه قرار گیرد که کیفیت ونگاه کسانی که به این هنر شریف می پردازند بسیار مهم است چون هدف تعزیه همچون دیگر آیین های نمایشی هدایت مخاطب به معنویتی والا ومقدس است.

 

تعزیه در گچساران

تعزیه در گچساران

تعزیه در گچساران

 

استفاده ازنسخه های نامعتبر از آسیب های اجرای هنر تعزیه است

 

این هنرمند گچسارانی خاطرنشان کرد:بدون شک هنر تعزیه که شامل ادبیات،موسیقی وهنرهای تجسمی است وکارکردهای ویژه آن راه طولانی وپر فراز ونشیبی را طی نموده تا به این شکل امروزی به ما رسیده است.

 

نارکی تصریح کرد:این هنر درکنار دیگر آیین های عاشورایی جایگاه خاصی را به خود اختصاص داده ومسیر خود را طی می کنداما دراین ره گذر مشکلات وآسیب های نیز تعزیه را تهدید می کند که می توان به نداشتن تسلط کافی تعزیه خوانان جدید به خوانش صحیح ابیات وعدم آشنایی با دستگاه های موسیقی که جزء لاینفک هنر تعزیه است اشاره کرد.

 

تعزیه در گچساران

تعزیه در گچساران

تعزیه در گچساران

 

کارگردان تعزیه "و اینک حسین (ع)"در گچساران افزود:عدم شناخت نشانه شناسی در تعزیه وتوجه به نشانه ها ورنگها ونمودهای بصری آن وهمچنین تغییر درنسخه هاویا استفاده ازنسخه های نامعتبر از آسیب های اجرای هنر تعزیه است.

 

تعزیه از رساترین وگیراترین آیین های عاشورایی است

 

نارکی تصریح کرد:بدون شک در اختیار بودن نسخه های معتبر وحضور کارشناسان در کنار گروه های تعزیه خوان می تواند این چنین مشکلات وآسیبها را مرتفع نماید.

 

تعزیه در گچساران

تعزیه در گچساران

 

وی یادآور شد:در فرهنگ عاشورایی هر آیینی نمودی است از محبت وارادت وعلاقه به خاندان عصمت وطهارت علیهم السلام که در این میان هنر تعزیه نیز مبتنی بر عشقی است که در آیینه عاشورا خود را آراسته وبه یک آیین تبدیل شده که می توان گفت بدون شک این هنر یکی از رساترین وگیراترین آیئن های عاشورایی برای مخاطب است.

 

تعزیه در گچساران

تعزیه در گچساران

 

تعزیه "واینک حسین (ع) "به نویسندگی امیر دژاکام ،کارگردانی اورنگ نارکی و با اجرای هنرمندان گروه هنری سفیر، ویژه دهه اول محرم درسالن وحدت گچساران هرشب ساعت 9 شب به روی صحنه می رود .

 

گفتنی است فعالیت های هنری گروه هنری سفیر گچساران ازسال 1372باحضور هنرمندان متعهد ومتخصص تشکیل شده وتاکنون به فعالیت خود ادامه داده ودر طول این سالها آثار فاخری را تولید نموده که تئاتر تعزیه "واینک حسین (ع)" از جمله آنهاست.

 

انتهای پیام/م

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها