نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. بهمن 1402 - 13:44
سد و نیروگاه چم شیر در گچساران یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ملی است که می‌توان آن را نماد خودباوری ملی و اوج صنعت سدسازی در ایران نامید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، آبگیری سد چم شیر در شرایطی طی دی‌ماه سال گذشته انجام شد که ایران در عرصه سدسازی، به یک قدرت مدعی تبدیل‌شده است چراکه توانسته در عرصه جهانی، به‌واسطه همین موضوع، نام خود را در فهرست برترین سدسازان جهان به ثبت رساند.

سد و نیروگاه چم شیر در گچساران که با تکیه‌بر توانمندی‌های فنی و علمی کشور احداث‌شده است یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های ملی است که می‌توان آن را نماد خودباوری ملی و اوج صنعت سدسازی در ایران نامید.

نیروگاه و سد چم شیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته‌شده است. این سد از نوع بتنی غلتکی ( RCC ) است که مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.

سد و نیروگاه «چم شیر» به‌عنوان بزرگ‌ترین پروژه برق‌آبی کشور است که هدف آن ذخیره‌شده ۲.۳ میلیارد مترمکعب آب همراه با بهبود کیفیت و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره و نیز تولید ۴۸۲ گیگاوات ساعت انرژی برق‌آبی در سال است.

سرشاخه‌های اصلی رودخانه زهره نیز کوه‌های شمال غرب استان فارس و شرق کهگیلویه و بویراحمد و رودخانه‌های فهلیان و آب شیرین و شیو است.

تصاویری جدید از سد و نیروگاه چم شیر را شاهد باشید.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها