نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. بهمن 1402 - 12:26
فصل برداشت مرکبات در گچساران فرا رسیده است و باغدارن درروستاها و مناطق مختلف این شهرستان مشغول چیدن محصول پرتقال و نارنگی خود در باغ ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب، گچساران از بزرگترین تولیدکنندگان مرکبات در استان به شمار می رود به‌ طوری که این محصولات علاوه برعرضه دربازارهای کهگیلویه و بویراحمد، به استان های همجوار نیز صادر می شوند،اما متاسفانه به نوعی شاید بتوان گفت مشکل همیشگی باغداران، وجود دلالان و واسطه‌گران بسیار در این بازار است.

بالا رفتن قیمت کودهای کشاورزی ، باغبانی و نیز سبدهای حمل و نقل را می تواند از دیگر مشکلات باغداران برشمرد که تاحدودی کار را برایشان نیز سخت‌تر کرده است. به گفته آنها، امسال محصولاتشان از کمیت و کیفیت خوبی برخوردار بودند اما همان قصه همیشگی بالا رفتن هزینه‌ها و دستمزدهای کارگران، سود دهی آنها را هم به نوعی کاهش داده است.

هرچند برداشت دیرهنگام موجب بهینه‌شدن کیفیت مرکبات نیز خواهد شد اما عواقبی همچون سرمازدگی مرکبات ضررهای هنگفتی برای باغداران به‌بار خواهد آورد.کلاغ نشین، پاکوه، امامزاده جعفر ، آب توت، ماهور باشت، بیدزرد ،سربیشه،چهاربیشه و آبچیرک ازمهمترین مناطق تولید پرتقال ، نارنگی و دیگر مرکبات در گچساران هستند.

والنسیا، واشنگتن ناول، محلی و خوشه‌ای از مهمترین ارقام پرتقال تولیدی و خارو، محلی و کلمانتین از ارقام مهم نارنگی در گچساران است.سطح زیرکشت پرتقال و نارنگی درگچساران کمی بیش از ۸۰۰هکتار است که متوسط برداشت در هرهکتارنیز حدود ۱۷تن برآورد شده است.اواسط آذرماه تا اواسط بهمن ماه بهترین زمان برداشت مرکبات دراین شهرستان است.

تصاویری از برداشت مرکبات در باغات روستای آب توت گچساران را مشاهده می کنید.

https://www.aparat.com/v/UQsqt

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها