نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
8. اسفند 1398 - 18:46
"بَکلو" داراى اثر آرام كننده در دردهاى عصبى است و در درمان بيمارى هاى كليه و كبد نقش ويژه اى دارد، اين گياه تصفيه كننده خون، مقوى معده، اشتهاآور و مدر شناخته شده است وهمچنين دارويى انرژى زا و نيروبخش براى بيماران خسته و افراد ضعيف است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،خوردن خوراکی‌ها و غذای مفید و پرخاصیت در سال‌های اخیر افزایش یافته و افرادی که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند می‌دانند که بهترین رژیم غذایی خوردن سبزیجات و میوه‌های رنگی است،بنابراعلام متخصصان تغذیه و سلامت، مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی که ارزش غذایی بالایی دارند ما را از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مصون می‌دارد.

در فهرست خوراکی‌های بسیار مفید در سال‌های اخیر تمشک آبی، کلم بروکلی، روغن ماهی و سبزیجات برگدار در صدر قرار داشته‌اند،با این حال متخصصان سلامت در دانشگاه "ویلیام پترسون" فهرست جدیدی از خوراکی‌های شفابخش منتشر کرده‌اند که در چاپ اخیر نشریه مرکز کنترل و پیشگیری امراض آمریکا (CDC) ارائه شده است.

این خوراکی‌ها براساس میزان فیبر،‌ کلسیم،‌ پروتئین، پتاسیم، انواع ویتامین‌ها و سایر فواید طبقه‌بندی شده‌اند که در این میان سبزی "بولاغ اوتی" به دلیل دارا بودن تمامی ریزمغذی‌ها و املاح حیاتی و مفید در صدر قرار گرفت.

نام‌های دیگر این سبزی شامل آب‌تَره، علف چشمه، شاهی آبی(بِکلو) و ترتیزک آبی هستند که خواص خوراکی این سبزی معجزه‌گر حتی از موارد ذکر شده نیز بیشتر اعلام شد که10 سبزی بسیار مفید اعلام شده در این فهرست شامل بولاغ اوتی، کلم چینی، برگ چغندر، چغندر، اسفناج، کاسنی، کاهوی پرک، جعفری، کاهو، کلم آمریکایی هستند.

بکلو(شاهی آبی)

نام این گیاه در گویش لری استان کهگیلویه و بویراحمد، فارس(منطقه کامفیروز) و سایر بختیاریها «بکلو» “Bakalo” است و برای بیماری هایی مثل زردی نوزاد استفاده می شود،مصرف اين گياه در درمان هاى خانگى (طب سنتى) بيش از همه براى ديابتى ها توصيه شده است،اين گياه علاوه بر درمان قند، در درمان ناراحتى هاى پوستى مانند اگزما و خارش نيز كاربرد دارد و همچنين مصرف آن از ريزش مو جلوگيرى مى كند و دردهاى مفصلى مزمن را آرام مى سازد.

بکلو داراى اثر آرام كننده در دردهاى عصبى است و در درمان بيمارى هاى كليه و كبد نقش ويژه اى دارد، اين گياه تصفيه كننده خون، مقوى معده، اشتهاآور و مدر شناخته شده است وهمچنين دارويى انرژى زا و نيروبخش براى بيماران خسته و افراد ضعيف است.

طول عمر

مصرف اين سبزى باارزش باعث طول عمر مى شود ،به دليل تقويت عمومى و پيشگيرى از بيمارى ها و داشتن مواد، املاح و ويتامين هاى ضرورى بدن و در طب سنتى، از شاهى آبى در درمان نقرس و راشيتيسم و رماتيسم استفاده مى شده و هم اكنون نيز گياه درمانگرها به ديده اعجاز به آن مى نگرند.

 تحقیقات متعددی از اثر ضدسرطانی آب تره حکایت داشته‌است و در سال ۲۰۱۰ تحقیق در دانشگاه ساوتمپتون نشان داد که تنها پس از چند ساعت از گذشت مصرف حدود ۸۰ گرم آب‌تره، میزان مولکول‌های ضدسرطانی در خون افزایش یافته و از رشد سلول‌های سرطان پستان جلوگیری می‌شود.

به این ترتیب این گیاه هم در جلوگیری از رشد سرطان پستان و هم در کمک به بهبودی مبتلایان به این بیماری و جلوگیری از عود آن مؤثر است ،مطالعه‌ای که در ژورنال «همه‌گیرشناسی سرطان» در سال ۱۹۹۵ به چاپ رسید از کاهش پیشرفت سرطان ریه در افراد سیگاری با مصرف منظم روزانه ۵۷ گرم آب‌تره حکایت داشت.

مطالعه دیگری در دانشگاه اولستر که در «ژورنال آمریکایی تغذیه بالینی» در سال ۲۰۰۷ به چاپ رسید نشان داده که مصرف ۸۵ گرم آب‌تره در روز به مدت ۸ هفته حدود ٪۲۳ تخریب دی‌ان‌ای گلبول‌های سفید بر اثر سرطان را کاهش می‌دهدکه اثر مثبت آب‌تره در افراد سیگاری چشمگیرتر است که این احتمالاً به کمبود آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن سیگاری‌ها مربوط می‌شود.

ضد سرطان

همچنین مقدار بالای ید در این گیاه آن را برای بهبود فعالیت غدهٔ تیروئید و درمان بیماران مبتلا به کم‌کاری تیروئید سودمند ساخته‌است که از ویژگی‌های دیگر این گیاه مدر بودن، خلط آوری (که آن را برای بهبود سرفه و گلودرد مفید می‌سازد) و داشتن اسیدهای گوارشی (کمک به هضم غذا) است؛ در پایان می توان گفت چشمه های روستای سرآببیز شهرستان باشت بهترین منبع این گیاه دارویی شفابخش در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می رود.

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها