نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
16. مهر 1398 - 8:09
اسپر ،سرزمین یاقوت های سرخ یکی از زیباترین روستا های شهرستان گچساران با باغات انار و مناظری شگفت انگیز و دلفریب است که فقط صدای طبیعت در آن جاری و ساری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،روستای زیبای اسپر سرزمین یاقوت های سرخ در ۴۵  کیلومتری شمال شهرستان گچساران قرار گرفته است در شرق روستای اسپر کوه خامی و روستای مارین٬ غرب آن روستای شامبراکان و آرو درقسمت شمال کوه زرد و جنوب این روستا  کوه دیل و روستای دیل قرار دارد.

 بیشتر محصولات باغات این روستا انار است که شیرین ترین و مرغوب ترین انار در تمام این منطقه است که به شهرستان های اهواز ،آبادان گاهی اصفهان و دیگر استانها نیز بارگیری می شود.

مردم اسپر علاوه بر باغداری  به دامداری ، کشاورزی و صیفی کاری هم مشغول هستند آبیاری باغات و مزارع روستای اسپر توسط چشمه ای صورت می گیرد در شمال این روستای خوش آب و هوا  قرار دارد و به سرچشمه معروف است.

 روستای اسپر از لحاظ تاریخی دارای قدمتی بسیار زیاد و آثار باستانی موجود در منطقه پایین دست روستا با نام "حرجون" که این آثار به جا مانده حاکی از تمدنی پیشرفته در دوران خود بوده است و بقایای تاریخی  دیگری در منطقه دیگر روستا "گرو " در شرق روستای اسپر گواهی بر صحت این موضوع دارد.

 زیارتگاه امامزاده ابرهیم (نه تنون) جانب شرقی روستای اسپر در شیبی ناهموار که اکنون اطراف آن را تسطیح کرده‌اند، قرار دارد.ساختمان قديمی اين زيارتگاه در سال (1378 ه.ش) توسط اولاد سبز علی آقا(باقرنژاد و مومنی) و همياری مردم روستا تخريب، سپس طرح جامع آن با فضای بيشتری در ابعاد 12*12 متر با رعايت اصول مهندسی، فوندانسيون و اسكلت‌بندی فلزی انجام گرفته است.

 کهنسالترین درخت روستای اسپر با عمر بیش از 150 سال هنوز در این روستای خوش آب و هوا عرض اندام می کند، در روستای اسپرقوانین ومقررات عمومی وجود دارد که در هیچ یک از روستاهای هم جوار وجود ندارد  اگر هم باشد با این نظم خاص اجرا نمی شود این قوانین در شیوه مدیریت آبیاری ، کاشت ، داشت و برداشت محصولات کشاورزی و باغات اعمال می شود . 

حدود90درصد باغ های روستای اسپر انار و10درصد  سیب ،انجیر ، هلو ، زردآلو و آلو است  عبور باغبانان جهت دسترسی به باغ های خود از کوچه های باریکی است که درختان پر از میوه دو طرف آن سایه افکنده است.

 

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها