نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
13. اسفند 1396 - 18:41
پرگردشگرترین روستا درکهگیلویه و بوراحمد/
یک روز زمستانی در روستای زیبای دیل+تصاویر
روستای زیبای دیل در شمال غربی گچساران قرار دارد در میان آثار تاریخی این روستا قدمت گنبدان گبر و قلعه شاه بهمن به دوره ساسانیان در عصر رستم وسهراب بر می گردد .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،روستای دیل از توابع بخش مرکزی گچساران است که با مختصات جغرافیایی ۵۰ درجه و ۴۶ دقیقه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۳۳ دقیقه عرض شمالی ، در ۲۷ کیلومتری شمال غربی گچساران و ۱۸۴ کیلومتری یاسوج قرار دارد .

 این روستا از جنوب به کوه کاردی و از شمال شرقی به کوه ولی گنج محدود می‌شود . ارتفاع روستای دیل از سطح دریا ۸۵۰ متر است و آب و هوای آن در فصل بهار مطبوع و دلپذیر ، در تابستان گرم و خشک و در زمستان بارانی و معتدل می‌باشد .

این روستا دارای هفت محله بنام های میانکوه ،رادک ،اسلام اباد ،ده بزرگ ،تکیه ،ده برج وده بی بی کریمه است؛ آستانه مقدس امامزاده بی بی کریمه ،امامزاده علی واقع در بخش چرزو ،امامزاده بی بی رشیده ، بی بی کیهانه ،امامزاده میرحمزه ،وقدمگاه امام رضا (ع)  وامام زاده ابراهیم(ع) معروف به آقای شهداء وامامزادگان دیگری نیزدر این روستا واقع شده است که وجود این امامزادگان لطف وصفایی خاص به این روستا بخشیده است .

از آثار تاریخی این روستا می توان اشاره کرد به آثاری چون گنبدان گبر در چرزو ،تنگ آسیاب ،تکیه ،قلعه برج ،ده بزرگ و قلعه شاه بهمن ، که از بین این آثار قلعه بهـمن وگنبــدان گبر قدمت بسیار زیادی دارد که قدمت گنبدان گبر و قلعه شاه بهمن به دوره ساسانیان در عصر رستم وسهراب بر می گردد .

 

دیدگاه‌ها

چقد قشنگه
یکی اززیباترین روستاهای ایران منطقه سیاحتی وزیارتی گردشگری انشالله روزی شاهدرونق اقتصادی دراین روستاباشیم وتوریستهای کشورهای مختلف به این روستای زیبابیایند

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها