نظرسنجی

عملکرد شورای ششم دوگنبدان را تا کنون چگونه ارزیابی می کنید؟
28. دى 1395 - 12:26
میعادگاهی درمسیر روستای پشه کان/
امامزاده شاهزاده محمدعلیه السلام درگچساران+تصاویر
امامزاده شاهزاده محمد علیه السلام یکی از بقاع متبرکه در استان کهگیلویه وبویرحمداست که در یک کیلومتری روستای پشه کان گچساران و در دامنه کوه "شهرو" قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی آفتاب جنوب،امامزاده شاهزاده محمد علیه السلام یکی از بقاع متبرکه در استان کهگیلویه وبویرحمداست که در یک کیلومتری روستای پشه کان گچساران و در دامنه کوه "شهرو" قرار گرفته است.

بنای این امامزاده در سال۱۲۲۲قمری بازسازی شده و بقعه منوراین امامزاده در وسط قبرستان قدیمی دوره اسلامی که امروزه سکونتگاه چندخانوار عشایری است واقع شده است.

 در جلد سوم کتاب دائرةالمعارف شجره آل رسول جلد سوم نوشته «سید‌علی موسوی‌نژاد سوق» در مورد این بقعه متبرکه آئین چنین نوشته شده است «بنای قدیم امامزاده دارای یک واحد پلان ۴×۶ متر بوده که بر فراز شبستان آن گنبدی مخروطی از گچ اجراء شده که نمای داخلی و بیرونی آن را پلاستری از گچ زبره پوشانده است. در وسط صحن، قبری گچی به ابعاد ۲۰× ۱۰۰ × ۸۰/۱ سانتی متر قراردارد، که روی آن را ضریح چوبی معمولی کوتاهی پوشش داده شده است.»

 این بنا در دهه دوم انقلاب اسلامی به علت متروکه شدن عمارت آن تخریب، سپس با مشارکت اولاد و احفاد آن با نظارت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد در زمینی به مساحت ۱۲×۸ که در دو طرف آن دو اطاق ۴×۴قرار گرفته شده احداث شده است.

 مقبره امامزاده در وسط دو دالان که ضریح چوبی مشبک در ابعاد ۱۳۰×۲×۱۸۰سانتی متر از آن محافظت و بر فراز آن گنبدی مخروطی ساقه دار به ارتفاع ۴متر قرار گرفته شده است. در رابطه با شجره طیبه امامزاده شاهزاده محمد(ع) به استناد نقل و قول روستائیان و اعتقادات منطقه‌ایی منسوب به احفاد امام موسی کاظم(ع) است و یادآور می‌شود، این امامزاده دارای اولاد و احفاد کثیری است که در روستای پشه کان وکنبل گچساران و سایر مناطق دیگر که به سادات کوه «شهروئی» معروفند.

روستای پشه‌کان در چهار کیلومتری گچساران واقع شده است این روستاه جمعیتی حدود ۶۰۰ خانوار دارد.

 

نظرات کاربران

تازه های سایت

پربازدیدها